De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 24 december pagina 12

24 december 1932 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

sf-v Amerikaansche jeugd in opstand G. Simons EEL veel ouders, opvoedkundigen, geestelijke herders, van allerlei godsdienstige richtingen nemen nog altijd het verouderde standpunt in, dat het sexueele vraagstuk niet in de school opgelost kan worden. Volgens hun theorie moet men de opvoeding der kinderen niet geheel en al overlaten aan de school. De ouders, zoo verkondigen zij, zijn in eerste en laatste instantie verantwoordelijk voor de sexueele op klaring hunner kinderen. In de tweede plaats komen de geestelijke herders daarvoor in aanmerking. Zij die zoo spreken motiveeren die uitspraak door voorop te stellen, dat ieder kind zijn eigen karakter, ziel en hersenstel bezit en daarom kan niemand tevoren berekenen hoe ieder kind reageert op de lessen die de onderwijzer geeft op sexueel gebied. Men kan niet tevoren bepalen of er goed of kwaad mee gesticht wordt door aan het kind een idee te geven van de meest voorkomende sexueele problemen of van de dingen die betrekking hebben op het geslacht. * * * Sinds judge Ben. B. Lindsey zijn Revolt of Modern Youth" en zijn The Companionate Marriage" door de glanzend gezeemde vitrines van ons maatschappelijke huis gegooid heeft, zijn vele bedachtzame en behoudende ouders, leeraars, opvoedkundigen en geestelijke her ders tot geheel andere gevolgtrekkingen gekomen. De schoone schijn was zoolang en zoo goed bewaard, dat niemand het eigenlijk noodig vond, om er mede te breken. Het eeuwigdurende gemoraliseer heeft iedereen, zelfs de verstandigste, van de wijs gebracht. Vroegrijp vroeg rot, was een der vele dooddoeners waarmee men zich in slaap wiegde. Wat niet weet wat niet deert, vormde het alpha en omega hunner wijs heid. Kinderen waren zoo fijngevoelig, zoo spoedig gekwetst, hun zieltjes waren zoo teer, dat zij evenals bloesems in het voorjaar, onder den ijzigen wind der kennis bevriezen zouden. Judge Lindsey is de stichter geweest van rechtbanken voor kinderen (juvenile court). Zijn voorbeeld is door geheel Amerika en door vele buitenlandsche staten opgevolgd. Hij begon dat experiment in Denver Colorado, stad van ongeveer driehonderdvijftig duizend zielen. Wat hij daar als rechter en vertrouwensman van duizenden kinderen in den leeftijd van elf tot achttien jaar gehoord heeft, stelde hij te boek met het resultaat, dat zijn naam door een zekere klasse van onbeschaafde en dus niets tolereerende menschen, door het slijk werd gesleurd. Verdraagzaamheid jegens andersdenkenden is een der voornaamste eigenschappen van den beschaafden mensch. Men kan het niet eens zijn met Lindsey's conclusies over de z.g. moraliteit van de Denversche schooljeugd, zonder den judge daarom te lijf te gaan met mestvork en straatvuil. Dan vraagt men echter teveel van die soort lieden, die zich de hoeders noemden van de publieke moraliteit en geen acht willen slaan op den inhoud der wit gepleisterde graven. Wat is er overgebleven van de idealen onzer voorvaderen en wat van de doeleinden die zij nastreefden ? De idealen werden misvormd in eeuwigdurend gezeur over moraliteit, onkreukbaar fatsoen, respectabiliteit, decorum, conventie en de practische doeleinden veranderen in huichelarij en schijnheiligheid. Amerikaansche jongens en meisjes werden en worden nog steeds opgevoed alsof zij geslachtsloos zijn en niets behoeven te weten van het sexueel systeem, van geslachtsdriften en sexueelen omgang. Wat is, of beter, welke zijn de gevolgen van die geheimdoenerij ? Lindsey heeft de stad Denver met ongeveer driehonderdvijftig duizend zielen als gemiddeld genomen voor alle Amerikaansche steden. Zeer waarschijnlijk zijn de toestanden onder de jeugd der wereldsteden precies zoo onhoudbaar. Vierhonderd vijfennegentig meisjes die op de Highschool (H.B.S.) gaan, hadden hem toevertrouwd, dat zij sexu eele ondervinding hadden opgedaan met jongens en mannen. Hiervan waren vijfentwintig bevrucht geworden. De anderen zorgden er voor, dat dit niet gebeurde door contraceptieve middelen te gebruiken; die methode is onder Highschoolmcisjes in die van de Colleges algemeener bekend, dan algemeen aangenomen wordt. De rechter van het hof voor minderjarigen, die door jarenlangen omgang met Highschoolmeisjes en jongens hun vertrouwen had gewonnen, schrijft dat honderden meisjes de hulp hadden ingeroepen van den abortionist. De highschool-jongen danst gewoonlijk naar het pijpen van het meisje. Lindsey schrijft dit toe aan de vroegere rijpheid der meisjes. Door het sluiten van publieke huizen van ontucht, begonnen de jongens naar meisjes te zoeken van hun eigen scholen. Naar men zegt, zouden de zeden gedurende en na den oorlog, iets losser geraakt zijn. De jonge Amerikaansche soldaten die in de loopgraven vochten, leefden onder de impressie: over een uur, vannacht, morgenochtend, leven we niet meer. Let us have a good time.... you never can teil." Gedurende die jaren tot 1930, heerschte in bijna alle staten voor spoed. De meeste jongens en meisjes kenden geen zorg voor het dagelijksch brood. Men koesterde in 't algemeen geen zorg voor een betrekking. Auto's waren goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar op afbetaling. Langs de heirwegen rezen z.g. roadhouses als paddestoelen uit den grond. Jongens noodigden de meisjes uit ,,to have a good time". In hun heupzak was de zilveren flacon met whiskey verborgen. Jongens en meisjes, die, toen er geen verbod op alcohol bestond, zelden of nooit dronken, vonden het smart" en flip k om brani te maken. De ouders leefden in de verbeelding dat hun kinderen kuische engelen waren, die geen geslachtsdriften bezaten. Geen enkele leeraar of leerares scheen ooit op de gedachte te komen, dat haar leerlingen meer van het geheime sexueele leven afwisten dan zij ooi t hadden durven

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl