Historisch Archief 1877-1940
18
De Groene Amsterdammer van 26 November 1932
No. 2895
Dramatische kroniek
Henrik Scholte
J>:rnst Weutseli en
in ..der Kuas vor (leni
gel", van jad. Fodor
Tusschen de Duitsche reisgezel
schappen, die ons land pecuniae causa
plegen af te grazen (en waarbij dan
voor de oogen van ons eigen, verne
derd en plat geslagen tooneel nog on
welriekende ruzies over de buil uitge
vochten moeten worden als in het
ge\ al-Tauber. die de brutaliteit liad te
verklaren, dat hij hier ,.aus I.iebe und
Begeisterung zu Holland" gekomen
was !), tussehen al deze onwelkome
vreemdelingen staat het korte bezoek
van Ernst Deutsch en Li! Dagover
althans als een poging om ernstig en
zuiver tooneel zonder veel drukte te
brengen: een in hoofdfiguren en vooral
ook in het geheele ensemble uitstekend
verzorgde vertooning, waarbij liet
stuk'van Podor nog de minst bevre
digende factor was. - ??
Wat men. vooral; ook in ons land.
in Fodor ziet is mij een raadsel. Hij
verveelt niet en dat mag een deugd
zijn. Maar wanneer bevredigt hij. die
zelden onder, maar nog zeldener boven
de middelmaat is? Hedendaagsche
Hongaren zijn vaak Italianen klein
formaat en wat Fodor in dit stuk
scherp stellen wil, zijn de formalisti
sche begrippen van eer en fatsoen met
een grooten mond over ontrouw erbij:
altegader conventioneele en recht
zinnige levenstragedies, waarover een
superburger als de wroetende
l'irandello reeds den staf zijner geraffineer
dere, dialectiek gebroken heeft, ja
waar zelfs een zwakke ironieus als
Ohiarelli reeds de voosheid van toonde.
Nu Chiarelli's ,.Masker en Mensch"
hier pas vertoond is, ligt een verge
lijking in zake de behandeling van
eenzelfde onderwerp voor de hand. Bij
Chiarelli wilde de echtgenoot, die
conform de geldende fatsoensbegrippeii
zijn echtbrekende vrouw eigenlijk had
moeten dooden om dan eerst door den
bevrienden advocaat te kunnen wor
den vrijgepleit aan deze
uitnoodiging geen gevolg geven, omdat hij
nochtans" van haar hield en haar
dus voor een huichelachtige wereld
verborg. Bij Fodor bepleit de advo
caat het geval van zijn vriend, die
dezelfde wraak naar alle regelen der
kunst had uitgevoerd, als een inner
lijke drang en als het dan aan zijn
eigen huisje raakt, trekt hij de conse
quenties: er gaan eigenlijk twee echt
paren naar het gerecht. Van het eene
is de vrouw al dood, van de andere is
zij ter dood veroordeeld. De voltrek
king van het vonnis, nadat de advo
caat vrijspraak voor het geval van zijn
vriend verkregen heeft, blijft op het
laatste oogenblik uit. onder de rede
neering: ,,Ik heb mijn vrouw al zoo
vaak in gedachten gedood, dat ik het
in werkelijkheid niet meer hoef te
doen".
Wat het stuk nog aati spanning
mocht bezitten in de parallelhandeling.
die ons bij toerbeurt op het tooneel
vertoond wordt, valt hiermee in het
water. De advocaat had eigenlijk
willen betoogen. dat in zulke gevallen
voorbedachte rade en simpele dood
slag uit een gemoedsaffect (welk
affect: gekrenkte ijdelheid, conven
tioneel ..fatsoensgevoel" 'i) samenvie
len. Het hl ij kt echter, dat wanneer
men handelt niet voorbedachten rade.
gelijk de advocaat, men tenslotte ook
verstandig genoeg is om -niet te
schieten. De vrijgesproken echtgenoot
zegt op het melodramatisch oogenblik
der afrekening wel tot den advocaat :
..Ik bewonder je. omdat jij de kracht
had om.... niet te dooden". Maar
van kracht is bij den advocaat, die
weigerde de laatste hand aan het
werk der liefde (?) te leggen, geen
spoor. Het krialeffect van zijn
filnipleidooi voor de rechtbank is een
slag in de lucht. 'Populair gezegd: hij
doet het immers toch niet, of hij het
nu niet doet, omdat Fodor dat een
pikante (maar onbegrijpelijke) klap
op de psychologische vuurpijl vond.
of omdat hij de mensehen naar huis
wilde sturen met iets. dat -- onge
motiveerd gevaarlijk op een
compromis van een wel niet happy
end", maar toch van een oplossing
zonder-bloed vergieten zweemde. ..Blut
ist eine ganz besondere Sal't", ook o])
het tooneel en in de svmpathie van
den toeschouwer. Uesultaat van
Kodor's tooneelspel: een soort sadistische
kwelgeest, die zijn vrouw op haar
knieën krijgt en dan buigt om het
applaus in ontvangst te nemen als
een leeuwentemmer. Ach, die
Italiaansche en Hongaar.sehe gentlemen !
Waarom dan dat alles juist in dezen
trant? Waarom liefde als een
eerecodex ?
Wat daaraan voorafging, is zoo
zwak gebouwd, dat men liet moeilijk
au sérieux neemt, hoe diep-ernstig de
schrijver het ook bedoeld mag hebben.
Kr zit een pracht motief in het woord,
dat wij allen moordenaars zijn. maar
die drift beschermen, de een door
moraal, de ander door alcohol, de
derde door liefde. Kr zit een rijk.
dramatisch gegeven iji het pleidooi
van den strafrecht pleiter, die aan den
lijve de schuld van den beklaagde
ondergaat. Maar het vraagt een
1Mrandello om die dubbelhandeling zoo
ineen te weven, dat wij haar als een
wurgend dilemma aanvaarden. Fodor
zet dat alles naast elkaar, veruiterlijkt
en vereenvoudigd, op het tooneel. Hij
Onze Collectie
Jï. J1 col a a f c a de a u x
dit Jaar fraaier dan ooi/'/
72 Minste r c/a m
Va n dfaandcty 2 SvSbYem&er
% met Zaterdag .3 Decembe.
ooh dei ayonefs ge
l irandello zou dit allemaal al reeds in
het verleden gebeurd zijn, onbelang
rijk in feiten, belangrijk slechts in de
consequenties van het ontrafelend
gevoelsleven. Fodor is te zwak voor
een dramatische theorie, hij voelt de
behoefte aan primaire actie, een actie.
die zijn theorie te gronde richt en
ridiculiseert. De schematisch aange
geven handeling van 'Fodor had samen
gevat en gesuggereerd kunnen zijn in
dat eene pleidooi, dat voor het van
ouds bekende l'ro Domo-hekje ge
houden werd: een eenacter. een mono
loog.
Ais zoodanig droeg Krnst Deutsch
liet ook voor: brillante monologen
door de bedwongen kracht van 'zijn
spel. het slanke, edele Saint
.lustmasker van zijn gelaat, dat ras. inten
siteit en jeugd verraadt, liet was een
zwakke rol. maar scheen, als karakter,
voor Deutsch geschreven. Men zag
hem. zonder ontwikkeling, maar bijna
terstond vol en vast uit den vorm
gekomen. I j ij deze drift van zeggen
en acteeren berouwde men het minder,
dat men hetzelfde vele' malen te
hooren kreeg. Krnst Deutsch. uit die
vruchtbare klasse van het l'raagsche
gymnasium, die ook Kranz Werfel.
l'aul Kornfeld en Krnsi Weisz voort
bracht, heeft in dubbelen zin dezelfde
..school" behouden: lyrisch gecon
centreerd en van een itmerlijkeii rijk
dom, die geen uiterlijke effecten, ja
geen schmink of grime noodig heeft
oni recht en helder tot den toeschou
wer te spreken.
Op een heel ander plan was het
minx.ieke vrouwtje van l il Dagover:
een tegenspeelster en als zoodanig met
raffinement en warmte gespeeld,
ondunks de filmgrijns en de irriteerende
aanstellerij. die aan het begin, bij de
eigenlijke ..kus voor den spiegel", die
den man den ontrouw van zijn vrouw
verraadt, het ergste deed vreezen.
l Uit Fodor zijn mauer sehem'i op
vulde met voor het geheel niet
Hondzakelijk, maar in het eenmaal ontwor
pen kader van het stuk belangrijk ge
worden bijfiguren. \vas voor dit reis
gezelschap geen bezwaar. Van
stersysteem had men afgezien. De kracht
der bijfiguren, tlie trouwens in Kodor's
wel geestige en met heel veel flair ge
schreven dialoog de aardigste dingcnjle
zeggen krijgen, lag vooral ook in de
vertooniiig: jircfin. Marxen (fans
Miereiulorfi' zijn bekende namen aan hef
Berlijnsch tooneel. Hescheiden waren
zij onder de vleugelen van de twee.
sterren meegekomen, /ij schitterden
er op hun plaatsen niet minder om.
Retraite
11\ heb n 't volle licht t/eloopen
nut '.s- )»or<jenx rrocf/ int '.s ftrondx Itutf
in t ~o)ilicht ore t' fl'open pi c i tien
en in de lichte wutkelxlmttt.
l L' h eb de ~eecn <t}<ier<i ren
e)i in de Tronen ben 'k (jeweesi.
JN'« schuil /A1 in een <tchferxft'<t<ifj<?
otndaf mij n ?tel hel "onlichl r/vcx/.
JI iet' ~'jn de t't/fh'n en rmlcn.
Hier hl i il f de poort //rx f e re n* d tchf.
31 ((fit1 t IN /tier tn<i/,'/>' l >t/,er L't't t i^rren
dun in hel rolle li'-hl,
jon. c. i'. .1 /,/;/?;a /Ts
Carltonnade
II a r <' l> u Itas. F ra n krïjk" *?»
g-ToofMte rhun-^MiMH-rr.
Mark- I 'uba--> is op het ooxeub!ik liet
troetelkind (ter Pu rij zonaars. (Ik1 de
^ewoorite hebben zirh een f.ivonet uit te
kie/^n, en dan door niets of niemand
zijn af te brengen van hun voorkeur, die
plot-.el in^ is opgekomen, en v, aaraan
altijd een redelijk motief ten ^nmdsla.u
li^l. \Vut is de <*rondslat{ \ an de heftige
populariteit va TI deze chausonnière.
diseiiM1, divette, die va1! hef. leven zin^t:
(s het haar eigenaardig' donker uiterlijk',
de beu 'erfelijkheid van Iiaa r gezicht, waan n
twee / war te oo^en als stern1 u fonkelen.
haar o'ibedaarlijke vrolijkheid, d i'1 zij
aan uu dei e n mededeelt, o i haar rank
f i'juur en haar ^nippi.ue gebaar
'K het haar stern, die ;me''-Jeept XMJÏI!;T
dat /ij om van 1^ rij k is va n volume, i >
het haar spotzucht, haar innigheid, haar
bravoure; Al de/o ci^eiisehappen /uilen
v, cl e,'il steent]'1 hebben bijgedragen tol
haar j^a ven, maar haar eerste sr h rede n
op deu wt'ii' die voeren moe^t naar haar
triomf, heelt Marie i >uba^ ^exrïtoen
;',ij de Pa rij/en aar-; in hun Ljezii h t uit
lachte, eu hen al zingend hun co:1, \ eutie^
verweet. M ar i t1 I )uba^ schrik t r l ie n < ij -,
maakte hen v\akker. en de^d een storm
loop op de barricade der verveling- A l h N
in uw liederen is cbelu-, verkondigde zij.
uw ('oc< >ttes, u w verkeersazen ten. uu
apachen, uw \ relieden en uw Miiarten.
het i -i al ic> vieux jeu, maar ik, Marie
Dubas zal u laten hooren wat het chan
son behoort te zijn. I Iet was een ^ewaaud
experiment, want de ehan^onnn'-re A\ierp
immers met steenea naar hedm:-
hui.-je.Maar zij wierp raak, en het ^eluk i- met
de stoutnuvedi^en : Marie J Hibas kreei;
l 'arijs aan haar voeten met een pracht i u
veelzijdig repertoire a K wapen ,
j Let -1 ua s i-Spaan se hèchanson ,, Pedro ,
liet daverende ,,I,es J lussards de hi
darde", liet opzweejiende ,.!,e Java du
Crorbot", het fijne ,, J. )oiix Cabarïot",
de liederen uit de l;ransch-('anadee>ehe
folklore (..Ronde Canadienne"!. en zoo
veel andere zal zij uu ook in ons land
komen /in^en . . . . in het C'arltuii. waar
zij l >onderdain" 2^ November optreedt
bij het souper-dan>au t na afloop van de
Wanner uitvoering in den Stad-schouw
burg. Vrijdag -5 November bij het ^rand
diner-da n--a n t, en /a t en l a,^ .'o N o v bij
het souper-dansant na at loop van de
NN'a.uner int\ oerin^ in den Stadje hou \\ b n r- .
Men verzuimt- niet het ('arlton op een
van deze drie avonden te be/oeken.