Historisch Archief 1877-1940
jf.
i».
k
v
Eerste zesdaagsche
K. Araguez
Teekeningen door .1. F. Uocve
,,Dit" zeide mijn leidsman, toen wij,
sinds eenige minuten de TC.A.I. bin
nengetreden, verdwaald geraakt wa
ren in een oerwoud van vierkant ge
schaafd vurenhout onder de duisternis
der zesdaagsche tribunes ,,is het bewijs
dat Amsterdam een wereldstad wordt."
,,Hm" zei ik, want ik herinnerde
mij, dat men in mijn jeugd, zij het
minder, maar niet minder vreemd,
precies zoo verdwalen kon als er een
circus te gast kwam in het («eldersche
pro v inc iestad j e.
De Il.A.I. was in een toilet, zooals
alleen een groot gebouw dat durft te
dragen. Zij werd nog geschaafd.
geveild, geschilderd en gestofzuigd en
zij schaamde zich niet. Zij had nog
twee dagen den tijd voor zij zich
preseiiteeren moest als
wereldstadrenbaan. Zij was, om zoo te zeggen,
naakt.
En toch reeds eenigszins barbaarsch.
namelijk op haar tribunes beschilderd
met de onderscheiden kleuren van
oranje, groen en rood, zijnde, zoowel
in thee- en koifiemerken als
wereldstadsevenementen, de kleuren waarin
men kwaliteit van koopwaar en dus
van zitplaatsen onderscheidt, alsmede
de aloude kleuren waarmee primi
tieve volksstammen zich tooien voor
hun religieuze en dwaze feestelijk
heden.
,,Hm" zei ik tegen mijn leidsman,
van omhoog starende in den afgrond
waar zeventien ijverige renners door
de blanke houten bochten zwenkten,
al was het nog maar voor een grapje.
.,Wereldstad of niet, het is merk
waardig hoe alles wat redelijk ontstaat,
schoon is. en altijd ren zeer ouden
vorm heeft. Kijk die baan eens aan !'!
De baan in de K.A.I. is blank e'i
welgevormd. Haar hooge bochten.
haar zwenking en baar taille boezemen
vertrouwen in. Zij is een welgeschapen
baan. Als men haar zoo modern ziet
liggen in de diepte onder de tribunes
lijkt zij op niets meer dan op een
ouderwetsch Italiaansche
bloemeiimand. Ken van die reusachtige
bloemenmanden waarmee stokoude vrouw
tjes sinds eeuwen ter markt tijgen.
Ze zijn plat in het midden, hoog a'.in
de uiteinden en van ren zwier en
eenvooivstelliüg. en wanr de balsturige
tijger zijn gebit niet meel' ontbloot
dan op de/e /.elfde uren. /ij zijn
evenwel geschilderd in vele nationale
kleuren, en hierin zal de helft Kuropa's
roem' een uiltje knappen, als de
andere h;'lft elkaar \liegcn «fvangl.
Onder toezicht van den perscommissaris worden de rustbakken
geïnspecteerd en beproefd
De vermoedelijke winnaar
vond die van Komulus tot Mussolirii
den waren stijl kenmerken. Als men
zulk een mand leeg ziet. ruikt men
anjelieren en pioenrozeii.
duizendschoon, muurbloemeii en stokrozeii
om van eglantier en viooltjes niet te
spreken. Als men zulk eenbaan^leeg ziet,
ruikt men de item-duizend toeschou
wers, de koude wind die een ploeg
"renners door de bochten doet waaien.
de item-duizend sigaretten, het zweet
en de sensatie.
In het midden der baan staan,
welgeteld, twaalf groengeschilderde
hokjes. Xe hebben onder de schelle
lampen iets van de nachthokkeii van
een modern provinciaal hoenderpark,
waar men het nuttig eierleggend
gevogelte de zon voorspiegelt lang
voor de zon zich ergens in spiegelt.
louter en alleen omdat de kip per
wakker uur een bepaald procent
eieren legt. Zij hebben iets van de
hokken van het woest gedierte der
steppen en woestijnen in vredige
kleine circussen, waar de leeuw geleerd
heeft tweemaal daags te brullen, eens
op de matinee, en eens op de
avondDe roem is een rare laurier, /es da.gen
rennen, een dag roem en zoo da capo
ad infinitum.
Maar deze louter bloemenniand.
die weldra gegarneerd wordt met de
bloem van 's werelds beroemdste
renners, en omrankt met Amsterdam's
vergeet mij nieten en duizendschooritn
waar op zeven avonden meer geld \an
malaisi-winst-verdieners in de kassa
komt dan de gezamenlijk
Amsterdams<'he gezelschappen pel' jaar aan
gemeentelijke subsidie Ontvangen,
deze nieuwe Amsterdamsche bloemen
mand in liet H.A. I.-gebouw moet dan
toch naar iets ruiken wat honderd
duizend menschen ruiken willen in
dezen onrust ig< n tijd. l ie ver dan de geur
van hun radio, Imii boek, reeds lie
ver dan hun tooneelvoorstelling <>f
bioscoop. ... Is bet de eenige nieuwe
sensat ie die ons rest, die der snelheid r
Is het de oeroude sensatie van den
wedstrijd, waarin de taaiste n be
hendigste kracht triomfeert? Waarom
gaan wij deze week te nacht, te dag
en te ontij naar de wilde dieren in de
bloemenmaml kijken? Waarom koopt
liet benauwde Nederland voor zes
tigduizend gulden kaarten, fel' er nog
een \\iel draait in de U.A.T., om de
renners aan de bochten te zien werken
als jachten onder vol zeil? Omdat er
zes dagen vitaliteit en bel( id gemeten
worden? Omdat er iets te zien is wat
men nog niet gezien heeft?
In dn diepte ligt de welgeschapen
blanke baan, die tienduizenden tot
y.ich trekken zal. gelijk haar voor
geslacht ze tot zich trok.
Het meest ouderwetsche vermaak
der wereld: de gevaarlijke snelheid
waarbij de toeschouwer veilig stil zit.