Historisch Archief 1877-1940
er,
A. Schotel
Willem Witjens bij Kleykamp,
den Haag
Het werk van Willem Witjens ver
toont als hoofdtrek de factuur van de
Haagsche School, gerealiseerd door
een epigoon. Het vertoont ten tweede,
in het beste werk van Witjens, een
invloed van Tholen, zelf een Hagenaar
en die de rij der talentvolle Hagenaars
heeft gesloten. We zijn hier dadelijk
dus op bekend terrein en het is zeker
niet onjuist te zeggen, dat geen enkel
nieuw probleem door Witjens werd
gesteld, wat hem ons meer als per
soonlijkheid zou doen ondervinden,
ten minste als ge een breeder hantee
ring der vlakken (invloed van mo
derner schilderkunst) niet als zoodanig
woudt doen gelden. Maar de?e breeder
hanteering vindt ge niet overal bij de
zen sneeuwschilder bij voorkeur. Hot
schilderwerk van Witjens is daardoor,
door dit alles, aangewezen het bezit
te worden van den gemoedelij ken
burgerman, wiens aesthetische be'
Kunstzaal Santee Landweer
hoeften door dit laat-Haagsche wet k
kan worden bevredigd; wiens pictu
rale lusten het zoover gebracht heb
ben deze Haagsche verdunning als
een waren schildersdrank te genieten.
Dit in het algemeen. In het bi/.onder
nog dit. Het werk van Witjens, dat
nooit tot het belangrijke reikt, is niet
allemaal van denzelfden trant. Kr is
n soort, die beweeglijker is, leniger,
meer verfijnd dan de andere en dat is
dat deel, dat typisch op de Tholensche
aquarellen gelijkt. Hier vindt ge din
gen, die niet zoo leeg zijn als de andere
en die ge niet zoo snel vergeet. Ken
aantal dezer dingen ontstond in
lamburg; een exempel daarvan is een
straatje in Geiden (No. 49).
Tot de andere werken, die ik van
de/.e tentoonstelling nog vermelden
wil, reken ik het Bickers-eiland te
Amsterdam (No. 12), het gezicht op
Houthem Sint Gerlach (20). liet Inte
rieur van een Boerderij te Sint Gerlaeh
(33), Sloterdijk met het bloempot-je
SCHILDERS EN
Willem Wiljens en Stefaai
Hollandsche schild
F. J. Rede*
Louis Saalborn
Kunstzaal ian Lier
(37), de Noordermarkt te Amsterdam
(05), .Aan de kade te Lyon (71) enz.
Van het donkerder soort noem ik
Herfst in de duinen (15) en de Gr-oote
Wolk a la Mans (No. 51).
Stefaan Couwenberg, bij
Klcykamp, den Haag
De meest geslaagde werken van
Couwenberg zijn de NOS. :!, 5, (i. 9, 11.
De meeste daarvan zijn vrouwenpor
tretten; een is een straatje met een
boom. Zijn de wecken van Willem
Witjens gevolgen van en vervolgen
op de Haagsche School, de werken
van Couwenberg zijn vol getuigenissen
van een verblijf te Parijs, van een
school, die te Parijs haar hoofdkwar
tier liad, en waar naast de kleur de lijn
(dikwijls gegeven in een kleur) een der
middelen tot uitdrukken was. Het
werk van Couwenborg is ten eerste
beschaafd, dat is een gevolg dus van
een vrijheid zonder overdrijvingen.
De kleur /onder ooit groote dracht
tot nog toe te hebben is nooit modde
rig of vuil, wat een winst is en het
vertoont de terughouding der
nietjoodsche schilders daar. Het beste
zijn, zooals ik zeide, de vrouwenpor
tretten in binnen- en in buitenlicht ;
een enkel stiaatje met een boom. heeft
dezelfde eigenschappen n.aai' is iets
kaler', l'it dit, alles vlooit onmiddellijk
voort, (laf aan de klein ik mooi-
sp;:iininginoel toewonsehonon aanhol
sieilijke. ik dat i u de wei kon vind,moor
imii'ilicid. l Tot is mogelijk, d at d o schilder ei'
in l lol land bereiken /.al. waai hoon hij
van «it Frankrijk lorugkeeide. Onze
hemel on ons land kunnen die
oigenschap van ons ras in ('oiiweiibei-g ver
steken. I>at is gewensoht, want dat
is noodig.
Ilij Kss«-r Nurrey. «l e n Haaji
Als wand versie! ing bij de meubels
(moderne), gedeeltelijk bedekt door
het volledig-voltooide linnen van Le
beau (en dat is waarom ik dit linnen
tafelgoed hoogacht !) is oen aantal
werken te vinden van schilde] s van
buitengewoon verschillende geaard
heid. Kr is toch werk van Lau. Leyden.
Leboau, Van Hei-wijnen, Maks en van
Mathieu Wiegman. Do schilders van
deze groej) zijn Van Herwijnen en
Mathieu Wiegman. Het werk van L/ni
is buitengewoon onaangenaam van
kleur, vooral het schilderij ..Aan de
Kust" is d.at. Kr is daar oen riet te
genieten pose te vinden, een gewich
tigheid van doen en nuasi zien. die
ontaardde tot in een leelijkheid toe
en die niets nieuws brengt, maar al
leen herinneringen opwekt aan schil
derijen, waar voorgangers slaagden.
Hetzelfde getal herinneringen vindt
ge bij Emut Lei/dcti. maar aan werken
uit een andere school, dichter bij onze
periode en van onze periode. Ook hier
vindt ge een schilderende, die moor
vlotheid van opnemen en van naboot
sing doet zien. maar mot (jen minder
gewicht i g gezicht .er bij dan Lau eigen is.
wat. ook gedeeltelijk daaruit voort
komt, dat het werk, dat Leyden ligt,
A. Plasschaert
meer uitsluitend vi
sueel is. Lebeau is
veel eenvoudiger
dan deze twee. De
coloratie is in het
klare, heldere ge
wild, liet zijn drie
portretten: dat van
Mevrouw Lebeau,
dat van Van Gas
teren en van den
schilder zelf. Het
zelfportret is voor
mij het aangenaam
ste door de
plaatsingvan den kop te
genover den achter
grond, dooi details
(als de oogen ach
ter de brilleglazen),
door de gelijkenis
en bovenal doordat
de verf meer
geharmoriieerd is en dat
daardoor de xwaiv
opzet van de verf
niet meer zoozeer
als een hanteering van
wordt gevoeld. Alaks
gewone oiirus-ondorwe
Stefaan C
Kunst zaal
zwart' materie
is er met (Ie
[?pen. die.
zooJ. Proost
als ze hier zijn. voor anderen steeds
meer bekoring hebben en hadden
dan voor mij. Ken enkele maal is