Historisch Archief 1877-1940
16
De Groene Amsterdammer van 8 October 1932
No. 2888
Beursspiegel
Donderdag. 6 October
' De beurs neemt nog steeds een af
wachtende houding aan, voor het
oogenblik is de hoerastemming waar
in wij in Juli, Augustus en begin Sep
tember leefden verdwenen. En het
kan niet anders dan dat bij zulk een
vleesch-noch-visch mentaliteit af en
toe reacties vóórkomen die soms vrij
grooten omvang Aannemen, maar die
dan toch weer gevolgd worden door
een geleidelijk opkrabbelen van het
koerspeil. Wij zitten op het oogenblik
weer aanmerkelijk lager dan het peil
dat de hoogterecords in de afgeloopen
maanden aanwijzen, maar van de
stijging sinds eind Juni is toch het
grootste deel behouden. Men kan van
de opleving nog altijd niet zeggen dat
zij een reprise, en dan een wat bijzon
der langdurige reprise, was van de
optimisme-aanvallen die sedert eind
1929 al eenige malen zijn geregis
treerd. Want al die kleine
haussebeweginkjes zijn tenslotte geëindigd
met een koersdaling die het peil nog
dieper deed zakken dan vóór de stij
ging. Er zit een merkwaardige weer
stand in de markt, maar het zal na
tuurlijk afhangen van de verdere ont
wikkeling in het bedrijfsleven of die
weerstand niet in zichzelf doodloopt.
Tot op zekere hoogte vindt de koers
verbetering nog steeds rechtvaardi
ging in de gunstiger prijsverhoudin
gen op een aantal productenmarkten,
waarvan, ook al zou de prijsstijging op
zichzelf berusten op puur speculatieve
verwachtingen, op den duur een gun
stig effect moet uitgaan. Dat geldt
zoowel voor de direct bij die produc
ten betrokken, ondernemingen als
voor de industrieën die tot hun leve
ranciers behooren. Maar ook in dat
opzicht is blijvende verbetering na
tuurlijk alleen te verwachten wanneer
er een reëele basis ten grondslag blijkt
te liggen aan de prijsverbetering op
de productenmarkten. En te dien aan
zien moet men voorloopig toch nog
sceptisch zijn, in afwachting van be
wijs voor het tegendeel. Al blijft ik
herhaal dit altijd de kans bestaan
dat een aanvankelijk volkomen onge
motiveerde prijsbeweging, wanneer
zij maar algemeen genoeg is, zichzelf
gaat rechtvaardigen door haar eigen
doorwerking" op het economisch
leven.
Wat de beurs betreft is natuurlijk
63n belangrijke factor dat, bij
overigeis volmaakt gelijke omstandighe
den ten aanzien van de verwachtingen
voor de economische toekomst, een
koersdaling der aandeelen naar ver
houding veel geringer kan zijn, omdat
de technische positie krachtiger is
dan toen wij in het begin van dit jaar
op hetzelfde koerspeil waren. De jong
ste haussebeweging is bijna geheel
gefinancierd met het eigen geld van
de koopers, deze hebben de gekochte
stukjes onder in den trommel gelegd in
afwachting van betere tijden. Eenbe
langrijk deel van den calamiteuzen
koersval der laatste jaren is te wijten
aan de gedwongen executie van
omNederlandsche
Handel-Maatschappij, N.v.
AMSTERDAM.
AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE
Vestigingen in Nederlandsch-indië, Straits-Settlements,
Britsch-lndië, China, Japan en Arabi
ALLE BANKZAKEN
SAFE DEPOSIT. - KOFFERKLUIS.
Een polis der
LEVENSVERZEKERING
ARNHEM"
Is de beste geldbelegging.
vangrijke met geleend geld opge
bouwde hausseposities.
Maar dat neemt toch niet weg dat
verdere afbrokkeling' van het
koerspeil wel niet te vermijden is wanneer
zich geen gunstige feiten gaan mani
festeeren die wijlen de jongste recht
vaardigen. Dat de stijging niet in het
zelfde tempo is voortgezet als in Juli
en Augustus behoeft geen verwonde
ring te wekken, kan hoogstens bewij
zen dat de stijging niet al te ongezond
is, dat men niet al te ver met de beenen
van den grond is gegaan. Wanneer men
de oude statistieken napluist, dan ziet
men ook dat de koersdaling steeds
vrij abrupt is, de stijging daarentegen
heel langzaam, althans als smoothline
gezien, en dat zulk een verbetering
altijd komt met vallen en opstaan;
stijging, reactie, stijging, reactie.
C. K.
'
Li Ir '
Muziek
door Constant van Wessvm
Mozart-Fextspiele I
Amsterdam heeft deze maand zijn
MozartFestspiele. Niet alleen Amsterdam, het geheele
land, tot de kleinste plaatsen in de provincie toe.
Dat noemt men ondernemingskracht, de Duitsche
Ausdauer".
De Münchener Festspiele worden hier herhaald,
of bijna, want het is niet compleet wat wij hier
hebben, maar de ,,sterren" zijn meegekomen, de
leiders en een deel van het orkest. Precies kan ik
het niet controleeren, het doet er ook niet toe. op
het resultaat komt het aan en dat resultaat is
voorloopig nog alleen te beoordeelen naar de
eerste Mozart-voorstelling in den Amsterdamschen
Stadsschouwburg, die ik bijwoonde. Het leek mij
nog niet heelemaal zooals men het zich als vol
maakt zou willen indenken, wanneer men op den
totaal-indruk, die nablijft, afgaat. Maar eigenlijk is
het onbillijk om op enkele feiten, hoofdzakelijk van
tooneel-technischen aard, al te zwaar den nadruk te
leggen. Mozart is muziek en goddelijke muziek en
wanneer men haar mooi zingt en mooi speelt, laten
we dan tevreden wezen en afwachten of in de
volgende opvoeringen de feilen niet zijn wegge
nomen, die veroorzaakt kunnen worden door
onbekendheid met de toestanden te v plaatse.
Wij behooren dankbaar te zijn, dat wij ,,L)oii
Giovanni" hier hebben mogen hooren en aanstonds
Die Entführung aus dem Serail", beide hier niet
of. sinds menschenheugenis niet gegeven. Qua
muziek viel bij alles de uiterste verzorging te
constateeren. Men mag misschien iets minder
ontroerd zijn geweest van den zang van Elisabeth
Feuge. de donna Anna in ..Don (iiovanni", die.
hoewel over fraaie stemmiddelen beschikkend,
wat warmer had kunnen zingen, daarnaast staan de
prachtige Don .luan van Wildhagen. de verrassende
Donna Elvira van Tine Belke en de charmante
Zerlina van Maria .Terabek. die door een allerliefste
actie goed maakte wat zij als ideale verschijning
voor deze rol tegen had. Hugo Köhr dirigeerde
bezadigd, maar met gevoel voor de muziek van
Mozart, het orkest klonk meestal voortreffelijk,
licht en. geacheveerd. als kamermuziek-kunst. de
recitatieven werden, zooals het behoorde, aan liet
klavier begeleid, in n woord er was verbazend
veel schoons te genieten. Dat toch de totaal-indruk
iets te koel werd., kan nog door de volgende voor
stellingen die ons wachten, als slechts incidenteel"
worden bewezen. In ieder geval behooren wij ons
eind-oordeel dan ook tot aan het eind op te schorten.
<:arré: ..De Pri iis-student", met
Meppie de Vries
Het bekende tooneelstuk ..Oud-Heidelbei-g"
van Meyer-Förster is nu een operette geworden,
of liever gezegd, het heeft zijn onderworp gegeven
voor een gelijkluidende geschiedenis, waarvan de
Amerikaansche componist Homberg do operette
..De prins-student" heeft gemaakt. De beminne
lijke prins Karl Heinz zingt nu en doet hot xonder
.veel van zijn charme in te boeten <;n Kathe is
Beppie de Vries, d.w.z. een succes voor deze rol.
De operette ging in Carréen zij droeg als hot
ware haar triomf voor zich uit. de triomf van deze
operette en deze vertolkster van Kathe in .Amerika
(400 maal !).' De stemming was er btf de
Hollandsche opvoering dan ook dadelijk, het publiek houdt
van Beppie de Vries en Beppie de Vries houdt
van het publiek en het «as of zij bij elkaar gast
waren, zoo prettig en vertrouwd, zoo hartelijk
en warm was de uitwisseling der gevoelens voor
en achter het voetlicht: ..Beppie de Vries en haar
gezelschap bieden u aan" en wij boden haar ons
applaus en onze bloemen, kortom onze hulde.
De voorstelling verliep onder al deze omstan
digheden vlot en tevreden .stemmend on zij had
ook zelf veel. zeer veel. dat een criticus die zich
..au dessus de la mêlée" wil stellen, warm kori doen
loopen. Was dat geen charmant decor, waarin de
bekende idylle van den prins en het eenvoudige
kelnerinnetje zicli afspeelde, on oud-IIeiclolberg
op den achtergrond met zijn verlichte huizen en
zijn verlichte, slotruïne. men kroeg o r bepaald
heimwee van, net als do prins zelf. die. later als
koning teruggekomen, moet oonslatoeren. dat het
geluk slechts verleden, slechts herinnering is: maar
is de herinnering niet mooier dan de werkelijkheid;*
liet «'as om tranen van t'- krijgen, maar do kamer
dienaar Lutz zorgde in do persoon van den
aartsgrapponrnaker .Bijleveldt. dat de zakdoek van do
oogon den mond ingaat om ons te laten stikken
van tiet lachen. Xoo behielden wij den gehooleii
avond het goede balancement tusschon do traan.
en den lach. want do gelukkige Beppie <lo Vrioseii
ook do gelukkige Karl Heinz, verpersoonlijkt inde:)
sympathieke:! jongeling Kduard l'almers. van de
perste bedrijven, worden later zoo ongelukkig,
omdat het wreedaardige leven hen van elkaar
scheidt, maar l.utz alias Bijleveldt zorgt er voor,
dat het niet te erg wordt en men gaat erg opgewekt
naar huis. ondanks het feit. ..dat zij elkaar niet
kregen."
Er werd opperbest gespeeld en opperbest gezon
gen en gemusiceerd en wij hopen dit a'les ook ia
Holland 400 maal te mogen meemaken !
Of hot Concertgebouw met zijn abonnement
svcrlagingon de gcwenschte resultaten heeft gehad,
weet ik niet, maar wel, dat het openingsconrert
van het seizoen Donderdagavond meer dan s-
ampvol was.
Monteux dirigeerde. Het orkest liep eerst nog
wat stroef, schoen het mij, de
Kuryanthe-ouverture van Weber heb ik geachoveerder gehoord,
maar dat was eigenlijk de aanloop naar den solist,
waarheen de verwachtingen sringen, den Franschon
pianist Alfrecl (V rtot, c'iie daarop het 2Je (eigen
lijk 1ste) pianoconcert van ( hopin in f. kl. t.
kwam spelen.
Ik verneem dat ('ortot zelf de orkestpaitij
bewerkt heeft, inderdaad klonk deze in sterkte
iets afgedempt en voegde zich rustiger bij de
piano, die feitelijk het geheele werk draagt .-11
het belangrijkst is. Dit pianoconcert is
beknopt;-!en minder briUiant dan het meer bekende in
e. kl. t., maar de finale vooral is fijner en bit-r
ook kwam het nobele en terdere spel van ('ortot
het meest tot zijn recht en schonk het meest
voldoening.
Met de langdradige Romantische Huit" van
Hoger on Till Kulenspiegel van Strauss word <le
avond besloten.
De Groene
Amsterdammer
Weekblad voor Nederland
kost slechts f2.70 per
k wartaal (f 0.20 voor in
cassokosten) ot f 10,- per
jaar bij vooruitbetaling.
',
*