De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 26 november pagina 13

26 november 1932 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

Leeuweti'dansen A. C. Wertheim Japanschc Volksdansen Een curieuse oude Japansche volksgewoonte is het dansen met leeuwen-maskors (?sjisji-mai") op tempel-feestdagen. Men kan dan, op het land zoowel als in de volkswijken der groote steden, rondtrekkende leeuwen-dansers" hun jolige ver tooningen zien geven, ten aanschouwe eener steeds dankbare volksschare. die voor dergelijke ver makelijkheden een paar sen" ever heeft. De oorsprong is naar alle waarschijnlijkheid te zoeken in een oud Hindoe-geloof, dat de leeuw de booze geesten kan verdrijven. Het Japansche leeuwen-masker zooals zoo veel anders van China geleend , lijkt eigenlijk Keer weinig op den kop van een werkelijken leeuw. Het oude China kende den leeuw slechts van be schrijvingen van reizigers en van primitieve afbeeldingen. Het conservatieve Japan heeft tot op heden een phantastischen, langzamerhand klassiek geworden vorm, die den lezer bekend is van Chineesche en Japansche bronzen., behouden, de z.g. kara-djisji", of ,.Chineesche leeuw". Er bestaan vele vormen van leeuwen-dansen. Soms is het een solo-dans, doch meestal y.ijn er twee uitvoerders toe noodig. Eén er van manipu leert den kop en laat, waar dat noodig is, de kaken op elkaar klapperen, terwijl a'n beenen als voorpooten dienst doen. Den tweeden danser is het achterlijf toe vertrouwd. Een bont be schilderd kleed stelt het lichaam voor. Bij enkele solo-leeuwen-dansen wordt gén masker gebruikt, maar schminckt zich de acteur, die een pruik van witte of rosse manen op heeft. Bij den leeuwen personen uitgevoerd, sierlijke dier, dat meer draak dan aan J,,den ren" doet denken, zich op komieke wijze, krabt zich achter de manen, gaat slapen, rekt zich lui uit, richt '"jzich op en voert een dollen dans uit. Enkele bijpersonen, gewoonlijk vrouwen, zorgen daarbij "voor de muzikale begeleiding, met shamissen1) en op zandloopers gelijkende tam boerijnen. De leeuwen-dans is echter niet beperkt tot het straatleven. Ook in de schouwburgen werden en worden nog steeds maar dan in schitterende aankleed ing leetiwen-dansen ten tooneele ge voerd; ingelascht tusschen twee bedrijven van een al te zwaar drama, en uitgevoerd door Japan's grootste acteurs, als Onoe Kikoegoro of Bando Mitsoegoro. Zér decoratief is een bekende dans-acte, die liet feest van den Sanno-tempel voorstelt, waarbij de.... brandweerlieden van dat distrikt allerlei behendige acrobatische kunsttoeren verrichten. Bijfiguren zijn soms twee geisha, die v.ich in den dans mengen met dubbele waaifrs, die vlinders verbeelden, of wel gekleed als vlinders, welke den leeuw in z'n dutje komen storen. Deze springt woe dend op en begint do plaacigeesten na te jagen. Deze dans is een toonbeeld van gratie en het geestdriftige publiek laat zich niet onbetuigd aan bijval, daarbij de namen van z'n geliefde tooneel spelers luide uitbrullend. Het orkest, dat links o/» het tooneel ge/eten is. bestaat uit 12 personen, zangers, shamisenspelers, fluitisten en slagwerk. Achter het tooneel wordt nog extra op bellen en klokken geslagen en een streng rhythme blijft gehandhaafd. Het ge heel ia o ver wel d i g e n d schoon : de p v a o Utigste kostuums, geraffineer de kleur- en licht- ef fecten, harmonieuze decors; een waar oogenfeest ! Tokio, 18 Cct.. ".',ï. dans. door twee beweegt het potaan een soort koning der rlieDe ,,fiha»ilae»'' (oi ..snniiaen") 'm een i-ierkrint, drie snariy, lanjo-aclitiy lokkeJinstrument inel zeer langen lials. dut in /«>/ bei/in der aMtien'le eeuir run de Lise-Kive-eilan-lrn naar Ja\>un r/ebrarht werd. Nieuwe Uitgaven DIERENKAUENDER UITG. SICKENGA BILTHOVEN f. 1.90 bij den boekhandel, desgewenscht bij den uitgever, Postrek. 22547 Ken man zonder toekomst. Roman door Irunx. Schellens en Giltaii, Amnterdant (z. j.). Het is met I vans een tragisch geval. Na drie of vier uitstekende detective-verhalen, is hij aan het schrijven gebleven. De eene .,Nieuwe I vans" werd na de andere op onze stations uitge roepen. Het werd een productie van duizeling wekkende snelheid, zonder maat, zonder zelf controle, zonder inhoud. Het is nu een productie geworden, die vermoedelijk evenredig is aan de gulzigheid waarmede een zeker volksdeel het magazine-minnende dit geestesvoedsel veror bert. En nu weer deze ..Man zonder Toekomst": naargeestig van innerlijk en uiterlijk : slecht papier en een bandteekening om op te schieten. De revolutionnaire teekenaar Pieck is ook hier van een ontstellende burgerlijke banaliteit. In zooverre dekt de vlag de lading. Vroeger was I vans een auteur, die slecht schrijven doch voortreffelijk ..verzinnen" kon. Nu zou de titel van dit, zijn nieuwste, boek kunnen doen vermoeden dat wij met een auto-biografie te doen hebben K. E MAS Straat- leeuwendansers Muziek Constant van Wessem Herdrnkingsavoiul Kvert ('«melis Een jaar geleden stierf Evert Cornelis eri in grooten getale waren vrienden, vereerders en be langstellenden Woensdagavond in do muziekzaal van het Conservatorium bijeen gekomen om door hun aanwezigheid op het herdenkingsconcert dat onder auspicia van den. Kunstkring ..Voor Allen' werd gegeven, van hun piëteit jegens den gestor vene te getuigen. Er heerschte uiteraard een ernstige stemming, de zangeressen van liet Kralingsche Vrouwenkoor zoowel als de zangeres Mevrouw Berthe Keroen. die aan het concert medewerkten, waren in het zwart en ook het pro gramma was samengesteld uit muziek, waarin op teksten van meer bespiegelenden aard een toon van weemoed doorklonk. En al deze uitvoerenden herdachten zelf een verlies: het Kralingsche Vrouwenkoor verloor in Evert Cornelis een leider en Mevrouw Seroen moest zich ongetwijfeld de bewogen maar zoo hoopvolle tijden herinneren waarin haar, tijdens den oorlog als Vlaamsch zangeres naar Holland uitgeweken, het schoont' pionierschap voor een jonge en ten onzent nog vrijwel onbekende Fransche muziek ten deel viel, daarbij energiek bijgestaan door haar partrif-r Evert Cornelis. l Tot' heeft dit kunsteiiaarstweetal zich voor ons muziekleven verdienstelijk gemaakt. hoeveel heeft ook de Franschf. Italiaansche. Spaanschc. Vlaamschc en Ifollandsche muziek hun beiden te danken voor de verspreiding en bekendmaking ten onzent ! Waarlijk dit waren tijden dat er bij ons iets ging bloeien en leven in verwachting op veel. dat ook in de muziek zelf slechts een aanloop bleek on niet dooiv.ettc ! Maar in dankbare herinnering herdenken wij met. 'Mevrouw Scrot/n de vele schoon»' en ontvoerende oogenblikken. dit' wij op haar concerten mochten beleven. 15erth<; Seroen riep ook Woensdagavond de herinnering aan het verleden op door eenige liederen die zij zong uit die vroegere programma's: Debussy. Piepenbroek'* ..Uecueillement". llonegger's ..A la santé". Milhaud» Een schooner herdenking van het verleden kon er niet wezen dan door het in den zang van Mevrouw Seroen te hooren leven. Het Kralingsche Vrouwenkoor zong onder lei ding van Otto Glastra van Loon. Het werd een waardige herdenking.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl