Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 8 October 1932
No. 2888
, Tentoonstellingen
door A. E. v. d. Tol
t r
t
.*"
V»:
II''
Karin Leijden
Amsterdam
. Mevr. Leijden's tentoonstelling wil
voornamelijk een apotheose zijn van
het moederschap. Met groot gehou
den, in lichte frescokleuren geschil
derde Moeders met baby's tracht zij
haar droom van moeder en kind als
't ware op naïaf-monumentale wijze
op het doek te projecteeren. Ook gaat
zij'een enkelen keer uit van een Ma
donna-beeldje om het dan in dien
droom in een meer primitieve, meer
pantheïstische verbeelding van het
moederschap weer op te roepen. Of
legt zij, in een werk dat ik tot de best
geslaagde reken, een baby neer op
den grond als groote, uit de moeder
aarde gegroeide bloem vóór een water
plas met riet in het licht van een
dalende zon.
Apotheose, naïjf-monumentaal, op
roepen: het zijn te groote woorden
voor dit werk ! Het zijn woorden die.
naar ik geloof, eerder passen bij het
verlangen dat onier het werk leeft.
De mensch is misschien waard naar
zijn verlangen; de kunstenaar echter
naar de spontane verwerkelijking van
zijn levens-gevoel. Spontane verwer
kelijking van een verlangen naar
primitieve grootheid, naar naïeve
monumentaliteit, is echter een contra
dictio in terminis. Die
contradictie doet soms in
dit werk om het chte.
wél direct en spontaan
verwerkelijkte stil en teer
poëtische dat er is, een
leegte ontstaan die het
tot in het onwezenlijke
weg trekt. Ook vraagt
men zich af of Mevr.
Leijden den laatsten tijd
niet wat al te dicht bij
het palet van haar man
geleefd heeft, zóó dat haar
kleur aan directe expressie
van het eigene verloor,
t9veel heeft ingaboat. (
En omdat hier die kleur
niat is, a ook omdat de
gesignaleerde contradictie
hier ontbreekt, kan ik
haar eenvoudige
penteekeningen van simpele on
derwerpen (als b.v. dat
van een oude, vervallen
hut aan den voet der
duinen) vollediger waar
deeren dan veel van het
schilderwerk. Hierin is
een bescheiden poëzie, iets
van' een stillen en
teeren rijkdom die, als loon
van resignatie, niet meer
wordt weg getrokken tot
in een ietwat ijle, want
niet tenvolle psychisch
gevulde, sfeer.
A. C. Willink bij
Vecht, Amsterdam
bij van lier, met een etiket te plakken, dan grijpt
men ongetwijfeld aanstonds naar het
loketje niet Nieuw-Zakelijke labels
waarheen deze namen verwijzen. De
Nieuwe Zakelijkheid heeft veel en
velerlei aspecten. Eén er van, en deze is
bij Willink sterk openbaar, is de haast
daemonisch-wreecle stelligheid waar
mede het bewuste aardsche leven en de
omgeving van den hedendaagschen
mensch ontleed wordt en gebeeld. De
nuchterheid en leelijkheid. men wil er
niet meer van verlost raken door hen
met 5n gevoels-zwaai, als tragische
dissonanten, op te nemen in het ane
schoone en grootsche en bevrijdende
kleur-eii-vorm accoord van het kunst
werk ; maar men dringt' met
masochistischen wellust schier, geleid door
een koel en scherp intellect, langzaam,
en onverzettelijk tot hen door en
groepeert ze en kleurt ze dan op een
wijze die hoont en haat. Er kan op
deze wijze óók een verlossing, een be
vrijding dagen. Dat kan als die haat en
hoon rjrandioos worden. Anders ontstaat
het gevaar dat men in de voorberei
ding, die dan tot intellectueele perver-;
siteit verwordt, vastloopt. Grandioos
werden zij nu m.i. bij Willink niét in
doeken als b.v. Ontmoeting" (een
pastoor en een burger ontmoeten
elkaar op straat voor de, uit de eigen
A. C. Willink De Jobstijding
Kunstzaal Vecht
Zélf heeft Willink, die.
naar eigen getuigenis, niet
de geringste bewonde
ring kan gevoelen voor
den leedzwaren Jozef Israëls. den
ontvleesden Toorop of den ver
dampten Thijs Maris", de critiek. in
een opstel in Palet, op den goeden
weg willen helpen" met het noemen
van namen van buitenlanders zooals:
Ernst Pritsch. Paul Klee, Ghirico.
8everini, Carra. En wil men, ter
voorloopige oriënteering, dan ook beginnen
A. C. Willink Wilma
Kunstzaal Vecht
omgeving losgesneden en voor een
achtergrond van andere, geïsoleerd
staande kerken hardvochtig naakt
tentoongestelde A'damsche Ht.
('atherina kerk), ..De Geleerden" (prof.
Einstein en een collega, beiden in toga
elkander de hand schuddend in een
achteraf straatje .met schutting) of
het. iets oudere., en bekende ,,1'om
peji" (een geleerde in rok, een
afterdinner meneer met sigaar en kalen
kruin op den rug gezien, een toerist en
de zich, met ergernis afkeereiide
schilder zélf temidden van
Pompejaansche ruïnes). Hier remt" dan
ook wel degelijk een intellectueele pre
occupatie (een litteraire inslag" als
men wil) den groei van Willinks talent.
Die groei ziet men zich wél vol
trekken in die werken waar de aan
dacht voor n mensch-zonder-meer,
of voor de natuur alle vooropgezette
bedoelingen met compositie en kleur
ten eenemale wég-vaagt, of althans
terugdringt. Ik noem: het ook reeds
bekende, Zelfportret; por
tret W. en Wilma", (bij
dit laatste portret rijst
achter de
damesfiguur-inblauw toch nog weer het
huis" als intellectueel
becontempleerd haat-ob
ject op; maar nu zonder
dat de schilder er. als aan
een complex, aan blijft
vastgeklonken). En ik
wij s tenslotte op
debloemstillevens (Roosjes en Ko
zen) en op het doekje
Duiven", die ik (enkele
zeer knappe
naakt-teekeningen vermeld ik ook
nog in het voorbijgaan)
tot de beste stukken van
deze expositie reken.
Oompositie en kleur wor
den hierin niet meer ge
hanteerd als intellectueel
wapen dat een openheid
moet vrijhakken, maar
komen weer vanzelf"
vrij in direct-harmonisch
verband met de vormge
ving. Men kan ook hier
nog van Nieuw-zakelijk"
en van bepaalde invloe
den spreken (een heuvel
achtergrond j e met ver
spreide sparren stamt re
gelrecht van den
nieuwzakelij ken" Wal t er
Spiesz!) maar het is thans
de nieuw-zakelijke droom
die réyelrecht tot bestaan
komt en bevrijdend werkt
in de schilderkunstige
uiting en die niet meer
langs een
intellectueelen omweg, een
voor(veelal tevergeefs) w<mlt
bereiding,
gezocht..
Xieuwe
Eduardo Zamacois, Met spade en
dolk. het tragische leven der
('astiliaansche landbevolking. Roman uit
het Hpaansch door Dr. Maik Brouwer.
IMtgaveLcidsche l'itg. Mij. Leiden.
DE m. KUNSTKRING
CONCERTGEBOUW
17 October
Trio Bosmans.
November
Elis. Schumann.
December
Elly Ney.
Februari
Prager Kwartet.
Maart
Kamer-Orkest.
April
Huberman.
6 Concerten ? 3.05
bel. inb.
18 October
Lener Kwartet.
November
Natascha Wetehor.
Januari
Trio Pasquier.
Februari
Kulenkampf.
Maart
Kamer-Orkest.
April
Elly Ney.
6 Concerten ? 3.05 bel. inb.
30 October
Jo Vincent-Suze Luger.
December
Roodenburg.
Januari
Zimmermann-Andriessen.
Februari
Adelh. Armhold.
Maart
Ivan Engel.
April
Hartvelt Kwartet.
6 Concerten ? 3.05 bel. inb.
KWARTET-CYCLUS
CONSERVATORIUM
26 October
Hollandsen Str. kwartet.
16 November
Calvet Kwartet.
7 December
Berliner Kwartet.
25 Januari
Kolisch Kwartet.
8 Februari
Prager Kwartet.
22 Maart
Guarneri Kwartet.
6 Concerten ? 5.05 bel. inb.
De houdcr(ster) van dit diploma
kan een keuze maken van 6 Con
certen uit die van de series
Groen, Bruin en Blauw (uitgez.
Huberman). Het is onnoodig
van te voren op te geven welk
concert men wenscht te bezoe
ken.
6 Concerten naar keuze ? 5.05
bel. inb.
Dit diploma is geldig voor de
concerten van Groen, Bruin,
Blauw en Rood diploma, in
totaal dus voor het bezoeken
van 24 avonden.
24 Concerten f 10.05 bel. inb.
Fen volledig programma i s vanaf
heden verkrijgbaar aan ons
bureau a .5 cents N.Z. VOOR
BURGWAL 127.