Historisch Archief 1877-1940
De slapstick-heros
Bioscopy door L. J. Jordaan
Harold Lloyd
Zijn er nog onder de moderne
bioscoopgangers, die weten wat een
,,smijter" is? Ik betwijfel het ernstig. Zijn
er nog, die weten welk een onweer
legbaar argument een goedgemikte
slagroomtaart kan zijn welk een
afdoend feit een tuimeling van alle
trappen? Zijn er nog, die beseffen
hoe de schoonste sociale taak der
politie bestaat in het knockout laten
laan van haar beambten?
Helaas de begrippen: slapstick,
gag, smijter.... al deze aliassen voor
de filmburleske van voorheen zijn
uit het geheugen der tegenwoordige
generatie verdwenen. De jeugd in
plus-fours, uilenbrillen en sweaters
is te zeer gedrenkt in
operette-schlagers, sex-appeal en Freud, vrees ik.
om nog eenig behagen te scheppen in
den goeden ouden
rough-and-tum.ble" humor van voorheen.
Daar was een tijd dat geen program
ma compleet was zonder den
onvermijdelijken ,,two-reeler" de korte
filmburleske, die de open plekken
tusschen de hoofdfilm en ,,De
Kasteelen in Normandië" (gekleurd) of
,.De oesterkultuur in Zeeland" moest
aanvullen. Zie wij hebben ruim
schoots geleerd in benarde
oogenblikken. wanneer wij met ons oordeel
eigenlijk een beetje verlegen zijn.
het palliatief: pretentieloos, te ge
bruiken. Welnu deze oude burleske
was pretentieloos in den meest
simpelen, waarachtigen zin van het
woord. Niemand lette op haar. nie
mand commentarieerde haar.... maar
iedereen lachte om haar.
Slapstickmaken was een industrie een vak
kwestie en niemand zou meer ver
baasd zijn over toelichtende of
aesthetische beschouwingen, dan de
slapstick-man zelf. Maar hij kende zijn
métier tot in de toppen zijner vingers
en beschikte daarbij over een goede
dosis psychologische kennis boven
dien.
Want nergens werd aan de onfeil
bare intuïtie voor de reacties van
het publiek en aan de meest grondige
kennis van de film zulke onverbidde
lijke eischen gesteld als bij de
slapstick-comedy. Zij had geen tijd voor
verklaringen geen middelen tot
charme of uiterlijke praal. Alles wat
zij op het hart had moest zij in een
kwartier zeggen bondig, duidelijk
en overtuigend. De economie van
tijd en dollars duldde geen overtollig
gebaar geen nuttelooze uitbreiding.
En vandaar, dat deze beknopte
synopses van de dwaasheden des
levens, zulk een zuiver beeld gaven
van wat een logische, conciese
filmarbeid behoorde te zijn.
Vandaar ook dat de grootheden
uit haar harde school voortgekomen,
zulke filmmenschen bij uitnemend
heid waren.
De slapstick-comedy heeft het van
al de verdwenen genres der cinegrafie
verreweg het langst gebolwerkt. De
filmburleske bood weerstand aan alle
theorie en alle critiek, omdat zij een
zaak was van het oogenblik. Zij deed
een beroep op de oer-instincten van
den humor, die met den mensch zijn
ontstaan en met hem oud zullen
worden. Zoolang mannen hoeden dra
gen zoolang zal er gelachen worden.
wanneer zoo'n hoofddeksel afwaait of
iemand er op gaat zitten. Zoo lang
er tobbes kalk bestaan zoolang zal
er vreugde zijn over den evennaaste.
die er in valt. Zoolang de wereld
bananer^ eet - zoolang zal zij zich
verheugen over ieder die op een
bananenschil uitglijdt. Dit lachen is
geen kwestie van overleg of wil
dit is een zaak van overrompeling ....
van het heilige moeten. j?*'
Hoe was het dan mogelijk, dat
niettemin de slapstick-comedy tot
ondergang gedoemd was? K f waren
twee oorzaken: de klankfilm en....
de vrouw ! De klankfilm ontnam
gelijk overal waar het woord op
treedt aan de zaak haar spontane
heftigheid en elementaire bewogen
heid. De gesproken zinnen, hoe onbe
duidend ook. remden de vaart
deifilmische handeling.... gaven tijd
tot nadenken en tot de vraag van het
hoe en waarom. In de oude
slapstickcomedy viel een man in een emmer
water eenvoudig omdat-ie achter
uitliep of kreeg hij een taart in
zijn gezicht omdat dezelve goed
gemikt was.... en daarmee uit.
De klankfilm gaf gelegenheid om te
overwegen, waaróm die man nu
juist averechts moest schrijden en
of het niet verstandiger ware geweest
het banketbakkersproduct op te eten
in plaats van er mee te gooien. Tegen
dergelijke diepzinnige problemen was
de filmburleske niet opgewassen zij
begreep ze eenvoudig niet omdat haar
logica en haar wetten van oorzaak en
gevolg zoo oneindig simpeler en tevens
zoo oneindig afdoender waren. Een
tijdlang heeft zij haar uiterste best
gedaan om het beschouwende woord
en de directe, onweerlegbare daad te
combineeren: Mac k Sennett waagde
zich met den (overigens reeds
lialfslachtigen) gag-speler. Charlie Chase,
aan korte geluidsfilm-burlesken.
Laurel en Hardy probeerden eveneens
hun op zichzelf reeds volledige dwaas
heden met klankcommentaar te voor
zien.
Het resultaat was, wat het onver
mijdelijk moest worden: een totale
mislukking. jjj|
De tweede oorzaak dan. was de
vrouw. In den oertijd was de
film een zuiver mannelijk vermaak
de gecompliceerde psyche der vrouw
stond uitteraard vreemd en afwijzend
tegenover het simpele ,.Waarom?
Daarom !" van hot projectiedoek. K n.
de slapstick was bij uitstek en in den
gunstigen zin een genoegen ,,nur für
Herren". De echtgenoot, die naast zijn
vrouw gezeten, bulderend lachte om
het vallen en smijten in de burleske,
voelde zich ietwat gegeneerd, wanneer
hij de koele verwondering bij de dame
constateerde. De vrouw is van nature
ongevoelig voor den hartigen, ruwen
humor van de slapstick-comedy en
moest deze daarom afwijzen. Haar
hang naar sentimentaliteit en
heroworship verlangde andere dingen dan
de gag haar kon verschaffen en de
film kreeg eerst haar volle overgave
toen het beeld met het sensueele en
sentimenteele element van woord en
muziek werd gecombineerd. Naast
Hans Albers, Willy Fritsch en Maurice
Chevalier was voor Buster Keaton,
Laurel and Hardy, Lupino Lane en
hun confrères geen plaats meer.
Slechts een enkele heeft den strijd
tegen het geluid en de vrouw met taaie
hardnekkigheid volgehouden.... Ha
rold Moyd. Misschien ook wel, omdat
zijn wezen elementen bevatte, die tot
een compromis leidden. Want hoewel
Lloyd de sfeer van. sentimenteele en
romantische melancholie, die ('haplin
jn de oosten, der vrouw redde, totaal
mjst dient erkend te wordeu. dat zijn
Boven: Spelopname uit Movie Crazy". Midden: Harold^Lloyd
geeft zangonderricht. Onder: Werkfoto uit Movie Crazy".
hupsch en ganschelijk niet
caricaturaal voorkomen veel goedmaakte bij
Hare Majesteit. Maar dit neemt niet
weg, dat zijn werk het oude burleske
principe trouw is gebleven en
daarom alleen reeds verdient (larold
I,loyd de attentie als laatste der
ulapstick-heroën.
Het is waar. d;>t zijn films veel van
den ouden eenvoud en spontaniteit.
die de burleske maakten tot (Ie
commedia-dell'-arte van het
projectiedoek, inboetten. Zij groeiden uit van
snelle, rappe zotheden tot kunstig'
geconstrueerde grappenbouwsels van
anderhalf uur vertooningsduur. T)e
directe, overweldigende dwaasheid.
die geen begin en geen einde liad. ver
anderde in een gemotiveerde ..hande
ling" niet een redetijken aanvang- en
een bevredigend slot.
(Sint tij i [Xi-i. 1 l)