Historisch Archief 1877-1940
EEN NIEUWE FILM VAN
Mariene Die tr ie h
Tuschinski
Het is een eigenaardigheid in het oeuvre
van von Sternberg, dat het zich steeds
met groote innigheid concentreert op een
bepaald sujet. Men kan zich het geval
gemakkelijk aldus voorstellen, dat hij op
een masker, op een gestalte, op een
gebaar verliefd wordt met de ver
liefdheid van den 1-unstenaar. Bijna
altijd geldt het een vrouw slechts
een enkelen keer een man: George Bancrof t.
Maar steeds omringt hij zijn sujet met
een amoureuse vervoering niet een
bezeten toewijding, waarvoor alles moet
wijken. Hij baadt het in een waas van
blank licht of dompelt het in een rijkdom
van zware, donkere schaduw hij
koestert het in warme, dampige atmos
feren of stelt het op in de kille strakke
schoonheid van antieke sculptuur hij
vangt een stemfluistering op, een glim
lach, een handgebaar.... en steeds
modelleert hij verder, zonder zijn object
te kunnen loslaten.
Het is deze dionysische verliefdheid,
welke Sternberg's werk ten allen tijde
onderscheidt van de ordinaire star-show,
die het sujet eenvoudig te kijk stelt a
raison van een kas-succes. Het is de warmte
en de vervoering, waarmede hij zijn
centrale figuur omringt, die zich aan
zijn films meedeelt en ze vervult met een
eigen aardig, trillend loven. Ook al zon
digt hij dikwijls tegen de beginselen van
wat wij aarzelend meeiien dat
cinegrafische kunt,t mot t zijn. Zooals een schilder
alles groepeert en schikt en kleurt, enkel en
alleen om de hoofdgestalte op zij n doek relief
t c geven./.oo ver va ut'! bij Si en J K Tg vaak
de pe int m i r va n nul i (-u en neven! 'iguren.
Soms iii/,ijnueïnsiiire"r:le mm u ent en
(..Doc-ks cf New-York". ...Marokko")
valt <l" schildering van omringende
wereld en mensciien t ypen op gelukkige
en harmonieus1 wijze samen met de
schepping van zijn centrale figuur.
Het is dan alles met denzelfden,
breeden zwaai gedaan, met dezelfde vaste
hand omlijnd, in dezelfde universeel?
visie opgenomen. Andermaal echter
lijkt zijn toets minder zeker in alles
wat het tweede plan betreft blijft
de achtergrond vlak en onbestemd,
krijgen de bijfiguren slechts een sche
matische aanduiding. AVanueer het
werk daarbij dan geen centrale figuur
bezit, die hem inspireert en waaraan
hij zich, tusschen de zwakke momenten
in, kan ophalen, dan wordt de compo
sitie rommelig, verward en banaal.
Dan zien wij met verbazing en te
leurstelling naar een werk als ...\n
-American ragedy". waarin noch
Sylvia Sydney. noch Phillips Holmes
zijn liefde bezaten.
Maar in zijn gansche overige werk
blijft de herinnering achter aan die
brillante. levende hoofdfiguren
lichtende souvenirs aan de sensueele
vervoering van dezen merkwaardiger)
filminensch.
Hoezeer het leven, dat al deze su
jetten doorwarmde door hem alleen
werd ingeblazen, bewijst de volkomen
onbeduidendheid, waartoe zij ver
vallen, zoodra hij ze loslaat. Esther
Ralston, Fay \Vray, Betty (Jompson,
Evelyn Brent, George Bancrof t, Ja
mes Hall.... zij zijn allen van het
projectiescherm verdwenen. Geen en
kele hunner kon zijn verliefde aan
dacht langer boeien dan een korte
wijle. Het heeft er allen schijn van
of deze ongedurige geest wachtte
op het sujet, dat hem durend zou
vasthouden. En het heeft er evenzeer
allen schijn van, of hij in Mariene
Dietrich eindelijk deze blijvende in
spiratie gevonden heeft.
Inderdaad zoo ooit een gestalte
daartoe in staat was, dan moest het
wel deze jonge Berlijnsche zijn. En
zoo ooit de curieuse en geheimzinnige
wisselwerking tusschen sujet en regis
seur gedemonstreerd werd. dan was
het aan dit merkwaardige team.
AVant het ware dwaasheid te willen
beweren, dat Dietrich een ledepop
zou zijn, die alleen door het fluïdum
van den regisseur tot leven kwam.
Deze vrouw heeft stellig kwali
teiten die tot de zeldzaamste
behooren. Maar aan den
anderen kant is daar het
nuchtere feit. dat zij
tooneel en film heeft gespeeld
jaren en jaren, zonder
dat een sterveling er iets
bijzonders in kon ontdek
ken. Met die zeltde gevol
leerde, navrante stem zon^
zij haar liedjes in
Kaisei's ..Krawatte" met
datzelfde schoone mas
ker en volmaakte
lichaam compa
reerde /ij in
l.e
Tourneur's ..('e
nVst ([sic
vut re mam.
madame !" en Kurt HeMihurdt 's ..Pie
l'Yuu wo nacli man :-icli seht" en
niemand ha.'l meel aaneiai !it voorliaar
chanson dun 'ooi' haar heen;°ri. noch
(iac)il er over zich naar haai' ..zi:
sehnen". Het was Sternberg, die deze
uitzonderlijke elementen o'itdekte en
zich van hun buüciigewone kracht
bewust was. En het zou de moeite
waard zijn. al was liet slechts voor
een enkele maal Ie kunnen
constateeren. wat van al deze tragische
charme zou "verblijven, zonder zijn
sterke, verliefde bezieling.
In al de Sternberg-films, waarin
Dietrich optreedt, vormt zij hel lich
tende centrum waardoor hij zijn
fantasie voedt, of waaraan hij zijn
kwijnende inspiratie warmt. A'an
..Die blaue Engel" tot
..ShanghaiExpress" kennen wij haar. hetzij de
film meer of minder slaagde, als de
gave creatie van ..die Mariene".
En ook in Sternberg's jongste werk
,,I)e blende Venus" staat haar figuur
overeind als de teedele, weeke en
?
navrante plastiek, welke zij ouder
zijn handen onveranderlijk wordt.
Alleen doet zich hier weer het
merkwaardige geval voor. van een
bijna te uitsluitende concentratie
ten koste van compositie en bijfigu
ren. Wie deze film gezien heeft be
houdt niet, als in ..The Docks" of
in ..Marokko", de herinnering aan
een gesloten, prachtig opgebouwd
geheel noch aan een heftig levende
verbeeldingswereld. Er is hem niet
de suggestie gebleven van conflicten
tusschen gelijkwaardige karakters. Of
schoon de bijfiguren, vooral de twee,
mannen, die om haar bezit
strijden, zijn voortreffe
lijk uitgebeeld en
ofschoon met
name de
echtgenoot,
Faraday,
van een
klemmen
de
Bioscopy doo
soberheid en echtheid is - vervagen
deze personages toch zoodra ze aan
onze waarneming ontsnappen. In het
felle licht, de warmte en teederheid, die
op de figuur van Mariene werden ge
concentreerd, schijnen haar omgeving
-- zoowel als het drama-zelf te
verblecken.
AVat ons overblijft is .Mariene
maar een Mariene, die sterker is eu
levender dan ooit. Tusschen de ietwat
gezochte en lichtelijk vulgaire intrigue,
met de eeuwige, onvermijdelijke
..groote cabaret-kunstenares", die maar bij
een manager behoeft te verschijnen
om bergen succes, te ver/etten
te midden van het sentimenteele gedoe
met den zieken man. voor wiens ge
nezing zij den last eener brillante
tooneel-carrière weer opneemt in
weerwil van al de onwaarschijnlijk
heid, die de zonderlinge en
hai'telooze jacht op moeder en kind zoo
rijkelijk biedt.... ondanks al deze
te gemakkelijke en goedl.oope
verwikkelingen v <? r r ij s t
voor ons als de onver- --*<..
ariderlijke, schoone
kern: de vrouw.
De v r o u w,
die wijs en
begrijpend
lief heeft
wier ge
negenheid
kaa
uit