Historisch Archief 1877-1940
N T E R l E U R
\aat - Tentoonstellingen
bv. d. Tol - A. Plasschaert
toegevoegd, ja zelfs verplaatst worden omdat
alles zoo is gegroeid; want hier zijn vorm en inhoud,
inhoud en vorm n. Het is vol beheerschte span
ning, het is gezang en stilte tegelijk".. ..
Welnu, Penaat schept dergelijke binnenhuizen
en wie zou niet willen wonen in kamers waarin
men zingen kan en.... stil kan zijn? O. v. T.
Germ. de Jong bij van Lier, Amsterdam
Reeds dadelijk, nadat Germ. de Jong, in
1016, voor het eerst met een eigen expositie
voor het publiek trad, viel in zijn werk het element
op van het sprookjesachtige", het avontuurlijke
der compositie", en ook van het ietwat
grilligblije, dat men zelden zoo uitgesproken in
Hollandsch werk ziet". Een en ander kwam toen
voormaat
; namelijk uit in zijn boomen en bloemen. Zijn
bloemstukken (soms schildert hij ze nóg: men
[ treft hier een goed specimen aan) stonden, vooral
| ook door de vreemd-fascineerende kleur, in een
droom-sfeer die wel aan een Odilon Hcdon her
innerde; zijn boomen riepen reminiscenties aan
Japansche prenten op....
i Er was in de Jong naast den droomend-schou wen
I den kant, waarvan dit soort werk getuigt, ook,
' hoewel z\\akker, een meer actieve, strijdende"
j kant, die b.v. sprak in zijn eerste sterk-geboviwde
schetsen uit Parijs, waarmede hij op straat- en
; huiscomplexen, gezien in hun aspect van brok
stukken architectuur, met vaste hand afging.
Met het thans geëxposeerde werk voor oogen.
; grootendeels gedurende het laatste jaar ontstaan
l in Parijs en Italië, zou men kvmnen spreken van
' een zeker samenkomen van de/.e twee, hierboven
' vluchtig aangeduide kanten van dit talent, die
t vroeger meer scherp gescheiden uiteen lagen.
'. Dat samenkomen leidt dan bijna altijd tot een
f sterke charme, met welke woorden men dit
oeuvre in zijn geheel misschien nog hot best
i kenschetst. Sterke charme hebben b.v. do twee
doeken uit Venetië; hot ecne een stuk kanaal met
v_<i<s, verweerd ruode huizeiigevels, de groene
kerkoepel en de blauwe meerpalen, waarin o.a. mot
t rood. blauw en groen oen fijnzinnig picturaal
iel gespeeld wordt; het andere, een gezicht op i)e
' ante Maiia della Salute, die in haar blank
mar>jren architectuur oprijst tegen een lichtblauwe.
at witte wolk-vegen als doorspette lucht. Sterke
: arme hebben 'ook de Parijsche cal'é-hoekjes.
? pleintjes op .Wontmartro mot de, op blinde
muurLouis Schrikkel
vlakken geschilderde
groote reclame-pop
pen en letters; ster
ke charme behoudt
zelfs ook een doek
als dat met het
nu chtere gegeven v an
een rijtje
aanplakborden op een verge
ten stukje boulevard.
Ook is dit het geval
met het werk uit
Estaing, Embrun en
St. Ginignamo, dat
stukjes straat, een
stuk oud klooster in
hun omgeving van
rotsen en heuvelen
geeft als beelden van
een vreemde, het oog
bekorende tocht.
Ook in de knappe
en gevoelige t
ekeningen, die de Jong
op het Fransche en
Italiaansche land
maakte, treedt dit bekoorlijke, iet of w at romantische.
dat echter nooit zoetelijk wordt (daar is het te
kantig, te ingehouden gevoelig, voor!) steeds op den
voorgrond. Is het daarom misschien ook, dat hij
b.v. in een dier teekeningen een boerderij zoo sterk
als een stuk van la douce Franco typeert als
een Hollander dit maar zelden vermag?
In een doek als Place de la Concorde, hoog ge
zien van de Pont Alexandre, blijkt tenslotte dat er
in dit sterk eigene talent mogelijkheden liggen die
tot werk kunnen leiden dat verder uitgaat boven
het sterk-charmeerende dan nu meestal het geval
is. De paleizen, de obelisk, het plein liggen als een
verlaten grijze massa weggedrongen onder een,
met een teer rose nog na-lichtende avondlucht.
Er wordt hier iets openbaar van een grootheid, die
men in het overige werk wel eens noorle mist;
het is alsof iets van de tragiek (wc7,enselen\ent tcch
van alle groote kunst), die door den schilder in
het werk meestal, onbewust misschien, wordt
v.eggehouuen, wil vrij komen....
^ A. E. VAX DEX TOL
Edg. Tijtgat, bij Eslier Surrr.y. den II nis;
Er is zeker iets in de schilderijen van Tijtgat.
dat voor de Hollanders in het algemeen mot-ilijk
te waardeeren is. en hun in hun diepste wezen
niet voegt. Het werk van Tijtgat is daarom niet
Kunsthandel Buffa
onvoegzaam: dat is niet wat ik bedoel, maar er
is iets in. dat de Hollanders niet zoeken. De
Hollanders vinden in een schilderij gaarne een.
verzadiging van kleur, en kleury.atheid (wat niets
te maken heeft met gebruiken van veel verf).
En dan is hun tegenwoordig nog vreemd: het
littéraire in een schilderij, iets wat b.v. Duitschers
voel aangenamer is. Van zelf zal de voorkeur van
den Hollander gaan naar die perioden bij Tijtgat
waar het normale schilderen het eerste was en
het eenige bleef.
Tijtgat behoort niet tot de groote schilders.
7/ijn phantaisie" is noch van verrassende of ver
rukkende psychologische diepte: zijn vorm en
gestalte bewijzen zelden o t' nooit ecu macht in den
schilder; het enkel-persoonlijke is sterker erin dan
dat persoonlijke dat n der gestalten, oen der ver
schijningen va.n het eeuwige is. Het werk van
Tijtgat is meer bi/.ar dan primair: /.onder hot
primaire als bodem rijst geen blijvend werk. Ken
schilderij van Tijtgat is een ..verzinsel".
Wanneer wij /elven de gestalte dus moesten
bo->alon van Tijtgat. dan moet vastgesteld worden.
dat er ongetwijfeld hier eenige geest is te vinden.
eenige satyre. wat weemoed soms, een bi/,ar gevoel
een andermaal .--n altijd wat terughouding van ecu
l'tïKchaafde. maar niet moei' dan
datPL VSSL'HAKRT
W. Penaal