Historisch Archief 1877-1940
iWERS, TEEKENAARS
,A
i
f tïet Amicitiae" toegekend aan
^rdamsche Tentoonstellingen
F.
en A. E. van den Tol
Tentoonstelling van Lier
heeft uitgeteekend; dat zij psychologisch? van
den afgebeelde een onaangenaam weerkaatsel ons
heeft gegeven. De psychologie van Mevr.
Holstde Meester is nooit van grooten diepgang, maar
hier is zij wel zeer gering
Van de beeldhouwwerken noem ik Krop's
Lénine. 'LASSCHAEKT
t'. Dronsherg v. d. L.ïmlen hij
Hofstee Deelman, Amsterdam
O. Dronsberg v. d. Linden valt voor alles als
colorist te prijzen. Niet dat hij óók niet de vormen
van een naakt goed te schilderen weet (zijn groot
stas.nd, drie-kwart op den rug gezien vrouwelijk
naakt bewijst het; alleen een onderbeen en een
voet schijnen te vroeg losgelaten) of die van een
paard, maar het blijft min of m ;er goed acade
misch (al is deze schilder dan ook van huis uit
amateur) en niet bijster sterk van plastiek.
In zijn bloemstukken echter, kcmt een zeer
eigen kleurgevoel zuiver tot uiting. Dat gevoel
gaat niet diep", het blijft misschien bij een eerste
verheuging, maar die wat oppervlakkige vreugde
is zeker oprecht. Het rood van de dahlias, de
asters, cynias, de rozen waarin hij zich, in zijn
atelier, verheugt, zet hij, blij van zin en geest, neer
tegen een achtergrond van blauw, het hooge, hel
dere, lichte en koude blauw van het Zwitsersche
landschap dat hem als vreugdevolle herinnering
bij bleef.
En het worden prettige doekt n met een
blijsttmmend
kleuraccoord. Soms ver
schijnt achter de
bloem niet alleen het
Zwitsersche blauw
maar een
stukjeZwitsersch landschap.
Een enkel stuk geeft
zulk een landschap
"' met sneeuwbergen
allén.., Dan is er nog een, in compositie en factuur wat strenger gebonden
appalstilleven, en een meer decoratieve zonnebloem-compositie .... Maar
bij zulke werken, hoeveel goeds ook zij bevatten mogen, spreekt niet meer
zoo zuiver de opgewekte blijheid in de kleur die in de bloemstukken treft.
Men gaat hier denken aan en verlangen naar andere dingen dan aan een ge
zond toerisme in het rijk der kleuren. En dat juist moet men bij v. d.
Linden niet doen....
Moderne schilders en teekenaar» bij Aalderïnk, Amsterdam
Van de moderne schilders en teekenaars die thans in Aalderink's
kunst>, .' handel-zaal recipieeren heeft men er een aantal dezen zomer reeds op hun
- eigen" zolder aan den Amsteldijk kunnen aantreffen, waar zij, volgens
fc en hun zeggen, bezig waren hun isolement te demonstreeren. Nu dit isolement
" cMet ; dan met de entree in een kunsthandel min of meer werd opgeheven bleef er
?i^er. e ," niet veel gemeenschappelijks te demonstreeren o ver, tenzij dan hetfeit.dat het
bpn in dezen modernen tijd den jongen schilders in vele gevallen wel heel
gemakkede lijk wordt gemaakt het... isolement van hun ateliers ontijdig te verbreken. ..
altijd de Er zijn hier veel aanzetjes, aanloopen, meer en minder geslaagde; er zijn
rijker tloor | reminiscenties die ver onder de voorbeelden blijven (een van Gogh-landschap
u propere, met een Arles-zon zij als vertegenwoordiger hiervan genoemd); en
reminisi geven, centies die, al behouden zij een epigonen-karakter, toch in sommige
op1 dat niet, zichten iets van een oorspronkelijke aandrift verraden (ik noem het
nieuwn, wanneer zakelijke landschapje met dijk bij Hellevoetssluis van Willy Boers, waarbij
i-bijjvead * ik dat iets" in de kleur meen te ontdekken); er zijn pogingen om een
Abi itrekheid -' schnitt der werkelijkheid te verwerken tot een soort monumentale vlakvulling,
verder .J; waartoe men dan de composities van scheepsrompen met een stuk
sneeuwbedekte kade of met een stuk dok van Willem Eitjes rekenen kan; er zijn
eveneens (minder geslaagde)pogingen die afgaan op een vereen voudige, min
'muit. jffl J', ' of meer verabstraheerde synthese van de indrukken die een meer volledig
[Hofkerof * onderwerp (een visschersdorp in zijn geheel b. v.) verwekken of weleen
volleevp. WöS- ' dige synthese bestreven door aan het onderwerp nog een etherisch" of
astraal" lichaam toe te voegen .... Er zijn tenslotte enkele verdienstelijke
i keer eea ? experimenten en er is, soms, ook iets vriendelijk-geestigs....
Ver- '
ijkt mij Werk van Jan Heijens in den Kunstkelder,JAmsterdam
Het oude Amsterdam heeft voor alles de liefde van den schilderJfHeijens,
al schept hij bij gelegenheid ook vreugde in een oud Waterland"-geval
of in een Antwerpsch straatje van Anno dazumal. Het is de donkere,
romantische tonaliteit van de oude burgwalletjes, die hij in de eerste
plaats met zijn dik in de verf staande, dikwijls met het tempeermes llse Volgt
Jan Heyens
Neger
bewerkte doeken, roin of meer impressionis
tisch wil weergeven. Evocaties van de Amster
dam sch e sfeer, zooals Breitner die met zijn
geniaal impressionisme opriep, werden het niét;
zelfs werd niet eens altijd het donkere
kleuraccoord volkomen zuiver aangeslagen.... Maar
picturale gevallen, breeduit en smeuig ged?,an wer
den het soms wél.
Met een aantal koppen (een Chinees, een Neger,
een Vrouw) naturalistisch en gemakkelijk (evenals
het schilderwerk soms wel al te gemakkelijk) ge
daan, komt Heijens ook als beeldhouwer uit. In
zijn hardsteenen Moeder en Kind, dat door de
gemeente Amsterdam ter plaatsing in een school
werd aangekocht, vallen goed-decoratieve elemen
ten te waardeeren. A. B. VAN DEN TOL
Tentoonstelling van Lier