Historisch Archief 1877-1940
No. 2892
De Groene Amsterdammer van 5 November 1932
Muziek
door Constant van Wessem
I>r. .1» lui n Wagenaar
Johan Wagenaar werd deze week 70 jaar en
er is aanleiding zich aan bespiegelingen over te
geven aangaande deze figuur, de laatste over
levende van het driemanschap
Zweers-WagenaarDiepenbrock, die, hoezeer ook onderling
uiteenloopend, de drie hoofdvertegenwoordigers vor
men van de vorige Nederlandsche componisten
generatie.
Wagenaar wordt in den volksmond Wanneer
men deze uitdrukking hier op haar plaats mag
achten de humoristische componist genoemd.
Inderdaad ging veel van zijn voorkeur uit naar
parodieën op muziek, soms een parodieeren der
muziek, soms ook muziek bij een parodistisch
onderwerp. Zijn opera's ..De Doge van Venetië"
en ,,De Cid" zijn voorbeelden van het eerste, zijn
cantate ,,De Schipbreuk" en zijn ,,Ode aan de
Vriendschap", beide op teksten van De School
meester, zijn voorbeelden van het tweede. ,,De
Schipbreuk" werd het bekendst en maakte
Wagenaar's naam bij het publiek het populairst, in
het bijzonder daarin de stukken ..Aan de natuur"
en de dans der inboorlingen van het onbewoonde
eiland.
Echter, men doet den componist Wagenaar te
kcrt, waaneer men hem enkel noemt en beschouwt
als een humoristisch componist. Hoewel hij als
zoodanig meesterlijke trekken vertoont, schreef
hij ook ernstige muziek, die niet minder meesterlijk
is te achten. Van zijn beide ouvertures ,,0yrano
de Bergerac" en De getemde feeks" doet ons
vooral de eerste Wagenaar kennen als een musicus,
die in staat is meesleepende en effectvolle muziek
van den eersten rang te schrijven. Men kan op
merken, dat de Cyrano-ouverture" veel dankt
aan Richard Strauss, speciaal aan diens ,.Don
Juan", maar de uitwerking van het geheel is zeer
?eigen, knap en kundig, de ouverture behoort tot
de beste stukken ooit door een Nederlandsen
componist geschreven, zij mist bij uitvoering
haar effect nimmer en is ook voor den
tegenwoordigen tijd niet verbleekt, wat wel met veel werk
van Zweers het geval is, die door velen, ten on
rechte, als componist hooger wordt gesteld. Alleen
Diepenbrock is in uiting en in geest zijn meerdere.
Maar wat Wagenaar vooral zoo gunstig onder
scheidt van zijn andere tijdgenooten is zijn goede
smaak en zijn voornaamheid, hij blijft aristocraat
zoowel in zijn humoristische als in zijn dramatische
effecten, hij is in zijn humor nooit ,,oubollig"
noch in zijn ernst pathetisch, twee nog al veelvuldig
3bij Hollandsche musici voorkomende eigenschappen
die hun werk schaden.
Behalve als componist moet Wagenaar ook
genoemd worden als paedagoog. Hem ontbrak
misschien te zeer de gewichtigheid, die den leider
maakt, maar zijn particulier initiatief deed veel
goeds en menig jong componist, die bij hem
in de leer ging, leerde van hem.
In de latere jaren deed Wagenaar zich het meest
iennen als paedagoog, hij verplaatste zijn werk
zaamheden van Utrecht naar den Haag en hij
is nog heden ten dage directeur van het Haagsche
Koninklijk Conservatorium. Lofwaardig zijn vooral
zijn analyses van de muziek van Mahler.
Teekeiiing door J. F. Uocve
De Italiaansche zanger Chigli
Witte Cura^ao Sec
Cherry Brandy Menthe Glaciale
Curafao Brandy
. Concertgebouw: Jo Vineent
Dat de Nederlandsche sopraan-zangeres Jo
Vincent langzamerhand op een eerste plaats is
gekomen valt niet te betwisten. De plaats, die
door Mevrouw Noorderwier en Mia l'eltenburg
werd opengelaten is zij bezig in te nemen. Haar
stem was reeds vroegtijdig opvallend goed, maar
zij bezat nog niet de beheersching en de beschaving,
die voor een volmaakte vertolking noodzakelijk
zijn. Langzamerhand begint Jo Vincent ook dit
te bereiken.
Wij hoorden haar op het Zondagmiddag-concert
in twee vertolkingen, de eerste van een danslied
in Krenek's nieuwe suite uit diens muziek bij
Goethe's Singspiel ,.Der Triumph der
Kmpfindsamkeit", de tweede van de sopraan-solo van ..Das
himmliche Leberi" in Mahler's .1de symphonie.
Beide vertolkingen gaf Jo Vincent op voor
treffelijke wijze, vooral haar hooge tonen, een zwak
punt bij vele zangeressen, klonken volmaakt
beheerscht. vrij en zeker. Men zou van haar
vertolking van Mahler alleen kunnen opmerken.
dat iets eenvoudiger, iets minder virtuoos haar
voordracht nog meer in den geest van Mahler
was geweest, zij leek mij zoo nu en dan te veel
zangeres, niet g'enoeg naïef zingend, zooals wij
dat eens, onvergetelijk, van de blinde zangeres
Kiek Frank hoorden, een ideale vertolking, die
zelfs door de grootere virtuositeit van de ander
niet werd overtroffen.
De suite van Krenek was voor ons een nieuwe
kennismaking, zij verraadt die neiging tot modern
archaïsme, dat in dit geval de zachtzinnige een
voud van een Mozart aa.n het scherpe intellect
van heden ten dage poogt te paren en daarin
feitelijk nimmer slaagt, want deze elementen zijn
onvereenigbaar. De muziek van Krenek is strak
en beknopt gehouden, maai' muzikaal vrij leeg,
het ,,Wechsellied zum Tanz" uit de finale, dat
Jo Vincent voordroeg, is eeti der beste stukken
eruit.
Mengelberg dirigeerde de suite, die, als veel
muziek bij theaterwerk, het tooncel niet goed kan
ontberen. Maar het kwam mij ook voor. dat hij
aan de directie van Mahler's ide symplionie
pas zijn. volle toewijding gal'. Mahler heeft nu
eenmaal Meiigolberg's liefde. liefde laat zich
niet dwingen en wij danken er een
Mahlef-veitolking aan weergaloos schoon van klank en be
zieling. Dat het meer de weelde van het schoone
klankstuk, dat .Mengelberg ervan maakte was. die
ons in verrukking bracht dan de ..bedoeling" van
deze muziek, neemt niet Weg', dat wij de
kunstdaad. die dit dirigeereii werd. met bewondering
accepteerden.
Tentoonstellingen
Kunstzaal Bernard Houthakker, Amsterdam,
Nieuwe werken door Isaac Lsraels. Tot 12 Nov.
Voor de Kunst, Utrecht. Werken door Henk
Wiegersma. Tot 13 November.
Gebrand's kunsthandel, Utrecht. Werken door
I), van Luyn, D. van der Zweep en S. Uiterwaal.
Tot 15 November.
Kunsthandel J). C!. Santee Landweer, Amster
dam. Engelsche Prentkunst. Tot 18 November.
Kunsthandel A. Vecht, Amsterdam. Werken
door Guénine. Tot 18 November.
Kunsthandel Iluinck en Scherjon, Amsterdam.
Nederlandsche en Fransche kunst. Tot 20 Nov.
Arti et Amicitiae, Amsterdam. Najaarstentoon
stelling.
rt.11.75 DONZEN
ft. 5^- WOLLEN
ft. 0.75 TOE H T