Historisch Archief 1877-1940
AFRIKAANSCHE MA
l
Xegerplastiek is in de mod.e; de groote kunst
kenners hebben allen het hunne erover gezegd.
maar bij geen van hun vertooningen vinden wij
een behoorlijke verklaring van de zin dezer
bizondere beeldkunst, die van oudsher met een
zekere onachtzaamheid en overdaad door de
Afrikaansche negers beoefend is, en die op ons
zulk een fascineerend effect, zulk een geheim
zinnige aantrekkingskracht uitoefent.
Toen de Engelsche kapitein Rattray, die niet
lang geleden een paar voortreffelijke boeken
over Ashanti publiceerde, de beelden ontving
V
v
J".
W
dit hij voor een speciale collectie door eeiiige
beeldenmakers had laten vervaardigen, kwamen
honderden mannen en vrouwen uit de omtrek van
Mampoii. zijn verblijfplaats, om de beelden te
bekijken. ..In the intelligent interest and keen
critical examination which vvere displayed by my
Ashanti visitors. . . . I realized how deeply versed
are the older folks in the history of their past,
while the rising generation shovved just such aii
intelligent interest in them as did the millions
vvho later gazed upon these earvings at Wembley.
and. with few exception until enlightened. merely
regarded them as the wooden ..idols" or ..ju ju"
of a people whom the majority supposed were
stee'ed in idolatry." De ouderen echter, gingen
in op ieder détail; een oude vrouw was diep ver
ontwaardigd, omdat een der beelden een koningin
moeder voorstelde, zittende op een yetcone
vrouwenstoel. Van een ander beeld zei een oud Ashanti
dat het verkeerd ..gekleed" was. Een raadsheer
mocht geen .stof van een bepaald patroon dragen.
De beeldhouwer redde zich uit de moeilijkheid
door te verklaren: ..Deze raadsheer is de man van
de koningin-moeder, en mag overdag het kleed
dragen dat hen beiden des nachts bedekt."'
Zulke mededeelingen zijn uitermate geschikt om
den Europeeschen beschouwer voorzichtig te
stemmen.
Er is in de kunst van zoogenaamde primitieven
gewoonlijk weinig willekeur, weinig ongefundeerde
inventie. Bijna alles heeft zin en beteekenis. ieder
détail is symbool of aanduiding, heeft recht op
een verklaring. Wij vergeten teveel dat een
ongekerstende Ashantijn die plotseling in de kath'edraal
van ('hartres neergezet wordt, ook bij de scherpste
waarneming waarschijnlijk even weinig begrijpt
van wat hij ziet. als wij bij het bekijken van
Ashantijnsche kunstvoorwerpen. Wij kunnen
onzeeigen lyriek en onze. eigen zienswijze daarover
ten beste geven, die dingen niet onze eigen
schoonheidsnormen aanvaarden of afwijzen, maar van
hun levenswaarde, van liet kwantum en de soort
van vitaliteit die-zij vertegenwoordigen kunnen
wij onmogelijk veel notie krijgen. Bijna al de
toegewijde kenners en bewonderaars zijn hier
hopeloooze dilettanten.
De eenige. die ons goed op weg helpen, zijnde
ethnologen en de kultuur-psychologen van de
jongere garde. Africanisten als Rattray. Erobenius.
Tauzier. die zich niet tevreden stellen met het
verzamelen van een zoo groot mogelijk aantal
interessante gegevens, maar die er eerst en vooral
op bedacht zijn om de zin van ieder gegeven te
begrijpen en te weten welke plaats het inneemt
in de ..mentaliteit" van een bepaald volk. Wel
blijkt meer en meer dat de oergrond van al di«
..mentaliteiten" veel minder verschilt dan men
uit de groote verscheidenheid van hun verschij
ningsvormen zou willen afleiden. Kuituur is óók:
een bepaalde wijze waarop de oergrond bedekt
en bebouwd wordt. De oerbodem echter levert
steeds dezelfde elementaire instincten op: angst
en eerbied \ oor de natuurverschijnselen, een
zelfbehoud dat gericht is op alweer van honger
en dood. op bevordering van vruchtbaarheid
en levensbestendiging; erotische aantrekking en
afstoot ing. eeuwigheidsvei'inoeden.
Bij het zoeken naai' de ..xiti" van allerlei
u:enschelijke scheppingen komt men. somtijds langs
de zonderlingste kronkelwegen, toch altijd op
deze oorzaken, op de;'.e nioederbodem van alle
menschelijk denken en voelen terug. Denkelijk
zouden alle menseheüjke daden logisch en bereken
baar zijn, wanneer het instinct niet voortdurend
interfereerde, onze blik verduisterde, onze hand
deed beven en anders richtte. \Vat in onze gewone
spreektaal ..beschaving'' heet. is veelal het ver
heimelijken van deze priinitivisinen. met geen
ander gevolg overigens, dan dat zij vlak naast de
verheimelijkte plek opnieuw <!e kop opsteken.
"*~a»»#w> .A .-.,. .-?^,.^-w^Ka»-.,* ?- -?-1*..^^^. . v*.?~---=*s?.»-,
' M^M^- -'t, ,1. ,;.üMj. '^^ :^. ^?IJ^L....:^...!^- ?""? ..,*?' _.?.. \o;L_*,^Jl. , ".il .. . .^jjp^ll ,
' ' " '"'' ' *? I*
e'*J
De Afrikaanse iie maskers herinneren aan het
verborgen gezicht. .\l.-n bedekt een beweeglijk,
verraderlijk uvlaat. waaropj^zich gevoelens en
He t V er b o i
DOOR ALB
gedachten
at'tee'<enen.de spiegel waarin
een ..ziener" alle ge
heimen der ziel er
vaart en ontraadselt.
Men stelt daarvoor
i 11 de plaats het
strakke, onbeweeg
lijke, aan de dood
herinnerende mas
ker, fi'et statische
in plaats van het
dynamische: decon
centratie van n
uitdrukking in plaats
van het veranderen
de en daardoor ver
zwakkende. Zoo is
liet masker een wapen
van de ziel; een
schild en een
afweermiddel tevens.
Achter het masker
verbergt zich de
vrees, de spot. de
onechtht id: het mar
keert een nieuwe.
? «aantastbare waarheid.
Die van de groote tooneelspelers
der (irieken en Japanners; die van
de beoefenaren van het gods
dienstig ritueel van ..primitieve"
volkeren, van de leden der
('ongoleesche geheimhouden. Een
masker transformeert: het is de
meest effectieve ..Tarnkappe".
Niet alleen de Afrikaansche dra
ger van een oorlogsniasker wordt
werkelijk tot olifant, niet alleen de
Anioto werkelijk tot luipaard, maar
ook het masker van crème en poudre de
riz maakt de twijfelmoedige vrouw tot een zelf!
witste Lucrezia, zooals het carnavalsmasker van d
burgerlijksten kantoorbediende soms een gewetc
looy.en Don Juanmaakt. Er zijn ministers die nacl
hemden dragen en zich enkel als minister kunn
doen gelden bij de maskerade der gouden galoi
Onze opvoed ing is voorgeen klein deel erop berekei
de ..beheersehing" aan te k weegen die van liet g.-la