De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 29 oktober pagina 11

29 oktober 1932 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

FABRIKANT kunst - Schilderkunst thandel Houthakker In grootsten eenvoud was hier een ding verkregen dat trof door een bijzonder rijk aanzien, niet het minst ook door de stille flonkering van het lichtend goud. Sierlijk en fijn is ook de slanke vaas waarh^zilver als ornament in het roodkoper koud" werd in geslagen. Dat or nament is echter "wat strak van lijn in tegenstelling met de ronding der vaas zelve, hoewel gezegd dient te worden dat men hier met Glas door Navarre bijzonder knap werkstuk te doen beeft. ' Niet voor niet heeft dan ook de tnaker een grooten naam als metaalJlrijver, wat mede het geval is met JÖn kunstbroeder Puiforcat. - Laatstgenoemde heeft zich in het bijzonder toegelegd op het maken jfan eetserviezen en tafelgerei in zilver. Een zeer sprekend voorbeeld van zijn kunst is wel de groote schaal met ebbenhouten knop, waarin, als men goed kijkt (zie afb.) ook de door hem ontworpen messen, vorken en lepels weerspiegeld zijn ! :*Alles wat Puiforcat uit handen geeft is buitengewoon goed verzorgd en ook volkomen verantwoord. Zijn werk heeft iets mannelijks en torsch, dat prettig aandoet en daarbij is duur zaamheid en bruikbaarheid de groote deugd. Wat de Fransche kunstenaren voor hebben is dat hun werk niet alleen gewaardeerd wordt maar ook koopers vindt. Meer dan elders hebben zij daarbij tevens den steun vanwege openbare lichamen en niet het minst ook den Staat, welke hen aanmoedigt door het gul verstrekken van op drachten. Reeds uit de enkele voorbeelden in dit korte artikel besproken, kan men opmaken dat de Fransch kunstnijveren hun hart kunnen ophalen aan kostelijke dingen eii zij gevoelen zich dan ook nuttige en noodige werkers in de ge me e nschap. |iW"« Slechts ^dan wanneer er vraag naar schoonheid is, kan de kunste naar, zich vrij ontw i kkelend, tot het besef komen, waar toe zijn talent hem in staat stelt. Dat meer dan ten onzent, in Frankrijk voor al, die vraag levend is, is inderdaad iets voor de Nederlandsche kunstnijveren om hartgrondig jaloersch op te zijn !. . .. O. VAN TUS SENBROEK Isaac Israels bij Bernarrt Houthakker In Ilouthakker's tentoon stellingszaal tjes aan het Rokin, gewoon lij k aan de oude kunst ge wij d en waarin modern werk slechts bij uitzon dering te zien valt, vindt men thans een collectie van het nieuwste werk van Isaac Israels geëxposeerd, aangevuld met een enkel werk uit een vroegere periode (ik noem van dit laatste: ,,In 't café": een prachtig aquarel van twee vrouwen-figuren aan een Parijsch café-tafeltje). Ik sprak met opzet van modern werk, al behoort Israels dan ook reeds tot de ouderen en al heeft deze schilder nooit zijn tijd willen bijhouden door zich intellectueele problemen te stellen en deze. nog voordat zij innerlijk tcnvolle verwerkt zijn, te trekken, ontijdig Koper-zilvercombinatie door Dunand dus te trekken binnen den cirkel van het creatief vermogen, zooals zoovele jongeren dat wel doen ! Israels' talent is tot op denhuidigen dag toe wonderlijk vitaal en men zou haast zeggen on-Hollandsch licht en bewegelijk gebleven. Zoo dat hij altijd in staat bleef tot een jeugdige snelle apperceptie en een uiterst vlotte en tegelijk puntige weergave van de menschenwereld, gezien %als kostelijk spel van kleur en gebaar. Kunst der uiterlijkheid, der schoone verschijning, zegt ge misschien als ge zijn taf ereelen uit het cafe-chantantleven, zijn Revue-finales, zijn vrou welijke acrobaten, zijn serie met vaart en verve geteekende lithos van kunstwielrijders, clowns en andere circusfiguren ziet; of als gij zijn aquarels van reis-impressies uit Indië, Rome, enz. aanschouwt. Ik wil het U een oogenblik nazeggen, maar zeg er aanstonds bij, dat wie de schoone uiterlijke verschijning er overal zoo van weet te winnen en haar altijd met zulk een lan, zulk een vlotheid, zulk een charme puntigheid en goeden smaak weet weer te geven zonder ooit ook maar j een klein stapje af te dalen tot een banale verlus tiging, meer geestkracht bezit en belangrijker als mensen en kunstenaar heeten mag dan velen die met hun kunst diepere" bedoelingen koesteren. Wie b.v. van een voor den durchschnitt beschouwer toch wel grauw levenloos menschen-conglomeraat als een wachtend rijtje ..toeschouwers voor het Paleis in het Haagsche Noordeinde" is. nog de schoone, als met levensgebaar en levende kleur blij dansende verschijning weet af te winnen, is een bijzonderen geest en een groot artist. Men kan op deze vele nummers tel lende fraaie tentoonstelling Israels beter leeren kennen dan in langen tijd in het Amsterdamsche milieu het ge\al was. Ook als portrettist met de portretten van prof. Casimir, van Nel Stants en van den architect Jan Wils vindt men hem hier vertegenwoordigd. Ook als hij zich tot langduriger aandacht en zorgvuldiger, meer doorwerkte weergave, zooals hij dat hier vooral in de twee mannenbeeltenissen deed, zet; als hij de waarden van kleur en vorm rustiger tegen elkander afweegt, blijft zijn kunst vlot en zonder eenige nadrukkelijkheid. Vooral het portret van Wils is een prachtig doek, dat een mensch, een levend mensch uiterst raak geeft in zijn ka rakteriseerend gebaar en uiterlijke verschijning. Er laat zich een dieper psy chologisch portretkunst denken; maar moeilijk een die de dagelijksche verschij ning, die toch een groot deel, zoo dan niet alles van den innerlijken mensch openbaart, in n bepaald moment, in n karakteristieke houding en expressie vollediger en tevens schoon typeert. P. Landkroon bij Aalderiiik P. Landkroon zocht zich los te maken van de gebaande wegen en bewandelde een pad, dat hem, figuurlijk gesproken, naar de poging met de vormen van het landschap en de tegen-de-heuvels-opgebouwde stadjes die hij daar vond, te komen tot een sterker synthese van straffer rhythme dan over het algemeen het goed-academische eigen is. Die synthese, waar hij ongetwijfeld op uit is. werd nog niet tenvolle bereikt, de poging kwam in de teekeningen het verst. A. E. VAN DEN TOL Aardewerk door Decoeur

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl