Historisch Archief 1877-1940
No. 2891
De Groene Amsterdammer van 29 October
i
BIOS COP Y
door L. J. Jordaan
Hoe lang nog?
Gustav Ucicky; ..De man
zonder naam". Remforandt
Het is waarlijk niet de finantieele en econo
mische crisis allén, die ons tegenwoordig leven
bedreigt. Mét haar is de zonderlinge overtuiging
opgetreden, dat het publiek het ..volk" dei
historie vóór alles en ten koste van alles, geamu
seerd, beziggehouden, afgeleid moet worden. Nu
is het panem et circenses" zoo oud als de wereld
en verondersteld mag worden, dat steeds de
,,circenses" in kwantiteit toenamen en in kwaliteit
achteruitgingen, naarmate de ,,panis" ontbrak.
In zooverre beleven wij dus eenvoudig een
historische noodwendigheid en mogen wij ons niet
al te zeer verwonderen of ergeren, wanneer werk
loosheid en misère hun antidotum zoeken in
operette-orgieën en klankfilm-diva's. Wat ons
dan ook het meest bezorgd maakt, is de eindeloos
heid van het geval. Het is alweer eenige jaren
geleden, dat de eerste beeldschoone, jonge vorst
in een tadelloos colbertje, al zingende zijn koffertje
op het perron van een landelijk stationnetje
neerzette al zingende zijn kaartje liet knippen
en al zingende den (zingenden) kruier een
fooitje gaf. Het is al weer even zoo langen tijd
geleden, dat de eveneens beeldschoone en daarbij
nog regeerende vorstin, met een lied van haar
sponde verrees, den eveneens kweelenden pédicure
(komisch) ontving, om daarna ,,auf Klügeln des
Gesanges" en omringd door een koor van zingende
hofdames, haar monumentale badkuip te bestijgen.
Sindsdien is deze beminnelijke, doch après tout
toch wel zeer onnoozele bakvisschendroom
practisch gesproken niet van onze projectieschermen
geweken. De zingende vorst mocht dan al eens een
gard e-lui tenant- (mits adellijk) worden en de
regeerende vorstin een typiste (mits schoon)
in wezen hebben wij dit stupide ,,Land des
Lachelns" niet meer verlaten. Inderdaad de zaak
duurt wel zeer lang télang ! I->e gezonde
reactie van het publiek op deze wezenlooze wel
luidendheid laat angstwekkend lang op zich
wachten en zijn ontstellende hardnekkigheid op
dit punt begint langzaam maar zeker den vorm
van een chronische afwijking aan te nemen.
De filmmenschen, die men er over spreekt,
halen wanhopig de schouders op. Niets aan te
doen! Ein Kuss, ein Lied, ein Madel". . . .
en de zaak is gezond. Wie het waagt het recept
voor dit narcoticum te wijzigen, of zelfs maar op
andere dan de traditioneele manier te behandelen,
wordt genegeerd. Dat ondervonden C'lair met
,,Le Million", Siodmak met .,Der Mann der seinen
Mörder sucht" en onlangs nog Mamoulian met
,,Love me to night". Het ellendige is, dat niet
slechts het amusement alles voor zich opeischt,
doch daarbij steeds meer dreigt te verstompen.
Wie hieruit de conclusie wil trekken, dat wij
tegen gezonden humor", hoognoodige afleiding"
en wat dies meer zij, zouden zijn die ga zijn gang.
De Bierkaai heeft harde muren....
Tusschen den wreeden hagel van noten en
glimlachjes en kwalijke grappen, genieten wij
enkele uitzonderlijke momenten van respijt.
Iets dat op een betoog, op een verhaal, op een
logische mededeeling lijkt neemt de plaats in....
en het publiek reageert gewoonlijk door prompt
weg te blijven.
De film Man zonder naam" maakt althans
voorzoover wij bij ons bezoek konden waar
nemen op dezen verheugenden regel geen uit
zondering. En toch kan men haar moeilijk beschul
digen van ,,high brow" te zijp. Zij eindigt zelfs
op verwonderlijk bevredigende wijze. Moeten wij
an aannemen, dat het operette-gif reeds zoover
"*? doorgewerkt, dat het praedicaat ..goeci"
Mend" al voldoende is om de zang- en
af te schrikken 'i
' >n zonder naam" is
ontegenzegge'<o?iendt! film. Goed en rustig
??offelijken verteller Gustav
ie fascineerende
persoonKr bestaat geen enkel
de ontspanning" te
rekenen. Zij graaft nergens diep en grijpt evenmin
artistiek gesproken bijzonder hoog, maar zij houdt
den toeschouwer bezig met een interessant gegeven
en een voortreffelijke uitbeelding door
regisseurzoowel als spelers. Men behoeft niet bang te zijn
voor problemen" van welken aard ook. Het be
langwekkend verhaal gaat rustig en logisch zijn
gang, zonder door aangrijpende tragiek of ver
ontrustende originaliteit af te schrikken.
De man zonder naam, is de soldaat, die in den
grooten oorlog bij een gifgasaanval het geheugen
verloor. Als krijgsgevangene belandt hij na den
oorlog in een Russische automobielfabriek,
nadat hij als een kind zich weer heeft leeren uit
drukken in de nieuwe taal van zijn tweede vader
land. Door een toeval krijgt hij zijn geheugen
terug en herinnert hij zich Duitscher te zijn,
ingenieur en autoinobielfabiikant. Ook zijn naam.
die hij eveneens vergeten was, keert in zijn ge
heugen terug en als de wedei-opgestane Martin.
begeeft hij zich naar Berlijn om zijn plaats in
de maatschappij weer in te nomen, -Maar hij is
officieel dood verklaard hij kan zich niet
legitimeereii. Op zijn eigen fabriek werpt men
hem de deur uit zijn vroegeren vriend vindt hij
als eigenaar en als den tweeden echtgenoot van
zijn vrouw terug en langzaam wordt het hom
duidelijk, dat hij, de leveiul-doode, hier niets
meer te doen heeft en iedereen in don weg leeft.
Tenslotte vindt hij bij nederige vrienden genegen
heid, erkenning en een nieuw huwelijksgeluk.
Dit alles wordt door Ucicky met bekwaamheid
en talent verhaald. Reeds de aanvang geeft
oogoiiblikkelijk de sensatie van een vaste, rustige hand,
die met groot e zekerheid hot materiaal hanteert.
De episode waarmee do film opent, de Russische
fabriek in haar driftige, koortsige activiteit
daarna de tocht van den naamlooze door de
gerechtshoven van Berlijn om zijn officioole per
soonlijkheid terug te krijgen, zijn met treffende
juistheid weergegeven. Men heeft aanstonds dat
curieuse gevoel van behaaglijkheid en veiligheid.
dat don ervaren filmliefhebber reeds na de eerste
vijf minuten op zijn gemak stelt het gevoel.
dat hem zich doet neerzetten om met belangstel
ling te zien en te hooren. Zonder inzinking wordt
dit niveau do geheelo film door gehandhaafd,
met hier en daar een bijzonder knappe sceno. als
b.v. de ontmoeting van don naamloozo met don
zonderlingen provisionsagont". zijn confrontatie
met vrouw en kind. tenslotte de episode bij den
rechter. Wat hier als een bijna physieke woldaad
aandoet is de zoo moeilijk to verkrijgen, absolute
natuurlijkheid on eenvoud. Do personages gaan
on staan met oen rust on ongedwongenheid, dio
milieu en karakters zulk oon klemmende authen
ticiteit vei'loonon. Voor don gotraindon waar
nemer (?stil's" spreken hun oigon taal!) is een
blik op de foto van hot bezoek des
KriminalKommisai's". hierbij afgedrukt, in dit opzicht
voldoende. De losse groopeering dor figuren, dio
de in waarheid zoo geraffineerde compositie en
regie volkomen maskeert, geeft eon karakteris
tiek idee van hot peil waarop dit filmverhaal zich
beweegt.
Bij dit alles komt nog de altijd boeiende per
soonlijkheid van de hoofdfiguur. Werner Krauss.
Eon film passeeren, waarin dozo bijzondere speler
optreedt, is op zich zolf reeds eon verzuim. Want
Krauss is eon dor weinige filmspelers, dio nooit
hun niveau verloochenen on nimmer teleurstellen.
Tenslotte rijst do vraag, hoe lang het nog moot
duren dat de opperheerschappij van hot béte
schlager-,,amusement", dergelijke goode ontspan
ningskunst in do verdrukking kan brengen. Hoe
lang deze onhoudbare tyramiie der stupiditeit,
als een. permanente uitzonderingstoestand kan
blijven voortduren oon uitzonderingstoestand
waarmede de film toch wel zeer bijzonder bezocht
wordt. Want voor goed ontspanningstoonoel als
om maar oen toevallig voorbeeld te noemen
Mademoisolle" is, alle klachten over de dra
matische kunst ten spijt, toch wel degelijk belang
stelling. Terwijl oon werk als Do man zonder
naam", dat op zijn terrein stellig niet minder is,
verwaarloosd wordt terwille van Die Liebe der
Matrosen". Of wacht men soms, tot Werner Krauss
zijn emoties por schlager" zal vertolken. . . . ;*
Waai- hot heen moet is een splitsing ? oon
selectie. Hot wa'jhton kan moeilijk anders zijn
dan o]) een scheiding tusschon de film on de
amusement.sbiosv.oup, gelijk hot bedrijf dio tut
nu toe noodgedwongen in stand houdt. Korst
wanneer 111011 in do gelegenheid is. regelmatig
naast do plozier-l'ilm. andere on betere spociinina
van cinegraüsche werkzaamheid to zien - eerst
Op den voorgrond (montage werkfoto) : Regiss
Ucicky, Julius Falkenstein en Werner Krauss. '
den achtergrond: Het bezoek van den Krimir,
Kommissar"
dan zal zich oon vaste on uitgebreide groep van
l iofhebbers vormen, die als afnemers voor een
geregelde betere productie kan dienon.
Of dit mogelijk is:* Do U'K A brengt Zondagmor
gen eon herhaling van Siodmak's Abschied".
Eon herhaling, omdat do belangstelling voor het
eerste experiment oon reprise noodzakelijk maakte.
Dit zegt althans iets. Ook do opening dor Studio
'32" te Kotterdam wijst in dezelfde richting on
naai- oon dool, waarnaar.- velen snakken.
Hoe lang nog . . . .
De film als illustratie
Heiiirïeli Hanser: ..l^imir. liet
laatste zeilschip". TuKOliïnHki.
Wit- liet boeiende boek van Hauser, ,,Dio
letzten Segelscluffe". heeft gelezen verzuirne niot
op d" /onda^ochtendvooivtclling van Tuscliinski,
do/.o in vele op/ichten interessante reportage, to
gaan zien. Het materiaal, dat do schrijver hooft
vorzameH, is soms onvergelijkelijk on liet v<ilt te
betreuren, dat hè* door zulk 0011 kennelijke
arnatourshaiid word verwerkt,
Niettemin oon belangwekkend" illustratie van
hot bock on tevens van d.- moeilijkheid van
hot métier.
Werner Krauss als de Man zonder naanf
den rechter
vo