Historisch Archief 1877-1940
No. 2896
De Groene Amsterdammer van 3 December 1932
Wetenschappelijke Varia
De kortste dag
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID
Dr. P. van Olst
Twee data
Wanneer hebben we den kortsteu dag? Hier
te lande zal men wel dadelijk antwoorden: om
streeks 21 December". Maar vanuit Lugano be
reikte mij eens de opmerking dat daar Santa
Lucia de kortste dag was, want dat vanaf dien
datum de zon later begon onder te gaan. En
Santa Lucia valt op 13 December ! Diezelfde
meening heerscht nog veel in andere landen, waar
met de heilige dagen meer gerekend wordt dan
hier te lande, waar zooals ik onlangs in een Ka
tholiek volksblaadje kon lezen: onze voetballers
beter bekend zijn dan onze heiligen". In Frankrijk
wordt het lengen der dagen op ,,St. Lucia" ver
meld in het oude volksrijmpje:
,,A la Sainte Lucie
la jour croist du sault d'une puce"
Een luis springt niet ver, dus een luize-sprong''
is inderdaad niet veel, maar toch altijd
ietsHet lengen gaat inderdaad zér bedachtzaam !
Maar wie heeft nu gelijk? Is 21 Dec. of 13 Dec.
de juiste datum of hebben wij een anderen datum
ervoor dan in andere landen van Europa? De
zaak is vrij eenvoudig. De zon-beweging is het
onwerkelijke spiegelbeeld der werkelijke aard
beweging zooals men weet. Doordat de aarde in
een jaar om de zon loopt, schijnt de zon zich in
een jaar te verplaatsen langs den geheelen
sterrenhemelomtrek, langs den zoogenaamden dierenriem.
Daar nu de aardbaan niet een cirkel is maar een
ellips, en de aarde wat harder loopt als zij dichterbij
de zon staat, zooals in December, en wat lang
zamer loopt als zij verderweg van de zon staat,
zooals in Juni, loopt de zon ook in December
schijnbaar sneller langs den hemel dan in Juni.
Een tweede reden van onregelmatige
zonsbeweging is te zoeken in het niet samenvallen van het
vlak van den zonneweg met het vlak van onzen
aardaequator. Het gevolg van deze twee onregel
matigheden is dat een goed geregeld uurwerk
vél regelmatiger loopt dan de zon. Twee
..zonnedagen" kunnen onderling wel een minuut verschil
len. Als we dus onze uurwerken naar de werke
lijke zonsbeweging wilden regelen dan 7,011 men
hen den eenen tijd van het jaar wat sneller moeten
la.ten loopen, den anderen tijd wat langzamer.
Maar daarmee verdween ons heele voordeel dat
Huygens ons met het regelnwtiy loopende
slingeruurwerk gebracht heeft. Men heeft den knoop
doorgehakt door onze tijdrekening te baseeren
niet op de werkelijke zonsbeweging maar op een
gefingeerde zonsbeweging, die geregeld is naar
een fantasiezon, die met gemiddelde snelheid in
het aequatorvlak zich beweegt ! liet gevolg hiervan
is dat een zonnewijzer niet precies denzelfden tijd
aanwijst als een uurwerk, behalve alleen op 21
Maart en 21 September als de zon toevallig
werkelijk in het aequatorvlak staat en juist met
de gemiddelde snelheid zich beweegt.
De werkelijk middity, dus als de zon precies in
het Zuiden staat, is niet dezelfde als de middag
van onze uurwerken. De ^^;erke1ïjke middag is
inderdaad het punt halverwege zonsopgang en
zonsondergang (als we de zonsverschuiving op n
dag even buiten rekening laten). Maar deze
werkelijke middag valt bv. in Februari bijna eeri
kwartier na onzen uurwerk-middag, en in November
ruim een kwartier ervóór. Hieruit volgt dat onze
uurwerk-middag gewoonlijk geen f "Me middag" is,
d.w.z. niet het tijdstip dat halverwege zonsop
gang en zonsondergang ligt. In Februari is het
ochtenddeel (van zonsopgang tot onze klokken
12 uur wijzen) een half uur korter dan het
middagdeel (van 12 uur tot zonsondergang). In November
is het juist andersom en duurt de ochtend een half
uur langer dan de namiddag. Met die kennis
gewapend gaan we Santa Lucia bekijken. De zon
gaat onder (ik neem de getallen uit de Nautical
Almanac voor de Noorderbreedte van 52 graden
en den meridiaan van (ireenwich): O December
15 u. 50 m?7 Dec. 15 u. 49 m. en dit blijft zoo
tot en met 18 Dec.. waarna 19 December volgt
met 15 u. 50 wat zoo blijft tot en met 21 Dec.,
dan 22 Dec. 15 u. 51 m. enz. (deze getallen zijn
telkens voor eenige dagen gelijk, omdat de seconden
er niet bij opgegeven zijn !) Het midden van de
periode met vroegsten zonsondergang ligt dus hal
verwege 7 en 18 Dec., namelijk op 13 December
dus op Santa Lucia !
Maar de zoiiso/«/anf/, die op Santa Lucia
juist om 8 uur geschiedde, blijft de volgende dagen
nog steeds later en later worden tot zelfs 8 u. 8
min. om pas met 3 L December iets te gaan ver
vroegen. Terwijl de dagen met ingang van 13
Dec. aan den avondkant reeds beginnen te lengen.
krimpen zij dus aan den ochtendkant nog steeds en
in sterker mate dan de lenging 's middags. Wat
wij er dus 's middags bij krijgen wordt er 's och
tends met woeker nog afgekrabd. Het is de tijd
dat we 's middags reeds hoopvoller gestemd zijn.
maar 's morgens steeds meer vloeken onder het
scheren, tot we pas in Januari ook 's morgens
\erbetering gaan merken. Gaan we de daglengte
van zonsopgang tot zonsondergang na dan is
deze inderdaad het kortst omstreeks 21 December,
want de zon gaat dan 8 u (i min. op en l 5 u. 50 min.
onder, dus de geheele dagduur is 7 u. 44 min..
terwijl deze op Santa Lucia nog 7 u. -l!) min. is.
dus nog vijf minuten langer !
Indeidaad is dus 21 Dec. de kortste dag en de
schuld van het misverstand ligt bij onze uurwer
ken, die op l December nog ongeveer 11 minuten
vóór den waren middag reeds 12 uur wijzen, eu
op 31 Dec. pas ongeveer 3 minuten na den waren
middag.
Toch mag opgemerkt worden dat Sanla Lucia niet
heelemaal ten onrechte met den kortsten dag
van het jaar in verband wordt gebracht. Toen
Julius Caesar den Juliaansehen kalender invoerde
schakelde hij zeven en zestig dagen in lut
loopende jaar om wat beter accoord te krijgen
tusschen den kalender en den loop van de aarde
en de zon, hoewel het jammer was dat de aan
vang van het jaar op l Jan. gezet werd i.p.v.
op den dag dat de aarde het dichtst bij de
zon was. Santa Lucia kreeg haar naamdag op
13 Dec. van dezen Juliaanschen kalender. Doordat
het Juliaansche jaar echter niet geheel klopte met
het echte jaar. maar elf en een kwart minuut fa
Icing was, kwam er weer geleidelijk een aangroeiend
verschil tussehen den kalender en den. werkelijkeu
aardomloop om de zon. De kortste dag die bij liet
begin van onze tijdrekening op 25 December viel.
kwam steeds frocf/cr. totdat zij in l 500 op den loden
December arriveerde. Dus op Santa Lucia. En
daar het vermelde vclksrijmpje wel ongeveer in
die tijden ontstaan zal zijn, was liet inderdaad
waar en begon op dien heiligen dag de daglengte
weer te groeien, niet op de schijnbare manier van
thans op 13 December, maar net precies als nu op
21 a 22 December. Maar Paus (iregorius gooide
roet in het eten. door in 1582 den Julia;uischen
kalender te verbeteren, het jaar zijn werkelijke
lengte te geven, dooi' de eeuwjaren alleen dan
schrikkeljaren te doen zijn als het eeuw-getal
door vier deelbaar is. De fout van tien dagen, die
in den Juliaanschen kalender geleidelijk gegroeid
was, werd weggeradeerd door den v ijfderi dü.u
van Oetober van dat jaar opeens den vijftienden
te noemen.
Daarmee schoof de kortste dag weer op den
goeden datum van 21 December en verloor Santa
Lucia, haar merkwaardigheid. Maai' daar de
menschen sinds Adam reeds graag laa,t opstaan en
]>as 's middags goed wakker worden, hebben velen
alleen oog gehad voor het lengen der dagen 'x
mid<l>ii/s en heeft Santa Lucia nog steeds de eer blijven
genieten van het aankondigen der weer aanster
kende zon.
De Zesdaagsche en
onze dierlijkheid
Frans Coenen
Zoo een ..Zesdaagsche" heeft toch als ik zoo
zeggen mag wel hél griezelige kanten". Niet
aan den ..kant" van de renners eigenlijk. Er zullen
altijd wel menschen gevonden worden met stevige
kuitspieren, die ter wille van grof geld, bereid zijn
hun toch al niet machtig brein nog verder naar
den kelder te helpen. Trouwens, in het gewone
bedrijfsleven zijn er baantjes en bezigheden genoeg,
die volmaakt dezelfde uitwerking hebben, maar
veel minder betaald worden. Dan is deze akeligheid
tenslotte nog meer winstgevend, al blijft het een
naar gezicht die over rijwielen hangende slappe
lijven met obstinate stompzinnigheid als maar in
de rondte te zien tollen. Maar dat schijnen duizen
den juist niet zoo te vinden en daar begint de
echtegriezeligheid, bij die drommen menschen, die onder
het voorwendsel van sport, hooge entreeprijzen
betalen om een troep afgejaagde stakkers op te
hitsen tot nog meer inspanning en naijver. Kr
vaart dan in zulk nachtpubliek, dat over zijn slaap
heen en duidelijk verzenuwd is, een soort huiverige
kietel i ge lust tot vernielen, als bij kinderen, die
zich onledig houden vliegen de vleugels en poolen
uit te trekken.
Maar dat weten die menschen zelf niet. Er is
natuurlijk allereerst de opwinding van het kansspel
en hoogstens een enkele bekent zich. dat het hem
niet onwelgevallig zoude zijn. als een ..renner" bij
voorbeeld eens zijn nek brak.
Zoo is het dan den ..buitenstaander" geenszins
verborgen, dat hier relzucht en de primitiefste;
vernielings- of doodirigsinsl inkten, wat men zoo
noemt: ..hoogtij vieren" bij een menigte, welke,
gezien de dure entrees, volstrekt niet uit den heffe
des volks" bestaat, al loofde ook Het Volk zelf
premies uit. Waarschijnlijk was ook de Heurs"
in niet geringe mate vertegenwoordigd, en dat
schijnt zoo vreemd nog niet, als men aan haar
dagelijksche occupaties denkt. Ifet ware misschien
zelfs gewenscht. dat voor de instinkten dezer
heeren nog meer van zulke sportieve offerfeesten een
uitlaat boden.
Maar intusscheu realiseert men zich, bij deze
gelegenheden en op zulke dagen, temidden van
welke wereld men eigenlijk leeft. Niet dat men teil
eigen opzichte zoo heel veel mér illusies koestert.
maar het is onpleizierig er zoo naïef schaamteloos
aan herinnerd te worden, dat wij. niet eens zoo erg
au fond. maar kwaadaardige gedierten zijn.
Veiling R. W. P. de Vries
H. W. P. de Vries te Amsterdam zal op (i Decem
ber a.s. een veiling houden van oude en moderne
schilderijen, teekeningen. etsen, porcelein en
aard'werk, in hoofdzaak bestaande uit de collectie
Max Lifsehutz te Parijs. Kijkdagen zijn 3, l en 5
December.
Witte Curafao Sec
Cherry Brandy Menthe Glaciale
Curafao Brandy