Historisch Archief 1877-1940
De tram op den weg
door H. J. Peppink
Fig. 1. Tusschen Oegstgeest en Bennebroek
Een dure. pretentieuze en gevaarlijke
weggebruiker!
Argelooze menschen, die het brokkenbusje"
kennen, dat langs den weg Oegstgeest?Benne
broek puft, meenden eenigen tijd geleden, dat dit
vervoermiddel-met-Pharaotische-allures zou gaan
verdwijnen. Want men ging de straat en de rails
opbreken. Die menschen hebben gejuicht. . . .
edoch te vroeg. Want die tram verdwijnt daar juist
niet, integendeel, zij wordt gemoderniseerd ! Men
gaat op vele plaatsen dubbel spoor aanleggen, en
op 4 Januari a.s. zal een electrische tram met
groote snelheid over de verjongde baan snorren.
Hier en daar midden op den weg, elders ter rechter
zijde. Het kan daar goed worden in de
bloembollenstreek !
Minder argelooze menschen, zooals de
streekautoriteiten b.v. en de Wegencommissie van den
A.N.W.B. en de K.N.A.C. hebben eenige jaren
geleden, toen nog niet alles in kannen en kruiken
was, een waarschuwend woord laten hooren. Zij
hebben betoogd, dat de veiligheid van het verkeer
langs dien weg toch al geen 100 (!) pCt. was. Zij
hebben gerequestreerd, zij hebben zelfs aange
boden, om terwille van een veiliger oplossing van
het vraagstuk het Rijk financieel te steunen.
Sommige van die requesten hebben den Minister
van Waterstaat werkelijk bereikt, andere (zooals
dat fmancieele aanbod) zijn ergens op hun departe
mentalen weg gestrand. Maar inmiddels is er niets
meer aan te doen, op bijgaande foto's ziet u, dat
het Werk in vollen gang is. De weg is op vele
plaatsen letterlijk onberijdbaar, het verkeer wordt
van links naar rechts gejaagd, moet over smalle
bruggetjes en door nood-d oorgangen. En
intusschen opschieten, want anders.... mag de
Brockway-bus nog wat blijven rijden. Belangen van de
bloembollenhandelaren., die in dezen tijd van het
jaar veel moeten vervoeren? Wonen er dan bloem
bollenhandelaren tusschen Sassenheim en
Hillegom?" Men hoort de vraag ten departemente
stellen! Maar badinage & part, wat daar op het
oogenblik gebeurt langs den hoofdweg Den
HaagAmsterdam kan met recht den naam van schandaal
dragen ! Nu kan hiertegen weliswaar aangevoerd
worden, dat het groote verkeer tusschen
Amster?dam en de Residentie eerlang" in nieuwe banen
geleid zal worden, maar de hoogst gevaarlijke
electrische tram gaat begin Januari 1938 rijden en
van den nieuwen weg is zelfs het tracénog niet
met zekerheid bekend ! Zelfs al zou het plan van
Waterstaat volgens den huidigen opzet voltooid
worden, dan nog is de nieuwe verbinding
Sassenheim-Amsterdam omstreeks 1937 pas voorloopig
gereed". Gedurende tal van jaren blijft dus de
bestaande weg Sassenheim-Hillegom-Haarlem van
groot ,,belang voor het doorgaande verkeer en
zelfs in een verre toekomst zal deze route nog door
velen gevolgd worden, die van een der
bloembollendorpen naar Noord-Holland's hoofdstad moeten.
En op dien weg gaat men binnen een afstand van
ongeveer 10 km twaalf nieuwe kruisingen
aanleggen ! Het klinkt volmaakt fantastisch in een
tijd, dat de verkeersongevallen schrikbarend toe
nemen, en toch is het de nuchtere waarheid. Bij
gaande afbeeldingen en de schets (fig. 3) spreken
voor zichzelf". Wij staan thans voor een ,,fait
accompli". De zeis van den wegendood wordt ge
scherpt ....
Het geval staat helaas niet alleen. De herhaalde
ongevallen, waarbij de gemoderniseerde Gooische
stoom"tram betrokken is geweest, dwingen even
eens tot nadenken. De Larensche Vcrkeersramp,
zou met wiskundige zekerheid voorkomen zijn,
wanneer men destijds ter plaatse een viaduct
gebouwd had, wat in dat terrein vermoe
delijk niet op overmatige kosten had behoeven af
te stuiten. Geheel afgescheiden van de schuldvraag
in het genoemde geval staat het voorrangsrecht
van de tram in het algemeen. Wanneer men be
denkt, dat het personen- en vrachtvervoer per rail
gestadig afneemt, terwijl autobussen, vracht- en
personenauto's een steeds belangrijker wordende
plaats in de maatschappij innemen, dan komt auto
matisch de vraag naar voren, of de privileges van
de tram nog wel in onzen tijd passen. Eén tram
wagen, dikwijls slechts voor de helft of een derde
deel bezet, dwingt vaak een rij auto's tot lange
wachttijden. Het voorrangsvraagstuk is ook voor
het stadsverkeer van groot belang. De tram is ook
zonder een universeel voorrangsrecht al hinderlijk
genoeg. Wanneer wij nog even terugkeeren naar
het kruispunt in het Gooi, waar het tramlijn-fy'e
Hilversum-Laren den grooten verkeersweg naar
en van Amsterdam kruist, dan is het toch wel zér
onlogisch, dat de tramwagens daar te allen tijde
voorrang hebben ! In Duitschland, waar de
verkeerswetgeving onze regeling jaren vooruit is,
heeft men onlangs uitdrukkelijk vastgesteld, dat de
tram ondergeschikt is aan het verkeer op hoofd
wegen. Van dezen regel kan alleen in zér bijzon
dere gevallen worden afgeweken. Het voorschrift is
Fig. 3. Een andere hoogst gevaarlijke situatie (schematisch
weergegeven). Eerst berijden de trams dubbel spoor, daarna
enkel. De tram verlaat het midden van den weg en begeeft
zich naar rechts, waar de oude baan gevolgd wordt. Een auto
A, die de tram zooals het voorgeschreven is, rechts inhaalt
heeft groote kans, bij C verwoest te worden. Bij B is een analoge
situatie te zien, als in fig. 2 afgebeeld werd.
logisch aangepast aan de totaal veranderde tijds
omstandigheden (wat trouwens ook in het alge
meen geldt voor de Duitsche voorrangsbepalingen).
Het inhalen van trams dient ook
ten onzent anders geregeld te worden, dan
thans het geval is. Wanneer de tram stilstaat
mag men er in de eene stad wél voorbij, ook al is er
geen vluchtheuvel; elders wordt zoo'n heuvel
absoluut vereischt (behalve b.v. aan begin- of
eindpunt; maar hoe kan een niet-ingezetene die
punten van de overige haltes onderscheiden ?) In
nog andere steden is zelfs een wachthuisje noodig.
Een intercommunale tram mag men echter nimmer
, Fig. 2. Nabij Sassenheim
voorbijrijden, wanneer er geen uitstapheuvel is,
tenzij die tram niet stilstaat ten behoeve van de
passagiers. En intercommunaal" betoekent in dit
geval nog niet eens in absoluten vorm tusschen
twee gemeenten", want sommige intercommunale
trams zijn met de stadstram gelijk gesteld. Ik
behoef hierop wel niet dieper in te gaan: deze
luttele voorbeelden kunnen genoegzaam de
onhoudbaarheidvan onze voorschriften aantoonen. Daarbij
komen nog de moeilijkheden, die b.v. den automo
bilist uit Leiden bedreigen, wanneer hij in den
Haag gekomen zijn Leidsche rijmethode volgt.
Want in de sleutelstad maakt de politie er gén
aanmerkingen op wanneer men de linker weghelft
berijdt bij het inhalen van een tram, hoewel dit
volgens het Motor- en Rijwielreglement eigenlijk
verboden is. Dergelijke locale verschillen bestaan
natuurlijk ook elders in den lande.
Er is geen enkel practisch bezwaar tegen aan te
voeren om een tram aan de linkerzijde in te halen,
wanneer zulks rechts niet mogelijk is, mits men
natuurlijk op die manier niet rijdt op zoodanige
wijze, dat de veiligheid in gevaar komt." Wanneer
men immers een groote vrachtauto inhaalt, komt
men evenzeer op de linkerzijde van den weg. Ook
deze rijmethode is thans door de nieuwe Duitsche
wetgeving gesanctionneerd en wie bij onze ooster
buren bekend is, weet, dat daar in vele steden
straten te vinden zijn, die zeker niet breeder zijn
dan ten onzent.Het zoo vaak gehoorde ,, ja maar, clan
kan hier immers niet", gaat ten dezen dus niet op!
Met deze voorbeelden wil ik volstaan, het is niet
mijn bedoeling, om de plaats van de tram in de
verkeers-constellatie thans uitvoerig te analyseeren.
Maar wanneer aan de onhoudbaar gebleken privi
leges van de tram een einde gemaakt wordt, zal dat
de veiligheid ten zeerste bevorderen. Onder de
huidige regeling is de tram de baas; wie zich met
een auto of fiets op haar baan bevindt moet maar
maken, dat hij wegkomt. De bestuurder van de
tram is theoretisch wel verplicht om te stoppen,
als de veiligheid van het wég-verkeer anders in
gevaar zou komen, maar dit voorschrift kan niet
behoorlijk nageleefd worden, wanneer de uitzon
derlijke plaats van de trams gehandhaafd wordt
OLIESTOKEN
VOOR CENTRALE VERWARMING
EN INDUSTRIE
LAAT U OVER DEZE MODERNE STOOKMETHODE KOSTELOOS
EN ZONDER EENIGE VERPLICHTING UWERZIJDS VOORLICHTEN
DOOR.
N.V. BATAAFSCHE IMPORT MAATSCHAPPIJ
VERKOOPKANTOOR VAN KONINKLIJKE/SHELL" PRODUCTEN
CAREL v. BYLANDTLAAN 16 - 'S-GRAVENHAGE
COMMERCIEELE EN TECHNISCHE SERVICE DOOR 45 BIJKANTOREN
IN NEDERLAND
COMFORTABEL
ZINDELIJK
ECONOMISCH
MODERN