Historisch Archief 1877-1940
Ho. 2895
De Groene Amsterdammer van 26 November 1932
BIOSCOPY
L. J. Jordaan
Het feest der stupiditeit
Carl Froelich: ,,I>ie oder Keine"
Tuschïnski
In Granowski's kostelijke satyre ..Die dreizehn
Koffer des Herrn O. F." zegt een der personages,
een filmproducent: Wenn das Publikum ein
Film ohne Sinn verlangt, warum soll ich denn
ein Film mit Sinn drehen....?"
Iets dergelijks moet de heer Tuschinski gedacht
hebben, toen hij na lang wikken en wegen
Froelich's Die oder Keine" voor zijn jubileums
programma uitkoos. En dus haastte hij zich een
prachtig werk als ,.De blonde Venus" te doen
vervangen door een film, welke in lengte , breedte
en hoogte inderdaad ohne Sinn" blijkt te zijn.
Ziehier dan een proeve van de ontspanning"
zooals het publiek die verlangt.... of zooals
men denkt, dat het die verlangt. De held is
gij raadt het in der eeuwigheid niet ! een....
prins. De heldin is gij zult opnieuw versteld
staan ! een.... beeldschoone zangeres. Verder
komt er o, toppunt van originaliteit! een
miniatuur-Balkanvorstendommetje in voor....
en een koor van zingende soldaten.... en een
komieke oude vorst.... en liederen veel
liederen ! Deze heele gloednieuwe santekraam is
netjes gefotografeerd in de blanke, zoete, vlakke
tinten der vroegere Amerikaansche zwijgende
film, door een gehoorzame en stupide camera.
Deze camera wacht geduldig tot de heldin haar
groote en kleine aria's ten einde heeft gezongen
en de heeren comediespelers hun onnoozelheden
tot de laatste lettergreep hebben geventileerd
en men hoort haar duidelijk geeuwen. . . . de camera
wel te verstaan.
Zoo zien wij dan den jongen en den ouden
vorst tegelijkertijd dingen naar de gunsten der
beeldschoone zangeres en wij verkeeren al
dadelijk in een onbeschrijfelijke spanning, wie
de palm der overwinning zal wegdragen. Want
de eerste is namelijk knap en bovendien begiftigd
met een fraaie stem de tweede daarentegen
leelijk, gematigd idioot en belachelijk. Dan is
er een erfopvolgingskwestie. De vorst er is
moet men weten, nog een derde vorst, ofschoon
dood de vorst van het Balkanstaatje M ara na
dan, is overleden en nu is het maar de vraag
welke der beide pretendenten het eerst aan den
eindpaal is, om met opvolgen te beginnen....
zulks volgens de simplistische code der operette
staten. De oude is er het eerste en dus vangt hij
stante-pede te regeeren aan zij het zonder
veel animo. Wollen Sie nicht ein biszchen regie
ren?" vraagt een heer. die naar zijn querulant
gedrag te oordeelen, niemand anders dan de eerste
minister kan zijn. Ach schon wieder !" ant
woordt Zijn Hoogheid en de conventie van den
ABONNEMENTSPRIJS
van De Groene Amsterdammer"
per jaar, bij vooruitbetaling
franco per post:
Voor Nederland . . .
,, Ned -Indiëp/mail .
?? » p/zeepost
ab. binnen Europa
uitgezonderd.
,, Engeland-Itali
Zwitserland
Amerika , 13.50
., Zuid-Afrika. . . 11.50
Postgiro No. 72880
Gemeentegiro ,, G. 1000
f 10
13.50
,. 10.
,. 11.50
13.50
theaterkomiek stuift bij deze woorden in wolken
op ons toe. Enfin dan maar weer regeeren:
hij gelast dus de gevangenneming van zijn neet'
en concurrent. Oogenblikkelijk wordt het leger
onder de wapens geroepen teneinde het signalement
van den vogelvrij-verklaarde al zingende te
memoreeren.
Intusschen heeft de heldin niets anders gedaan
dan.... zingen. Daarvoor is zij nu eenmaal
aangenomen en zij kan trouwens niet veel anders.
Het vervult ons derhalve met verbazing en eerbied,
dat zij nochtans den tijd kon vinden om met haar
heele operagezelschap naar Marana te verhuizen.
Bij haar aankomst aldaar....
Tja men staat eenvoudig voor zooiets....
man schaut und staunt !
Hoe is het mogelijk, dat er een producent
gevonden wordt, die na twintig zulke geschiede
nissen nog den moed heeft om met den
een-entwintigsten prins, de een-en-twintigste beeld
schoone zangeres en het een-en-twintigste
soldatenkoor te komen aanzetten ! Hoe is het mogelijk,
dat een kracht als Carl Froelich, nota bene stichter
van een onafhankelijke groep voor betere films
en auteur van Die Nacht gehort uns", zulk een
gegeven zonder een aasje geest en een vonkje
oorspronkelijkheid kan afdraaien ! Maar vooral
hoe kan het zijn, dat er een publiek.... het"
publiek nog wel. . gevonden wordt, dat hard
nekkig zijn zolen blijft verslijten met dergelijke
afgezaagde vertooningen na te loopen !
Amusement goed .... voor den honderdsten
keer: goed ! Maar waarom dan in godsnaam deze
béte herhaling van eenzelfde thema, dat bovendien
telkens leeger, banaler en geestloozer behandeld
wordt ? Een-en-twintig roomsoezen achter elkaar
is toch waarlijk wat veel.... Zie wij willen
ons hier opzettelijk niet verdiepen in een beschou
wing over de film als zoodanig, al ware het alleen
maar omdat het eenvoudig geen film is. Wij
laten, de vraag daar, waarom een regisseur die
beschikt over een mobiele camera, over de moge
lijkheden der montage van beeld en geluid en over
een stel hersens, tijd en geld vermorst aan het
mechanisch imiteeren van een tooneeloperette. Dit
alles gaan wij ditmaal stilzwijgend voorbij, ten
einde ons alleen te coneentreereri op het eene
verbijsterende feit van het gegeven. Het scenario
ach, wij hebben lang geleerd daar met de groot
ste toegeeflijkheid tegenover te staan. Keulen
en Aken en A'eu-Babelsberg worden niet in n
dag gebouwd. Zoolang de idee niet naar de film
komt. moeten wij het loven, wanneer de film naar
de idee tracht te komen. Maar een prins is een
prins en een-en-twintig prinsen zijn
een-entwintig prinsen.... de hemel sta ons bij !
Het ware machtig interessant eens nauwkeurig
en oprecht, dit wil zeggen zonder het gebruikelijke
reclame-optimisme van onze bioscoopexploitanten.
te vernemen, hoe het groote publiek nu in waarheid
reageert op dezen eindeloozen stroom
operettenonsens. Wij begrijpen levendig, dat de
tindernemer niet kan geven wat hij graag zou willen.
Zijn bedrijf gebiedt hem de wenschen van het
publiek te volgen. Maar volgt hij inderdaad
de wenschen van het publiek? Of wordt hem het
materiaal door een verblinde productie opgedron
gen blijft hij zingende prinsen vertooneri een
voudig wijl dit fatale ras door de studio's kunst
matig in het leven wordt gehouden?
Indien slechts n bedrijfsman tot de conclusie
zou komen: Wij geven operettefilms omdat wij
niet anders toegestuurd krijgen, maar het publiek
is er zat van !. . . . dan restte althans een schemer
van hoop. Dan bleef de verwachting gerecht
vaardigd, dat de kwinkeleerende schrik der projec
tieschermen eindelijk nog eens naar de eeuwigheid
gejaagd zou worden. Dan bestond de kans, dat
ons de ontzetting van den een-en-dertigste en den
een-en-veertigste en den een-en-vijftigsche ten
minste bespaard zou blijven.
Of ja misschien zijn er nog andere wegen.
Misschien zou de bioscoopondernemer, die het
jaarfeest van zijn theater waardig wilde vieren.
oen goed en stimuleerend voorbeeld kunnen
geven. Wanneer deze ondernemer juist op zijn
jubileumsprogramma eens een werk zette, dat
nog andere kwaliteiten had dan een schlagor
of twee. dan zou dit een daad kunnen wezen.
die indruk maakte op publiek en collega's.
Dan zou dit inderdaad een film feest zijn
-inplaats "van het feest «Ier stupitliteit.
Sp reekzaal
Billijk?
De Avondpost" en de Vrijheid" zijn onaange
naam getroffen door de teekening van van Vlijmen
in de Groene van 12 dezer over het weren van de
politiek uit de uitzendingen van de Phohi. De
teekenaar had de leiders van onze vier grootste
politieke partijen, de heeren Aalberse, Albarda,
Colijn en Fock afgebeeld, die door een engel uit
liet paradijs" verdreven worden.
De critiek van de Avondpost is gematigd. Dat
blad acht de teekening niet billijk voor den heer
Fock, omdat de Vrijheidsbond tegen politiek in
den aether is, al doet hij noodgedwongen daaraan
mee.
De critiek van de Vrijheid is volkomen van
ieder begrip van humor en van gezond verstand
gespeend. Schandelijktr bejegening" \an den
heer Fock acht dat weekblad niet denkbaar. Het
sommeert ons onze verontschuldigingen aan te
bieden", willen wij niet verdacht worden van
ergerlijke, leugenachtige partijdigheid" of van
, .fabelachtige ondeskundigheid'',
Deze pathetische nonsens verandert niets aan
het simpele, met al dien woordenkraam niet te
verbergen feit, dat de regeering iedere politiek,
ook die van den Vrijheidsbond, uit den Indischen
aether heeft gebannen. Dat feit bracht de teekenaar
in beeld; Had hij den heer Fock weggelaten, men
had hem met recht kunnen verwijten, dat hij
den indruk had gewekt, dat alleen de politiek
van rechts en die van de socialisten was geweerd.
Hij kon dus moeilijk anders handelen. Dat is
evenmin grievend voor den heer Fock, als voor
de drie andere heeren.
Indien hier plaats is voor verontschuldigingen,
dan is het voor verontschuldigingen aan onze
lezers, dat wij hun aandacht vragen voor deze
opgeblazen critiek van de Vrijheid en voor onze
nadere toelichting.
H E DA' TIK
Parlementaire stelsel
In het Xo. van ]!i dezer schrijft prof. Scholtema
dat onder liet parlementaire stelsel is te verstaan
reu regeeringsstelsel waarbij het parlement do
macht heeft om het ministerie waaraan liet zijn
vertrouwen ontzegt tot heengaan te dwingen.
Geen vereischte is dat het ministerie een parle
mentair ministerie is.
Als die opvatting juist zou zijn. dan zou de uit
voerende macht enkel bestaan bij do gratie van
het parlement. J n het uiterste geval zou het parle
ment elke regeering naar huis kunnen sturen.
alle regeeren onmogelijk kunnen maken.
Geen rogeeringsstelsel denkbaar zijnde zonder
uitvoerende macht, kan de stelling van prof. S.
omtrent het wezen van het parlementaire stelsel
niet juist zijn.
De evenredige vertegenwoordiging, schrijft prof.
S. verder, heeft liet steeds moeilijker gemaakt
een vaste meerderheidscombiiiatie te vormen.
omdat zij de meeriingsschakeeringen in het volk
heeft doen toenemen.
Alhoewel dus aan wat men noemt den volkswil
..geen touw meer is vast te knoopen" en liet
gezagvan de ..representanten van dien volkswil" daaraan
evenredig zou moeten zijn, blijkt prof. S. des
ondanks nog zeer ingenomen met dat stelsel dat
het behoorlijk uitoefenen van de regeermacht
kan beletten.
Als men met prof. S. voor extra parlementaire
kabinetten is, dan moet men ook consequent tot
de werischelijkheid van het beknotten van de
macht van het parlement besluiten (de fascistische
idee) on helpen het te degradeeren tot dwarskijker
en adviseur. Anders heeft men tot plicht den weg
te wijzen hoe wederom een uitgesproken volkswil
omtrent de groote lijnen in het staatsbestuur is
te verkrijgen. Ik betwijfel of het goed is zich bij
het bestaande neer te leggen met de verzekering.
..dat we toch leven onder vigeur van het parlemen
taire stelsel".
Mr. C. STTIIOFK
LE CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER-GERLINGS .HAARLEM