Historisch Archief 1877-1940
FABRIKANT
kunst - Schilderkunst
thandel Houthakker
In grootsten eenvoud was hier
een ding verkregen dat trof door een
bijzonder rijk aanzien, niet het minst
ook door de stille flonkering van het
lichtend goud.
Sierlijk en fijn
is ook de slanke
vaas waarh^zilver
als ornament in
het roodkoper
koud" werd in
geslagen. Dat or
nament is echter
"wat strak van lijn
in tegenstelling
met de ronding
der vaas zelve,
hoewel gezegd
dient te worden
dat men hier met
Glas door Navarre
bijzonder knap werkstuk te doen
beeft.
' Niet voor niet heeft dan ook de
tnaker een grooten naam als
metaalJlrijver, wat mede het geval is met
JÖn kunstbroeder Puiforcat.
- Laatstgenoemde heeft zich in het
bijzonder toegelegd op het maken
jfan eetserviezen en tafelgerei in
zilver. Een zeer sprekend voorbeeld
van zijn kunst is wel de groote schaal
met ebbenhouten knop, waarin, als
men goed kijkt (zie afb.) ook de
door hem ontworpen messen, vorken
en lepels weerspiegeld zijn !
:*Alles wat Puiforcat uit handen geeft
is buitengewoon goed verzorgd en
ook volkomen verantwoord. Zijn werk
heeft iets mannelijks en torsch, dat
prettig aandoet en daarbij is duur
zaamheid en bruikbaarheid de groote
deugd.
Wat de Fransche kunstenaren voor
hebben is dat hun werk niet alleen
gewaardeerd wordt maar ook
koopers vindt. Meer dan elders hebben
zij daarbij tevens den steun vanwege
openbare lichamen en niet het minst
ook den Staat, welke hen aanmoedigt
door het gul verstrekken van op
drachten.
Reeds uit de enkele voorbeelden
in dit korte artikel besproken, kan
men opmaken dat de Fransch
kunstnijveren hun hart kunnen ophalen
aan kostelijke dingen eii zij gevoelen
zich dan ook
nuttige en
noodige werkers in
de ge me e
nschap. |iW"«
Slechts ^dan
wanneer er
vraag naar
schoonheid is,
kan de kunste
naar, zich vrij
ontw i kkelend,
tot het besef
komen, waar
toe zijn talent
hem in staat
stelt.
Dat meer dan
ten onzent, in
Frankrijk voor
al, die vraag
levend is, is
inderdaad iets
voor de
Nederlandsche
kunstnijveren om
hartgrondig
jaloersch op te
zijn !. . ..
O. VAN TUS
SENBROEK
Isaac Israels
bij Bernarrt
Houthakker
In
Ilouthakker's tentoon
stellingszaal
tjes aan het
Rokin, gewoon
lij k aan de oude
kunst ge wij d en
waarin modern werk slechts bij uitzon
dering te zien valt, vindt men thans een
collectie van het nieuwste werk van
Isaac Israels geëxposeerd, aangevuld
met een enkel werk uit een vroegere
periode (ik noem van dit laatste:
,,In 't café": een prachtig aquarel
van twee vrouwen-figuren aan een
Parijsch café-tafeltje). Ik sprak met
opzet van modern werk, al behoort
Israels dan ook reeds tot de ouderen
en al heeft deze schilder nooit zijn
tijd willen bijhouden door zich
intellectueele problemen te stellen en deze.
nog voordat zij innerlijk tcnvolle
verwerkt zijn, te trekken, ontijdig
Koper-zilvercombinatie door Dunand
dus te trekken binnen den cirkel
van het creatief vermogen, zooals
zoovele jongeren dat wel doen !
Israels' talent is tot op denhuidigen
dag toe wonderlijk vitaal en men zou
haast zeggen on-Hollandsch licht en
bewegelijk gebleven. Zoo dat hij altijd
in staat bleef tot een jeugdige snelle
apperceptie en een uiterst vlotte en
tegelijk puntige weergave van de
menschenwereld, gezien %als kostelijk
spel van kleur en gebaar.
Kunst der uiterlijkheid, der schoone
verschijning, zegt ge misschien als
ge zijn taf ereelen uit het
cafe-chantantleven, zijn Revue-finales, zijn vrou
welijke acrobaten, zijn serie met
vaart en verve geteekende lithos van
kunstwielrijders, clowns en andere
circusfiguren ziet; of als gij zijn
aquarels van reis-impressies uit Indië,
Rome, enz. aanschouwt. Ik wil het
U een oogenblik nazeggen, maar zeg
er aanstonds bij, dat wie de schoone
uiterlijke verschijning er overal zoo van
weet te winnen en haar altijd met
zulk een lan, zulk een vlotheid, zulk
een charme puntigheid en goeden
smaak weet weer te geven zonder
ooit ook maar j een klein stapje af
te dalen tot een banale verlus
tiging, meer geestkracht bezit en
belangrijker als mensen en kunstenaar
heeten mag dan velen die met hun
kunst diepere" bedoelingen koesteren.
Wie b.v. van een voor den
durchschnitt beschouwer toch wel grauw
levenloos menschen-conglomeraat als
een wachtend rijtje ..toeschouwers
voor het Paleis in het Haagsche
Noordeinde" is. nog de schoone, als
met levensgebaar en levende kleur
blij dansende verschijning weet af te
winnen, is een bijzonderen geest en een
groot artist.
Men kan op deze vele nummers tel
lende fraaie tentoonstelling Israels beter
leeren kennen dan in langen tijd in
het Amsterdamsche milieu het ge\al was.
Ook als portrettist met de portretten
van prof. Casimir, van Nel Stants en van
den architect Jan Wils vindt men hem
hier vertegenwoordigd. Ook als hij zich
tot langduriger aandacht en zorgvuldiger,
meer doorwerkte weergave, zooals hij dat
hier vooral in de twee mannenbeeltenissen
deed, zet; als hij de waarden van kleur
en vorm rustiger tegen elkander afweegt,
blijft zijn kunst vlot en zonder eenige
nadrukkelijkheid. Vooral het portret van
Wils is een prachtig doek, dat een mensch,
een levend mensch uiterst raak geeft in
zijn ka rakteriseerend gebaar en uiterlijke
verschijning. Er laat zich een dieper psy
chologisch portretkunst denken; maar
moeilijk een die de dagelijksche verschij
ning, die toch een groot deel, zoo dan
niet alles van den innerlijken mensch
openbaart, in n bepaald moment, in
n karakteristieke houding en expressie
vollediger en tevens schoon typeert.
P. Landkroon bij Aalderiiik
P. Landkroon zocht zich los te maken van
de gebaande wegen en bewandelde een pad,
dat hem, figuurlijk gesproken, naar de
poging met de vormen van het landschap en
de tegen-de-heuvels-opgebouwde stadjes die
hij daar vond, te komen tot een sterker
synthese van straffer rhythme dan over het
algemeen het goed-academische eigen is.
Die synthese, waar hij ongetwijfeld op uit
is. werd nog niet tenvolle bereikt, de
poging kwam in de teekeningen het verst.
A. E. VAN DEN TOL
Aardewerk door Decoeur