Historisch Archief 1877-1940
K AC C BII
ir en hare Mogelijkheden
AG U E Z
l* v *X
?:-tV-«
,-a.-» ,. :
i"
*
eene hand over
houdt. Blauwe drui
ven, witte druiven,
muskaatdruiven en
Frankenthalers.. .., en
onwetendheid ?
Een druif is een druif, zegt
men, hetgeen ten eenenmale onjuist is.
Wanneer een druif een druif ware zou de
wijn het drinken niet waard zijn.
Er zijn duizend wijnen, die het wel zijn en dat ze
het zijn, ligt aan de kennis des onderscheids in zake de
duizend- en een druivensoorten en variëteiten. Een
wijngaard in Frankrijk, beplant met zekere soorten,
levert anderen wijn, als een wijngaard, gelijk beplant, in
Catalonië.
Aarde, zon, wind, gesteente, maken de druif anders van
smaak. Ouderdom, variëteit, adel van ras en duizend onder
scheidingen doen hun invloed gelden. Kortom: de wijnboer heeft
zooveel eeuwen lang en in zooveel landen in den wijngaard
des Heeren gewerkt, dat hij de druif veredeld heeft in vele
rassen en kruisingen, die pveral weer anders aarden. Vandaar de
onderscheiden wijnen, en de domheid van hen die meenen dat
een druif een druif is. Zelfs de druifluis weet het beter, zij heeft
haar voorkeur....
Er was eens een Eussisch grootvorst, die gelijk dit een Russisch
grootvorst past, een goede Bordeaux beminde, van een bepaald
kasteel. Hij bezat wijnbergen in de Krim en nam zich voor
daar dien wijn te verbouwen. Hij kocht dezelfde druivestokken.
De wijn werd anders. Het moest aan de wijnboeren liggen. Hij
huurde de wijnboeren van het kasteel. De wijn werd anders.
Het moest aan den bodem liggen. Hij kocht een schip vol van den
authentieken bodem. Het baatte niet. Het moest aan de gesteenten,
diep onder den bodem liggen. Hij kocht er een schip vol van. Hij
kocht mettertijd eigenlijk denheelen wijngaard van het kasteel, meters
diep uitgegraven met alles wat er op en er in was. Maar de wijn
in de Krim was anders, en hij vroeg tenslotte op een goeden dag
aan een ouden wijnboer, waarom hij anders was. *
Omdat de zon, de wind en het water niet te koop zijn, die God over
de aarde verdeelt, zei de oude wijnboer. En hierna kocht de grootvorst zijn
wijn maar weer per okshoofd en flesch, en niet per schip met wijngaard.
Ziedaar een leerzame geschiedenis voor die slechte communisten en anderen
die ons allen gelijk en evenveel willen geven en uitgaan van het beginsel dat een
mensch een mensch is. De vloo weet het beter, zij heeft haar voorkeur.
Hieruit leert men dus hoe nuttig het ismeerdan vier soorten druiven te leeren eten, als
mede meer dan vier soorten wijn te kennen. De druif is de pil uit .Bacchus' apotheek, die
geneest van vele dwaze vergiftigingen als daar zijn de gedachten dat n leer, n politiek, n
wat dan ook voor heel de wereld deugt. De druif schenkt den drank uit Bacchus' apotheek die ons
nog beter van dat alles geneest, omdat hij duurzamer is, geestrijker en edeler, en met de jaren rijper
en rijker.
In een schotel jonge druiven en een flesch ouden wijn kan men de menschheid spijs en drank
voorzetten gelijk er geen betere is, omdat beide afkomstig zijn van den waren boom der kennis des
goeds en des kwaads, zoodat zij wijsheid en onderscheiding leeren. Maar ja, er zul
len altijd menschen zijn en blijven, die zeggen dat een boom een ^^^^^^^ boom is, een
mensch een mensch en een druif een druif; niet- ^^f^^^f^^^^ tegenstaande de
natuurlijke en
onbetwist
bare kennis
des onder
scheids van
lagere dier
soorten als
vloo en
druif
luis.
m?.