De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 12 november pagina 5

12 november 1932 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

. 5803 De Groene 'A'rnsferdamrhër Vöh 12 November 1932 De PHOHI zendt weer Teekening door B. van Vlijmen .nadat de politici uit het Paradijs zijn verdreven! Het raadhuis drama Lelflen In last Na een totaal in het water gevallen proloog is in het openlucht-spel ,,de Leidsche Raad huis-Kwestie" (wij heb ben er meer gekend, niet waar. Rotterdam?..) thans een bedrijf" begonnen dat naar menschelijke be rekening in alle opzichten falikant moet uitvallen. Het tooneelgezelschap B. <fc W. (Bouwkunst en Windei) heeft een programma voor de opvoering ver spreid en men leest daarin dat in het stuk verschillende kunstenmakers op treden die zullen toonen hoe voor een luttel bedrag van een en een kwart millioen goede hollandsche guldens een nieuw raadhuis te bouwen is dat gedeeltelijk oud, gedeeltelijk nieuw ? moet zijn. De leidende gedachte welke aan het spel ten grondslag ligt, is die van den uit de asch herrezen vogel Phoenix, maar een zeer bekend en begaafd ac teur kreeg zijn congéomdat hij voor dit "lyd-motief" weinig voelde en men zoekt nu naar half-zachte talen ten met een meer plooibaar karakter die noch van de oude, nocli van de nieuwe school zijn. Een der aantrekkelijkste scènes moet die zijn van het uitbroeden van het wind-ei waarvan men groot succes verwacht. Als Raad van Toezicht op het too neelgezelschap treedt op de Monu menten-Commissie welke, zooals men weet, een oude sok in haar wapen voert. Deze keuze is voorzeker niet slecht, want in de stad der kousenfabrieken waar een ieder die met iets nieuws komt aandragen de kous op den kop krijgt, moet een groot gat gestopt worden tuspchen de Breestraat, Vischmarkt en Koornbrugsteeg, alwaar het operilucht-spel wordt opgevoerd. Als regisseurs \an het stuk treden op de leden van de Haadhuis-AdviesCommissie. De Gemeenteraad zal in een spreekkoor voor kritiek zorg 'dra gen. Pas in het laatste bedrijf komt de clou van het stuk aan de orde: men hoopt een speler te vinden rcelke noch te IcoH doet aan het door "de historie overgeleverde, noch aan 'het recht van onzen tijd om zich in eigen vnrmcnsftraak te uiten" .... Deze zeer belangrijke lol, waarmede heel het spel staat of valt, zal naar men onder de Leidsche peueraars fluistert, vervuld werden door Janus met het dubbele voorhoofd. Alles wijst er op dat men zich bij de opvoering van. liet spel geïnspi reerd heeft op de echt Leidsche huts pot, maar men maakt zich in zekere kringen ernstig bezorgd over het feit dat ditmaal daarin liet klapstuk zal ontbreken en dat men hier noch met vleesch, noch met \ isch te doen heeft, zooals dit op den dei-den October ge bruikelijk is. Als dat waar is dan gaat ook dit tooneelgezelschap spoedig op de (Leidsche) flesch !. . . . EUPLOTES Zalig zijn . Ik was zoo graay een simpel mensch, die 't leven neemt 'als 't komt en 't niet met hoog-filosofie van a tot z verdomt. Ik ivas zoo graaf/ zoo'n simpel man, die niet altijd wat vraagt; die niét aan Morgen ondergaal en Gistren mét zich draagt. Die "eet en drinkt zoo goed hij kan en 's nachts behoorlijk slaapt, maar die zich op den gulden dag niet aan een droom vergaapt. Die mint en trouwt, al is 't dan. niet te overhaast voorgoed", Manr die zijn vrouwtje dan ooi; niet ruilt als een ouwe hoed. Ik wus zoo graay zoo'n ivondcrmcnsch, die thuis blijft als het regent, en als het wér wat beter wordt de zon zovkt.en haar zegent. Die 's avonds na den arbeids-tijd ?met Jantje huizen bouwt en Doortje van den Prins vertelt die met 't Prinsesje trouwt. Ik was zoo graag, U vat het i/:el : iets zonder die complexen, en zonder Marx of Kennisleer, die ons bestaan beheksen. Ik zocht, als voorbeeld, zulk een mensch, rondom, in alle hoeken. Ik vind er geen. Ze leven nog allén maar in de boeken. JOH. C, l'. ALÜERT8 Carltonnade De mode kunt gij op verschillende manieren bestudeeren. De redactrices van de moderubrieken tooveren u bij voorbeeld de mode voor oogen in vele welgeslaagde volzinnen, zij leggen haar fijn uit hoe de kunst-om-goed-gekleed-tegaan dient te worden beoefend, zij noe men meer kleuren op dan de regenboog ooit heeft bezeten, zij gebruiken woorden uit het modejargon, die een man niet begrijpt, maar die de oogen van een vrouw doen glinsteren, en daarnevens zet de teekenaar modieus-gekleede da mes op het papier, die bovenaardsch zijn van voornaamheid en elegance. Gij kunt van de mode ook een en ander te weten komen door voor de etalages der ruim-, ruimer- en ruimst-gesorteerde magazijnen te gaan staan, en te kijken naar de poppen, die met hemelsche,( zij het starre, blikken de mooiste japonnen dragen aan vreemdsoortige, moddrnzakelijke lichamen. Tenslotte kunt ??gij de mode nader leeren kennen door de rekeningen van de modiste te raadplegen. Die rekeningen spreken boekdeelen, want de mode heeft ook een commercieel kantje, en wie een modelhoedje koopt, of een toilet wil dragen waarop alle vrien dinnen en pseudo-vriendinnen jaloersch zijn, moet in den buidel tasten. Maar wie de mode in haar verschillende uitingen wil zien z'ooals zij is, en niet zoo als zij wordt afgemaaid, dient naar 'een modeshow te gaan, zooals die op Zater dag 12, en Zondag 13 November in het Carlton wordt gegeven door het, ver maarde huis Worth. Parijsche manne quins demonstreeren den eersten (lag bij het gala-diner, den tweeden bij dc'afternoon-tea, prachtige toiletten, het schoei sel van Maison Julienne en de nieuwe hoeden van Gaby Moho, beiden toonaan gevende Parijsche firma's. Parfums (,,Vers Ie jour", ,,Dans' ia nuit" en ,.Le Matin") van de firma Worth worden den bezoeksters aangeboden, de eminente bands van Bob Crislcrs ? (The White Lyres Dancc Orchestra), en van Fusellas Hermanos (Argentijnsch dans orkest) musiceeren, artisten treden op, en deze Carlton-modeshows zuilen zeker de belangstelling hebben van vele leze ressen van ,,De Groene", die slechts nfiar de telefoon behoeven te gaan om no. 34000 op te bellen en hun plaatsen voor het diner op Zaterdag i i, of de h op Zondag 13 de/er te reserveeren ! [

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl