Historisch Archief 1877-1940
No. 2889
De Groene Amsterdammer van 15 October
t
'
B I O S C O P Y
door L. J. Jordaan
De fatale cirkel
R. Siodmak: Quick" Rembrandt
Wanneer deze film een aanklacht is, dan richt
zich ditmaal deze aanklacht tegen het publiek
.... niet tegen de producenten !
Men moge tegen het groote UPA-concern als
amusementsfabriek zijn gegronde bezwaren heb
ben .... daar zijn enkele feiten, die onverbidde
lijk a décharge pleiten. Zoo valt het niet te ont
kennen, dat de TJFA den jongen Siodmak aan
haar staf verbonden heeft enkel en alleen op de
artistiek zeer sterke, doch commercieel ongetwijfeld
dubieuze aanbeveling van Menschen am
Sonntag". Het valt evenmin te ontkennen, dat zij dezen
zelfden Siodmak althans voldoende kans heeft
gegeven, om in Abschied" en ,,Voruntersuchung"
voortreffelijke klankfilm-experirnenten te leveren.
Ten slotte valt het niet te loochenen, dat deze
experimenten bij het publiek niets deden en
catastrophale nadeelige saldi opleverden.
Ziedaar de feiten.
Wanneer men nu overweegt, dat de goede
dagen van de zwijgende film, toen men met een
camera en een duizend meter film zijn gang kon
.gaan, onherroepelijk voorbij zijn, dan dwingen
deze feiten tot merkwraardige. zij 't ook trieste
conclusies. In de eerste plaats is het maken van
«en klankfilm een quaestie van fantastische on
kosten geworden, die alleen finantieel sterke in
stanties kunnen dragen. Hetgeen zeggen wil, dat
de activiteit eener avant-garde, wier onafhankelijke
arbeid den kitsch der gemiddelde commercieele
productie compenseerde, practisch uitgesloten is.
Eerste conclusie: Wij hebben dus aan de groote
concerns tot nader order onzen steun en ons ver
trouwen te schenken of wij dienen de film als
?cultureel goed op te geven. Een nadere over
weging dwingt ons te erkennen, dat ook het mach
tigste concern tenslotte een evenwicht tusschen
inkomsten en uitgaven vereischt. Een artistiek
geslaagd klankfilm-experiment dat een geduchte
f inantieele strop wordt, kan men eenmaal.... des
noods enkele malen herhalen, maar men zal vroeg
of laat met de hoogst ongunstige eindcijfers reke
ning hebben te houden. Tweede conclusie: De
beslissing ligt in laatste instantie bij het publiek.
Wanneer nu dat publiek drie of viermaal weigert
het goede product te accepteeren Aan rest voor
den producent slechts de derde en laatste conclu
sie: De wereld wil kitsch - - wij zullen haar kitsch
geven !
Abschied", Voruntersuchung", ja zelfs het
origineele en amusante ,,Der Mann der seinen
Mörder sucht" .... zij liepen alle op een deficit uit,
?waarvan de cijfers onrustbarender werden, naar
mate de artistieke waarde van het object steeg.
Daarentegen werd Der Kongress tanzt" een
phenomenaal succes, terwijl Die Liebe der
Matrosen" in den kweelenden volksmond bestorven
ligt. Helaas ! de consequentie lag voor de hand:
Voorloopig geen gevaarlijke experimenten meer,
maar betrouwbare fabrieksproductie. De Duitsche
filmindustrie heeft zich in staat getoond
amusementswerk te leveren dat in zijn soort verdienstelijk
is en van de gemiddelde tooneellitteratuur alleen
in zooverre verschilt, dat men het een beetje
vrijmoediger critiseert. Waarom zou zij zich niet
daaraan houden, zoolang het publiek uitdruk
kelijk toont niet anders te verlangen?
Zoo moest zich de fatale cirkel van vraag en
aanbod sluiten en keerde men tot de
amusementsflim terug, die niet slechter of beter is dan een
dozijn andere.
Dit is onze critiek op Quick" dat overigens
niet van Siodmak is, doch van Lilian Harvey....
Wiens (aak volbracht
«Hens Kolsje wacht.
ELKEN DAG N «I.AASJE
Nogmaals: Garbo ...
George Fitzmaurice: ,,Mata] Marl'
Tuschinski -J
Er zijn dingen waarover men uitgepraat raakt
en waarover het verstandig schijnt de debatten
te sluiten. Tal van meer en minder belangrijke
pennen hebben het hunne over Garbo gezegd
hetzij uitvoerig en met dwingende redenen om
kleed, hetzij op minder ridderlijke wijze. Wij
weten het nu zoo langzamerhand wel en kunnen
alleen maar constateeren, dat de discussies over
het onderwerp hopeloos zijn vastgeloopen. Wat
de een ondergaat als een der zeldzaamste en ont
roerendste verschijnselen die de jonge film ge
bracht heeft, is voor den ander een leeg, mateloos
overschat reclameproduct. Waar de een 'n vreemde
menschelijke orchidee meent te zien, daar ruikt
de andere slechts tabaksrook en whisky. Ten slotte
stuit als in alle kunst, de scherpzinnigste analyse
en de doordringendste critiek eindelijk op dat eene,
ondefinieerbare hetwelk zich aan de beredeneerde
waardebepaling onttrekt en slechts met het senti
ment gemeten wil zijn. Waar het dit laatste geldt,
daar rest ons niets anders dan eerlijk te zijn....
eerlijk tegenover ons zelf en anderen. De critische
beschouwing kan in zulk een geval niet meer
wezen dan een ernstig persoonlijk getuigenis en
het zijn stellig niet de minst schoone momenten,
in het dikwijls zoo ondankbare werk van den criticus,
wanneer het ontleedmes hem uit de hand valt
onder den indruk eener sterke emotie.
Zoo wil deze bespreking niets anders zijn, dan
een simpel persoonlijk getuigenis het getuigenis
dat voor mij Garbo niets aan waarde heeft ingeboet.
Met vele anderen heeft schrijver dezes desperate
pogingen aangewend, om de wonderlijke werking
de intense ontroering door deze merkwaardige
filmverschijning opgewekt te verklaren en te ver
antwoorden. Met het volle besef van de ontoe
reikendheid der woorden tegenover dergelijke, in
al hun subtiliteit zoo machtige gevoelskwesties
met al de pijnlijke bewustheid van de kwets
baarheid zulker sentimentsvertalingen". Het
wordt ons in een situatie als deze niet gemakkelijk
gemaakt. Daar is de prostitutie van dit.... moeten
wij zeggen: talent ? ten dienste eener ordinaire
colportageromantiek. Daar is het volslagen gebrek
aan organischen samenhang met het filmwerk
als dramatische eenheid. Daar is het totale wan
begrip, dat deze vrouw dwingt in gestalten en
milieu's rond te loopen, die haar wezen geheel
vreemd zijn. Daar is tenslotte de stupide
sensatielust eener opgezweepte massa, die zicli met den
zelfden hysterischen honger op het reclame-object
werpt, hetzij het Torn Mix heet, dan wel Chevalier
of tïarbo.
Maar uit al deze verwarrende en beschamende
indrukken, treedt koel en klaar en ongeschonden
het beeld van Garbo naar voren, zoodra men in
de stampvolle bioscoopzaal met haar alleen is.
En daarmede de bewogenheid, die zich niet laat
afwijzen alle pijnlijke bijkornstigheden ten spijt.
Zoo was het bij Anna Karenina", zoo was het
bij Anna Christie", zoo is het bij Mata-Hari" !
Wat de film betreft zij is. als zooveel films
rondom Garbo opgebouwd, n dringende vraag'
naar het werk, dat eindelijk deze figuur recht zal
laten wedervaren. Wij hebben er sinds lang in be
rust, dat het gemiddelde filmdrama naar de op
vatting der meeste producenten nu eenmaal slechts
denkbaar is bij de gratie van spionnage-conflicten,
revolverschoten en warenhuis-chic. Dat er geen
waarachtige tragiek op de wereld schijnt ta bestaan.
zoolang men niet op zijn minst is blindgeschoten
of tegen den muur gezet. Het zij zoo wie wil
kan er de aangename conclusie uit trekken, dat
het leven n ononderbroken genoegen is voor
ieder, die niet dagelijks met moo>rd en doodslag te
kampen heeft. En dus zijn wij reeds dankbaar,
wanneer het geval ons niet op een manier wordt
duidelijk gemaakt, die met het materiaal in
flagranten strijd is.
Nu moet het erkend worden, dat Fitzmaurice's
Mata-Hari" ook zelfs aan deze bescheiden eisch
niet voldoet. Het eene gesprek haalt het andere
de eene deur wordt na de andere dichtgeslagen
en de telefoon, dat geraffineerde toonee.-martel
werktuig, speelt haar onvermijdelijke babbelzieke
rol. Het is alles duur en blinkend en valsch
van de dwaze Shiwah-dans. tot de onwaardige
Xovarro-figuur en het misbruik, dat geniaakt
wordt van voortreffelijke krachten, als
Greta Garbo?Mata Hari
more en Stone. Maar de film heeft op het mislukte
Romance" dit eene belangrijke voor, dat zij ons
gelegenheid geeft Garbo te zien. Niet als
..MataHari" wat is ons ten slotte aan deze twijfel
achtige, psychologisch nergens verantwoorde figuur
gelegen? maar als ..Garbo". Dat wil zeggen als
de essentie van menschelijke tragiek, zooals velen
die ondergaan.
Aan het slot dat met al zijn
kitsch-eigenschappen niet van een sterke dramatische werking
ontbloot is neemt Garbo afscheid van het leven
en van de liefde, die men haar andermaal in de
gedaante van een fraaien mannequin in de armen
voert. Zij koestert het blinkende speeltuig met al
de ontroerende genegenheid, die het kind aan zijn
poppen schenkt. Maar haar blik zoekt over het
gepoiiimadeet'de hoofd van den partner in onbe
stemde verten
Orn de onverzwakte kracht van zulke momenten
ga men Mata-Hari" en zelfs erger zien. Zoolang
van dit grillige filmleven het einde, dat onverbid
delijke nadert, nog niet daar is....
Tooneel-kalender
September is de maand waarin de directeuren
met idealen aan de deuren leuren.
't Is alles meesterwerk en alles prominent
en om er af te ivezen koop je van zoo'n vent,
't Product blijkt in October nogal schraal
en jirominenten zijn hei lang niet allemaal.
In plaats van kunstzin houdt ons meêlij in hel bootje;
tenslotte doen ze het, p'rdon, toch voor hun broodje.
Ook in November is cidtuur-zin nog zoo levend,
dat men, de film ten spijt, nog naar 't, theater stevent
en enk'le, later diep-betreurde rcenten
opoffert aan reeds hongerende prominenten.
December brengt de krach, dan is 't Sint Nicolaas,
en. gulle levensvreugde is in ons huis de baas.
Dun sluiten, ongemerkt, genoemde directeuren,
met tonnen deficit, de schouwburgdeuren,
en volgt, in 't Nieuwe Jaar, 't verwachte, krach-verslaij
en dat de schuld, nietwaar, bij de bezoekers lag.
Het is een heele rust.' \\Te storten snel een traan
en 't jaarlijksch Drama is weer van ds baan. :
JOH. C. P. ALBE KT S