Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 12 November 1932
No. 2893
Engelsche boeken
Boekbespreking door E. Straat
Charles Morgan, The Fountain.
Londen, MacMillan & Co.
In een. magistraal opstel, twee jaren
geleden onder den titel Anfbau der
Persünlichkeit" verschenen in de Neue
Rundschau en sindsdien opgenomen
in zijn bundel Gesammelte Prosa",
heeft Gottfried Benn de meening uit
gesproken, dat de literatuur, als
laboratorium waar de me/ischelijke
persoonlijkheid wordt ontleed, haar
wording gepeild en haar mutatie
voorspeld, snel aan beteekenis ver
liest en plaats moet maken voor het
werk van een aantal karakterologen,
van Kretscbmer tot Storch, wier
grootsche concepties en onverschrok
ken ,,Umwertungen" onze gangbare
romanpsvchologie inderdaad
reduceeren tot een legkaart van verou
derde theorieën en uitgeholde be
grippen. Benn gaat zoover te ver
klaren, dat in het milieu der specia
listen, die hun onderzoekingen neer
leggen in het Jahrbuch für
Oharakterologie", sirh wohl alles nbsirieli,
was heide im Geisiigen erre.t/end ist",
een boude bewering, waarvan de
weerlegging misschien al te gemakke
lijk lijkt.
Maar de kern van Benn's betoog, hier
op neerkomende, dat althans de roman
kunst bezig is een functie te verliezen,
flie zij zich in de negentiende eeuw na
drukkelijk voorbehield de voor
naamste bron te zijn \oordekennisder
menschenziel en de f ij nste insti-urn enten
te leveren voor haar sondeering lijkt
mij niet meer voorbestvijding vatbaar.
Benn brengtslechtsonderwoorden, wat
reeds geruimen tijd als overtuiging leeft
in de groeiende lagen, d ie zich afwenden
Van den roman voor zoover hij meer
wil zijn dan droom en mythe, een over
tuiging die niet het zwakste wortelt
in het besef der onvermijdelijkheid,
waarmede de diepste geesten oer
moderne literatuur gedrongen werden
naat gebieden, gelegen buiten de
,, onbegrensd e, maar toch eindige
ruimte", welke de roman hun bood.
Er was een tijd, dat een jonge, nog
maar kort uit de philosophie afgei
scheiden wetenschap, die zich psy
chologie noemde, bij de kunst in de
leer ging en een groot deel van haar
materiaal vond in de scheppingen van
romanciers en tooneelschrijvers. Die
tijd is voorbij; thans heerscht de om
gekeerde verhouding. De petits maitres
van den modernen roman nemen les
bij een inmiddels alweer in vele takken
gesplitste zielkunde, gaan prat op de
scherpte der probleemstelling" in hun
laatste oeuvre, voelen zich verplicht
met de noodige voorzichtigheid Freud
toe te passen", en zijn voldaan, als
zij hun figuren zoogenaamd kunnen
verantwoorden tegenover een psycho
logie, die geenszins uit h im brein is ge
sproten en daarbuiten niet meer geldt.
......De grooten, de oorspronkelijken,
'oudergewoonte niet tevreden met het
''bekende en leerbare, wroeten en gra
ven en doen ontdekkingen om
plotseling te merken, dat zij de kunst
met haar verbeeldings- en symbolen
taal allang hebben verlaten. Er zijn
voorbeelden te over. Om mij tot de
Engelsche letterkunde te bepalen:
LaWrence en Joyce, de waarlijk groo
ten der laa.tste 25 jaren, begonnen
beiden als gewone schrijvers, die zich
rustig bewogen binnen de grenzen van
een traditioneele romankunst, welke
ook hun oorspronkelijkheid ruimte
genoegliet. (DubIiners;Sons and Lovers).
Maar beiden raakten diep ver
dwaald in het oerwoud der persoon
lijkheid, en kwamen er met hun kunst
niet meer uit. Lawrence bleef, ten
deele uit armoede, ten deele uit wan
hoop ooit in anderen vorm te worden
begrepen, romans schrijven ook nadat
zijn centrale werk, (de ,.Fantasia of
the ITnconscious" die niemand met
litteratuur zal verwarren), had ge
toond, dat hij zich om kunst, bitter
weinig meer bekommerde, en wat hij
te zeggen had niet meer in romans kon
proppen. James Joyce begon m 1915
een boek, dat strikt volledig de per
soonlijkheid van Mr. Leopold Blcom
moest verbeelden /.ooals zi.j zich ge
durende n etmaal op dit
ondermaansche manifesteerde. Na zeven
jaren was het werk onder zijn handen
uitgedijd tot het beruchte Ulysses",
geenszins de chaos waar het voor d
oorgaat, doch veeleer een streng gebouwd
kunstwerk, voor welks begrip maar
n kleinigheid noodig is: dat men de
symbolentaal verstaat, waarin het
met ijzeren vasthoudendheid is ge
schreven. Jammer, dat vrijwel nie
mand aan deze voorwaarde heeft
kunnen voldoen ! En tenslotte is ook
Joyce zelf bezweken: de middelen
der kunst waren voor een werkelijk
volledig beeld van Mr. Bloom ontoe
reikend, zoodat tegen het einde de
auteur zijn toevlucht moest nemen tot
den bekenden,,inventaris" een gron
dig uitgewerkte vragenlijst betreffende
het verschijr>sel-Bloom met voor
beeldig nauwkeurige antwoorden; een
werkstuk welks beteekenis men vol
strekt niet onderschat door te
gelooven, dat het met kunst niets meer
te maken heett.
De krant en de film, hebben de
literatuur van vele functies ontheven.
Ook vroeger heeft zij veel materie
verloren: men leert geen aardrijks
kunde meer uit de Ilias, geen astro
nomie uit Manilius, geen natuurkunde
uit LucretiusCarus. De tijd komt, dat
ook de ontled ing van den bouw der per
soonlijkheid uit de letterkunde zal
verdwijnen. Wie zou het betreuren?
Charles Morgan, wiens Portrait in
a Mirror" eenige jaren geleden zeer
de aandacht trok, besteedt in zijn
nieuwen roman The Fountain" lange
hoofdstukken aan de meditaties van
een in Holland geïnterneerden Brit,
LOV
OOSTERBEEK!
MINGINRICHTINGEN]
BETIMMERINGEN
Spoor's
Mosterd
W. A. Speer }t.,
Laat OUD-BUSSEM pap voor U koken!
Modelmelk met havermout, karnemelk met
gort voor 15 et. per flesch van 3 porties
Snelschrift <? ?* *_ ~ // .^g ln den Boekh- e.n na
_ . ;; ..__ n A i i- ??'? *-^^ ^ * ?-x^ postwissel bij R l ENTS
RIENTS BALT ^ ^ /^"*"N BALT - Den Haag,
ZelfOnd. 95 Ct. ff. ? ***~\L*^tf* Daguerrestraat 28
DEGELIJKE OPLEIDING, mond. en schrift, aan bovenstaand adres
Prinsengracht
bij de Leldschestraat
Telef. 37460
deze week in de uitkijk"
niemandsland
van victor trivas
romance sentimentale
v. eisenstein leeftijd 14 jaar Dagelijks 2.30,7.30 en 9.30
die zijn gedwongen rust gebruikt
om op zoek te gaan naar de grond
slagen van zijn persoonlijkheid, de
rots waarop zijn ik is opgetrokken.
de bron waaruit de stroom zijns levens
vloeit en zulks niet louter uit
nieuwsgierigheid, doch met het
practische doel. de innerlijke onkwets
baarheid te verwerven, welke van
ouds wordt toegedacht aan do
zeldzamen, die werkelijk tot op den
bodem zich zelf kennen". Er is zoo
langzamerhand gerechtvaardigde twij
fel gerezen aan de mogelijkheid van
zelfkennis in dezen grondigen zin,
twijfel aan de eventueele waarde er
van. twijfel vooral aan de juistheid
van beeldspraak als bodem der
ziel", grondslagen der persoonlijk
heid" en dergelijke. Morgan en ziin
held Lewis Alison trekken zich daar
niets van aan: Lewis laat rustig uit
Londen zijn Plato komen en zijn
Marcus Aurelius met nog een heele
kist peinzers moer en gaat op zoo
genaamd Socratische wij/e in zich
zelf graven. Kn wat vindt h ij l' Niets
natuurlijk wat hij en wij al niet
wisten on vele malen elders hebben
gelezon. Heeft het nog zin, via een
romanfiguur beroemde dingen over
lijf en ziel en wereld te herhalen, die
ons zoo bitter weinig verder hebben
gebracht!' Morgan meent van wel;
hij begint een hoofdstuk eenvoudig
met de mededeeling During this
summer Lewis consistently attempted
to define hifi pJiilnsophiral jiosition
?in relntion to the rotile»i)>ornrii
en jongleert dan virtuoos met Stoa
en Christendom, met St.
Jan-van-hetKruis, St. Clementius. Meester
Eekhart. Hncrates en een reeks schoone
diepzinnigheden, die helaas uit de
hersens van anderen zijn voort
gekomen. Hij laat de spirituoele
exercities van zijn Lowis storen door
oen vrouw ? en het oude spook van
den strijd tusschen geest on vleesch
grijnst ons aan, dit koor onder
Prcudsche belichting. Tenslotte wordt ons
hetgeen Lewis Alison had willen be
reiken getoond in de figuur van don
bedrogen echtgenoot, die waarlijk
zijn bodem gevonden heett, die hot
probleem, hoe zich zelf te kennen,
hoeft opgelost, liet Vleesch heeft
overwonnen en de groote, geestelijke
Liofdo predikt. Helaas, deze hoor
overtuigt ons lezers niet: tfijn
lichaam is stukgeschoton op hot
westelijk front, hij is geen heel mensch
moor on als getuige voor (ie diepte
van Morgan's analyse der persoon
lijkheid moeten wij hem wraken.
The Fountain" is een school
voorbeeld van do verwoestingen, welke
de toogopastc diepte-psyoliologie" in
do romankunst aanricht. Morgan
schrijft een fraaion stijl, vertelt menig
maal voortreffelijk on roept mot een
voudige middelen het llollandsche
landschap op zooals weinig vreemde
lingen het vóór hem hebben gekund.
Maar de psychologie hooft hem be
dorven.
Sint Literarius. verlos ons van de
psychologie....
Witte Tanden: Chlorodont :
i
de heerlijk verfrisschend smakende pepermunt tandpasta Tube 35 cent en 6O cent l