Historisch Archief 1877-1940
No. 2887
De Groene Amsterdammer van 1 October 1932
Venetiaansch glas
door Alma Somers^-Schiavon
hartstochtelijk als de mensch
in de 19de eeuw, in zijn strijd om
de natuurkrachten te overwinnen,
de machine tot zijn bondgenoot maak
te, bestrijdt hij thans deze, zijne
schepping, die i in haar volmaaktheid
zich tegen haar schepper gekeerd
heeft ea zijn bestaan bedreigt.
Een zelfde verschijnsel nemen wij
ook waar in de hedendaagsche kunst,
die zich tracht los te maken van het
gekunstelde, dat al het mechanisch
geproduceerde aankleeft, en de ware
kunstenaar ontvlucht de metropolis
,,civitas diaboli", waar de techniek
in duivelsche suzereiniteit troont,
en hij keert terug naar de natuur
en het geloof, om daarin n in eigen
ziel inspiratie voor zijn kunst te
vinden.
Venetiëis een dier weinige steden,
waar de machine haar zegevierenden
intocht nog niet heeft gehouden, een
stad, die, wie haar bezoekt, niet kan
verlaten zonder het verlangen te
koesteren terug te keeren naar dit
,,Atlantis" van de Lagunen, want
wil niet de sage, dat zij den vertrek
kenden Veni etiam" (d.w.z. keer
terug) toeriep, uit welken roep de
naam Venezia ontstaan zou zijn. Deze
etymologie, die ons doet glimlachen,
danken wij aan een anonymen.
oudVenetiaanschen schrijver, die in ver
voering de schoonheid en de glorie
van zijn geliefd Venetiëbezong.
Beschrijvingen van het roemvolle
verleden van deze eenmaal zoo rijke
en machtige stad, van hare feesten,
de kostbare gewaden, hare gondels,
hare muziek en hare kleuren, klinken
als een sprookje uit lang vervlogen
tijden, en al zijn de kleuren verbleekt,
de gevels der huizen grauwer, al is
veel nog slechts een schaduw van wat
het was, steeds nog geeft ons Venetië,
door de monumenten van grootheid
en macht die gebleven zijn, door de
eigen karakteristiek en door de on
volprezen ligging, de illusie in
droomenland te zijn.
Doch de Venetiaan, die. trotsch
op zijn stad, in zoete melancholie
de herinnering aan dit grootsch ver
leden bewaart, weet dat boven alles
de bestaansreden van een volk in zijn
werk, zijn cultuur ligt, dat door ar
beid alleen een volk zich zijn trotsch
verleden waardig toont. Kn daarom
wil ik gaarne enkele woorden wijden
aan het artistieke werk, dat nog heden
Venetië's naam in de wereld doet
klinken: de kunst van het glasblazen.
een kunst, die daar geboren moest
worden waar het iriseerende water
der Lagunen den kunstenaar inspi
reerde uit de vier elementen, vuur,
water, lucht en aarde, de stof te
kneden die in haar ijlheid van materie
en kleur de sfeer der Lagunen en luch
ten symboliseert; en eenmaal
heerscher over de stof dwong de kunste
naar haar door de macht van zijn
intellect die vormen aan te nemen,
welke zijne fantasie schiep, en wrocht
hij het wonder, dat ons in verruk
king brengt, het,,Venetiaansche glas".
Wanneer de kunst van het glas
blazen in Venetiëontstond, valt niet
met zekerheid te zeggen. Wellicht
dateert zij reeds uit het eerste
Romeinsche tijdperk; zeker is, dat zij
in de llde eeuw, als gevolg van het
nauwe contact met het Oosten, waar
in Syriëde beroemde Saraceensche
glasfabrieken waren, tot bloei kwam.
Hoe het ook zij, vóór de llde eeuw
kan moeilijk van een werkelijke glas
blazerskunst gesproken worden.
Tot de oudste kunstwerken op dit
gebied behoort de drinkschaal van
Barroviero (zich bevindende in het
museum te Bologna), in 1465 gemaakt
ter gelegenheid van het huwelijk van
Giovanni II Bentivoglio, heer van
Bologna, met Ginevra Sforza.
Het was in de 12e eeuw dat, om
spireerden. Jammer genoeg is slechts
weinig van het antieke Muraneesche
glas bewaard gebleven. Doch de
herinnering aan zijne diaphane schoon
heid leeft voort in de doeken van een
Tintoretto, een Veronese en anderen.
Het Muraneesche glas ontkwam
niet aan den invloed der Renaissance;
vooral de late Renaissance met haar
barokke voluptueusiteit drukte haar
stempel op deze kunst. Zoozeer ging
het edele en de eenvoud ervan teloor,
dat men in de 17e eeuw een geheel
verkeerde opvatting krijgt van het
glasblazen en het gebruik der materie.
De * bekende smakelooze glaswerken,
versierd met dolfijnen, draken, enz.,
zien wij dan ook in dien tijd ontstaan.
Bo^en het fijne geblazen, lichte en
teefe glas, begon men het dikke te
verkiezen, waarin versieringen
gesleperj werden. Toen eindelijk, in 1797,
Napoleon de republiek Venetiëden
doodsteek gaf, kon deze niet verhin
deren, dat haar kunst zich verplaatste
naar Noordelijke landen (Bohemen en
Saksen.)
Toch zou ook Murano een nieuwen
bloei voor hare kunst beleven; na een
lange periode van technischen voor
uitgang komt die nieuwe bloei echter
eerst na den wereldoorlog. Jonge,
Foto's van de fabriek Venini
gezondheids- en veiligheidsredenen, de
ovens voor het glasblazen van Veneti
naar Murano werden verplaatst. Daar
mede verviel echter niet de voortdu
rende zorg, welke de Republiek Vene
tiëaan de kunst van het glasblazen
wijdde, en toen in de 15de en de 10de
eeuw deze kunst haar hoogtepunt
bereikte, werd een decreet uitge
vaardigd, dat den meester-glasblazer
op strenge straffen verbood de repu
bliek te verlaten, doch dat hem aan
den anderen kant speciale privilegiën
verleende: zijne dochters waren waar
dig met Venetiaansche patriciërs te
huwen en de uit zulk een huwelijk
voortgesproten zonen bleven adel en
titels behouden.
Murano werd de wieg van het glas,
bewonderd om zijn eenvoud, logische
structuur en harmonische vormen.
waartoe de beste kunstenaars van
dien tijd den meester-glasblazer
inenergieke kunstenaars, bezield door
het edelste wat in het glorietijdperk
wan voortgebracht, ontwierpen met
verfijnden smaak moderne modellen,
die door hun distinctie opnieuw be
wondering wekken.
Kn zoo is nu Murano opnieuw het
centrum dezer belangrijke kunstnij
verheid. Het plaatsje telt een 10-tal
fabrieken, die nog de namen der
beroemde. oud-Venetiaansche mees
ters, als Barroviei'i. Ferro. en anderen.
dragen. De kunstenaars, die deze
fabrieken leiden, staan voortdurend in
nauw contact met den meester-glasbla
zer en de hier gemaakte kunstvoor
werpen hebben dientengevolge een
eigen artistiek cachet.
In Mei j.l. had ik het voorrecht een
der meest artistieke fabrieken, staande
onder leiding van Dr. Venini. te
bezoeken en het trof mij, dat elke
meester-glasblazer een kunstenaar in
zijn vak is. Hij bedient zich slechts
van eenblaaspijp,een paar pincetten en
een schaar; met de blaaspijp schept hij,
als een toovenaar, de wonderlijkste
dingen. Het is alsof hij bij het scheppen
der voorwerpen iets van zijn ziel afstaat
en daarin ligt misschien het geheim,
dat het lijkt alsof ze leven. Toen ik
in den smeltoven kwam, kreeg ik het
gevoel verdwaald te zijn in het rijk
der mythen, de werkelijkheid werd
sage, de sage werkelijkheid, en een
oogenblik kon ik mij verbeelden te
zijn doorgedrongen tot in het binnen
ste van den Etna, waar Vulcanus
door het allesverteerende vuur, uit
de weerbarstige materie kleinoodiën
voor de (Joden wrocht.
Ik keerde weer tot de werkelijkheid
terug, toen mijn vriendelijke geleider,
de heer Venini, mij verklaarde: ,,In
deze ovens wordt een temperatuur
bereikt van 300 tot 500°Celsius, en
om de grondstoffen te doen smelten
moet de temperatuur zelfs tot 1000
worden opgevoerd. Het voornaamste
bestanddeel der gebruikte grondstof
fen is zand. liet witte zand voor het
witte glas en het kristal, en het
donkere zand voor het gekleurde
glas. Voor een volmaakte menging
der grondstoffen. bestaande uit
70 p('t. zand, 20 p( t. natrium
carboiiaat en 10 p('t. calcium, moet het
zand eerst in gloeiende buizen worden
gedroogd.
Het eerste Venetiaansche glas was
niet wit. doch gekleurd (rood, robijn,
donkerblauw, smaragdgroen) en be
doelde edel- of halfedelgesteenten te
iniiteeren. met welker namen men
nog heden de verschillende gekleurde
glassoorten aanduidt. De mogelijk
heden, het glas te kleuren, zijn nog
vrij beperkt; in de laboratoria der
fabrieken wordt steeds naar nieuwe
procédé's gezocht".... Zoo zag ik
juist bij Dr. Venini een nieuw soort
gekleurd glas. turkooys genaamd,
van een intens blauwgroene kleur.
Als kleurstoffen gebruikt men oxyden,
cobalt, ijzer, koper, chroom, enz.
Om het effect van het iriseeren te
verkrijgen, wordt het glas blootge
steld aan de werking van metaalzouten,
als tinchloride, welke zouten men op
een klein gedeelte van het glas laat
inwerken.
Laat niemand, die Venetiëbezoekt,
verzuimen, een dier keurige, modern
ingerichte bootjes, die de Venetianen
de ..train" noemen, te nemen om zich
over het water der lagunen te laten
brengen naar het ., K i land van liet
Viuir", Murano.