Historisch Archief 1877-1940
No. 2890
De Groene Amsterdammer van 22 October 1932
Wetenschappelijke Varia
Stevigheid door tollen
door Dr. P. van Olst
Rustiger zeevaart
De ItaJiaansche handelsmarine brengt een
aantal snelvarende passagiersschepen in de vaart
op Amerika. De eerste, n.l. deRex, is niet fortuinlijk
geweest en heeft door een m.achinedefect niet
beantwoord aan de groote snelheidsverwachtingen.
De tweede is de Conte- di Savoia, die 8 November
van Genua zal vertrekken. Dit passagiersschip,
dat 48.000 ton meet en natuurlijk alles in over
dadigheid bevat, waar een behoorlijk mensch
gemakkelijk een weekje buiten kan, en dat ik
dus niet van plan ben te beschrijven, heeft twee
dingen, die ons interesseeren. Het eene is zijn
machines, die de overtocht van Gibraltar naar
New York tot 5 dagen moet bekorten, wat men
maar af moet wachten, gezien den tegenslag met
de Rex. Het andere is een
anti-rolinrichting door middel van gyrosta
ten, die het schip belangrijk stabie
ler moeten maken bij ruw weer.
Het is volstrekt niet de eerste keer
dat dit systeem gebruikt is om een
schip steviger te doen liggen; bij zeil
jachten en vooral bij oorlogsschepen is
hetzelfde middel reeds met succes
gebruikt. Maar bij groote passagiers
schepen schijnt het nog niet op zoo'n
groote schaal gebruikt te zijn als
bij de Conte di Savoia.
Al liggen onze kinderjaren mis
schien wat ver achter ons, toch weet
men nog wel wat een tol is en hoe
deze zich gedraagt. Wanneer men nu
een tol zoo bevestigt binnen in een
hollen kogel dat de tol vrij draaien
kan om zijn as, die tappen heeft in
de kogelbinnenzijde, dan is op te
merken dat 1°als de tol niet draait,
de kogel zich gedraagt als ieder an
dere kogel die men voort laat rollen,
gege\en: de tol zelf is een dikrandige schijf, die
om de as E F draait. Deze verticale as heeft haar
toppen in een ring, die zelf weer draaien kan om
een horizontale as BD. Wanneer men nu, als de
schijf snel draait, het geheele toestel naar rechts
of naar links wil omkantelen veelt men een eigen
aardige weerstand tegen deze verplaatsing, en
tegelijk ziet men de as E F van ons weg of naar
ons toe kantelen, dus in een richting rechthoekig
op de richting waarheen we de beweging
wenschten. Dit gedrag van de as heet de processie.
Voor deze precessie geldt de volgende regel:
de tol probeert altijd 1°. met zijn draaiingsas
evenwijdig te gaan staan m.et de draaiingsFs der
nieuwe beweging, die wij eraan willen geven, en 2°.
bovendien in dezelfde richting rond te tollen als de
draairichting der nieuwe beweging is.
Even zien of dit uitkomt. Stel de
schijf draait, zooals in de figuur is
aangegeven van boven gezien tegen
de wijzers van een klok in. Kante
len we dan het toestel nair rerhfp,
dan probetren Ve het dus te doen
draaien om een horizontale as, die
van ons weg is gericht. De tol wil dan
met zijn draaiingsas ook horizontaal
gaan staan, dus hij moet voorover
of achterover duiken. Onze nieuwe
draaiing naar rechts is met de wij
zers van een klok mee, dus de tol
moet achterover duiken om gelijke
draairichting te krijgen.
De zaak is niet eenvoudig, maar
het zou nog veel moeilijker worden
a.ls ik moest gaan uitleggen waarom
dit allemaal zoo is. Laat de vriende
lijke lezer er dus in berusten d?jt ik
alleen aangeef, wat de ondervinding
maar 2°dat als de tol wél draait, de kogel zich zoo
op zeer afwijkende wijze gedraagt bij pogingen
om hem voort te bewegen, zooda,t hij 't effect maakt
van een koppig, eigenzinnig wezen. Als de kogel
dus geheel dicht is van ondoorzichtig materiaal,
kan men uit zijn gedrag bij verplaatsingspogingen
dua uitmaken of er een draaiende of een stilstaande
tol in zit. Het toestel, dat dus laat zien of er iets
in draait heet dan een gyroscoop ( = draaiings
verklikker).
Wanneer men een draaiende tol probeert te
kantelen, ondervindt men een eigenaardigen tegen
stand. Dat wil zeggen een snel draaiend voorwerp
heeft een sterke neiging om zijn as in onveran
derlijke richting te houden; bij een geweerkogel,
die door de getrokken loop een snelle rotatie om
zijn lengte as krijgt, blijft de kogel daardoor met
de punt vooruit gaan, in plaats van door den
luchttegenstand te kantelen. Heelemaal in onveran
derlijke richting blijft de draaiingsas echter niet'
staan. De as vertoont de zoogenaamde precessie,
die ook de oorzaak is der kegelvormige as-beweging,
die een kindertol vertoonen kan onder 't draaien.
In fig. l is een veel gebruikte vorm van tol
weerjig 2. Twee der drie gyrostaten op de Conte di
Savoia. Men ziet de trommels waarbinnen de hori
zontale tollen moeten draaien. De afmetingen zijn
te schatten naar de erbijstaande mannen.
1. Eenvoudige gyrostaat. geieerd heeft.
Hoe sneller de tol draait en hoe grooter
gewicht de tolschijf heeft des te krachtiger is de tegen
stand, die men ondervindt bij de kantelpogingen.
Maakt men nu van de tol gebruik om dergelijken
tegenstand automatisch te verkrijgen dan heet
het apparaat een gyrostaat. Terwijl nu de gyroscoop
gebruikt wordt o.a. ter vervanging van het
magnetisch kompas, gebruikt men do gyrostaat
om de beweeglijkheid van schepen bij ruw weer
te verminderen. Maar om dit mogelijk te maken
is een klein tolletje niet voldoende. Het moet een
zér zware en zeer snel draaiende tol zijn, die eenig
effect op een groot schip kan hebben. Liefst een
gewicht van vele tonnen ! De draaiing wordt het
gemakkelijkst verkregen door electrischen stroom
en de tol zit in een luchtledige trommel om de
luchtweerstand weg te nemen, die de
draaisnelheid zou belemmeren. Bij de Conte di Savoia
zijn drie dezer gyrostaten geplaatst, samen 300 ton
wegend, wat inderdaad meer is dan tot nu toe
gebruikelijk was. Zij staan naast elkaar, even
onder de waterlijn, ongeveer onder de brug. Zij
zijn in het groot wat figuur in. het klein is (de
schijf of motor heeft een middellijn van fier meter),
en hun stand is ook zoo dat zij horizontaal rond
tollen, in dezelfde richting als in de figuur. De as
BD ligt dan dwarsscheeps, dus van stuurboord
naar bakboord. Indien nu rechts een golf aankomt,
waardoor de rechterkant van het schip omhoog
wil en de linkerkant omlaag, zal de gyrostaat
weigeren mee te kantelen en daar de draagring
stevig vast zit aan het schip, remt de gyrostaat
dus de scheepsbeweging. Het eonige wat de golf
bereikt is dat de as der gyrostaat een kleine pre
cessie uitvoert, vooruit of achteruit in de lengte-as
van het schip.
Naar gelang men een, twee of alle drie gyro
staten in rotatie laat komen kan men naar de
mate van de ruwheid der zee, de stabiliseerende
werking van de toestellen regelen.
Al is de massa dezer toestellen groot, toch moet
men wel overwegen dat hun gewicht van 300 ton
slechts anderhalf percent is van het geheele
scheepsgewicht ! Men zou dus op het eerste gezicht niet
verwachten dat zij voldoenden invloed zouden
Margarine en kinderzegen
Menigeen zal met onctie gelezen hebben, dat
nu voortaan aan de minst en niemendal-vermo
genden margarine van staatswege zal worden
verstrekt a 22 et. per pond. Om deze goedkoope
weldaad echter deelachtig te worden moet men
ten minste werkeloos zijn en daarentegen in het
gelukkig bezit van ten minste vijf, en liefst mér,
kinderen. Dan krijgt de persoon een half pond
per dag of per week, of per maand, dat ben ,ik
vergeten. Doch let nu wel, hoe onze christelijke
regeering de zorg voor de minst bedeelde (in elk
geval bedeelde) volksgenooten weet te verbinden
met een heilzame campagne tegen
nieuw-malthusianisme en kindeibeperking. Zij staat met haar
margarine resoluut de groote gezinnen voor en
het is te verwachten, dat het aantal geboorten
nu fluks stijgen zal in de koestering dier zon van
distributie. Want menigeen, die jn echte boter
tot nog toe in of zonder tranen at, is thans, ten
bate der melkboeren, tot margarine vervallen
en zal het betreuren niet intijds voor kinderzegen
te hebben gezorgd, nu de hoofden zijner lieven elk
een half pond waard zijn.
Wordt niet aldus het christelijk beginsel met
margarine gediend en verstaat niet de vrome staats
man uit het goedkoopste vet der aarde nog een
instrument ter eere Gods te maken, tijd en om
standigheden dienende? En verder vaart de mar
garine er wel bij.
Hoogwater en wereldvrede
Het is verbazend hoe kleine oorzaken groote
gevolgen kunnen hebbeo. Gelijk men weet, komt
er nog altijd geen schot in den Wereldvrede, noch
in de Ontwapening. En daardoor staat nu het
water in het Rokin zoo hoog. Trouwens, in al de
polderwateren rondom Amsterdam staat het
benauwend hoog, want wij kunnen niet spuien,
in de Noordzee" nijt, die nog hooger staat,
en in het ,,IJselmeer" (de voormalige Zuiderzee)
niet, om dezelfde reden. Vroeger was dat ook
dikwijls het geval bij Noord-Westenwinden, maar
sedert daar de groote afsluitdijk werd gelegd,
beloofde men ons een zóó laag waterpeü, dat er
altijd gespuid zou kunnen worden, en wij aldus
voorgoed van onze ongelegenheden verlost waren.
Doch zie, men rekende buiten Defensie. De
fensie had n.l. harerzijds, of zeggen wij liever
zijnerzijds, te rekenen met de non-ontwapening
en den allengs weer heendeinenden Wereldvrede en
mag nu het water van het ] Jselmeer niet zoo laag
laten zakken, dat Amsterdam spuien kan. Het
water toch is, sedert er op het leger zoo schandelijk
bezuinigd wordt, eigenlijk des vaderlands eenige
en natte weermiddel, en dat kan men niet zoo
roekeloos laten wegloopen. Bovendien raken dan
onze duikbooten aan den grond, wat immers
ook niet bevorderlijk kan zijn aan de defensie.
Zoo mosttn wij den overlast van het hoog water
dan maar gelaten dragen, in afwachting, dat de
Volkenbond den Wereldvrede dicteert. Dan mag
het IJs3lmeer zakken. Eerder krijgen wij onze
kelders ten bate des vaderlands niet droog.
F. C.
kunnen hebben op een dergelijken omvangrijken
scheepsromp. Maar men moet niet vergeten dat
de krachtige rolbewegingen, die een schip bij ruwe
zee gaat uitvoeren niet door n golf ontstaat
maar door een heele serie waarvan de werking
cumulatief is, vooral als zij in een tempo op
elkaar volgen dat overeenkomt met het
roltempo van het schip zelf. ledere golfstoot op
zichzelf is dus niet zoo bijzonder groot en kan
door de werking der gyrostaten tijdig ongedaan
gemaakt worden z,elf s al is hun gewicht relatief klein.
Men verwacht dat zelfs bij storm de passagiers
gebruik kunnen maken van het zwembad aan
boord, zonder hulpeloos door elkaar gesmeten
te worden. Hopelijk stelt de Conte di Savoia niet
in dit opzicht te leur, zooals de Rex het in een
ander opzicht deed.
JWEN WUNH/
CHAMPAGNE KRUG&CO
REIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITs!
i»
r *