De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 10 december pagina 12

10 december 1932 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

12 De Groene Amsterdammer van 10 December 1932 No. 2897 Schilderkunst Oude kunst In de zalen van het gebouw van hot Leesmuseum, waar vele Amsterdam mers een groot deel van hun vrijen tijd plachten door te brengten, is thans de Maatschappij voor Kunst en Antiekveilingen gevestigd eri voert de heer S. J. Mak van Waay den staf. Zoo een veilingbedrijf heeft buiten de kijkdagen weinig gelegenheid den eventueelen cliënten en koopers het nieuwe huis te laten zien en het was dus een goede gedachte een soort schijnkijkdag" in te richten. De Amsterdamsche en Haagsche Kunst- en antiekhandel heeft zijn medewerking verleend en zoo zien wij nu een keur van meubels, porselein, aardewerk, zilver, weefsels, schilderijen, boeken en prenten, tij delijk afgestaan en smaakvol gerang schikt door de leiders van de nieuwe onderneming. Behalve het tastbare bewijs van hartelijke samenwerking in het belang van den handel, zien wij ook dat de verschillende kooplieden heel veel fraais en kostelijks bezitten. De groote wandtapijten door de gebroeders van Leefdael stellen voor symbolische figuren van de Maanden, de Elementen en de Jaargetijden. Een werkelijk buitengewoon fraai stel zitmeubels staat in het midden, met overtrekken van gros en petit point en heerlijk van kleur. Een vitrine met Delftsche figuren en vruchten en dekstukken van tafelschuiers laat ons de hooge qualiteit van techniek en vorm van ons nationale fabrikaat zien. Een andere vitrine is er met eierschaal, bordjes en kopjes en geëmailleerd" Ohineesch porselein. In een kast staan bij elkaar kostbare stellen van lijzen" en Fransche punt" porselein met de aparte blauwe kleur die alleen goed Chineesch heeft. Hollandsch zilverwerk uit de 18e eeuw en een zeer opvallend Empire dessertservies met veel goud en gekleurde landschappen trekken de aandacht. Kleine tafeltjes en stoelen in wortelnoten hout in Louis XV stijl en een streng Louis XVI bureau cylindre in mahoniehout met brons staan tusschen Hollandsche en Vlaamsche kasten en tafels. Het fraaie Saksische eetservies met Hol landsche landschappen, dat indertijd op de tentoonstelling van het ..In terieur in de 18e eeuw" is geweest, is hier weer, en beter, te zien. Onder de schilderijen treffen een groot historisch stuk van de Zeeslag bij Ter H'eyde in 1653 en een fraai portret van Ilugo de Groot door Mierevelt. Een magistraal gezicht op Haarlem, door Ant. va.n Croos, een winter door Joos de Mompel' en vele andere zijn meer als decor, dan als opzettelijke tentoonstellinjsobjecten te beschouwen. De zalen, en daar voor is de tentoonstelling ingericht, zijn goed van verhouding en in do sobere a.ankleeding zeer geschikt voor veilinglokaal. Het licht in de bijzaal, waar de schilderijen hangen, zou met een kleine verandering, wat minder traag kunnen invallen en het aspect wat levendiger maken. De heer Mak van Waay, die het aandurft in deze ?tijden een zoo groot opgezet onder nemen te beginnen, zal zeker alles doen om het gewenschte succes te bereiken en wij gelooven wel dat hem dat zal lukken. B. REIGER Fransche etsen en aquarellen bij Houthakker, Amsterdam Bij Houthakker vindt men thans een aantal grafische werken geëxpo seerd van Ronault, die zijn ,,Clowns" en andere circus-figuren met zijn litho's zeker niet geeft als vluchtige, beweeglijke figuren uit de ..lichte" wereld van het vermaak, maar als decoratieve, statische" motieven, die hij, zwaar en breeduit, neerzet; van Déraix en Matisse, die hier meeren deels met gelithografeerde vrouwelijke naakten vertegenwoordigd zijn; van Picasso, die met zijn droge naalden les Trois Graces" (met een gerekte lenige, stroomende enkele contour ethe risch" gebeeld) en zijn La Source" (waarin de vrouwen-figuren zeer reëel materieel gevuld, neo-classicistisch" geteekend werden), zoowel als nog met enkele andere stukken van deze kleine collectie van zijn grafiek, laat zien welk een veel-kantig, in geen enkele formule" te vangen vitaal talent hij is; van Laboureur, die naast kroeg-scènes met matrozen, enz. waar uit men den kantig en verbetert typee renden etser van het Journal ' de Guerre" herkent, ook enkele fraaie en sterke landschap-etsen vol ruimte en licht) van Dunoyer de Ségonzac. die men eenigen tijd geleden bij Santen Landweer vollediger leerde kennen en die vooral als auteur en illustrator van een I'hysiologie de la Boxe" bekend werd; van Genpaul, wiens etsen met hun /.ware. groote, donkere partijen soms een toon van litho's aannemen. De pièces de résistanee van deze tentoonstelling zijn evenwel de vijl' a<|uarels van Ie Fauconnier, den schil der die in zijn Amsterdamsche jaren zoo velen onzer jonge reschildecs ..aan stak" met moderne" tendc-nzeri en van wien men, na /.ijri terugkeer naar Parijs, weinig werk hier te lande meer TWEE SCHILDERIJEN VAN JAN SLUYTERS uit particuliere verzameling te koop. 1. Negerin. 2. Naakt (uit den tijd van Sluyters' bruidje, thans in het Stedelijk Museum) Formaat 120 X 130. Uitvoerige inlichtingen te verkrijgen onder motto Schilderij", bureau ,,De Groene Amsterdammer", A'dam zag. liet brengt ons inéns als met n slag, weel' voor den mensch en kunstenaar Ie Fauconnier van thans en men vindt hem terug, zou men kunnen zeggen, als een wiser and sadder," alhoewel dan zeer zeker nog allerminst, afgeleefd" man, en als een rustig, zelfverzekerd, even wichtig werkend artist, die de jaren der theoretische lenzen ver achter zich heeft, /i j n voorkeur gaat den laatsten tijd vrijwel uitsluitend uit naar de waterverftechniek, een tech niek die vergt dat het geheele werk dirert, in een gelijkmatige spanning wordt neergezet. Men moet zichzelf als mensch en kunstenaar wel zeer sterk in de hand hebben gekregen, wil men als een Pauconnier dergelijke groote en sterke aquarellen als hij hier laat zien scheppen. Kijn coloriet, dat vroeger, in het schilderwerk, in het duister kon branden" en als met vlagen kon uitschieten, behield in deze waterverf-stukken (die weinig gewasschen" zijn en hier en daar bedrieglijk veel van pastels" heb ben) wel het gamma, maar de kleuren werden, , aquarelleert hij mede daarom thans bij voorkeur, of is het juist omdat hij aquarelleert'? meer gelijkmatig sterk en helderder. Naast het zelfportret, dat ook als compositie f/eZr/A'-moediger dan het vroegere oeuvre, dat proselyten ten strijde oproepende tendenzen vertoonde, stel ik de twee gezichten op een kerk boven de twee bloem-stillevens. Grafiseh werk van A. Schotel en J. Proost bij Santee Landweer, Amsterdam. Het werk van twee jonge Rotterdamsche grafici wordt met deze expcsitie in het Amsterdamsch milieu geïntroduceerd. Beiden zijn om te beginnen enthousiaste grafische tech nici, die gaarne, ook al houden zij zich vrijwel uitsluitend aan het etsen, met nieuwe vondsten experimen teeren. Zoo bezigt Schotel voor het afdrukken van. zijn platen zelden papier maar een soort fijn linnen, waarmede hij ongetwijfeld fraaie ef fecten bereikt, de beste daar m.i. waar het formaat klein werd gehouden. Dat is dan o.a. het geval bij zijn por tretjes van een oud mannetje met pijp. en. enkele aardappelerischillende, dan wel hakende of breiende oude vrouw tjes, die ik ook overigens tot de beste werken van Schotel reken. Al bereikt deze etser ook in zijn werken die van rauwer leven willen getuigen, van hot leven van bootwerkers, bcton-storters, stratenmakers en hun entourage, goede dingen, zijn talent toont zich voor mij vooralsnog van den besten kant daar waar hij in het landschap, hot natuurmotief (hooihooperr b.v.) of in dingen als moeders met babies" met de otsnaald zi.jir wat oudorwetsc.be" lyrische liedjes zingt.... J'roost is ongetwijfeld van een meer' ..moderne", straffer, gevoelsaard. Niet op den mensch of do natuur «aat hij dichterlijk-schouwond in de eerste plaats af (al doot hij dat ook een en kele maal, zooals b.v. in. een in z.g. verni mou gedaan vrouwenkopje), maar op de wereld van den arbeid en haar technisch aspect, waarin en waaromheen zich dan die mensch on die natuur soms ook rrog voegt. In het Esserrsche mijndistrict vond hij veel van. zijir gegevens; boortorens en andere machinerieën werden hem dikwijls aanleiding tot het, scheppen van zeer goede bladen prentkunst, waarin hij de nuchtere, van do natuurals geïsoleerde techniek zooiriet varr haar heroïsche of tragische, dan toch van haar decoratieve schoonheid laat getuigen. A. E. VAX DEX TOL H.V.V/ -HMLOOSTERHUIS* KALVERSTRAATI78 AMSTERDAM ;

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl