De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 24 december pagina 19

24 december 1932 – pagina 19

Dit is een ingescande tekst.

Hef spel van verkennen LORD BADEN POWELL OF GILWELL, de Wereldleider der Padvinders, zei in zijn' beschouwingen over de Padvindersbeweging o.a.: Kijk naar de vele achtenswaardige mannen, die het van niets tot iets hebben gebracht. Dit werden ze niet, doordat ze zoo'n goede waardeering hadden voor de vakken lezen, schrijven en rekenen. Wat hadden ze dan ? Ze hadden karakter. Hoe komen we tot karak terontwikkeling? De bekendste deskundigen verklaren, dat we het karakter niet in de schoolklassen kunnen vormen. De hedendaagsche onderwijzer erkent ten volle de noodzakelijkheid van karaktertraining maar hij kan dat onmogelijk toepassen met een groote klasse. Wat ik onder karakter versta? Karakter, dat is, manlijkheid, eergevoel en een weloverwogen ruime kijk. De Internationale Padvindersbeweging beoogt nadrukkelijk aan het gemis aan karaktertraining tegemoet te komen. In de 24 jaren van haar bestaan, heeft ze haar vermogen getoond om den jongen te kunnen vangen en door bezigheden, welke hem pakken te ontwikkelen: i. Karakter en inzicht. 2. Gezondheid en Lichaam. 3. Liefhebberijen en knutselarijen. 4. Onbaatzuchtig dienen voor anderen. Vraagt men nu wat de Beweging wil, dan antwoord ik: de Padvindersbeweging wil in de eerste plaats karakter vormen en een goede burgerschap, het wil persoonlijke doeltreffendheid bevorderen tot welzijn van de gemeenschap. Dit klinkt nogal branieachtig, voor wat ge kent als een bende raas kallen in korte broek met cowboy hoed en een stok in de hand; maar houdt wel voor oogen, dat ge hun karakter niet kunt vormen door de doodgewone klasselokaalmethoden. De jongens zijn er op gebrand om zich bij een leuk spel aan te sluiten van een broederschap met gezond kampleven en vlot pionierswerk. Hun moreel wordt ontwikkeld door onze methoden van zelfbestuur onder een code van ridderschap in de Padvinders-Wet. Hun physiek wordt ontwikkeld door hen van aangezicht tot aangezicht te brengen met de natuur. Pad vinders maken zichzelf doeltreffend niet alleen ten eigen bate, maar om voor de gemeenschap van nut te zijn, met andere woorden om goede burgers te worden. Karakter is het meest essentieele voor een man ten opzichte van een succesvolle loopbaan. Karaktervolle menschen is essentieel voor het karakter van het land en een land met karakter is essentieel voor zijn welvaart. Als een school" voor karaktervorming is vanzelfsprekend, dat de Padvindersbeweging niet-militaristisch, niet-sectarisch en niet politiek is." Wien had ik ter inleiding beter aan het woord kunnen laten, dan Baden Powell, den stichter en Chief Scout der Padvindersbeweging? Uit eenige zijner redevoeringen deed ik een greep; meent nu echter niet dat de Beweging hiermee in haar geheel gepeild is ! Voor nadere be schouwing en diepere studie, raadplege men de uitgebreide litteratuur, welke thans in de talen van het meerendeel der beschaafde landen over dit onderwerp bestaat. Men zal spoedig merken, dat men, om deze Jeugdbeweging te door gronden, de levensgeschiedenis van de merkwaardige en geniale figuur van Lord Baden Powell of^Gilwell^dient te kennen. Men zal dan leeren, dat een geweldig energieke, alom populaire, artistieke, moe dige, slagvaardige man, gerijpt door de jaren en door ervaring, maar bovenal jong van hart, een ongeëvenaarde Jeugdbeweging grondvestte. DE GRONDVESTEN VAN HET SPEL." Hiermee doel ik op de Padvinders-Wet en de Padvinders-Belofte (door buitenstaanders vaak met eed" betiteld, waarmee ze blijk geven van totale onwetendheid, gepaard aan de kwestie van de klok en den klepel.) De Chief Scout heeft in de Wet, binnen enge grenzen veel verzameld van de zedenwetten der wereld. Hij drukt dit uit op positieve wijze, geeft den jongen een prikkel, geen uitbrander, een aanmoediging geen verbod. Meer nog, de Padvinders-Wet is dusdanig gesteld, dat de jongen begrijpt, wat ze omvat. De Wet doet een direct beroep op hem, omdat alle factoren, welke ze bevat, hem vertrouwd zijn in het dagelijksche leven. Verschillenden meenden, dat de Padvinders-Wret een onmogelijk ideaal vertegenwoordigde. Een ideaal is ze, maar volstrekt niet on mogelijk, immers is niet een ideaal een doel, dat hooger rijst, naarmate we het dichter naderen, evenals de opeenvolgende toppen van een bergketen ? De Padvinders-\Vet luidt: i. Op de eer van een Padvinder kan men vertrouwen. 2. Een Padvinder is trouw. 3. Het is de plicht van een Padvinder zich nuttig te maken en anderen te helpen. 4. Een Padvinder is een vriend voor allen en een broeder voor alle andere padvinders. 5. Een Padvinder is ridderlijk. 6. Een Padvinder is een dieren vriend. 7. Een Padvinder weet orders te gehoorzamen zonder tegenspreken. 8. Een Padvinder glimlacht en fluit onder moeilijkheden. 9. Een Padvinder is spaarzaam. 10. Een Padvinder is rein in gedachten, woord en daad. De Padvinders-Wet stippelt den rechten weg door het leven uit, en mikt op een hoog doel. Juist hierom, om dat hooge doel, dat zoo vaak buiten het bereik van ons onvolmaakte menschelijke wezens ligt, dienen we goed te beseffen, dat de Belofte, die alle Padvinders afleggen, luidt, dat ze ernstig zullen trachten zicli aan de PadvindersWet te houden. Men kan haar verzaken, maar als dat gebeurt dient de Padvinder te beseffen, dat hij nog geen hopeloos geval is, maar dat nu van hem verwacht wordt, dat hij weer en nog eens weer zal trachten de Wet na te leven. Volgt hier de Belofte, als bron, waaruit het Verkennen ontspringt, als kracht, welke aan het Verkennen leven geeft: Op mijn eerewoord beloof ik ernstig te zullen trachten: i. Mijn plicht te doen (voor bijzondere groepen kan deze regel luiden: Mijn plicht te doen voor God en mijn land). 2. Iedereen te helpen, waar ik kan. 3. De Padvinders-Wet te gehoorzamen.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl