Historisch Archief 1877-1940
KUNST EN l
Meubelen van WillemPen
Otto van Tussenbroek - A. E.
G. de Jong
Kunstzaal van Lier
Samenvoegbare meubels van Willem Penaat
Wie het werk kent van Penaat uit zijn ,.goeden
ouden tijd" toen hij een der eersten hier te lande
en elders was die naar vereenvoudiging streefde;
wie zijn preekstoel en banken in de Domkerk te
Utrecht zag of de betimmering en meubileering
van de l?aadzaal in het Stadhuis te Amster
dam, weet met welk een warm minnaar van het
kunst-ambachtelijke men te doen heeft, trouwens
waar men hem de vrije hand laat geeft hij nog
steeds blijk zijn vroegere voorkeur voor fijne
afwerking en duurzamen bouw van het meubel
getrouw te zi.in gebleven.
Doch men kent daarnevens een Penaat die niet
zoo zeep in een huwelijk uit wcderzijdsche toe
neiging dan wel in een mariage de raison" allerlei
meubelen ontwerpt, geschikt om machinaal, dus
snel en minder kostbaar, te worden aangemaakt,
en welker ?vorm en samenstelling, zoo eenvoudig
en strak mogelijk, op massa-productie is ingestsld.
Naar Duitsch voorbeeld kwam hij tot zooge
naamd samen voegbaar meubilair" waarbij de
grondvormen en afmetingen der
standaard-eenheden dusda.nig zijn berekond, dat deze op diverse
manieren kunnen worden gegroepeerd, ter\vül
toch elke eenheid op zichzelf als zelfstandig meubel
stuk te bezigen blijft. Dit is eenzelfde beginsel
W. Penaat
als van Prof. Schuster e.a. in
Duitschla-nd en van de K eens
Patent Schakel-meubelen ten
onzent. Ook hierbij wordt met
eenheden gewerkt.
Deze eenheden nu, kan men
in verschillende uitvoeringen
verkrijgen door toevceging
van glazen ot houten schui
ven, het aanbrengen van deu
ren of kleppen enz.
Zoo heeft het grondtype
(boekenkast met drie planken)
een geheel open voorzijde.
Men kan deze gedeeltelijk
dichten door tegen het onder
ste vak een naar omlaag
scharnierende klep aan te bren
gen waarbij dus de boven
ruimte open blijft. Deze kan
men op baar beurt weer dich
ten met twee zijdelings in
houtgleuven verschuifbare
platen spiegelglas; men kan
het gansche boekenkastje van
dergelijke glasdeuren voorzien
of wel van t'.vee houten deuren en ten slott e is er ook
een schrijftafel van te maken door het onderste deel
open te laten en aan de bovenzijde een klep 'als schrijf
blad dienende) in te bouwen.
In nzelfde kader dus zes mogelijkheden. Maar er zijn
er mér !. . . . Men kan zich ook een kastje in kubus-vorm
aanschaffen en een los schrijfblad met opzet bezigen als
schrijftafel: of wel een mistbank er bij nemen tegen welke
een dergelijk ka.stje wordt aangeschoven en een prettige
afsluiting schept en ten slot-te heeft Penaat daarbij
eenige tafels en stoelen ontworpen welke volkomen in
stijl zijn met dit samenvoegbaar meubilair, zoodat met
weinig moeite eeii goed en modern aandoend geheel kan
worden bereikt.
Het streven van de laatste jaren om de inrichting en
meubileering der woning zoo licht en ijl mogelijk te
houden (wat voor ons land met veel sombere regenclagen
zeer zeker van groot voordeel is !) is ook door Penaat
met succes gevolgd. Men ziet er in de modelkamers bij
Metz en Co. de resultaten van, alles is in een lichten
toon gshouden en hoewel de totaal-indruk wat star is
omdat deze vertrekken niet gebruikt, dus niet., inge
leefd" zijn, kan men zicli niettemin met eenige fantasie
een goed denkbeeld vormen hoe vroolijk en fleurig het
intérieur kan worden wanneer een en ander ook werke
lijk gebruikt wordt en het leven zelf er zijn stempel op
drukt.
Wie het hart verpand heeft aan oude dingen,
aan de onvolprezen echte oude meubelen of de
niet genoeg te laken namaak-antiek (omdat in
dit laatste geval nieuwe in z.g. stijl-meubelen"
schijn voor wezen wordt gegeven !). wie romantisch
is aangelegd en van meubels houdt waarin alles
rond en kronkelend is van vorm. zal voorzeker
in de door de machine gedecreteerde
vorm-verzuivering, strakheid en. ... nuchterheid weinig aan
trekkelijks zien, maar zij die eerbied hebben voor
do ruimte (,,Kaum-Kunst" . . .. ruimte-kunst!),
zij, die van hun huis geen warenhuis willen maken
maar een makkelijk te onderhouden, dienend
apparaat waarin een open sfeer heerscht en elk
ding ook aan het daarmede beoogde doel beant
woordt (hiei' treedt de efficiency" in liet geding!...)
W. P,
zal het streven van Pene at kunnen waardeeren en
wie met belangstelling zijn ontwikkelingsgang als
kunstenaar volgde zal voorzeker de meeiiing
kunnen onderschrijven dat hij zich eigenlijk, in
een sympathieken drang tot veistrakkirig en ver
sobering, zij het in anderen vorm, getrouw is ge
bleven en dat er tustchen zijn werk van een
kwart eeuw geleden en van thans een veel minder
groot verschil is dan men aanvankelijk wel zou
meenen !
Van het donker gekleurde (/..g. ..gerookte")
eiken is hij gekomen tot het he/.igen van blank
in de was gewreven eiken (zoowel massief als in
triplexpaneclwerk), vaak met toepassing van een
licht of donker gevlamd palissander houten plint.
In de practijk is gebleken dat bij dit- materiaal
metalen zitmeubels zich goed aansluiten: stoelen
van Brmier (die zooals men weet de ceiste is ge
weest die op liet denkbeeld kwam uit stalen
buizen meubels te maken) en van Dïciknum,
worden door Penaat benut bij de inrichting der
modelkamers en dit heeft vooral in een beperkt
bestek het- groot e voordeel dat duur het ijle
karakter van liet buizeii-systeem de beschikbare
ruimte niet wordt gedrukt, men ziet er inmieis
voor het grootste gedeelte dwars door heen.
Ken onzer jongere kunst n ijveren heeft het
moderne binnenhuis aldus getypeerd:
,.llet trof't door sterke eenheid, zuivi-iheid van
lijn on proportie, opgebouwd uit (-ndeideeleii
die ieder een eigen functie vervullend en uit
drukkend, in onverbrekelijk rythmisch en orga
nisch verband tot elkaar en tot het geheel slaan.
Niets kan er eigenlijk aan wegv'elaten of aan