Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer ven 22 October 1932
l Israëfs wezen
en willen
z&.
door Prof. Dr. D. Cohen
Einde van de voetgangers week
Teekentng door B. van Vlijmen
Amerika en de Joden
Benige jaren geleden verscheen van de hand
van den Amerikaanscheu schrijver Ludwig
Lewishon een boek, dat zoowel in Amerika als in
Europa grooten opgang maakte, en in verschillende
talen, ook in het Nederlandsch, werd vertaald: de
eerste titel (later is het nog eens onder een anderen
naam verschenen) Was The Defeated", in het
Hollandsen weergegeven met ,, Vergeef sche Vlucht".
Het schildert het leven van een psychiater, wiens
vader, uit een Oost-Europeesche familie geboren,
naar Amerika is geëmigreerd. De kinderen zijn
Amerikanen geworden en voeren nu den strijd
met het Jodendom, dat in hen leeft, zonder dat
zij dit willen erkennen. Maar langzamerhand komt
bet bewustzijn in hen op, dat zij een vergeefschen
strijd voeren en dat, zoowel door den druk der
omgeving als door hun eigen verlangen, dit
Joodsch bewustzijn den wil, om vóór alles Ameri
kaan tézijn, overwint. Hetzelfde ziet de psychiater
in zijn gebeele omgeving. Ja, hij leert de ziekte
gevallen, die hij onder zijn Joodsch e patiënten te
behandelen krijgt, kennen als een uitvloeisel van
dezen strijd. Zoo keert hij, na een zelfs gelukkig
huwelijk met een niet Jodin, waaruit hij vlucht,
tot het Jodendom terug, omdat hij daarin de eenige
redding voor zich zelf en anderen ziet.
Hét boek draagt vele gebreken. In de eerste
plaats wil het in korten omvang te veel problemen
behandelen. In de tweede plaats rept het met geen
woord van een beweging, die vele Joden juist voor
dezen strijd heeft bewaard : het Zionisme. Maar het
ontleent zijn belang en zijn invloed aan den durf,
waarmede het 'een probleem, dat aan de overzijde
van den Oceaan velen bezig houdt, voor aller oogen
stelt. Het verbreekt den droom van gelijkheid,
waaraan velen ginds zich overgaven en waaruit zij
op ruwe wijze zijn wakker geschud. Het leert aan
de tragedie van den hoofdpersoon en vooral aan
die van zijn omgeving, de tragiek van het Joodsche
vraagstuk in vollen omvang kennen.
Inderdaad had men verwacht, dat deze tragedie
zich in Amerika niet zou afspelen. Bij duizenden en
duizenden hebben de Joden uit Oost- Europa juist
daar Hun toevlucht gezocht. Zij hebben er eerst in
het handwerk, later ook in den handel en de geld
wereld een bestaan gevonden, waarmede zij te
vreden konden zijn. Niet alleen zichzelf konden zij
onderhouden, maar ook hun verwanten in de
landen, waaruit zij kwamen en die zij voor een deel
lieten overkomen naar het nieuwe land van belofte.
Men. kon dit alles doen, omdat men zelf in wel
stand verkeerde. Wel hield men voor een deel
vast aan de oude taal: het Jiddisch werd in de
Joodsche wijken van New York nog gesproken,
Jiddische kranten verschenen en verschijnen er.
Maar bij de tweede generatie maakte deze taal van
het Ghetto al plaats voor het Engelsch. Deze koos
voor een deel andere beroepen dan de vaders
hadden beoefend; daarbij genoot ook de universi
taire opleiding een groot deel der belangstelling,
een verschijnsel, dat men ook in Europa in ruime
mate kent. Er was zonder twijfel een streven niet
zoozeer naar assimilatie aan een andere groep
(gelijk dit in Europa het geval is geweest) als
tot een opgaan in de meltingpot" van de verschil
lende bevolkingsgroepen der Vereenigde Staten.
Men wilde in eerlijke toewijding medewerken aan
den bloei van het gemeenschappelijk land.
Zonder- twijfel hebben de Joden op het
staatsRust, kalmte en
zelfbeheersching
keeren weer terug na het gebruik van
Mljnhardt's Zenuwtabletten.
Glazen Buisje 75 et.
Bij Apoth. en Drogisten.
Op veler grief, dat bij de lichtsignalen geen aparte fase voor den voetganger is ingeruimd, werd'
door de verkeersautoriteiten geantwoord, dat het rijverkeer te sterk zou worden opgehouden.
(Dagbladbericht)/
bestuur een belangrijken invloed gekregen, niet
zoozeer, omdat zij daaraan deel namen, als omdat
enkelen door hun rijkdom op de bestuurders
grooten invloed oefenden. De President der Ver
eenigde Staten laat bijna nimmer een Joodsch
Tvieuwjaar voorbijgaan, zonder tot zijn Joodsche
medeburgers een wensch te richten. Het scheen,
alsof hier de Joden het land der vrijheid hadden
gevonden en zij gelijke rechten in alle opzichten
niet de anderen konden hebben.
Ingewijden wisten reeds lang beter. Joden uit de
vrije landen van Europa kwamen na een bezoek
aan de Vereenigde Staten dikwijls terug met be- ?
richten omtrent een maatschappelijk antisemi
tisme, dat daar heerschte en dat de Joden
wegdrong uit niet-Joodsche kringen. Dit antisemitisme
was zelfs in de hotels bemerkbaar, laat staan in de
families, waar men vertoefde. Maar men weigerde
al te dikwijls daarin te geloovën en de
Amerikaansche Joden zelf wilden het als een voorbijgaand
verschijnsel beschouwen, omdat daarmede aan het
Amerikaansch ideaal, waarin zij geloofden, een
einde zou zijn gemaakt.
The Defeated" bracht hier de ontgoocheling.
Men kon de waarheid van de vreeselijke gevolgen
van de verwijdering tusschen Joden en niet-Joden,
die men erin schildert, niet ontkennen. Men moest
zich wel bewust worden, dat zelfs in het nieuwe
land der vrijheid deze voor de Joden niet te vinden
t *
*
Thans twijfelt niemand meer. De welvaart
der Joden in Amerika is achteruit gegaan
en daarmede hun invloed:. men behoeft minder
rekening met hen te houden dan men, gedwon
gen, wel moest doen.
Maar bovendien zijn zij meer en meer uit de be
roepen gedrongen, waarmede zij zich in hoofdzaak
in lateren tijd bezighielden:: het bankwezen, den
tusschenhandel, het kleine winkelbedrijf. Deze
hebben door de crisis het meest geleden en men
ontdoet er zich nu zooveel mogelijk van het Jood
sche element, dat men.als vreemd, niet-Ameri
kaansch beschouwt. En de sterke neiging, welke
ook ginds heerscht, om de eigen" menschen het
eerst te helpen, verscherpt natuurlijk deze achter
uitzetting, met al haar gevolgen.
Sterk is dit antisemitisme ook aan de Universi
teiten. Er is daar geen numerus clausus vastgesteld,
gelijk die, officieel of officieus, in de meeste landen
van Oost-Europa bestaat. Men kent er echter,
indien men betrouwbare inlichtingen mag geloovën,
een even afdoend middel: op de tests, die de stu
denten moeten inleveren, staat hun naam en
godsdienst vermeld. Hierin vindt men de mogelijk
heid, om van elke religie zooveel studenten op te
nemen als men wil en het aantal Joden niet boven
een bepaald procent te doen stijgen. De reden
hiervoor schijnt mede gezocht te moeten worden
in de bepaalde kleur, welke de meeste Universi
teiten hebben, omdat zij uit particuliere middelen
worden bekostigd. De grond van alle oorzaken is
echter ook hier uiteraard het antisemitisme.
Natuurlijk moet om dezelfde reden ook het
aantal Joodsche professoren gering zijn.
Men kan van Joodsch standpunt dit alles niet
zonder kommer aanzien.
De Amerikaansche Joden hebben hun plicht
ten opzichte van het Jodendom goed verstaan en
in practijk gebracht. In de tegenwoordige om
standigheden kan men op hun hulp slechts in
geringe mate rekenen. De Joden in Zuid-Afrika
hebben hun taak voor een deel overgenomen; maar
zij "kunnen noch in aantal noch in vermogen of
belangrijkheid met de Amerikaansche Joden
worden vergeleken.
Zoo is de les, dat zelfs in een land als de Ver
eenigde Staten het antisemitisme bestaat en door
moeilijkheden onmiddellijk verscherpt wordt, wel
hard. Maar tegelijk leerzaam. De Jood zal, wil hij
in vrijheid leven, op eigen kracht dienen te bouwen.
Daarom is de weg, dien de Zionistische beweging
wijst, ook voor dat deel van het Joodsche volk de
juiste gebleken.