De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 3 december pagina 11

3 december 1932 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

No. 2896 De Groene Amsterdammer van 3 December Muziek Constant van Wessem Het geval Tauber * Wanneer tijdens de tooneelvoorstellingen te Amsterdam de clowntjes-collecte voor nood lijdende artiesten wordt gehouden, wordt er bij gezegd: Het is niet voor Tauber". Zulks is teekenend voor het wtinig populaire van het geval-Tauber. De Duitsche zanger Richard Tauber heeft moeilijkheden gemaakt met dea directeur van het ensemble, waarmee hij in de operette Das Dreimaderlhaus" hier is opgetreden. Uit de ver schillende uitleggingen van het geval is niet veel wijs te worden. Wel staat vast dat noch Tauber noch zijn directeur het juiste wenschen bekend te maken en dat een aantal aangekondigde voor stellingen in de Hollandsche Schouwburg niet zijn doorgegaan om een geldkwestie. Dat beroemden buitenlanders hun financieel succes ten onzent tegenvalt is hun niet kwalijk te nemen. Het steinreiche" Holland is sinds de crisis een legende geworden, waarvan zij nu de dupe zijn. Het ging er meer zoo: wij denken maar aan het geval met den filmkomiek. Felix Bressart, die hier ook geen volle zalen kon trekken. Maar ook beroemdheden moeten geven en nemen in crisis-tijd en zij dupeeren bovendien nog het gezelschap waarmee zij samenwerken en dat het dan in hoofdzaak van hun beroemden naam moet hebben. De voorwaarden voor hun optreden zullen wel in hun voordeel zijn opgesteld, maar par force majeure kan veel teniet worden gedaan. Hebzucht is in de huidige omstandigheden zelfs bij beroemdheden geen sympathiek stemmende eigenschap en een Tauber steekt ongetwijfeld in n avond meer in zijn zak dan zijn medewerkers in een maand. Noodlijdend zal hij er zeker niet van worden als hij eens een enkelen keer voor anderen moet werken, een feit waar Tauber zich nu zoo edel-verontwaardigd over toont. Bovendien moet hij rekening houden met de animositeit onder de Hollandsche artiesten, die al reeds met leede oogen het toch al niet overvloedig uitgegeven. geld in de zakken van buitenlanders zien gaan. En ook het publiek raakt ontstemd, er is zelfs door het publiek al geopperd de voorstellingen van Tauber verder te boycotten, wat natuurlijk in zooverre een averechtsche maatregel is, dat daarmee ook zijn medespelers gedupeerd worden. Hoe het ook zij. die openlijke ruzie om geld zaken blijft onverkwikkelijk evenals de verkla ringen waarmee men er omheen poogt te praten en de bijomstandigheden ook de Hollandsche Schouwburg blijkt gedupeerd door het geval wil negeeren. Ten slotte vestigt deze geschiedenis nog eens de aandacht op het feit, dat men in deze moeilijke financieele tijden vooral aan onze eigen artiesten moet denken. Het zou voor dezen niet kwaad zijn wanneer de overal heerschende grenssluiting voor den invoer ook eens op artistieke zaken werd toegepast: men behoort, wanneer mennu eenmaal exclusief wil wezen, ook aan het kunst leven ten onzent te denken. Gelukkig worden in de kleinere gelegenheden steeds meer de Hol landsche strijkjes geplaatst. Maar wanneer men in Duitschland zelf liet geval Thuriis do Hol landsche artiesten, die daar te veel geld verdienen. over de grens zet, waarom zouden wij dan niet hetzelfde doen. £,Wanneer wij dan gedwongen zijn voor onze eigen industrie te zorgen moet ook voor de artis tieke productie gelden: Holland voor de Hollan ders. Men mag in dat opzicht een instelling als het Concertgebouw prijzen, dat men thans onder de optredenden meer Hollandsche namen op zijn programma's aantreft. Concertgebouw: Josefa Itosanska De/e jonge Duitscbe pianiste haar .Russisch klinkende naam is een pseudoniem hoorde ik na haar debuut, nu drie jaar geleden, op liet abonnementsconcert in het Concertgebouw terug en het kwam mij voor dat zij aan vastheid in haar spel gewonnen heeft. Zij speelde zich met een. vaart en. een frissche kracht door het nogal gerekte en niet naar zijn lengte evenwaardige 2de piano concert van Hachmaninoff heen. Haar schitterende klara pianistiek vergoedde wat haar spel aan innerlijkheid miste hoewel ik moet toegeven. dat het niet gemakkelijk is aan de te opzettelijke en niet erg meesleepende pathetiek van den Russischen componist Kachmaninoff, die mij soms een beetje voorkomt als de Kerenski van de Rus sische muziek, een ontroerende innerlijkheid te geven, daarvoor klinkt alles te veel in n toon en te vol met pianistische vulsels, niettegenstaande dat dit 2e pianoconcert nog wel een van zijn beste werken is. Ook Monteux deed zijn best door forsche accenten en een straf tempo het geheel wat meer ruggegraat te geven. Maar men geloofde er niet meer in, de pathetiek van een Tschaikowsky is toch ruiger en overtuigender, en het succes gold alleen de pianiste, niet de muziek. En alsof Monteux het besefte, dat het concert nog een behoorlijk besluit moest hebben: hij gaf tot slot een vertolking van Debussy's La Mer. Kooals hij alleen die van Debussy's muziek ver mag te geven, met een warme kleurigheid en een fantastische beweeglijkheid van rythme en geluid, die terecht een ware ovatie uitlokte. Toegepaste kunst Otto van Tussenbroek Reens Patent Schakclmenbclen Wanneer men de machine ter hulp roept om snel en zoo oeconomisch mogelijk meubels te fabriceeren zal uiteraard het te verwerken model zoo eenvoudig mogelijk moeten zijn. Men kan het toetsen aan de bekende Schuster-producten; aan het werk van Penaat (kort geleden in deze rubriek besproken); aan ta.1 van dingen waarbij misschien juist de een voud de grootste aantrekkelijkheid vormt. Daarbij heeft het vervaardigen en verhandelen van z.g.n. stapel-kasten (meest boeken-kasten) aangetoond dat er vraag was naar dergelijke dingen waarbij men als bezitter zelf gelegenheid had verschillende combinaties te maken. Het stapelen heeft echter dit bezwaar dat als men b. v. t weikastjes van eenzelfden vorm op elkander zet de bodem van het bovenste kastje op het dekblad van het onderste kastje komt te staan waardoor men aa.n de voorzijde twee plaiikdikten ziet wat minder fraai is. Niet aldus bij Reens Patent Schakelmeiibeleti. Hier wordt niet ..gestapeld" maar (de naam duidt het reeds aan !) ..geschakeld". Het is de bedoeling dat elk zijn eigen meubelmaker is want men krijgt. keurig verpakt in een kist. de bpnoudigde mat -rialen voor de te vormen eenheden thuis bezorgd en de daarbij gevor-gde handleiding is zoo duidelijk dat eigenlijk een kind met wat handigheid boeken kasten, thee-meubels, glazenkasten. schrijftafels e.d. kan samenstellen. Door een waarlijk ingenieus gevonden systeem past alles als een bus in elkaar en men kan alsdan naar wensch en behoefte uitbreiden. Tevens is in. de kap der kasten een licht-schuif aangebracht zoodat men 's avonds bij het zo;-ken van een boek of bij het schrijven een lampje bij de hand heeftNatuurlijk moet men aan dergelijk meubilair (dat tevens vrij billijk blijkt) geen al te hooge eischen stellen. Het utiliteits-beginsel gaat daarin Voorop. kunstwaarde hebben deze meubels niet en dat is ook niet noodig maar ze zijn'eenvoudig. goed van verhouding en alleszins duurzaam en bruikbaar, zoodat hier voor bescheiden beurzen tal van mogelijkheden open. liggen. Bedenkelijk is echter dat men de achterzijde dei meubels niet van hout maar van z.g.n. .,woodboard" maakt. Dat doet al heel erg bord-papierig aan ! Beter ware hiervoor eiken-triplex of multi plex te nemen en het is inderdaad te hopen dat de fabrikant dezer Schakel-meubelen dat voor dit doel zeer zeker absoluut verwerpelijke materiaaly.al. . . . uitschakelen. Ook valt moeilijk toe t<- juichen dat de fabrikant al dit meubilair (thans 1i-ntoonu;esteld in den Schrijftafel) bestaande uit drie eenheden Open boekenkast, bestaande uit drie eenheden kunsthandel ..Bij den Dom" te Utrecht) in donker gebeitst eikenhout laat zien terwijl toch eenzelfde uitvoering in blank eiken, in de was gewreven. heel wat lichter, vroolijker en moderner aandoet. Dan zouden de metalen zitmeubels die daar nevens geplaatst zijn er niet (zooals nu het geval is) detoneeren; dan zou men een geheel gekregen hebben dat karakter toonde zooals Penaat dat bij Met/ en Co. bereikte. Het streven een behoorlijk geconcipieerd meubel (volkomen ingesteld op practische eischen) voor lagen prijs op de markt te brengen is zeker te loven. Dat komt aan de belangstelling voor het meubel als zoodanig stellig ten goede un met des te meer voldoening zal zeker de ..schakelaar" zijn benoodigd materiaal opbouwen omdat, i'i een groot aantal combinatie-moge!ijkheden een elk als het ware zijn eigen binnenhuis-architect kan zijn'!....

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl