Historisch Archief 1877-1940
No. 2896
De Groene Amsterdammer van 3 December 1932
Spaansche liefde
Albert Heiman
De winkelsluitingsmisère
Teekeniiig door B. van Vlijmen
In de republiek
Het valt niet te ontkennen, dat er in de omgang'
niet stieren liefde in het spel is. Kom op een
weekdag in een Toril, en ge zult zien met hoeveel
referentie de toekomstige slachtoffers behandeld
worden. Hoe men ze liefkoost en bewondert, ze
op hun wenken bedient. Gelijk de wilden met de
maagden doen die elk jaar aan een onzichtbaren
demon geofferd worden. In Spanje, waar men
echter de maagden nog altijd in volstrekte onder
werping en onberoerdheid uithuwelijkt, waar men
voor zeer veel normale uitingen van het
affectleven de gelegenheid mist. daar wordt een deel
van de algemeene liefde, en derhalve ook van de
algemeene moordlust, op den stier gericht.
Maar het ceremonieel is van lieverlede anders
geworden. Vroeger had de stier een demon tegen
over zich. Een mensch die werd omgeven met de
vereering en de geheimzinnigheid waaruit legenden
geboren worden. Een torero was een duivel met
wankele kansen. Dat was de menschelijke kant
aan hem. Men had gevoel voor grootsche ver
houdingen; er werd niet gemarchandeerd. De stier
kreeg zijn kans om den torero af te maken: er
waren regels voor het spel. regels die maar eenzijdig'
golden: voor den mensch, niet voor den stier.
Maar wie de strijd ook won, de stier werd altijd
afgemaakt. Hij miste gelukkig de al te menschelijke
opzet om voor een belooning te vechten.
Doch ik zal hierover maar liever niet gaan
delireeren. Je voelt zoo, wreed nietwaar:1
of je voelt anders.
Als het dooden dan maar goed gebeurde ! En juist
dit laatste, dat is wat demenschen en de stieren a l
te vaak gaan missen in de republiek. Er wordt
teveel op stikgas en op mechanieken gestudeerd.
Men verleert het goede dooden. Er zijn misschien
wel dertig torero's van naam in Spanje. Maar er
zijn op 't oogenblik nog amper twee die kunnen
steken. Enkel op het spel verstaan de andere
zich; niet op de ernst, niet op het grootsche van
uit liefde dooden.
En dit is de reden waarom de stier in de roode
republiek er inderdaad niets beter op geworden
is. Het is alsof de democratie zich tevreden stelt
met een plebejischer manier van stierenvechten.
Een torero die tot zes maal toe te steken heeft.
en zich met veel vertoon op een slachtoffer stort
dat reeds drie espada's in zijn schouders heeft
zitten, vindt nog een publiek, dat applaus voor
hem over heeft, durft soms nog na tien minuten
slachten een eereronde te doen. Er zijn presi
denten die zulken krukken in hun vak nog ooren
en pooten gunnen. En wat erger is: het groote
publiek protesteert niet tegen het smerigste
bloedbad. Op zijn best protesteeren de aficionado's.
de echte kenners en liefhebbers, die hardop en
ongezouten hun critiek ten beste geven en de
rechten van den stier willen geëerbiedigd zien als
essentieele regels van het spel.
Wel geven de dagbladen uitvoerige bespre
kingen van elke corrida en sparen ze dommen
torero's geen enkele critiek, maar nog veel te
weinig wordt geprotesteerd tegen het in onbruik
raken van de verfijnde, klassieke kunst om te
dooden. Ook de critiek vergaapt zich teveel aan
de modieuze danspassen, de goedkoope sierlijkheicl
en de huichelarij die het echte spel is komen ver
vangen, dat niet mannelijk meer is omdat het de
wisselvalligheid der kansen en het gevaar mist.
Met de lieftalligheid der mantilla's verdwijnen ook
de goede zeden uit de plaza de toros. Wat zegt
de kleurige costumeering der deelnemers nog. als
alle toeschouwers in tailleuse of colbert gekleed
zijn? Het is een valsche maskerade.
Er zijn menschen die het een ware vooruitgang
vinden dat onder de dictatuur een decreet is
uitr^ De rust van den stillen
winter1^ avond ! Die rust geeft een goede,
-1/yw'*' ? smaakvolle lamp van Jaspers IJ
l1**? voor weinig geld.
-* CEINTUURBAAN 308 AMSTERDAM
Er is maar n Jaspers op <le Ceintuurhaan.
De Sint: Men had mij wel mogen waarschuwen, dan had ik genoeg wisselgeld
mee kunnen nemen!"
gevaardigd ter bescherming van de paaiden. Ifuri
rechterzij en onderbuik wordt nu evengoed ge
capitonneerd als de beenen van den picador. en
liet gebeurt nog maar heel zelden dat een stier
slim en sterk genoeg is om toch hun ingewand te
vinden. Ze vallen om. maar ster\en niet meer.
De republiek heeft bij veel andere dingen ook
dit instituut van Primo in eere gehouden. Het is
ook werkelijk democratisch gedacht: vallen, maar
niet sterven. En sindsdien schijnen de oude knollen
er tieuriger, spookachtiger en onzinniger bij te
loopen. Ook buiten de plaza. Hun is zelfs de kans
ontzegd op de heldendood. waar nog de minste
recruut candidaat voor is. En de armen, die zelfs
de enkele peseta's missen om een corrida bij te
wonen, missen nu ook het goedkoope
paardenvleesch. dat hun Maandagen een beetje aantrek
kelijker maakte. Zelfs deze vorm van deelneming
aan de conida is hun ontzegd. Hun lot is gelijk
geworden aan dat van de paarden die nog te
caduuk zijn om te crepeeren. Ze vallen, maar
sterven niet.
Dat met dit al ,.verhooging van het zedelijk
peil der stierengevechten" maar een flauwe droom
is, bewijzen de bloedbaden die genoten worden
als kunst, bewijst het eenzijdig uitfluiten van den
stier, ook wanneer deze feitelijk overwinnaar is.
De liefde is geperverteerd, als van een zuigeling
die op ethische gronden de moedermelk zou
weigeren, als van een apostel der carezza ! En de
tijd is niet ver meer dat men uit nóg meer ethische
overweginger» het voorbeeld zal volgen van Por
tugal, waar de stier met koperen ballen op zijn
horens vecht, en waar het verboden is hem dood
te steken. De spot van een geestigen snaak als
Kam ,n (Jomez de la Serna, die in zijn ..Torero
Caracho" naar aanleiding van het I'ortugeesche
gebruik gezegd heeft, dat je toch ook geen flesch
wijn kunt leeg drinken als je hem kurkt, komt
te laat voor dezen tijd.
Op de stierengevechten zullen noodzakelijk
weer openbare terechtstellingen moeten volgen.
Of een beetje oorlog. Ten/.ij men de oude kunst
irx eere herstelt en weer gaat beseffen wat een
stier toekomt: een andere dood dan die van de
zvvakkelinu'eri welke sterven in een zindelijk bed.
omdat de stieren hun leven verdedigen tot het
uiterste. Twee dingen mint de ware man. /egt
Xietzsche: gevaar en spel. Zoolang er in Spanje
nog ware mannen zijn. zal er behoefte wezen
aan gevaarlijk spel.
Maar gelijk de onwillige dieren worden w
ggelokt door de cabestros. de dikke, vale. niet
bellen omhangen ossen, die wijs en dociel met
afgemeten schreden komen en gaan en in een
vreemde, kloosterlijke tucht geleerd hebben alle
verlokkingen van de arena te negec-ren. zoo zullen
de ethische betweters op zekeren dag de laatste
onbevangen toeschouwers uit de plaza wegwerken.
Me.i zal dan naar een ander vermaak moeten
uitzien om de menschelijke corrida. voor enkele
uren te ontloopen. waar geen heldhaftige
zelfverdedigers meer zijn. maar enkel poëtische
hoorndrageis, steeds terugkeerende werkpaarden. en de
goudgetreste statiedragers die, hoe 't ook loopt.
altijd overwinnen en met de vette buidel gaan
strijken.
Uarcelona, 18 November
Boekenveiling
Menno Hertzberger's Internationaal Antiqua
riaat '/.al van 12?10 December a.s. de bibliotheek
van wijlen Is. Querido veilen. Kijkdagen zijn
7. S, il, 10 en 11 December.
DE BESTE VARINAS