Historisch Archief 1877-1940
No. 2892
De Groene Amsterdammer van 5 November 1932
13
Schilderkunst
door A. E. v. d. Tol
Kngelsche Pr entkunst bij
Hantceljandweer, Amsterdam
De heer Santee Landweer, die
steeds met fijnzinniger! smaak uitge
lezen collecties van de beste
prentkunst uit binnen- en buitenland bijeen
brengt, laat ons thans kennismaken
met een aantal levende meesters
onder de Engelsche grafici, nadat hij
op twee vorige exposities reeds groepen
van hun kunstzinnige voorvaderen
ten tooneele had gevoerd. Engeland is
bij uitstek het land van. . . . dergelijke
voorvaderen en van de traditie. Dit
is wel de eerste algemeene indruk
dien men van deze verzameling gra
vures en etsen krijgt. Deze moderne
meesters kijken b.v. het landschap,
het dorpskerkje, de tafereeltjes uit
het boerenleven, allereerst ook nog
aan met die soort van
conventioneelromantischen blik, dien men van een
cottage in the country" bewonende!)
of tijdens de weekend naar de
country-side" reizenden Engelschman reeds
van ouds kent. Toch treden u, bij
aandachtiger beschouwing, deze mo
dernen als scherp te onderscheiden
afgeronde persoonlijkheden tegemoet.
Het sterkst spreken als zoodanig
Robert Austin, aan wiens werk de
eerewand gewijd is, en Graham
Sutherland. Ee eerste, dis in zijn begin
tijd met vlotte vaardigheid de
etsnaald hanteerde, verwisselde deze
later voor het graveer-ijzer, en schonk
zijn liefde aan de kopergravure, deze
oude techniek, die langen tijd vrijwel
geheel door de ets verdrongen, in de
19e eeuw weer herleefde (ten onzent
b.v. door een Dupont; in Engeland
o.a. door eenWilliam Strang) Zijn vol
maakt zuivere, sterk-gecomponeerde
bladen (ik noem: de twee ezeltjes;
jongen met jonge stier; zijn kerk
klokken in de binten van een toren)
doen aan als zorgvuldig geslepen
diamant. Zij spreken van een vak
manschap zóó volkomen beheerscht
dat men nergens een vastloopen
voelt in het geduld dat deze stroeve
en uiterst strenge techniek eischt
(aan sommige platen werd door
Austin een vol jaar achtereen ge
werkt !), liet blijft alles, hoe streng ge
bonden en fijn geciseleerd ook, levend.
Sutherland is van het dozijn expo
santen nog het meest ,,modern" in
den zin van het meest expressionis
tisch, zijn gevoel, zijn fantasie het
meest direct object i veerend. In een
Tuin" bv?gezien tegen den
achterkant van een huis, beeldt hij
n van de planten als een decoratieve
het geheel beheerschende gestalte
zooals die in zijn verbeelding als het,
ware door de realistische vormen
heen, opgroeide.
Isaac Israels
(Tentoonstelling Bernard Houthakker)
Koristjes
LouiN Si-lii-ikki-1 hij
11 n t't'il. AmstriMlam
Louis Schrikkel is sinds zijn ten
toonstelling bij Aalderink van on
geveer een anderhalf jaar geleden
hard aan het werk geweest en in veler
lei opzicht hard vooruitgegaan tevens.
Gelukkig werkte hij door in de rich
ting van zijn toen beste doek (Sluis
met draaiorgel en drinkende man).
dat men hier gaarne; terugziet en
niet in de richting van een soort dieper
symboliek, waarmede hij zich toen.
in enkele stukken, naar ik geloof.
vergiste.... Schrikkel, die eenigen
tijd in Belgiëwerkte, toont hier
niet zijn twee Antwerperische ..syn
thesen" (de ne niet e'eii voor een
groepje muzikanten uitdansende Tijl
Uijlenspiegel-f iguur; de ander ge
componeerd op het thema Eriture.
met een aardappelenschiller, markt
bezoekers, een fornuis, enz.) hoe men
een opgewekte verteller met een lich
ten inslag van humor en fantasie
kan zijn en tevens schilder blijven.
Dat kan als de verhalende, aardige
compositie tevens goed decoratief is.
En dat is zij in deze doeken. Zooals
zij dat ook, ja sterker nog, is in zijn
verbeelding van ..Lier aarideXethe"
liet Vlaamsche stedeke dat Schrikkel
raak wist te typeeren in. een
gesamtbild, waarin de kerk. liet kruisbeeld.
<te pastoor, het riviertje, enz., samen
komen in een sterk-gebonden geheel
dat nergens iets van een dwingende
opzet vertoont en daardoor een lichte
speelschheid behoudt. Het blijft alles
in den toonaard van het Lierke
plezierke".
Alles;1 De kleur misschien niet
geheel. Zij werd in deze en ook in
andere nieuwere werken van den
schilder wat sprekender" tlan vroeger,
to;-n zij naar hit ..plaatji'" neigde.
Oostersche dans
'Tentoonstelling Bernard Houthakker)
BERNARD HOUTHAKKER
OUDE EN MODERNE KUNSTHANDEL
ROKIN 98 AMSTERDAM
TENTOONSTELLING
VAN NIEUW WERK VAN
ISAAC ISRAELS
SCHILDERIJEN TEEKEMNüF.N
DAGELIJKS 10-5 TOT I2 NOVEMBER
LITHO'S
*ONUAGS «LSLOTI-;X