Historisch Archief 1877-1940
No. 2888
De Groene Amsterdammer van 8 October 1932
Herfstvacantie Het voorbeeld van Gandhi
door Dr. C. P. Gunning
Teekening door B. van Vlijmen
'S?
\t.
Na een ongekend mooien zomer een voorschot
op minstens drie regenzomers worden wij in
Amsterdam vrij onverwacht verrast met een
besluit onzer vroede vaderen, waarbij aan de
leerlingen der openbare lagere scholen een herfst
vacantie van vier dagen wordt gegeven. Dit jaar
zal deze vacantie vallen van 14 tot 18 October,
dus van Vrijdag tot Dinsdag.
Wij juichen dit besluit van harte toe. Reeds
meermalen hebben wij voor zulk een vacantie
gepleit. Nu deze eindelijk in zicht gekomen is,
klemt dubbel de eisch om zich te bezinnen op de
eigenlijke waarde er van. Immers, het spreekwoord
zegt: n keer is geen keer. Mislukt de regeling
dit jaar, om welke reden dan ook, hoort men achter
af slechts klachten, dan staat te voorzien dat de
autoriteiten het bij dezen nen keer zullen laten.
En dan: ook in onderwijskringen zijn er nog altijd
velen die veeleer nadeel dan voordeel verwachten
van het onderbreken der mooie lange werkperiode
van groote vancantie tot Kerstmis.
Vergissen wij ons niet dan is de zaak waar het
om gaat in onze gemeente sedert meer dan tien
jaar aanhangig". Reeds jaren geleden werd zij
,,commissoriaal" gemaakt. Onderzoekingen naar
den graad van vermoeidheid der schoolkinderen
vonden plaats, statisti -ken werden aangelegd,
gegevens werden verzameld.
Nu is dit alles zeker van waarde. Maar daarmede
alleen kan men deze aangelegenheid toch niet tot
een beslissing brengen. Persoonlijk acht ik de
vraag naar de vermoeidheid der kinderen voor
het beoordeelen van een herfstvacantie zeer bij
komstig. Hier blijkt duidelijk hoe wij ons, ook in
zake het vraagstuk van de vacantie, eerst moeten
losmaken van onjuiste voorstellingen.
Wij moeten ons wel realiseeren dat het doel der
vacantie toch niet uitsluitend is om de kinderen
te laten uitrusten. Reeds historisch is dat niet juist.
In vroeger tijden, heel lang geleden, voorzag' het
groot aantal algemeen erkende christelijke feest
dagen" voldoende in de behoefts aan schoolvrije
dagen". Andere vrije dagen vonden hun oorsprong
in de behoefte aan hulp bij den landarbeid.
Wanneer wij de vacantie alleen beschouwen
als tijden van niets-doen, dan werken wij zelf
de fatale voorstelling in de hand dat schoolarbeid,
dus geestelijke inspanning, je op den duur onge
schikt" maakt, eigenlijk iets abnormaals is, iets
wat je zonder geregelde rusttijden niet vol kunt
houden. Ongetwijfeld bevordert de school zelf
menigmaal deze opvatting' door een stelsel van
repetities en rapporten, die de kinderen in een
sfeer van haast en gejacht doen leven, zoozeer,
dat een tijd van rust, van nietsdoen, dan welhaast
onvermijdelijk is om het noodige herstel tot stand
te brengen. Maar ideaal kunnen wij dezen toestand
toch zeker niet noemen. Haar accentueeren is het
laatste wat wij mogen doen.
Onze taak is veeleer den kinderen het besef bij
te brengen dat een leven van voortdurenden arbeid
een groote zegen is.
Is het ook niet een der belangrijkste lessen,
welke deze crisis, vooral de werkloosheid ons
leert, dat niets-doen altijd een vloek is, die als
een kanker diep invreet in het leven?
Dus dan heelemaal geen vacanties. en altijd maar
doorwerken op school? Dat allerminst! In de
eerste plaats moet er afwisseling zijn. Juist deze
afwisseling moet de hoognoodige ontspanning
brengen. Het bijeenbrengen van kinderen in groote
gebouwen is toch zeker niet de ppnige vorm van
leering ? Ik spreek daar geen kwaad van. het is nut
tig en noodig. Maai- daarmede zijn wij er niet.
Ook daarbuiten is veel te loeren, tën onze kindeven
hebben er recht op dat wij hun volop de gelegen
heid geven om dat onderwijs" buiten de school
te genieten". Daarvoor zijn de vacanties. daarvoor
is bij uitstek de herfstvacantie geschikt. De ge
legenheid is nu geboden. Thans geldt het deze uit
Als de heer en in Genève eens gingen vasten tot een accoord bereikt was ?
te buiten. Twee kanten springen hierbij in het
oog.
Allereerst de kans die de school krijgt om langs
dezen weg de kinderen inderdaad voor het leven
klaar te maken. Hoe vaak klaagt men er niet over,
dat het jonge opgroeiende geslacht, vooral in de
groote steden, vervreemd is van de natuur. Het
gebrek aan eenvoud, de lust naar sensatie en wat
niet al, is daar het gevolg van. Klagen helpt hier
niet, wij moeten ingrijpen, daar waar dat mogelijk
is. Nu is de wisseling der jaargetijden wel een der
voornaamste gebeurtenissen die kinderen jaarlijks
moeten beleven om den vollen zegen die Moeder
Natuur wil schenken te ervaren. Een schoolvrije tijd
in den zomer en den winter, in het voorjaar en
dus óók in het najaar is daarvoor onmisbaar.
Voorlichting, leiding is daarbij noodig. Maar zoo
doende wordt de herfstvacantie dan ook aller
minst een tijd van nietsdoen". Gezamenlijke
tochten naar buiten, ook bezoek aan musea, aan
havenwerken en fabrieken, enz. staan dan op het
programma. Hoezeer bevorderen deze een goeden
klasse-geest. Hoeveel kan in die dagen niet worden
geleerd en beleefd, wat in den verderen cursus
nog doorwerkt. Onze Jeugd herbergen maken het
mogelijk voor minieme kosten een tochtje van 2 of U
dagen te organiseeren naar een aantal interessante.
plaatsen waar heel wat te y.ien en te leercn valt.
Zoo'n reisje kan van te voren worden voorbereid,
een mooie reisbeschrijving vormt er het slot van.
Anders '/.iet het vraagstuk van de herfstvakantie
er uit wanneer wij het standpunt van de ouders
innemen. Ik weet dat er velen zijn. voor \vie het
inderdaad bezwarend is de kinderen thuis" te
krijgen. Dat bezwaar 7,011 echter grootendeels
vervallen, wanneer de schoolvrije (lagen in den
door mij bedoelden zin worden benut. Kn dan:
zijn er ook niet tal van ouders voor wie het louter
voordooi en winst moot ?,ijn dat er nu ..schoolvrije''
tijdon komen, waarin de kinderen geheel alleen
voor hen 7.ijn? llooveol plannon kunnen er mi niet
op touw worden gezet, waardoor hot gezinsleven
metterdaad wordt opgebouwd en (zooals onze
Flollandsche taal zoo kernachtig zegt) gesticht!
Kons uit logeeren gaan bij familieleden (is het waar,
dat dit door de kleinere behuizing uit de mode
raakt? Maar och. een kind is met zoo heel weinig
ruimte tevreden, een matras op den grond is al
voldoende. ... is juist romantisch-heerlijk !) is
ook zoo waardevol. Do ouders moeten, evengoed
als de school zelve, deze dagen .,uitbuiten".
Xoo is het vacantie-vraagstuk veelzijdig. Men
klaagt vaak dat de openbare school bezig is ter
rein te verliezen, dat zij de liefde der ouders kwijt
raakt. Ik behoor tot hen, die dit oprecht betreuren,
het een nationaal verlies achten. Nu zie ik in de
herfstvacantie de gelegenheid om veel verloren
terrein te herwinnen. Laat iedere school eens
vooraf overleggen wat er van deze schoolvrije"
dagen gemaakt kan worden. In het bekende blad
Volksontwikkeling" werd onlangs met klem be
pleit dat de school, wil zij roden van bestaan houden,
in de eerste plaats weer moot worden oen centrum
van gemeenschapsleven. Xou do herfstvacantie,
die do gemeente Amsterdam thans aan alle open
bare lagere scholen geeft, niet een prachtmiddel
kunnen zijn om dit ideaal te benaderen? Van harte
hopen wij (lat alle erbij betrokken partijen de,
gelegenheid die hun thans geboden wordt tori volle
zullen weten te benutten.
i»
i"