Historisch Archief 1877-1940
l
jt'
k
te;
SCHILDERS EN E
Isidoor Opsomer - Chana
Maatschappij Remb
Museum - Th.
J. v. Gelder -1
Chana Orloff
Isidoor Opsomer 1>ij Buffa.
te Amsterdam
Langzamerhand wordt de zoo
noodiae kennis der Belgische schilder
kunst in ons land wat grooter en
dat was meer dan tijd. Wij leefden toch
in een verbazende onkunde omtrent
wat zóó vlak bij ons ontstond, en nog
zijn er een aantal schilders in België.
die ons meer onbekend zijn dan
de producten der negerkunst en
dat is inderdaad ergerlijk en
ongewenscht. Dat iemand zooals Permeke
hier door weinigen wordt erkend kan
niet verwonderen. Elke groote uiting
heeft tijd noodig om den ..burger
lijken" weerstand te overwinnen, en
Permeke is een f/root schilder. Maar er
zijn in Belgiëmeer schilders, die wij
moesten kunnen bezien: ongetwijfeld
ware een keuze uit van den Berghe's
..Gedrochten" iets wat hier niet snel
zou worden geëerd, maar wat niet
bel"t. dat het dwaas is. dat het werk
onbekend zou blijven. Kr is b.v. nog
Kam ah. Ook daarvan zou een keus
tot leering strekken. Er is mi hij
Buf/a Opsomer. van gansch andere
Kunstzaal van Lier
geaardheid dan de genoemden
enminder onbekend, vermoed ik.
Opnoiner is eeri impressionist in den wer
kelijke)! zin van het \\oord; hij is op
zijn best als hij spontaan te-keer gaat.
De werken hebben dan een bepaalde.
niet zeer diepe, haast physieke leven
digheid, en in de vereenvoudigingen
der vormen herkent ge den invloed
van den tegenwoordigen tijd. De
kleur wordt gaarne in vollen klank
gezocht. Als zoodanig vindt ge hem
hier in stillevens en landschap (zie
18, 20, 22, 23) enz. Het belangrijker
deel van de tentoonstelling zijn enkele
portretten. De twee besten daarvan
dat van den oud-minister J. Destréeen
dat van Kamiel Huysmans. Hier is de
snelle observatie zeker niet zonder
psychischen inslag.
i'hana Orloff, lieeldliouweres.
bij van Ijier te Amsterdam
Twee dingen vertoonenonmiddellijk
deze beelden van Chana Orloff en dat
zijn: vereenvoudigende saam vat t ing.
en daarbij bepaalde overdrijvingen
om de expressie te versterken. Dit
zijn kenmerken, die we ook bij meer
Isidoor Opsomer
beeldhouwers vinden: zij maken de/.e
beeldhouweri's tot een der ..moder
nen". Maar dit alleen is nog een onvol
doende bepaling voor haar. Kr bij te
voegen is. dat de overdrijvingen in de
volumina vooral bestaan, 'ut. de
\mrinHcii, in verlengingen van n der
dimensies en daaruit vanzelf volgt een
versmalling: met andere woorden een
kop wordt langer en smaller: de uit
drukking wordt daardoor scherper en
de koen-uitstaande neuzen versterken
dezen indruk, ('hana Orloff is echter in
dit opzicht minder eenzijdig dan ge
verwacht: andere figuren (geen kop
pen) bouwt zij vol en rond in de
ruimte. Ken goed voorbeeld daarvan
is de beeltenis van den zittenden,
korten, dikken man met een pijp in
den mond. l fier is vereenvoudiging;
hier is een volumen, dat vol zich rondt
in de ruimte, en hier is tegelijk een
gevoeligheid voor het psychologische,
die soms niet aarzelt zich ietwat
sarkastisch te uiten. Naast de koppen
van de mannen, die van de vrouwen.
met den gevoeligen mond. en onge
twijfeld niet van geringer hoedanig
heid, vindt ge een liggende vrouw met
kind, dal tol een der beste «erken te
rekenen is. en een paar na;; kt en. waar,
en dat is nooit verwonderlijk in
vrouwe-wei-k ('t afwezig zijn daarvan
zou verwonderlijker wezen') zuiver
de eigenschap u trelt het levende van
het lichaam, te verstaan als een
onomgaanbre noodzaak.
Haat scha |» p U .. Item brandt""
Museum. A m sterdam
De tentoonstelling van
.,1'embrandt" is op een goeden grond ge
bouwd: er zijn een Dei IVHK, lijk klein
getal groepen te vinden, waardoor
het overzicht over het werk van n
schilder telkens gemakkelijker en
meer zeker wordt gemaakt. Dat de
groepen niet belangrijker zijn. daaraan
is niets te doen maar. ik herhaal.
het begrip, waarmee de/.e tentoon
stelling geoidend is. was en is een
jui>1 begrip. Ken der meest levendige
groepen is hier die van Ilulsliolf /'(;/.
Kunstzaal Buffa Allen kennen langzamerhand dit werk,
Chana Orloff
dat een vooral van het landschap is.
en \vaar spontuneiteit en ruimte onop
houdelijk eigenschappen van zijn. (!e
vindt hier echter duidelijk twee
soorten van schilderwerk: l , die waai
de kleur bestaat uit briiiii-en-blauw
en 2°di ? waar liet gamma lichter is.
minder zwaar is beter! eu ge een
grooter getal van kleuren erkent.
lioeliDiil l\D»i»n zal ik waarschijnlijk