De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 19 november pagina 10

19 november 1932 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

Dikwijls heeft men mij, wanneer ik sprak over in ij n plannen om een lange reis te maken met een der letzten Segelschiffe", gevraagd, hoe ik op het idee was gekomen een dergelijke riskante onderneming te beginnen; en bijna even vaak schudde men veelbeteekenend het hoofd. Het ant woord op die vraag is tamelijk een voudig. Ik kan mij althans mot i ijk voorstellen, dat een nazaat van Tromp en De Buyter die tevens een toegewijd jachtzeiler is, niet zoo nu en dan de onweerstaanbare behoefte voelt zich eens met een ..echt" groot zeilschip op den oceaan te wagen; vooral daar de kans groot is, dat men het over 'eenige jaren niet meer kan doen. om de eenvoudige reden, dat er dan geen schepen meer zijn. Een andere vraag die dikwijls ge steld wordt, is: bestaan zulke schepen nog? Vooral in dezen tijd, dat de zeilschepen uit de Austra'ische vaart in de groote Engelsche havens lossen (de Ponape heeft zelfs in Rotterdam gelost) en men bijna dagelijks groote foto's van de laatst overgeblevenen in de bladen kan zien. doet die vraag eenigszins vreemd aan. Misschien is het de schuld van Eva Kaedt-de Canter, die den titel van Ilauser's mooie boek met,, Het laatste zeilschip" vertaal.le en zoo den indruk wekte. dat er behalve de l'amir geen meer over waren. In wei'kel'jkheid is er nog een bescheiden aantal groote zeilers in bedrijf. De reederij (lustaf Eriksen te Ma'.iehanm (Aland Eilanden. Finland) spant de kroon met ruim twintig drie- en viermastta'ken en een t'regatschip; verder is er in Ma i.'hamn nog de .firma Eundquist met enkele barken en een viermast-schoenertavk. Finland. Zwe den, Duitschland en eenige andere landen, die van hun aanstaande scheepsofficieren ec-.ngi n tijd dienst onder zeil eischen, hebben opleidings schepen, waarvan de meesten tevens aan de algemeene vrachtvaart deel nemen. Ook in Frankrijk bestaan nog twee zeil-reederijcn. n (die de Deensche vlag voert) met drie en n met vier schepen. En ten slotte noem ik de reederij F. Eaeisz in Hamburg, de bekende ..Flying l' Eine", die op Chili vaart en nog niet zoo lang geleden een groote vloot prachtige schepen in de vaart had. die beroemd waren om hun snelle reizen om Kaap Hoorn. Verleden jaar bezat zij nog zes schepen, alle groote viermasters. waarvan n. de Pariuo. in l!)2(> gebouwd is; sindsdien echter zijn er drie .verkocht: I'assitf en J'aniir (het schip van Heinrich Hauser) aan. (Justaf Krikson. en. J'urmu aan kapitein De Cloux. den vroegeren gezagvoerder van .,mijn" sr'hip, de Herzogtn Cf.-ilie. l'ekhi</. 1'rin'aüen l'adua alleen nog hou den de eer van de oude vlag hoog. Verder heeft men in de groote vaart nog slechts schoeners, kleine schepen met eenvoudig tuig, waarvan de meeste in de transatlanti sche vaart zijn en op dit stormachtig traject verwonderlijk snelle reizen maken. Voor de ..kabeljauwschoeners" die tusschen Portugal en Newfoundland varen, scheepjes van soms nog geen honderd ton. is een overtocht van 12 of 14 dagen geen zeldzaamheid. Indien de data van ..Lloyd's" juist zijn. is eenige jaren geleden d,Deensche schoener I'^rtuii in zeven. dagen van Newfoundland naar Oporto ge/.eild. waai mede alle records op d i L. traject, ook die uit den glorietijd fier zeilva,art. gebroken zijn. Kr be staan dus inderdaad nog zeilschepen. IFet ligt in den aard der zaak. dat er omtrent deze laatste overblijvers veel gefabeld wordt, /ij werken op de fantasie, en de dagbladpers is er ZEILEND ROND Groote Zeilschepen steeds op uit deze nop wat aan te blazen. De reeders worden in den regel voorgesteld als oude zonder lingen, die niet van masten en zeilen kunnen scheiden en hun schepen. Ionter om hun hobby bot te vieren, niet veel verlies in de vaart houden; en een reis met een dergelijk schip schijnt noodwendig een aaneenscha keling van gemengde berichten te moeten zijn. Nauwelijks een half uur a,ara den wal. werd ik in een winkeltje in Falmouth geïnterviewd door een courantenman, die al van onzen kapi tein gehoord zon hebben welke ver schrikkelijke stormen wij hadden door staan. Hoewel wij wel harden wind te verwerken hebben gekregen, was de klacht aan boord tocli meestal over te weinig wind: maar het lezend publiek wil nu eenmaal, dat een ro mantisch zeilschip ook romantische orkanen doorworstelt. Om het maar kort te zeggen: de reederij Krikson is keiharde business zonder senti menteel bijwerk. znr>. dat men zelfs in dezen tijd nog vrij behooilijke winst maakt. De onderneming wordt met de meest rigoureuze zuinigheid beheerd: de schepen varen onverzekerd: ('e ma trozen bestaan vour een groot deel uit mensehen van di verse nationaliteiten, di ? een zekeren tijd onder zeil moeten dienen, het eerste jaar betalen en het tweede jaar een uiterst matige gage verdienen; en ten slotte zijn de graanvraehten voor deze schepen meestal hooge. dan voor stoomschepen omdat.... de reis langer «tuurt. Dit klinkt para doxaal, maar een graanlading wordt, terwijl zij onderweg is en na aan komst, soms twintig maal verhandeld, haast is er meestal niet bij en hoe langer liet schip onderweg blijft, des te minder opslagkosten komen er op den prijs. Ook valt er van een prijsstijging gedurende de reis nog wel eens te profiteeren. Ons schip had :i l /H per ton vracht en wij hadden 4J500 ton onder de luiken. Maar. . . . het is niet altijd zoo goed. en liet is ook wel eens gebeurd, dat de reederij een aanbod van T/ afsloeg en enkele van haar sf hepen in bal last naar l ui is stuurde Ook de uitreis wordt meestal iri hallast gemaakt; voor dit seizoen had alleen ons schip en de Arcliilutl-l Jitixkfl! een houtlading naar Oost-.\frika: zij zijn vandaar in ballast naar.\ustraliegegaan. * , Verder moet men rekenen op te- ' genslag. waarmede men dit jaar wel zeer zwaar te kampen heeft: de llniif/rimiinl heeft even voor aanReisverslag door is onder de lersche kust dooi' een tankboot aangevaren en gezonken. Wanneer het aanvarende schip niet tot schadevergoeding veroordeeld wordt (meestal is de oorzaak van deze aanvaringen, dat het stoomschip de vaart van het zeilschip grovelijk onderschat), beteekenen dit zware komst in tuig overhi voor sloop Australiëhet >rd gezeild en verkocht: de

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl