Historisch Archief 1877-1940
N o. 2892
De Groene Amsterdammer van 5 November 1932
Eet meer druiven
Luchtballons
Duitsche boeken
Het werk van Erich Kastner
door Nico Rost
Fabian, Die GeschicMe eines
Moralisten". Deutsche
Yerlaasantalt Siuitgart.
Een overzicht van de belangrijkste
verschijningen der moderne Duitsche
literatuur kan op vele wijzen worden
samengesteld. In Duitschland ver
schijnen gemiddeld tien belletristische
werken per dag. Men kan onmo
gelijk van een chroniqueur verlangen,
dat hij van al deze werken kennis neemt.
Hij moet dus beginnen met een keuze
te doen. Leben ist aussuchen",
schreef Tucholsky eens en meer dan
ooit is dit woord hier vantoepassing.
Wanneer men een groote keuze uit
al deze boeken gedaan heeft, bespreekt
men wat men meent te kunnen be
spreken, boeken die op de een of
andere manier representatief zijn voor
een bepaalde richting, werken waarin
nieuwe elementen zichtbaar zijn en
die kiemen van iets toekomstigs in
zich dragen. Vele werken, waarvan
men weet dat ze belangrijk zijn,
blijven onbesproken omdat de criticus
er innerlijk niets mee weet te beginnen.
hoewel hij van hun literaire waarde
overtuigd is. Men kan van iemand die
b.v. over B. Traven en Bert Brecht
schrijft niet verlangen, dat hij ook
over de hymnen van Kudolf Pannwitz
schrijft. Kan iemand die over de
romans van Anna Seghers en I^rnst
Ottwalt schrijft in een volgende
kroniek met dezelfde overtuiging
schrijven over de reactionaire ge
schriften van Paul Ernst, hoewel diens
werk door zijn aanhangers zoo be
langrijk wordt gevonden, dat men
zelfs wil voorstellen hem dit jaar den
Nobelprijs te verleenen? Hij kan het
niet omdat hij de geestesgesteldheid
van dezen auteur niet kan benaderen
en zich dus ook geen meening over
hen aanmatigt. En de criticus, die over
alle stroomingen een oordeel heeft en
Erich Kastner
vooi' alle verschijnselen begrip heeft is
toch zeker evengoed een sprookjes
figuur als de 1(10 "?objectieve criticus.
Ken boek. dat representatief is voor
een bepaalde lichting en hier dus be
sproken dient te worden is Fubian,
die Cieschichte fittes Moralisten", van
Erich .Kastner. liet dient hier vooral
besproken te worden, daar <le geestes
richting, die dit werk verkondigt
ook onder een bepaald deel der jongere
Holla.ndsche iutellectueelen gehoor
schijnt te vinden. Zijn gedichtbundels
..Ein Manngibt Auskunft", ,,Larm im
Spiegel" en vooral ..Ilerz auf Taille"
zijn ook in Holland bekend geworden.
Deze dichter was sceptisch en intel
ligent, wist wat zich in deze wereld
afspeelde (,,was gespielt wird"), maar
was te moe en te zwak om hieruit de
consequenties te trekken. Zwisohen
zwei Stühlen" heet zijn laatste bun
del dan ook zeer typeerend. Deze
gedichten waren steeds belangrijk en
raak. Is het echter niet. onjuist, dit
begaafde journalistiek-dichterlijke
talent als .,<len eigentlichcn Lyriker
der Epoche" te beschouwen, zooals
dit zoo vaak word gedaan ? Het werk
van Erich Kastner is stellig belangrijk
maar moet aan den anderen kant ook
niet overschat worden, l f ij was in de
gedichten, die tot nu toe van hem
verschenen geen groot lyrisch dichter.
Hem ontbreekt de diepte van
(iottfried Benn, zeker zijn \Valter Mebring
en Kurt Tucholsky (in zijn beste
werk) grootere satitici en. is ook een
figuur als Bert Brecht omvattender
en dus belangrijker.
Het werk van Kastner werd thans
verrijkt met een roman ..Fabian. die
(ieschichte eines Moralisten".
Dit laatste boek van Kastner is nog
\ e.rbitterder en sceptischer dan zijn
vorig werk. Het is het document van
een generatie jongeren, die zich met
een gevoel van walging afwendt van
deze samenleving en deze opvatting
in een belangrijk brillant geschreven
roman verkondigt. Kastnw's stijl en
schrijftechniek zijn bewonderenswaard
en dienen, onvoorwaardelijk te worden
geprezen. Twee» vrienden Fabian en
I labude zijn in dit boek de represen
tanten dezer generatie. Labude is een
geleerde, een econoom en voorstander
van orde er» recht. Hij schiet zich een
kogel door liet hoofd en d iet dit zeker
niet alleen omdat zijn meisje hem
bedroog en door een intrige zijn
proefschrift door de faculteit werd
geweigerd. Zijn vriend Fa.bia.ri is
32 jaar even oud dus als Erich
Kastner een scepticus zonder vaste
betrekking, een ..Fachmann der
l'lanlosigkeit". Hij verdrinkt als hij een
kleine jongen uit het water wil mldcn
maar niet zwemmen kan.
Erich Kastner liet zijn held wel
('enigszins abrupt aau zijn. eindje
komen maar het is immers in dit ver
band niet zoo belangrijk hoe hij sterft.
Fabian. was immers reeds bij zijn
leven ten ondergang gedoemd. ,,Tch
karm vieles", zegt hij in dit boek een
maal van zich zelf: ,,und will mehts.
Warum soll icli vorwarts kommen?
Wofür und wogegen? Nehmen wir
wirklich einmal an. ich sei dei' Trager
einer Funktioii. Wo ist das Hystem,
in dem -ich fuiiktionieren kann? Es
ist nicht da und nichts hat .Sinn".
.En een paar pagina's verder vraagt
hij: ,,Was soll das alles?'' Fabian
vraagt dit steeds: ..was soll das alles?"
Zijn firma ontslaat hem, zijn meisje
verkoopt zich aan den directeur van
een filmonderneming, Eabude schiet
zich een kogel door zijn hoofd.
..was soll das alles?" Wat doet
Fabian eigenlijk in Berlijn diesem
verrückt gewordenen
Steinbaukasten". waar niemand met dertig jaar
trouwen kan, waar Nazi's en commu
nisten op elkaar schieten en de politie
argumenteert met haar
gummiknuppel? Is men ontevreden met zijn lot
-- aldus Fabian dan slaat men
elkaar dood. Is men tevreden dan
schiet men zich uit verveling een
kogel door zijn hoofd. Fabian wordt
een nihilist. die niet wachten kan op
een revolutie en twijfelt aan baar
noodzakelijkheid maar die toch ook
weer wanhopig en verbitterd is over
het trage denken van zijn mede
burgers. Hij is ontevreden over deze
maatschappij en nu en dan breekt
zijn woede zich baan maar zelfs in
zijn nihilistisch verzet denkt hij
diepin ,.was soll das alles?" Hij heeft geen
vertrouwen meer in zijn
medemenschen en ze kunnen immers niet
eens zwemmen als ze in het water
springen.
..Du hast keinen Ehrgeiz. das ist
das Schlimmer". verwijt ergens in dit
boek .La.bude zijn vriend.
..Ein (ilück ist das", antwoordt
Fabian. ..Steil dir \-or, misere fünf
Millioiien Arbeitslosen begiiügten sich
nicht mit dem Anspruch auf
rnterstützung. Steil dir vor, sie waren
ehrgeizig!"
Fabiaii en Erich Kastner kunnen
het zich inderdaad niet voorstellen.
Deze roman is immers hoofdzakelijk
ontstaan uit een tragisch gv\ oei van
angst voor het leven. Angst voor een
storm over Europa. Kastner's
galgenhumor en scepticisme kunnen dezen
angst niet verbergen.
..Fabian" is het portret van een
geheele generatie burgerlijke
iritellectueele jongeren. Over deze generatie
schreef onlangs een ander jong Duitsch
auteur, die ook in ons land e-enige
bekendheid verwierf E r nat. dlaexei'.
de man van ..Jahrgang 1!)OÜ": ..Sie
ist olme Methode, ohne Erkenntnis
urn was es wirklich geht. Sie sicht
den Feiiid nicht. Sie manöv riert auf
falschem (ielande. Es ist crschreckend
zu erfahreti wie gering ihr
gcschichtlichev Sinn ist. Wie tmichig, avis alten
Kest bestanden zusamniengeholt, isl
ihre Ideologie ! Sie marschieren.
Es geruigt aber nicht zu rnarscliieron.
Man musz auch wissen wohin. Es
genügt nicht allein 7,u stïu-inen. Man.
braucht auch eine Strategie".
Ik geloof, dat deze woorden ook op
..Fabian" van toepassing zijn. De
meesterlijke schrijftechniek van Kust
ner y.iJH vaak Iniileugevvoou-i'ake
t'orinuleeringeii mogen ons niet ver
hinderen dit te constaleereii.
Als document Y.i\\ het boek echter
zijn waarde blijven behouden.