De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 17 december pagina 9

17 december 1932 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

No. 2898 De Groene Amsterdammer van 17 December 1932 Het kind en zijn speelplaats ..._ ,. Paul Bromberg (Schetjes van R. van de Griend) Vroegere reijuisieten: het kinderkamer-ameufclement; het kinderkamerbehang-met-sprookjesfries; de kinderkamergordijneii-met-beesten, de Mnderjuffrouw. En het kind ook nog. Het werd wel niet meer ingebakerd, maar wel ingemeu beid; de bewegingsvrijheid bleef toch aan banden gelegd. J5en overvolle kamer met voetangels en klemmen, waarvoor de juf telkenmale haar waarschuwende .stem moest laten hooren. De boeman deed niet meer opgang, maar men ontzag toch de vrijheid van fantasie allerminst. Twintig keer liepen Hans en Grietje langs de behangfries, telkens achtervolgd door de booze heks, die telkens post vatte bij haar verraderlijk-lokkend suikerhuis. Thans: het kind. Bewegingsvrij heid, lichte omgeving, weinig om schoon te houden en te verbieden. Het kind moet zich zelf kunnen helpen, zich zelf kunnen ontwik kelen. Onze taak is, het daartoe in de gelegenheid te stellen en de belemmeringen weg te nemen, 'j Hoe? Zoo weinig mogelijk meuhilair; alleen een ligmatrasje, meerdeelig (zie afbeelding), dat ook als zitplaats gezet kan worden; kubussen als zitgelegenheid en als spel (opstapelen, poppenhuis, een trein enz.), een tafel. Aan den wand een speel plank, die later als schrijf plaats kan dienen, berging voor speelgoed (later boeken). Ken ruime geschikte werkplaats met een speelterrein op den grond (linoleum is bacteriën-doodend materiaal). met ringen (tevens schommel) aan het plafond. met een verhoogd vloergedeelte als podium voor zien van opslaande klep (voor berging van speel goed en speelmateriaal: zand !), met een fonteintje {waar het met water kan knoeien) en met een hoek, waar de Moeder haar werk kan doen (naaimachine b.v.). Maar de sfeer? Voor zoo'n kindje moet de om geving ook een beetje ,,aardig" gemaakt worden. Daar is geen sprookjes-fries en beesten-cretonne voor noodig; maak de wanden effen met afwaschfoaar behang en kies b.v. voor eiken wand een andere <maar op elkaar afgestemde) kleur; ook kan een waudqedeelte (aangepast bij de wandirideeling door het kastmeubilair, speelplank, venster enz.) een andere kleur gegeven worden. Zoo zijn tal van aardige kleurafwisselingen te maken, die mér beteekenen, dan schabloonachtige plakkerij. Imiteer geen groote-menschenkamer in kinder formaat, noch naar indeeling, noch naar meubilair. ao|0 speelgoed is af '?De Groene" zegt liet ook noch naar stoffeeriug. Bedenk eerst wat het kind dagelijks wil doen en tracht het de middelen daartoe te geven. De inrichting van zijn speelplaats moet ver anderbaar zijn, want niet de jaren wijzigt ook de manier van spelen. In de box-periode hebben we te zorgen, dat de box tochtvrij staat, niet op de grond dus, maar op een verhooging (waartoe liet podium-met-berging kan dienen); daar het kind dan tevens uitzicht krijgt naar buiten, zal het den gebruikelijke afkeer tegen box-verblijf niet hebben. Buiten valt waar te nemen; wat buiten geschiedt houdt zijn aandacht bezig. In den kruiptijd zal een leege kinderkamer na tuurlijk ook minder steenen des aanstoots be vatten, resp. minder builen veroorzaken. Het podium behoeft niet hooger dan n opstapje te zijn, gevaar levert het dus niet op. Het heeft geen zin de wanden vol met plaatjes te hangen, het box-kind zal er niet op letten en het is veel ver standiger om de z.g. aankleeding" te richten op iets ouderen leeftijd. Dan voorkomen we ook, dat het schoolgaande kind zich ,.te oud" gaat voelen voor de kinderachtige kamer. Fijne, zuivere, lichte kleuren, gén decor, dat alles overheerscht op wanden, grond en gordijn, zóó kan het speel terrein een sfeer houden, die mee wisselt met den groei van het kind .... of voor meerdere leeftijden tegelijk geschikt is. Den kleuters kunnen we groot genoegen doen met een wand vlak van linoleum; daar kan het op krassen met krijt en zijn eerste decoratieve lusten botvieren. Het schoolgaande kind zal dit wandbord ook nog kunnen gebruiken; als krijtbakje kan een zeephouder (in te bouwen model) dienen. Iri het linoleum van de vloer wordt, een uitgehold gaatje als knikkergat geapprecieerd. Het iets oudere schoolgaande kind kan opdeplaats. waar het speelpodium heeft gestaan, een. werkbank neer zetten met opstaanden. wegneembaren, houtenrand op de vloer, die de krullen tegenhoudt:. Nu komt de t:ijd, dat er enkele meubelstukken noodig zijn-, stoelen, een flinke tafel. De ex-speelplank wordt mi ,.bureau", door een gedeelte van het blad als schrijfvlak te gebruiken (een stuk rubber) en aan weerszijden onder het blad, naast dit schrijfvlak, planken te laten timmeren voor boeken; liefst ook enkele laden. die als hanglade aan het blad van de vroegere speelplank bevestigd kunnen worden. Welke kamer zullen we bestem men voor de belangrijke functies hierboven beschreven? -Een kamer met zon, dus niet op het noorden; een kamer met een breede (of te verbreeden) vensterplank, voor bloe men, terrarium enz. Kn als er geen kamer o\ er is? Dan moeten we het speelterrein elders zoeken en in de eerste plaats kornt de logeerkamer dan in aanmerking om v ooi' het kind gere>iuireerd te worden. Opklapbedden zijn voor logeerslaap plaatsen best bruikbaar, dan zal wel ruimte voor het kind overblijven. Is alleen een permanente slaapkamer beschikbaar (met veel zon) dan combineeren we die kamer als slaap- en kinder kamer. Daar doen we bete!' aan. dan met het toewijzen van een zon-loos vertrek als speelterrein. Tuin. balcon of plat dak worden natuurlijk gretig aanvaard. Is het dak niet veilig, dan kunnen we met houten hitten een afscheiding maken, een soort groote goal tegen den huismuur aan. Ook een dakvloer niet onvoldoende afwerking kan dooi' latten, waarop een houten vlonder gelegd is, bruikbaar worden. Nu de kwestie van toezicht. 'A\\n er meerdere kinderen, dan houden ze 7.i«'h samen bezig en als er gevaar komt opzetten, begint er wel een te gillen als alarnischel. Moeilijker is het kind-alleen, 'n de keuken mag het niet vertoeven, daar dreigt te veel gevaar. Ken speciale kinderhulp zal niet ieder er op na houden (gelukkig), zoodat er eenige communi catie gevonden moet worden met de kamer, waar het kind speelt en waar de Moeder moet verblijven. Ken. gedeelte van deur of wand kan van glas gemaakt worden; als het kind in de woon-eetkamer een plek kreeg toebedeeld, kan wellicht een doorreiklnik (doorzichtig) tevens voor het noodige contakt tusschen Moeder en kind zorgen. O rauw is alle theorie. Terwijl ik hier talrijke wijze lessen uitdeel, stapt een bewoner van de kin derkamer bij mij binnen, de vleeschklopper over de schouder, een voeten bankje in de hand. Hij komt vlak bij me zitten op den grond en hamert uit bundig ; gisteren heeft hij een kleedje spijkervast ge klonken, wat mij op het idee bracht een oud stuk speelgoed, het hamerbord, weer in eer te herstellen. Het is een plank met gaatjes, waardoor ronde stokjes gehamerd kunnen worden (zie afb.). Het model is te zien op het Museum voor Ouders en Opvoeders te Hotterdam. 's-(!r,ivendijkwal "(! B. Daar vond ik ook een waterknoei-tafel. die den weidschen naam droeg van riviertaf el. Ik neem me voor, beide speel-apparaten aan te schaffen: inmiddels gaat het hameren krachtdadig voort. Ja. 't is een probleem, hoe je de kinderen in hun eigen domein houdt. Wat er buiten ligt, schijnt altijd speciale bekoringen te hebben ! Als voor zorgsmaatregel doen we er goed aan alle stopcontakten te laten veranderen in veiligheidscoritakten. Da/i kunnen ze rustig in de gaatjes van het contakt peuteren, want er staat pas stroom op, als eerst de schijf een kwart slag is omgedraaid (hetgeen gemakkelijk geschiedt bij het inschakelen met den stekker). De aspirant-timmerman heeft devi vleesfhklopper inderdaad als zoodanig gebruikt en de pijnlijke vingers steekt hij in zijn mondje. Nu kruipt hij via den divan boven op mijn tafel en in een oogenblik weet hij den wagen van de schrijfmachine een duw te geven zoodat de letters op verkeerde plaatsen neer kletteren. Dan wordt de onverlaat weggevoerd naar zijn speelterrein., dat elk kind uit wil breiden met natuurlijke expansie-zucht. De kin derkamer moet het stoepje-blamv" voor het kind zijn daar is het standjes-vrij. De zucht naar emotie maakt echter, dat het de veilige poorten van zijn eigen wereldje verlaat en steeds weer belandt ir. de grootemenschen-vertrekken. Ken leuke practisehe kinderkamer is begeetenswaardig, maar voor het kind is het doen en laten der groote mensehen nóg begeerenswasrdiger. De speelkamer is slechts de basis voor hun operatieterrein. R.&-. Nieuwe Uitgaven Kly ('ulbertson. Hij» hicilnt/xffem, vertaald door Mr. K. \V. (loudsmit. l'itgave van Van l lolkema en Warendorf. Amsterdam.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl