Historisch Archief 1877-1940
No. 2898
De Groene Amsterdammer van 17 December 1932
Krakau - het hart van Polen
Evert Straat
Kalenders
Poolsche reisnotities (slot)
Het is al bijna October, maar nog zóó warm,
dat de boerinnen die met kippen en ganzen, met
bloemen eu fruit en paddestoelen-aan-een-touwtje
naar Krakau zijn gekomen, wijdgerokt op de
puntkeien van het marktplein de Rynek gaan zitten
en hun kousen uittrekken. In de schaduw van een
groote, tusschen de keien geprikte parasol krabben
ze behagelijk hun bruingele kuiten en dikke
enkels; als er een klant komt, kruipen ze moeizaam
overeind en staan met opgekrulde teenen op de
scherpe flinten. De huismoeders en dienstmeiden
van Krakau (Kraakoef zegt een Pool) drentelen
gewapend met vervaarlijke karabiezen tusschen
bergen knalroode rozebottels, pyramiden gele
en groene appels, heele heuvels pruimen en peren.
Aan kleine stalletjes koopen ze witte en gele
kazen, in kegel- en kubusvorm geperst; ze wegen
de vette, sneeuwwitte ganzen op hun handen,
zoeken met critisch oog de weligste dahlias uit en
gaan, als het hun te warm wordt in de broeiende
Septemberzoii, onder de arkaden van de Laken
hal hun dorst lesschen met een glas karnemelk.
Van de torens der Mariakerk twee slanke,
gothische spitsen in rood-en-wit, naast elkaar,
maar niet even lang en ongelijk gedekt schettert
een trompet, prompt overstemd door zware
klokslagen. Elf uur. Al langer dan een uur scharrel
ik in het marktgewoel; ik ben mijn gezelschap
kwijt geraakt, dat musea en kerken is gaan kijken.
Kerken.. .. Er zijri er drie en veertig in Krakau,
ongeteld de acht synagogen. Ze zijn vol graf
monumenten en biddende, voor Mariabeelden
en altaren knielende menschen. Ik heb vandaag
geen zin in kerken, in hoogdonkere gewelven boven
mijn hoofd en brandende roosvensters in barokke
kapellen; ik wil lekker alleen door deze kostelijke
stad zwerven en dan ergens lui op een terras de
beste koffie van Polen drinken. Maar ik kan nog'
niet scheiden van deze weergalooze Rynek, dit
juweel van een marktplein, dat met al zijn menge
ling van gothiek en renaissance en late barok
boeiend oorspronkelijk is, aan niets doet denken
wat men elders zag. De bekoorlijkheid van y.oo'n
Lakenhal.... Poolsche koningen lieten er een
Italiaan voor komen, die hoe kon het anders
een rustig-golvende arkadengalerij bouwde. Toen
kwamen de Polen, welfden een spitsboog boven
den ingang en kroonden het geheel met een attica,
zoo licht en luchtig als kant. Allesbehalve
,,stilgerecht" maar prachtig en harmonischer dan
met de strenge doorvoering van n thema was
te bereiken. Een speelsche fuga in steen. Kn daar
achter de trots van een gothische raadhuis-toren,
die Lakenhal en Mariakerk zou verpletteren,
indien zijn roekelooze kleur, van dieprood naar
lichtrose, hem niet iets beminneli.jks en
(aiasijeugdigs gaf....
Van den Rynek leidt een drukke, steeds wijder
wordende winkelstraat naar Polens pronkjuweel.
de kouingsburcht Wawcl, opgetrokken op een
heuvel aan de Weichsel, die hierbij haar oorsprong
een smal en rustig stroomend riviertje is. De/elfde
weg gaat naar Kazimicrz, het glietto; ik kom dus
in de Grodska veel Joden tegen, in kaftan en met
korte pijpekrullen langs hun slapen. Voor een
grijze kerk wringen twaalf extatische
apostelbeelden hun machtig-gespierde ledematen in
barokke bochten en kronkels; waarom!' ze
zijn alleen maai leelijk. Winkels bontwinkels.
kruideniers, slagers. Zwarte, stijve worsten. Kaasjes
in bepaald obscene vormen. Nu en d.an een vrouw
waarvoor men omkijkt, slank, niet groot, keurig
gekleed, met brandende oogen Kindel ij k de
Wawel. We zijn er gisteren geweest, hebbenden
machtigen Dom en hot trotsche paleis bekeken.
zijn op malle pantoffels door een eiridelooze reeks
pompeuze zalen gegleden, geschaatst, en bek-af
naar beneden geklommen. Vandaag blijf ik liever
aan den buitenkant. De weg gaat «teil naarboven:
beneden glinstert de rivier, daar achter golft het
Poolsche land naar de Karpathen, de Tatra toe,
blauw aan den gezichtseinder. Halverwege begint
links een lage borstwering, kanteelen van rooderi
baksteen, met lei en basalt bekleed; rechts de
buiehtmuur, ruig en geweldig. Tusschen muren
kruipt de weg den heuvel op; in de groote bocht
bij de kruin loert een zware, zware donjon uit
felle schietspleten het land in. Een tuin met
bloemen; dan het hellende, ongeplaveide slotplein.
De kathedraal, een staalkaart van alle bouwstijlen:
aan zijn voeten de kopergroene en gouden kapellen
van Sigismund en Stanislaus, er tegen aan leunend,
er mee vergroeid als kleine uitjes aan een bloembol.
Daarachter het paleis, de pralende arkadenhof,
de sierlijke, slanke renaissance-torens. Er is niets
aan te doen: deze burcht, gebouwd door koningen
die hun boeren god-mag-weten hoe ongenadig
hebben uitgezogen, is overweldigend; feodaal,
met eiken steen sprekend van een ongebreidelde!!
machtswellust, maar grootscher en prachtiger dan
wat ooit in tijden van gelijkheid en vrijheid
gebouwd is. liet sterkste motief van bouwkunst
is machts-expressie.
Beneden ligt Krakau. geen wereldstad, een tikje
provinciaal, maar het hart van Polen, Poolscher
dan Warschau, dat een Russisch tintje hoeft
overgehouden, Poolscher dan Poznan, dat
Piuisisch. dan Wilna, dat Joodsch is. Krakau, de stad
van de bouwers, de schilders en de beeldhouwers,
van de kerken, de koffie en de schoone vrouwen.
Ik heb spijt, dat een Poolsche' reis niet uit n
enkel verblijf in Krakau kan bestaan.... En dat
ik niet tot de weinigen behoor, die de kunst ver
staan in luttel dagen een stad. een sfeer, het
ossentieele van het milieu waarin men vertoeft, in zich
op te zuigen en als vast en verworven bezit mee
naar huis te nemen.
Langs de wallen met hun frissche plantsoenen
slenter ik terug, naar mijn stamcafé", de Espla
nade, waar je op een gezellig terras bij een weerga
looze Wiener melange de voorbijgangers kunt
gadeslaan. liet is vol. ik mag blij zijn. dat ik nog
een tafeltje krijg. Aan het tafeltje naast me wordt
geschaakt. Dat is lastig. Ik ken het spe!, ben <>r
jaren verslaafd aan geweest, en kan geon stukken
zien zonder heimelijk mee te spelen. Ik probeer
naarden agent te kijken en do regelen van het
Poolsche ve.vkeer t o. ontcijferen; maai' ik loer naar
logge Poolsche schaakstukken, hetzelfde model
als waarmee Uasovsky of Zabodrodsky of hoe-ie
heeten mag me jaren geleden in Ostrau do das heeft
omgedaan. Ik ben plotseling niet meer in Polen -- ik
ruik combinaties en valstrikken, verkeerdeloopers
on stikniatten en voel me oneindig verheven
boven dat geknoei op dat bord daar. Dit. is erger
dan bridge, (üsteron bon ik in hot hotel de bridge
club voorbijgegaan zonder althans te probooroti
af te luisteren hoe vier-sohoppen en
Kly-('ulbortson in het Poolsch heeten. Maar x.elfs do
Poolsche verdediging zij bestaat on is niet erg
soliodo fascineert moer dan een dwiingposit io.
Wat dio onnoozele jongeling daar spoolt. is trou
wens hoelemaal geen verdediging hot lijkt
mooi' op oen zolfniat in hoogstens....
Op dat fatale oogonhlik komt tic vrouw voor wie
ik goboroii ben on mot vreugde zal sterven, non
chalant het torras op on bon. ik reddeloos on a.
tempo mat. Zij is schoon als do niorgon. slank als
oen berk. Poolsch als hol best;' van Chopin. Zij
beweegt zich mot do gratie van hot ruisohondo.
ranke riet, zwool't onaardsoh langs mijn tafeltje
on geeft oen dikkort met een kaal hoofd een luiden.
sniakkondori/.oeii. Ik sta op. betaal on vlucht mot
straffen pas .Vanavond gaat mijn trein. Hoe leelijk
is hot Rondeel - net een suikertaart van steeu!
I i oe heb ik ooit die wrakke, attandsrtie
Elorianpoorl mooi kunnen vindon! Kn hoe onstoi l'elijk
vervelend is liet hotel! Ik dank don hemel, dat
ik vanavond niet moor in Polen zal zijn.. ..
Astoria te Amsterdam heeft voor 1933 oen
fleurigen driemaandelijkschen wandkalender doen
vervaardigen door studio Vidal. liet is oen goed
verzorgd drukwerk geworden, bestaande uit vier
kwartaalbladen, met op elk een reproductie naar
aquarel in vroolijke kleuren, die beelden geven
uit den pruikentijd, respectievelijk van een taverne,
restaurant, terras-caféen bar. Een geslaagde
reclame, waarvan distinctie uitgaat.
Een prachtige wand versiering is de uit /.es bladen
en een schutblad bestaande Diorenkalendcr. Do
bladen bevatten elk oen kalender voor twee
maanden en een uitstekende teokening van een
of ander dier. Wanneer de data-bladenhun dienst
hebbon godaan, kunnen do lithos afzonderlijk
worden uitgesneden en als wand versiering worden
gebruikt. Deze Dierenkalender is een geslaagde
uitgave, zoowel praktisch als kunstzinnig.
Ilalfjaarlijksche Kalender van Rotterdam, ont
werp, foto's en foto-montages van Paul Schuitema.
Door deze serie karakteristieke foto's wordt de be
langrijkheid van Rotterdam, in de eerste plaats als
havenstad, naar voren gebracht. Uitgave Drukkerij
Chevalior, Rotterdam.
Een maandkalendertje op een kleurig, vroolijk
schild van magriotonbloemen heeft de firma
Ringers te Rotterdam doen vervaardigen. PO
kalender is een gedeelte van de verpakking van
de door genoemde firma gefabriceerde
magrietenchocolado. Het schild is geheel los van de doos,
zoodat het als wandversiering practisch kan
worden toegepast. Reclame komt op deze nuttige
en sierlijke emballage die oen aardig novum
is niet voor.
Evenals vorige jaren, geeft do N.V. Mij. tot
Exploitatie van de Victoria-Bron gevestigd te
Amsterdam, weder een practischon maandkalender
uit, voorzien van eenigo reproducties \an foto's,
o.a. van de op 380 Mtr. diepte ontspringende Bron
te Oborlahnstoin: van het bedrijf va.n deze
Xedorliindsc-he Maatschappij; on oen paar mooie stads
gezichten van Amsterdam, Rotterdam on Den
l laag.
Duidelijke datumcijfers on oen memorandum
voor het maken van kleine aa.riteokeningen zijn
vorder op dezen goed uitgovoerdeii kalender aan
gebracht.
Te?itoonstellingen
Kunstzalen Vocht.. Amsterdam. Work van K.
T. Redorer. Tot 17 December.
Voor do Kunst, l'trechl. Werken van Johau
Thorn Prikker. Tot IS December.
Kunsthandel Saiiteo Laiidweer, Amsterdam.
(iraphisch werk door A. Schotel en .1. Proost.
Tot 20 December.
Kunstzaal Bernard Houthakker. Amsterdam.
Tentoonstelling van Fraiische etsen. Tot 20
December.
S'cheltoma «.v. Ifolkema's kun^t laiidel, Amster
dam, (.ral'iseh werk van John Huikland Wright.
Tot 20 D.'combor.
Kunst zaal van Meurs, Amstordü.m.
Kerstt.'iitoonstolling van voortbrengselen, toogopnsto kuii:-t.
Tot 21 D. combi r.
.Met/, en ('o.. Ainst.'rda.m. Knippatr.meu door
Mies Delió. Tot 25 December.
Kunsthandel van Lier. Am^terd'im.
Schildoro'i t.'eken vork dool' Louis Saalborii.
.Inbileutnt >iit:>ons( clliim1. Tot 2."> December.
Kunsthandel Ketter. Amsterdam. Schilderstuk
ken on Pastels dooi' L. W. R. Weiickebach. Tot
l Januari.
Kunsthandel BuftVi A: /n. Amsfer,la,m. Werken
va n Toon Kelder. Tot 3 .'aiiurri
Kuusj/.a;:l van l.ior. Am-t ?i-.lam. Werken v.i.n
Kdgar Ei rnhi i.t. Tot ."> ,liiiu;:ri
D. G. SANTEE LANDWEER
KUNSTHANDEL, Keizersgracht 207 (tusschen
Raadhuis- en Hartenstraat), AMSTERDAM C.
Tot 2O December. Tentoonstelling
graphisch werk door A. Schotel
en J. Proost.
Geop:nd alle werkdagen van 10 12 en IVi?5 uur.