Historisch Archief 1877-1940
18
De Groene Amsterdammer van 12 November 1932
No. 2893
Radio en Grammofoon
Harpmuziek
door Lou Lichtveld
Ravel's ..Introdnetion
et Allegro"
De harp is een der laatste instru
menten geweest, die zich in de belang
stelling van de grammofoon-fabri
kanten mochten verheugen. En het
laat zich begrijpen. Voor de moderne
reproductie-techniek viel er met
harpmuziek weinig succes te behalen. De
klank-eigenaardigheden van het in
strument, het levende, maar
snelverklinkende van de
met-de-vingersgetokkelde toon, gingen bijna geheel
verloren in de onvermijdelijke ver
vorming van een mechanische re
productie. En dat is nog steeds zoo.
Het zuivere harp-.timbre komt alleen
goed over bij een zeer zorgvuldige
en speciaal-afgestemde electrische weer
gave.
Er is nog een tweede reden, waarom
de harp zoozeer op den achtergond
is gebleven, in een tijd waarin de
eigenaardigste en meest exclusieve
instrumenten juist met de grootste
virtuositeit voor de grammofoon be
speeld worden. Het instrument neemt
namelijk een uiterst bescheiden en
onzekere plaats in onze muziekwereld
in. Als solo-instrument hebben de
componisten er nooit goed raad mee
geweten, dank zij de groote technische
onvolkomenheden, welke de harp tot
voor kort aankleefden, en die ook door
de hedendaagsche techniek nog niet
geheel zijn weggewerkt. De beste
harp-composities waren nog afkomstig
van de harpvirtuozen zelf, terwijl
menig groot componist zich ietwat
stuntelig heeft gedragen zoodra hij
voor harp moest schrijven. Zoo be
staan er voortreffelijke harp-suites
van den overigens volmaakt onbe
kenden Parijschen
conservatoriumleeraar Naderman, uit het begin van
de vorige eeuw. Terwijl Mozart. in
het concert voor fluit en harp.
dat hij voor den Hertog de Guines
en diens dochter schreef, het laatst
genoemde instrument op zeldzaam
ongeschikte wijze heeft behandeld.
Ook al neemt men in aanmerking
dat bijna alle werken uit zijn Parij
schen tijd onder groote druk en zorg
geschreven zijn, dan blijft het toch
typeerend dat in zijn verder oeuvre.
hetwelk zoo buitengemeen veelzijdig
is, niets meer voor harp wordt aan
getroffen.
Beethoven, die in zijn jeugd zelfs
tot een sonatine en Adagio voor man
doline is gekomen, was evenmin een
vriend van de harp, en heeft haar
links laten liggen. In lateren tijd
heeft zij haar plaats in het orkest
gekregen, waar zij echter maar hoogst
zelden zelfstandig optreedt, doch
meestal gebruikt wordt om aan den
samenklank \an andere instrumenten
kleur en schittering bij te zetten.
De laatste halve eeuw heeft men
in Frankrijk echter meer dan elders
belangstelling getoond voo*' de harp,
ongetwijfeld onder invloed van de
twee groote instrumentenfabrieken
Eraid en Pleyel. De directeur van de
eerste, Sebastien Erard, deed de merk
waardige uitvinding om de pedalen
waarmede men iedere toon van de
harp een halve schrede kon verhoogen,
zoo in te richten dat men nog een
tweede verhooging kon verkrijgen. De
techniek van het harpspel werd daar
door veel gecompliceerder, zoozeer zelfs
dat Naderman zich met hand en tand
ertegen is blijven verzetten tot aan
zijn- dood toe. De mogelijkheden van
het instrument werden echter
vertienvoudigd, zoodat de vernieuwing
weldra algemeen ingang vond, en de
belangstelling van tal van Fransche
componisten gewekt werd.
Op bet eind van de vorige eeuw
wilde ook de Ployel-fabriek niet achter
blijven, en kwam haar directeur,
Gustave Lyon, op het idee een chro
matische harp te bouwen, die zich
aldus aanpaste aan de
sterk-chromatiseerende richting, welke de re
cente ontwikkeling van de muziek had
ingeslagen. Theoretisch zou nu a'les
wat ,.harpachtig" klinkt ook mogelijk
moeten zijn op hot instrument. De
speelteclmiek werd echter opnieuw
veel gecompliceerder, zoodat op het
oogenblik de chromatische harp, of
schoon verdedigd door een aantal
geestdriftige voorstaaiiders, de dia
tonische pedaalharp nog lang niet heeft
verdrongen.
Nu hier toch gesproken wordt over
den bouw van harpen, is het niet on
dienstig te vermelden dat Gustave
Ijyon ook. door een serie van nauw
keurige metingen, de oorzaak ont
dekt heeft, waardoor bij gewone
harpen zoo hinderlijk veel snaren
springen. wind en weder dienende,
wel een twintigtal in de weck .' De
metingen wezen uit, dat het gedeelte
lijk houten geraamte van de harp,
evenals een viool ,.ademt" op het
rhythmo van dag en nacht,
zonnigdroog en donker-vochtig weer. Op
sommige plaatsen werkt het hout
tot 3 millimeter uit, waardoor zulke
groote spanningsverschillen ontstaan,
dat zeer vele snaren springen. Bij
wijze van proef op de som bouwde
Lyon toen een harp geheel uit metaal,
en met het nare springen van de
snaren was het daarna werkelijk
gedaan. Dat hij voor de harpisten
het paradijs niet heeft kunnen ont
sluiten, is te wijten aan het feit, dat
zulk een metalen harp niet goed han
teerbaar is, en een constructie uit
aluminium andere nadeelen heeft.
Intusschen is het Amerika, waar
op het oogenblik de beste harpen
gebouwd worden, naar het heet.
C.'iteraard krijgt men in Europa niet vaak
de gelegenheid ze te hooren.
De chromatische harp van Pleyel
heeft op niemand minder dan Debussy
aantrekkingskracht uitgeoefend. Hij
schreef voor dit instrument (met
begeleiding van dubbel strijkkwartet)
zijn Danse profane et danse sacrée,"
die voor de eerste maal in 1904 op
de Concerts Colonne door madame
Warmser gespeeld werden, en eerst
onlangs voor de grammofoon werden
opgenomen, gespeeld door Lily
l.askine, met orkest-begeleiding onder
directie van Pierre Coppola.
(Gramophone HisMastersVoice W-1025).
Dezelfde harpiste heeft ook mee
gewerkt bij de reeds langer bestaande
opname van een van l )ebussy's
laatste werken, de sonate voor fluit.
alt en harp. Deze Odeon-platen
Teekenins door B. van Vlijmen
DE VIOLIERS"
De R K. Vereeniging ,,De Violiers," die in het Amsterdatnsche kunstleven een
belangrijke plaats inneemt, bestaat heden dertig jaar. Op bovenstaande teekening zijn de
Bestuurders in vergadering bijeen; van onderen naar rechts: Ed Brom, (voirzittter)
P. Cuypers, Herman aan den Eerenbeemt, Phemia Molkenboer, Frank Luns, Blaisse.
Prof. v. Rooy en W. Reynders.
(105243?15) brengen een buiten
gewoon poëtische compositie in een
buitengewoon fraaie uitvoering. De
fluitpartij wordt door niemand minder
dan Moïse weergegeven.
Debussy heeft niet alleen in deze
muziekstukken, die niet eenige vaar
digheid ook op de gewone
pedaalharp te realiseeren zijn. uiterst dank
bare en brillante harppartijen ge
schreven. Men vindt ze ook in zijn
orkestwerken, virtuozer, belangrijker
en effectvoller dan bij 'de meeste
andere componisten het geval is.
Hoe mager doen daartegenover de
harp-bewerkingen van sommige van
zijn pianostukken, waaraan anderen
zich gewaagd hebben. Zoo is onlangs
een opname verschenen van zijn
,,le Arabesque", op de harp gespeeld
door Denise Herbiecht (Gramophone
L?904). Het stuk staat in alle op
zichten achter bij een normale weer
gave van de oorspronkelijke
piariozetting. Technisch is de opname ook
verre van bevredigend, zwak en
vervaagd, terwijl het harp-geluid hier
meer iets clavecimbelachtigs heeft.
Het blijkt uiteindelijk dat zulke
muziek voor de harp ook niet ligt.
De/.elfde ml)<> Ilerbrecht, een voor
treffelijke, buitengewoon vaardige, har
piste. speelde ook bij de opname van
Kavel's ..Introduction et allegro"
voor harp en klein orkest, een tien
maal dankbaarder stuk, waarvan de
opnamen in alle opzichten bevredi
gend zijn. De muziek is sierlijk en
charmant, perfect en oppervlakkig,
zooals het meeste van Kavel. De prach
tige trage inzet van strijkkwartet,
fluit en klarinet, belooft meer aan
muzikalen inhoud dan later gegeven
wordt. Daarentegen volgt er wel een
knappe en rijk gevarieerde
harpcadens, wellicht de meest brillante
die tot nu toe bestaat, en die in
,,harpachtigheid" slechts geëvenaard
wordt door de composities van Faur
en van den Amerikaanschon virtuoos
Salzedo. De drie groote platen waar
uit het geheele stuk bestaat (Gramo
phone L 903 en 904) gevan cok de
kwalitatief-beste harp-opname, die
er tot nu toe is. liet teekenende
timbre van het instrument komt
hier nog beter tot zijn recht dan in
een oudere ,,Gramophone"-plaat (Ij
668) die een kwartet van vier chro
matische harpen doet hooren, hetwelk
de meer curieuze dan mooie Prélude
et .Blues" van Honegger en een
Scherzo" van Larmanjat ten
gehoore brengt.
Thans schijnt liet Concerto voor
harp en orkest van Germaine
Tailleferre aan de beurt te komen
vooropname.
De Groene
Amsterdammer
Weekblad voor Nederland
kost slechts f2.70 per
kwartaal (f0.20 voor in
cassokosten) of f 10,- per
jaar bij vooruitbetaling.