De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 5 november pagina 13

5 november 1932 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

No. 2892 De Groene Amsterdammer van 5 November 1932 13 Schilderkunst door A. E. v. d. Tol Kngelsche Pr entkunst bij Hantceljandweer, Amsterdam De heer Santee Landweer, die steeds met fijnzinniger! smaak uitge lezen collecties van de beste prentkunst uit binnen- en buitenland bijeen brengt, laat ons thans kennismaken met een aantal levende meesters onder de Engelsche grafici, nadat hij op twee vorige exposities reeds groepen van hun kunstzinnige voorvaderen ten tooneele had gevoerd. Engeland is bij uitstek het land van. . . . dergelijke voorvaderen en van de traditie. Dit is wel de eerste algemeene indruk dien men van deze verzameling gra vures en etsen krijgt. Deze moderne meesters kijken b.v. het landschap, het dorpskerkje, de tafereeltjes uit het boerenleven, allereerst ook nog aan met die soort van conventioneelromantischen blik, dien men van een cottage in the country" bewonende!) of tijdens de weekend naar de country-side" reizenden Engelschman reeds van ouds kent. Toch treden u, bij aandachtiger beschouwing, deze mo dernen als scherp te onderscheiden afgeronde persoonlijkheden tegemoet. Het sterkst spreken als zoodanig Robert Austin, aan wiens werk de eerewand gewijd is, en Graham Sutherland. Ee eerste, dis in zijn begin tijd met vlotte vaardigheid de etsnaald hanteerde, verwisselde deze later voor het graveer-ijzer, en schonk zijn liefde aan de kopergravure, deze oude techniek, die langen tijd vrijwel geheel door de ets verdrongen, in de 19e eeuw weer herleefde (ten onzent b.v. door een Dupont; in Engeland o.a. door eenWilliam Strang) Zijn vol maakt zuivere, sterk-gecomponeerde bladen (ik noem: de twee ezeltjes; jongen met jonge stier; zijn kerk klokken in de binten van een toren) doen aan als zorgvuldig geslepen diamant. Zij spreken van een vak manschap zóó volkomen beheerscht dat men nergens een vastloopen voelt in het geduld dat deze stroeve en uiterst strenge techniek eischt (aan sommige platen werd door Austin een vol jaar achtereen ge werkt !), liet blijft alles, hoe streng ge bonden en fijn geciseleerd ook, levend. Sutherland is van het dozijn expo santen nog het meest ,,modern" in den zin van het meest expressionis tisch, zijn gevoel, zijn fantasie het meest direct object i veerend. In een Tuin" bv?gezien tegen den achterkant van een huis, beeldt hij n van de planten als een decoratieve het geheel beheerschende gestalte zooals die in zijn verbeelding als het, ware door de realistische vormen heen, opgroeide. Isaac Israels (Tentoonstelling Bernard Houthakker) Koristjes LouiN Si-lii-ikki-1 hij 11 n t't'il. AmstriMlam Louis Schrikkel is sinds zijn ten toonstelling bij Aalderink van on geveer een anderhalf jaar geleden hard aan het werk geweest en in veler lei opzicht hard vooruitgegaan tevens. Gelukkig werkte hij door in de rich ting van zijn toen beste doek (Sluis met draaiorgel en drinkende man). dat men hier gaarne; terugziet en niet in de richting van een soort dieper symboliek, waarmede hij zich toen. in enkele stukken, naar ik geloof. vergiste.... Schrikkel, die eenigen tijd in Belgiëwerkte, toont hier niet zijn twee Antwerperische ..syn thesen" (de ne niet e'eii voor een groepje muzikanten uitdansende Tijl Uijlenspiegel-f iguur; de ander ge componeerd op het thema Eriture. met een aardappelenschiller, markt bezoekers, een fornuis, enz.) hoe men een opgewekte verteller met een lich ten inslag van humor en fantasie kan zijn en tevens schilder blijven. Dat kan als de verhalende, aardige compositie tevens goed decoratief is. En dat is zij in deze doeken. Zooals zij dat ook, ja sterker nog, is in zijn verbeelding van ..Lier aarideXethe" liet Vlaamsche stedeke dat Schrikkel raak wist te typeeren in. een gesamtbild, waarin de kerk. liet kruisbeeld. <te pastoor, het riviertje, enz., samen komen in een sterk-gebonden geheel dat nergens iets van een dwingende opzet vertoont en daardoor een lichte speelschheid behoudt. Het blijft alles in den toonaard van het Lierke plezierke". Alles;1 De kleur misschien niet geheel. Zij werd in deze en ook in andere nieuwere werken van den schilder wat sprekender" tlan vroeger, to;-n zij naar hit ..plaatji'" neigde. Oostersche dans 'Tentoonstelling Bernard Houthakker) BERNARD HOUTHAKKER OUDE EN MODERNE KUNSTHANDEL ROKIN 98 AMSTERDAM TENTOONSTELLING VAN NIEUW WERK VAN ISAAC ISRAELS SCHILDERIJEN TEEKEMNüF.N DAGELIJKS 10-5 TOT I2 NOVEMBER LITHO'S *ONUAGS «LSLOTI-;X

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl