Historisch Archief 1877-1940
No. 2889
De Groene Amsterdammer van 15 October 1932
De tien millioeti'leening van Amsterdam
Teekenliig door B. va u V lij m e u
DE G EKIR ein CO
Wethouder Polak: Ziezoo nu hebben wij geen praatjes meer af te wachten
en kunnen wij .weer zelfstandig worden!"
]\/Fjp/t*P710Iff$
Sr,
U
J T/ ? + C> I ? J^
door Victor Schmtdt
De in geheel Protestantsch Europa gevierde
Gustaaf-Adolf jubilea hadden o.a. ten gevolge het
ontdekken van tot dusver onbekende portretten
van den grooten Zweedschen Koning. In
Madenhausen (Unterfranken) werd een meesterlijke met
roodkrijt geteekende studiekop van Gustaaf Adólf
gevonden, gedateerd 1632 en gesigneerd L. S.
(de Neurenbergsche meester Lorenz Strauch)
Frappante overeenkomst heeft dit portret met de
gravure van Lucas Kilian. Dr. Steneberg, Malm
ontdekte in een particuliere verzameling te Stock
holm een portret van den Koning, (verg. de
reproductie) krachtiger en psychologisch overtuigender
dan a]le tot dugver bekendg) dat hij mede p
archivalische gronden, toeschreef aan Jacob
Hoefnagel; hofschilder van Rudolf IL Vüorde Neder.
landsche kunstgeschiedenis is deze vondst belang
wekkend. Immers thans is het vermoeden dat
Mierevelt een portret van Hoefnagel als voorbeeld
voor zijn Gustaaf Adólf portret moet hebben gehad
niet ongegrond, temeer daar op een gravure van
1633 van Mierevelt's schoonzoon W. Delff staat
dat zij naar het beste portret gegraveerd is". Dat
beste portret moet van Hoefnagel geweest zijn.
Mierevelt, die om de vele^ bestellingen spoedig te
kunnen uitvoeren, steeds portretten van beroemde
tijdgenooten in replieken in voorraad had, zal die
ook wel van den grooten gevierden Zweedschen
held gehad hebben. Behalve de in ons land bekende
portretten Schove van Mierevelt" (in'tRijks- en
in 't Frans Hals-Museimi) zullen daarom vermoe
delijk nog meer in Nederland verborgen zijn.
Wanneer nu de in Schiedam in de lyuthersche Kerk
van 31 Oct. 7 JsTov. a. s. te houden Gustaaf Adólf
Tentoonstelling aanleiding mocht worden tot 't weer
tevoorschijn komen van tot dusver '.'onbekende
Gustaaf Adólf portretten y,ou dit voor de
iconographie van belang kunnen zijn. Schr. dezes hoopt
dat deze notities stimuleerend werken mogen.
Keeds vóór Mierevelt is in Nederland een Gustaaf
Adólf portret geschilderd. De gravure van Hendrik
Hondius d. O., den Koning voorstellend op jeug
digen leeftijd met half lang haar naar de mode van
dien tijd. kan ook teruggaan op een nog onbekend
geschilderd of geteekend portret. Ocik de Zweedsche
Kijkskanselier Axel Oxenstié'rna, Gustaaf Adolfs
rechterhand, is door Mierevelt geportretteeul, in
tegenstelling met den Koning ? ad vivum.
tijdens zijn bezoek aan Nederland in 1035. Dit
portret kennen we ook nog slechts door een gravure
vnn\V. Delff. Schrijver dezes neemt iedeie aanwij
zing te de'/.t-v zake dienende gaavne in ontvangst.
Muziek
door Constant van Wessem
H
Wij hebben thans de twee andere voorstellingen
van de Münchener Mozart-Festspiele gehad. Die
Entführung aus dem Serail" en Figaro's
Hochzeit" en kunnen nu naar billijkheid onze indrukken
weergeven.
De totaal-indruk, dien ons reeds de opvoering
van Don Giovanni" gaf, blijft: het zijn geen
model-opvoeringen geweest, die de Müncheners
ons hier van Mozart hebben laten zien. Er ontbrak
aan de tooneel-verzorging veel te veel, in dit soort
ouderwetsch ensceneeren moet overdaad ook met
overdaad weergegeven worden. Een gastmaal,
dat Don Juan aanbiedt, waarop geen gasten ver
schijnen, werkt eenigszins ridicuul, wanneer de
tafel wel voorzien is. Een paleis van graaf Almaviva,
waarin alleen een paar verspreid opgestelde en
kennelijk met het doel leegte te maskeeren geplaats
te meubelen te zien zijn, geeft geen indruk van een
woning van een grand-seigneur. En ook alweer
zonderling was het in dezen oudcrwetschen stijl
van ensceneeren opeens het ballet vertolkt te
zien door een hypermodern dansend en gebarend,
danseresje, dat in haar eentje over de planken
tolde als ging haar het geheel verder niet aan....
Zoo was er meer. En ook de vertolkers waren
niet altijd gelukkig in de vervulling van hun rollen.
Beperktheid van het ensemble maakte wel eens
noodig rollen te geven aan hen, die daarvoor noch
het figuur noch de stem hadden. De Almaviva
van Kremer was in dat opzicht een mislukking,
hoewel de zanger beschaving en enkele goede zang
momenten had. De zangeres Elisabeth Feuge,
een der sterren" van het ensemble, heeft mij over
het algemeen ook niet voldaan, zij had wel houding,
maar haar zang had slechts een enkele maal hot bloei
ende, dat toch van zoo'n stem te verwachten was.
Wildhagen miste als Figaro het lenige, speelsche
en toch zwierige, dat deze grand-seigneur in
knechtengedaante behoort te hebben. Gless maakte
van den Osmin in Die Entführung" een charge,
die ouderwetsch en conventioneel was, en waarom
men lachte, omdat men weet, dat men nu lachen
moet.... Fiitzi Jokl was ook zeer ongelijk, als
Suzannc in Figaro" beter dan als Constanze in
Die Entfünrung", haar stom is wat klein, maar
niet zonder charme. De Cherubin in Figaro" stelde
men zich anders voor dan Mevrouw Hovyd Krauss
hem vertolkte en hij werd ook te bescheiden
gezongen.
Over het algemeen was de vertolking van Die
Entführung" de beste, d.w.z. daarin werden de
partijen meestal door goede stemmen bezet, de
Belmonte van Patzak, de beste van allen
(lvia stem de Pedrillo van Warmuth, de
.Blonde van Hedda Helsing waren van een uit
stekend gehalte, hoewel zij vaak in den ensemble
zang een minder goed klinkende combinatie vorm
den. Deze voorstelling bleek ook de beste van de
drie, hoewel de opera, zelf als schouwspel nogal
vervelend is. er gebeurt niets in de actie, men
staat op de planken te praten "en te zin-gen en de
enkele speel-momenten, zooals die van de
Osminrol, worden, uit reactie wellicht, overdreven.
Van de beide dirigenten, die wij in functie
zagen, was Paul Schmitz, die de Entführung"
leidde, de beste. Vooral in de Figaro" werd het
al te bezadigde in de lempi, zooals Röhr die nam,
bepaald hinderlijk en men verbaasde zich er over,
dat deze dirigent in de Figaro" de geluidstcrkte
van zijn orkest niet wat meer afdempte, de zangers
kwamen er vaak nauwelijks overheen. De recitatie
ven werden ditmaal op een clavecimbel begeleid
en hot geluid klonk-nu waarlijk te poover, dit ar
chaïsme had gerust voor een' modern klavier
mogen wijken.
AlUs bij elkaar: drie opvoeringen, die. ongetwij
feld zeer fraaie momenten hadden, maar die wij
geen van drieën modelopvoeringen mogen noemen,
daartoe ontbrak er nog te veel aan. De voorstel
lingen, (lic onze Wagnorvereenigmg organiseert,
zijn over het algemeen beter verzorgd, (lat mag
tha./isj wel eens gezegd worden, nu wij zoo graag
geneigd zijn van het buitenland meer te ver
wachten.
'