Historisch Archief 1877-1940
2ARICATUUR
toonstelling in Parijs
> 'ft' DAAN
Granville: de Bankier
kunstenaar in synthetische kracht
Michel-Angelo zoo nabij als de eerste
teekenaar van ,,La Caricature". Zoo
als die wand vol litho's en aquarellen
zich voor u uitbreidt, vormt zij een
grandiose geschiedenis-in-beeld van
het Frankrijk der Juli-revolutie tot
en met Sedan. Heel die vurige,
geweldige strijd
tusschen een
jeugd ,,néau son
du canon" en een
vulgaire, burger
lijke i iplutocratie
leeft in dit regis
ter van den su
perieuren haat
voor u op. Al de
taaiheid en
vindingrij kheid
waarmede dit ge
vecht op leven en
dood werd voort
gezet in de jaren
der censuur van
'35 } tot '48 ligt
besloten in de
bittere figuur van
Robert
Macaire", waarin het
régime zijdelings
gegeeseld werd.
En tenslotte is
daar het tragische
tijdperk van het
tweede keizerrijk,
toen de machtige
stem van den reus begon te verzwak
ten. Alleen ontbreekt opnieuw een
onbegrijpelijk verzuim in deze histo
rische" tentoonstelling de
toujhante prent Les témoins", het laat
ste werk van den meester, waarmede
ij als de eenige zijner tijdgenooten,
bet schandelijke proces tegen den
naarschalk Bazaine durfde brand
merken. Maar de beroemde Rue
ansnonain" is daar evenals het
verschrikkelijke ,,2000 Francs
d'amenie" en verder de series: Histoire
Anuenne", Moeurs Conjugales", Les
iivorceuses" en Les bas-bleus". En
iep beseft men, hoe een wijle van
rtilte moest intreden toen deze
machlige stem zweeg.
9nmer,
'udhomme
Tenslotte staat daar de derde groote
figuur uit dit tijdperk, Gavarni. De
expositie maakte veel goed doordien
zij een bijzondere aandacht schonk
aan het minder populaire oeuvre van
dezen meester. Voor het groote pu
bliek, voorzoover het Gavarni kent,
is hij de elegante, fijnzinnige
modeteekenaar van zijn tijd de
blijgeestige kunstenaar, die de gratie en de
coquetterie van de crinolinevrouw
heeft weten vast te leggen. En maar
weinigen vermoeden hoe deze Worth
des Bürger-Königtums" gelijk Mutter
hem noemt, in wezen een door het leven
geslagen en verbitterde misanthroop
was. Hoe zijn verblijf in de gevange
nis van C'lichy en in de ellende-holen
van Whitechapel, dezen charmant en
causeur tot een somberen,
onverzoen1 ijken menschenhater maakte. Wij
zien hier enkele platen uit zijn wreede
..Les Lorettes" en vooral een compleet
overzicht van zijn ..Thomas
Yireloque". waarin voor het eerst in de ge
schiedenis der caiieatuur, de
massaellende als zelfstandig maatschappe
lijk verschijnsel werd neergelegd.
Mathieu n'a qu'im bonheur.... il
ne sait pas lire" schreef hij onder de
moordende afbeelding van een
landelijken pauper en zelden werd een
sociale aanklacht feller en beknopter
geformuleerd.
(^Tusschen het werk de/er grooten
hangt veel van de mindere goden dier
tijden. Van Traviès, den
Daumierepigoon, zijn fameuse
..Mayeux"cyclus van Uranville, zijn vlotte.
slagvaardige geteekende journalistiek
van E. de Beaumont zijn mondaine
cai'icaturen in den trant van Gavarni.
En zoo wandelt men door deze zaal.
steeds omringd door den geest van
mannelijkheid en strijdbaarheid, welke
het tijdperk kenmerkte steeds ach
tervolgd door de onzichtbare tegen
woordigheid van den ternauwernood
genoemden Philip):on. Tot men een
klein vignet ontmoet - den geteokenden
kop van .,Le Oharivari". En opnieuw
blijft men verslagen staan tegenover
een dergelijk bewijs van
overstroomende kracht. Want ..Le Chavirari"
zou een caricaturen-dagblad worden
bedenk wel wat dit zeggen wil: een
dagblad, dagelijks gevuld rnet invallen,
satyren. teekeningen ! 1*3)
La charte sera désormais une v
rité" had Louis-Philippe plechtig bij
zijn troonsbestijging bezworen. Welk
een hoon deze verklaring inhield zou
het absolutisme van het
burgerkoningschap maar al te duidelijk
demonstreeren. Het devies van de
..Charivari" was als parodie op deze phrase.
een uitdaging en et-n wapenkreet te
gelijk: La Caricature sera, désormais
une vérité!" En ?elden werd een
stoute belofte zoo letterlijk gehou
den. Want de onvermoeide Philippon,
die ook deze uitgave ontwierp, maakte
aldus van de caricatuur inderdaad
een sociaal verschijnsel, een waar
heid", waarmede rekening gehouden
moest worden een maatschappelijk
en politiek wapen, dat wellicht alleen
in de jaren van den wereldoorlog een
zoo groote macht kon ontwikkelen.
Dag aan dag verscheen de
Charivari" in het politieke en moreele
Daumier: Celui-ld, on peut Ie mettre en liberté, iln'estplus dangereux"
strijdperk achtervolgde den
burgerkoning met zijn onverzoenlijken
haat en geeselde de klasse, welke hij
vertegenwoordigde, de geld-aristocra
tie, met nimmer aflatende felheid. Kn
de groote, les van dit tijdperk, wan
neer men de collectie prenten overziet,
is wel deze: dat strijd en idealisme de
caricatuur tot haar grootste hoogte
verheffen. Achter dit werk verrijst.
tegenover den kleingeestige!!,
hebzuchtigen Louis-Philippe. de geest
driftige revolutionnair, die iri ':i<l en
' IS op de l'a.rijsche barricaden wist te
sterven als een man. Tegenover den
bekrompen, tyrannieken klein-burger in
pandjesjas en vadermoorders verrijst de
anti-philster met zijn fladderende haren.
zijn slipdas. zijn liefde voor de vrijheid
en voor Mimi Pinson. Door dit lan en dit
idealisme wist een Philippon zich gedragen
voelde een Daumier zich aangevuurd.
Een groot en positief geloof maakte een
dagelijkschen hagel van caricatureii moge
lijk, als zich over dit tijdperk ontlastte
een felle, nimmer aflatende strijd be
vruchtte de geesten.
Koezeer dit alles anders zou worden.
bewijst een verdere rondgang op de expo
sitie.
Si, pon r reeonnailre !c mónarque ilans une rancaturP, \ems n'al lende/ pasfjii'il soit drsignëautrement que par U resiemblancc, VO'i
lomberez dans l'.lbsimle. Voye; ces croquis inlcint'fs, jim^ip/s j'nurais peut-ftredübomer ma derenec :
Ce croqnis resstmblc l Uuis-W.illppe, vous conaamotrcz donc '
Alors ,! fatulra condamncr celui-ci, qul resscmlile au premier
Puis contlamotr cct autre, r^uïre&semUe au secou
El enfin, si vouïtcs consrqncns, vous ncsauriez absouilre cettc
oirc, qui ressemblc aux eroquis précédens
Philipporfs verdediging