Historisch Archief 1877-1940
,r,
?*
ELDHOUWERS
l ,
lOrloff - Tentoonstelling
rand f in het Stedelijk
P. Haanebrink
Patrick Bakker
Kunstzaal van Lier
j ijbinnenkort uitvoeriger moeten
bejhandelen; hier vind ik als steeds tot
ftinog toe een tekort aan psychischen
?inhoud. Bart Peizel is het
genoege«fijkst in de kleine schetsen, landschap
enz., op zijn reizen gezien en gemaakt.
i liizzy Ansingh is onvoldoende
ver' i
'jtegenwoordigd, al is er een soort
i;-.sarkastische beschouwing in het
zelfflportretje. Jhr. Dittlinger bleef de
romanticus, en gewis maar hardnek
kig, tot in zijn stillevens toe, waar de
kleur dikwijls troebel wordt. Holding
is ook hier de schilder der scholieren.
en een die gevoeliger kon we/.en.
H. F. Boot dient in deze notities ge
noemd te worden; Paul van der Ven
is geduldig maar heeftt.veel te weinig
vibreeren.de kleur, Willemjji'VVitjens is
in enkele schilderijtjes (zie b.v. 1((9,
170) gevoeliger dan meestentijds.
Th. P. Haanebrink a'Amlretseh,
«len Haag
De teekeningen van landschap en
van stadsgezicht van Haanebrink
hebben drie eigenschappen of beter
gezegd twee eigenschappen, die hier
typisch zijn. De e?rste en meest
treffende is zijn gevoeligheid voor het
licht, als een uitdrukking van de
ruimte ondervonden; de tweede is
een bepaalde gevoeligheid van de lijn.
die verwant is met de impressionisti
sche wijze van teekenen, dan is er een
nog jeugdige frischheid en natuurlijk
sporen van moderne [opvattingen
(groot houden). Ik meen. dat. wanneer
ge van uit deze volgorde van eigen
schappen het werk klasseert, ge het
zet zuiver op zijn plaats. Van het im
pressionisme heeft Ifaanebrink ook de
lust tot het illustreerend detail, dat
een groot vlak levendigheid moet
geven. De teekeningen zijn in
zwarten-wit, en vooral de diepte van
sommige ..zwarten" doen verwachten.
dat de/e teekenaar ook een goed
Hthograaph, een goed steeriteekenaar zou
kunnen zijn, of reeds is.
Door dit alles is de aard van
Tlaancbririk ongeveer bepaald, maar is hij
naar grootte nog niet gegeven. Ik zie
hem naar aanleiding van deze ten
toonstelling niet als een bizondere,
een uitstekende persoonlijkheid in de
schilderkunst en in de teekenkutist;
wel is zijn verschijning eer aangenaam.
Tot de teekeningen, die ik ten
slotte wil vermelden, reken ik: 15
een kippenhok (etc.) dat aan een
teekening van holeii toch herinnert;
i een interieurtje, als een teekening
voor een litho; l'^Biggekerke (om het
Isidoor Opsomer
licht) 3. Montmartre (om de ruimte).
2ó. Wassenaar (om den voorgrond):
22 de huisjes (om de ruimte, door het
licht uitgedrukt).
Van 4*el<ler. bij d" Aii(lretwi*h;
den Huatt
Bij de teekeningen van den jongen
van Gelder, zeer beïnvloed, soms fraai
beïnvloed, is de vraag te stellen:
ontwikkelt zich een persoonlijkheid
onder en tusschen al die invloeden?
.ik meen van wel; hoe groot is nog
niet vast te stellen -- maar er zijn
aanduidingen van een eigen wezen.
PLAHSCIfAEirr
Patrifk Bakker in <le
AmKterdamsche Ateliers voor
Bïnnenliuiskuiist, Amsteril.
Patrick Bakker gold, naar ik ver
nam, in zekere kunstlievende kringen
reeds jarenlang als een soort won
derkind op het gebied der beeldende
kunst, /ooiets is meestal een leelijke
handicap.
f Patrick Bakker debuteert op deze
expositie met een groot, aantal krijt
en penteekeninger. caricat uren. pastels
en schilderijen, en/... die ons. ver
gezeld nog van toegiftjes als daar
zijn een eigenhandig geschreven en
geïllustreerd verzenboek (in meer
tp.Kunstzaal Buffa
len). bedoelde te overtuigen van de
groote artisticiteit van den jongen
,,Pat", gelijk hij zijn werken veelal
signeert. Och. ja, er is inderdaad
in dit alles wel wat artistieks: in de
pastei-portretten (waaronder een
,,vei'fijml" zelfportret misschien nog het
beste is), al naderen die dan hier en
daar soms gevaarlijk dicht de
peinture-Bogaerts,
Waren de pen-teekeningen er niet
(ik noem: een appelboom-tak; een
stukje Parijsch Luxembourg; een
Fransche kasteel-tuin), die in Bakker
een vermogen tot inderdaad bezielde
aandacht, doen kennen, dat hem
eenmaal misschien nog van het artistie
ke wonderkind in hemzelf afkeerig
zal maken. mei) zou geen goedbe
doelde poging doen hem alsnog in de
woestijn, waar alleen geconcentreerde
resignatie, inkeer en studie en geen
artistieke verteederingen van waarde
zijn. uit t e drijven! .Alleen omderwille
van hetgeen in deze teekeningen leeft.
trotseert men gaarne de. mispriji-ing
van hen die de critiek gemakkelijk
de kunst moeilijk en den criticus een
nieiisch vol verdrongen wraak- of an
dere minderwaardige gevoelens noe
men \. K. VAX DEN TOL
Nauta (Detail raam)
Mij. Rembrandt