Historisch Archief 1877-1940
18
De Groene Amsterdammer van 22 October 1932
No. 2890
Croquante croquetjes
door Alida Zevenboom
De ontdekking van Polen
Reisverslag door E. Straat
(Slot van pag. ij)
Hè, ja, Tante, vertelt u nog es
wat van Amsterdam tóén er nog geen
auto's waren, wat moet dat een ver
velende tijd geweest zijn en hoe gin
gen de jonge meisjes toen uit rijden ?
Wat zeg je? vroeg ik en keek kleine
Ali vorschend aan over mijn bril. Wat
bedoel je ?
Niets ergs, Tante; maar Arco heeft
een Fordje....
Wie is Arco ?
Arco is niemand. Dat is mijn vriend
je die een Fordje heeft en die me wel
eens mee neemt.
Zoo, en wat doen jullie dan, wat
voeren jullie uit?
Dat zal ik u vertellen !
En meteen draaide het nest zich
om en danste de kamer uit. En dan
moet u weten dat ze me Zondag vroeg
of ik in mijn tijd ook sex-appeal"
had gehad ! Wil u wel gelooveri dat
het me naar mijn hoofd steeg? Op
dien leeftijd en dan weten wat
Sexappeal" is ! Ik houd niet van al die
vreemde dingen en vooral niet als ze
uit Amerika komen maar ik werd een
oogenblik buiten me zelf en had haar
bijna gezegd:
Vraag dat maar aan meneer Pierre
en aan .... maar ik hield me gelukkig
in en wat weet die goeje meneer Pierre
eigenlijk van die dingen af maar dat
zoo'n nest nu al in auto'tjes met een
vriendje rijdt en mij zulke dingen
vraagt.... dat komt van die vrije
opvoeding van tegenwoordig en ze
weten in de wieg meer, de kinderen,
dan wij, ouderen, op ons doodsbed. Ik
heb er nicht over onder handen geno
men maar die vindt al die dingen niet
erg. Wij waren in onzen tijd net zoo.
zei ze, of is u nooit eens op stap ge
weest met een vriendje, al was het
dan niet in een auto en vind u
sexappeal" niet een veel mooier woord
dan wat wij het noemden?"
Dan haal je maar je schouders op
en met neef is ook niets te beginnen.
Als die maar zijn drie rijksdaalders
heeft waarmee ik elke week het gezin
steun en het pak met boodschappen
dat ik geregeld stuur, dan is het hem
al lang goed, maar het zijn anders
tijden. Met Arco in een Fordje ! Al
leen die naam is al verdacht en toen
ik dat nest dat zei, weet u wat ik ten
antwoord kreeg? Ze kunnen niet
allemaal Bertus heeten !" Toen moet
ik toch wel heel dicht bij een beroerte
zijn geweest en het was een geluk dat
ik net met dien storm wat stijf was
in mijn rechterschouder, anders had
ik haar met haar Arco een tik gege
ven ....
Maar ondertusschen is die voetgan
gers-week toch maar een mooie uit
vinding. Ik hoor van ons acteurtje
dat er nog nooit zooveel voetgangers
?/.ijn aangereden als juist in die dagen
maar je kunt nooit weten of hij liegt
of niet, zoo zit het tooneelspelen hem
in het bloed. Ja, de Amsterdamsche
straat is toch wel heel erg veranderd
en ik kan niet zeggen dat het er beter
op is geworden. Ik weet nog heel goed
TOUSltlA-vAN-VALKENBURG S-'
dat er in Amsterdam met sleeën ge
reden werd en ze de smeerlap" ge
bruikten, dat een vette doek was die
een knecht voor de slee over de
steenen slierde waardoor het ding weer
een eind voortgleed. En dan had je
de open vuilnisbakken op straat waai
de kippen in rond woelden want ik
weet ook nog dat de kippen in Am
sterdam los op straat liepen en ik
meen dat ik eens in zoo'n vuilnisbak
een zeug gezien heb het was op de
Vijzelgracht en dat mocht toon
ock. En nu krijg ik straks een ge
meentelijke vuilnisbak en ik heb al
aan Leent je gezegd dat wij dat mon
ster niet de tra p zullen af dragen m?ar
hem eiken mrrgen zullen uithijschen
en als dan de wethouder toevallig
langs mocht komen en het ding uit
den hask schiet, is het niet mijn schuld
dat zeg ik voorop. .Rn dan had je in
mijn tijd behalve de open vuilnisbak
ken ook nog de eigen equipages op
straat. Da.t was toch maar een mooi
gezicht en als de vent niet op Mina
haar spaarbankboekje geloerd had dat
dikker was dan het mijne, was ik met
zoo'n eigeii-rijtuig-koetsier getrouwd
en herinnert u zich nog wel dien koet
sier van mevrouw den Tex-Bondt. die
met zijn prachtige rossige knevels
waarbij die van den wagenbestuurder
van lijn 2 versleten tandenborsteltjes
zijn? Er waren prachtmannen oiider
en ik weet niet wie mooier waren.
hun paarden of zij. En best hadden
die koetsiers het ! De families hielden
equipage van de rente van hun rente,
heb ik wijlen meneer wel eens hooren
zeggen, en zoo'n koetsier had nog
aardige bij-verdiensten ook want hij
verdiende aan alles, aan het hooi en
liet stroo en aan den wagen- en zadel
en tuig-maker en de rest en dan vrij
wonen in de Kerkstraat en wat er
nog af viel, want hij wist veel van de
heeren omdat hij ?,e nt.g wel. eens af
zette aan adressen waar mevrouw
niets van mocht weten en zoo herin
ner ik het mij nog als den dag van van
daag dat Bernard, zoo heette dat mis
punt van een koetsier van wijlen me
neer, op een ochtend dreigde dat hij
mevrouw op de hoogte z >u brengen
vanwaar meneer eiken middag na
Beurs tijd naar toe werd gebracht
want, zooals het in die dagen d? ge
woonte was, had al wat in de Bocht
woonde, er een vriendin bij die heele
dames waren en die de menschen
elkaar op straat aanwezen en ik heb er
gekend die op hun beurt ook equipage
hielden maar dat was dan niet van
de rente van hun rente maar var heel
wat anders en dan moet i. weten dat
ik kennis heb gehad aan een zoon
van een van de families die veel bij
mevrouw zaliger aan huis kwamen en
die mij met alle geweld stoffeeron"
wou, zooals dat toen heette ! Nu ik
dit allemaal schrijf, zal ik ,.de Groene"
van deze week goed weg stoppen dat
Kleine Ali er niet in lezen kan want
anders gooit dat nest me nog voor mijn
voeten dat het in mijn tijd toch ook al
geen zuivere koffie was met de jon
gelui, al waren er toen nog geen
Fordjes en geen Arco's of hoe die snuiters
tegenwoordig heeten. Och, och. als
ik toen wat lichtzinnig geweest was,
wie weet hoe ver ik het nog in de def
tige Amsterdamsche families gebracht
had en nu zit ik eiken avond het huis
houdboekje na te pluizen om een half
centje te kunnen bezuinigen !
Poolsche kapiteins zijn er nog
niet veel; de gezagvoerder van
de ,,Slask" was een bedaarde jonge
man van eenendertig met een prettig
open gezicht, een tikje beschroomd
van gebaat' en oogopslag. Over zijn
zeemanschap viel na de korte reis niet
te oordeelen. maar de moeilijke kunst
van gastheer te zijn en bij velerlei
maaltijden de regie te voeren, had hij
in de perfectie verstaan. Bescheiden
endosseerde hij den lof, die hem en zijn
schip rijkelijk werd toegezwaaid, aan
het voor September verrassend mooie
weer; dat het op de ,-Slask" ook min
der aangenaam kon toegaan. b?wez;>n
de foto's van de winterreizen, die hij
ons toonde: de ..Slask" in het ijs voor
Helsingfors. voorop de ijsbreker, daar
achter een lange sliert schepen, waar
van de laatste moeten oppassen.
niet direct weer in de nauwe geul vast
te vriezen; de ..Chorzow", een
zusterschip, gestrand bij Terschelling.
stuurman verdronken; en een heele
collectie stormfoto's met steigerende
golven en een heen en weer geslingerd
schip. Blijkbaar is varen nog altijd
geen rustig en koesterend bestaan.
Nog geen week geleden was de ..Slask"
door den eersten herfststorm danig
toegetakeld en had twee dagen voor
den Elbemond op zijn ankers moeten
rijden ....
..En uw loopbaan, kapitein", vroeg
een onbescheidetie. Even gleed er
gêne over het jonge gezicht, en heel
sober was het verhaal dat volgde: ge
boren in Kussiseh-Polen. in een streek
die, hoewel Poolsch. bij het herstel
of al bij den vrede van Brest aan
Uusland was gebleven: de schooljaren in
Moskou afgebroken door de revolutie;
opleiding te Danzig. zeven jaar stuur
man en nu al drie je ren als kapitein
heen en weer varen tusschen Finland
en Antwerpen. De onbescheidene
vroeg door over Rusland, mp.ar onder
vond, dat daarover met Polen moei
lijk valt te praten. De l'.S.S.H. is verre
van populair en wordt, ondanks alle
non-agressie-verdragen, als buurman
misschien meer gevreesd dan
Duitschland, hetgeen trouwens na 1020 be
grijpelijk is.
De koffers waren weer gepakt, de
laatste maaltijd was ingenomen, ver
vooruit dreven de glinsterende torens
van. Danzig op het water, aan stuur
boord boog zich sierlijk het hooge,
groene schiereiland Hel. waarachter
Gdynia beschut ligt. De Zes hingen
met pijpen en Hollandsche sigaren
over de reeling en werden al bijna on
geduldig. De wind stak op. donkere
wolken schoven uit het wit-geaderde
blauw van de Oostzee. Doch toen de
..Slask" met breeden zwaai om het
puntje van de landtong zwierde, woei
de lucht weer schoon en zwart ston
den de heuvels van Gdynia tegen de
middagzon. De nieuwe haven van
Polen werd zichtbaar, grijze pieren
en vuurtorens, kranen en silo's en
groote schepen; daarachter de stad.
losstaande gebouwen, villa's tegen de
heuvels op. Amerikaansch". verze
kert de consul, ,,in vijf jaren van
visschersdoip tot moderne zeehaven,
dertigduizend inwoners, groeit als
kool. de trots van iederen Pool". De
Slask" glijdt tusschen de betonnen
pieren door het havenbassin binnen,
legt aan. verhuist op het laatste oogen
blik naar een andere ligplaats, wordt
vastgemeerd. De passen- en douane
controle gaat glad; beleefde menschen,
die Polen; de Zes nemen afscheid van
den kapitein, worden in auto's gela
den en naar een hotel gebracht dat
Poolsche Hiviera" heet en een beetje
leeg aandoet.
Om half zeven dineeren. om acht
uur por auto naar Danzig.. ..
Leesmuseum
De aangekondigde vei!ii:g van de
uitgebreide on belangrijke bibliotheek
van het voormalig Loosmusoum is
thans door de veilingmeesters
Burgorsdijk en Nieimans (Tomplum
.Salomon's, te l eiden) vastgesteld op 24
Octoter?19 Xovomber. Do veiling
van do boeken (de pe;iodi;>ken zijn
reeds verkocht) zal geschieden in de
zalen van het Loesmusoum. alwaar
de veilingsgoederen ook te bezichti
gen zijn.
Nieuwe Duitsche boeken
Joseph Hoth, der Radctzki/ Marscli.
Gustav Kiepenhemr.
Ernst Glaeser, ..dus Gut ('m Elsasz".
Gustav Kiopenheuer.
Herman Kestcn. der Charlatan.
Gustav Kiepenhouer.
Martin Lampol. FacM an.
l\'fi»iemden! Ernst Rowohlt.
Otto Wolff, Monsieur ui-nml.
Huthen und Loening. Frankfurt.
Walter Victor, Genend und die
Friiuen. Büchergüde Gutenberg.
HAAR AVOND BEDORVEN /
WAAROM HEEFT ZE DAN
OOK
GOEDE
GEKOCHT?