De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 8 oktober pagina 16

8 oktober 1932 – pagina 16

Dit is een ingescande tekst.

16 De Groene Amsterdammer van 8 October 1932 No. 2888 Beursspiegel Donderdag. 6 October ' De beurs neemt nog steeds een af wachtende houding aan, voor het oogenblik is de hoerastemming waar in wij in Juli, Augustus en begin Sep tember leefden verdwenen. En het kan niet anders dan dat bij zulk een vleesch-noch-visch mentaliteit af en toe reacties vóórkomen die soms vrij grooten omvang Aannemen, maar die dan toch weer gevolgd worden door een geleidelijk opkrabbelen van het koerspeil. Wij zitten op het oogenblik weer aanmerkelijk lager dan het peil dat de hoogterecords in de afgeloopen maanden aanwijzen, maar van de stijging sinds eind Juni is toch het grootste deel behouden. Men kan van de opleving nog altijd niet zeggen dat zij een reprise, en dan een wat bijzon der langdurige reprise, was van de optimisme-aanvallen die sedert eind 1929 al eenige malen zijn geregis treerd. Want al die kleine haussebeweginkjes zijn tenslotte geëindigd met een koersdaling die het peil nog dieper deed zakken dan vóór de stij ging. Er zit een merkwaardige weer stand in de markt, maar het zal na tuurlijk afhangen van de verdere ont wikkeling in het bedrijfsleven of die weerstand niet in zichzelf doodloopt. Tot op zekere hoogte vindt de koers verbetering nog steeds rechtvaardi ging in de gunstiger prijsverhoudin gen op een aantal productenmarkten, waarvan, ook al zou de prijsstijging op zichzelf berusten op puur speculatieve verwachtingen, op den duur een gun stig effect moet uitgaan. Dat geldt zoowel voor de direct bij die produc ten betrokken, ondernemingen als voor de industrieën die tot hun leve ranciers behooren. Maar ook in dat opzicht is blijvende verbetering na tuurlijk alleen te verwachten wanneer er een reëele basis ten grondslag blijkt te liggen aan de prijsverbetering op de productenmarkten. En te dien aan zien moet men voorloopig toch nog sceptisch zijn, in afwachting van be wijs voor het tegendeel. Al blijft ik herhaal dit altijd de kans bestaan dat een aanvankelijk volkomen onge motiveerde prijsbeweging, wanneer zij maar algemeen genoeg is, zichzelf gaat rechtvaardigen door haar eigen doorwerking" op het economisch leven. Wat de beurs betreft is natuurlijk 63n belangrijke factor dat, bij overigeis volmaakt gelijke omstandighe den ten aanzien van de verwachtingen voor de economische toekomst, een koersdaling der aandeelen naar ver houding veel geringer kan zijn, omdat de technische positie krachtiger is dan toen wij in het begin van dit jaar op hetzelfde koerspeil waren. De jong ste haussebeweging is bijna geheel gefinancierd met het eigen geld van de koopers, deze hebben de gekochte stukjes onder in den trommel gelegd in afwachting van betere tijden. Eenbe langrijk deel van den calamiteuzen koersval der laatste jaren is te wijten aan de gedwongen executie van omNederlandsche Handel-Maatschappij, N.v. AMSTERDAM. AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE Vestigingen in Nederlandsch-indië, Straits-Settlements, Britsch-lndië, China, Japan en Arabi ALLE BANKZAKEN SAFE DEPOSIT. - KOFFERKLUIS. Een polis der LEVENSVERZEKERING ARNHEM" Is de beste geldbelegging. vangrijke met geleend geld opge bouwde hausseposities. Maar dat neemt toch niet weg dat verdere afbrokkeling' van het koerspeil wel niet te vermijden is wanneer zich geen gunstige feiten gaan mani festeeren die wijlen de jongste recht vaardigen. Dat de stijging niet in het zelfde tempo is voortgezet als in Juli en Augustus behoeft geen verwonde ring te wekken, kan hoogstens bewij zen dat de stijging niet al te ongezond is, dat men niet al te ver met de beenen van den grond is gegaan. Wanneer men de oude statistieken napluist, dan ziet men ook dat de koersdaling steeds vrij abrupt is, de stijging daarentegen heel langzaam, althans als smoothline gezien, en dat zulk een verbetering altijd komt met vallen en opstaan; stijging, reactie, stijging, reactie. C. K. ' Li Ir ' Muziek door Constant van Wessvm Mozart-Fextspiele I Amsterdam heeft deze maand zijn MozartFestspiele. Niet alleen Amsterdam, het geheele land, tot de kleinste plaatsen in de provincie toe. Dat noemt men ondernemingskracht, de Duitsche Ausdauer". De Münchener Festspiele worden hier herhaald, of bijna, want het is niet compleet wat wij hier hebben, maar de ,,sterren" zijn meegekomen, de leiders en een deel van het orkest. Precies kan ik het niet controleeren, het doet er ook niet toe. op het resultaat komt het aan en dat resultaat is voorloopig nog alleen te beoordeelen naar de eerste Mozart-voorstelling in den Amsterdamschen Stadsschouwburg, die ik bijwoonde. Het leek mij nog niet heelemaal zooals men het zich als vol maakt zou willen indenken, wanneer men op den totaal-indruk, die nablijft, afgaat. Maar eigenlijk is het onbillijk om op enkele feiten, hoofdzakelijk van tooneel-technischen aard, al te zwaar den nadruk te leggen. Mozart is muziek en goddelijke muziek en wanneer men haar mooi zingt en mooi speelt, laten we dan tevreden wezen en afwachten of in de volgende opvoeringen de feilen niet zijn wegge nomen, die veroorzaakt kunnen worden door onbekendheid met de toestanden te v plaatse. Wij behooren dankbaar te zijn, dat wij ,,L)oii Giovanni" hier hebben mogen hooren en aanstonds Die Entführung aus dem Serail", beide hier niet of. sinds menschenheugenis niet gegeven. Qua muziek viel bij alles de uiterste verzorging te constateeren. Men mag misschien iets minder ontroerd zijn geweest van den zang van Elisabeth Feuge. de donna Anna in ..Don (iiovanni", die. hoewel over fraaie stemmiddelen beschikkend, wat warmer had kunnen zingen, daarnaast staan de prachtige Don .luan van Wildhagen. de verrassende Donna Elvira van Tine Belke en de charmante Zerlina van Maria .Terabek. die door een allerliefste actie goed maakte wat zij als ideale verschijning voor deze rol tegen had. Hugo Köhr dirigeerde bezadigd, maar met gevoel voor de muziek van Mozart, het orkest klonk meestal voortreffelijk, licht en. geacheveerd. als kamermuziek-kunst. de recitatieven werden, zooals het behoorde, aan liet klavier begeleid, in n woord er was verbazend veel schoons te genieten. Dat toch de totaal-indruk iets te koel werd., kan nog door de volgende voor stellingen die ons wachten, als slechts incidenteel" worden bewezen. In ieder geval behooren wij ons eind-oordeel dan ook tot aan het eind op te schorten. <:arré: ..De Pri iis-student", met Meppie de Vries Het bekende tooneelstuk ..Oud-Heidelbei-g" van Meyer-Förster is nu een operette geworden, of liever gezegd, het heeft zijn onderworp gegeven voor een gelijkluidende geschiedenis, waarvan de Amerikaansche componist Homberg do operette ..De prins-student" heeft gemaakt. De beminne lijke prins Karl Heinz zingt nu en doet hot xonder .veel van zijn charme in te boeten <;n Kathe is Beppie de Vries, d.w.z. een succes voor deze rol. De operette ging in Carréen zij droeg als hot ware haar triomf voor zich uit. de triomf van deze operette en deze vertolkster van Kathe in .Amerika (400 maal !).' De stemming was er btf de Hollandsche opvoering dan ook dadelijk, het publiek houdt van Beppie de Vries en Beppie de Vries houdt van het publiek en het «as of zij bij elkaar gast waren, zoo prettig en vertrouwd, zoo hartelijk en warm was de uitwisseling der gevoelens voor en achter het voetlicht: ..Beppie de Vries en haar gezelschap bieden u aan" en wij boden haar ons applaus en onze bloemen, kortom onze hulde. De voorstelling verliep onder al deze omstan digheden vlot en tevreden .stemmend on zij had ook zelf veel. zeer veel. dat een criticus die zich ..au dessus de la mêlée" wil stellen, warm kori doen loopen. Was dat geen charmant decor, waarin de bekende idylle van den prins en het eenvoudige kelnerinnetje zicli afspeelde, on oud-IIeiclolberg op den achtergrond met zijn verlichte huizen en zijn verlichte, slotruïne. men kroeg o r bepaald heimwee van, net als do prins zelf. die. later als koning teruggekomen, moet oonslatoeren. dat het geluk slechts verleden, slechts herinnering is: maar is de herinnering niet mooier dan de werkelijkheid;* liet «'as om tranen van t'- krijgen, maar do kamer dienaar Lutz zorgde in do persoon van den aartsgrapponrnaker .Bijleveldt. dat de zakdoek van do oogon den mond ingaat om ons te laten stikken van tiet lachen. Xoo behielden wij den gehooleii avond het goede balancement tusschon do traan. en den lach. want do gelukkige Beppie <lo Vrioseii ook do gelukkige Karl Heinz, verpersoonlijkt inde:) sympathieke:! jongeling Kduard l'almers. van de perste bedrijven, worden later zoo ongelukkig, omdat het wreedaardige leven hen van elkaar scheidt, maar l.utz alias Bijleveldt zorgt er voor, dat het niet te erg wordt en men gaat erg opgewekt naar huis. ondanks het feit. ..dat zij elkaar niet kregen." Er werd opperbest gespeeld en opperbest gezon gen en gemusiceerd en wij hopen dit a'les ook ia Holland 400 maal te mogen meemaken ! Of hot Concertgebouw met zijn abonnement svcrlagingon de gcwenschte resultaten heeft gehad, weet ik niet, maar wel, dat het openingsconrert van het seizoen Donderdagavond meer dan s- ampvol was. Monteux dirigeerde. Het orkest liep eerst nog wat stroef, schoen het mij, de Kuryanthe-ouverture van Weber heb ik geachoveerder gehoord, maar dat was eigenlijk de aanloop naar den solist, waarheen de verwachtingen sringen, den Franschon pianist Alfrecl (V rtot, c'iie daarop het 2Je (eigen lijk 1ste) pianoconcert van ( hopin in f. kl. t. kwam spelen. Ik verneem dat ('ortot zelf de orkestpaitij bewerkt heeft, inderdaad klonk deze in sterkte iets afgedempt en voegde zich rustiger bij de piano, die feitelijk het geheele werk draagt .-11 het belangrijkst is. Dit pianoconcert is beknopt;-!en minder briUiant dan het meer bekende in e. kl. t., maar de finale vooral is fijner en bit-r ook kwam het nobele en terdere spel van ('ortot het meest tot zijn recht en schonk het meest voldoening. Met de langdradige Romantische Huit" van Hoger on Till Kulenspiegel van Strauss word <le avond besloten. De Groene Amsterdammer Weekblad voor Nederland kost slechts f2.70 per k wartaal (f 0.20 voor in cassokosten) ot f 10,- per jaar bij vooruitbetaling. ', *

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl