Historisch Archief 1877-1940
Jcugdnummer
21
Kerstmis 1932
slotte na een samenvatting zijn hoofdstuk voor te leggen getiteld:
Voortrekkers. Hierin wijst hij op de bedoeling van de Voortrekkers
beweging : i°. Het land heeft echte mannen noodig. 2°. De wildernis is
de beste school om mannen te maken.
Van het verschijnen hiervan af (in 1922) ontwikkelde zich regelmatig
de Voortrekkersbeweging bovenal in het Britsche Rijk; het aantal
Voortrekkers groeide gestadig, men kreeg steeds meer ervaring.
Groote, schier onoverbrugbare verschillen blijven tusschen de
Padvinders- en die vele andere bewegingen bestaan. Eerstens omdat
de Padvinders een ]eugdbeweging de andere maar al te vaak een
Jeugdzorg vormen. Zij kunnen zich niet los maken van de leiding,
de ouderen; volwassenen denken voor de jongens in plaats van de
jongens te laten denken en doen daarna. Tweedens omdat die
jeugdvereenigingen politiek in hun blazoen voeren. Wij hebben, als Pad
vinders, alle respect voor onze jonge broeders in andere
vereenigingen, en verheugen ons, als we hen ook op het buitenspoor aan
treffen, zwervend in bosch en veld, maar we meenen, dat ze onver
standig doen een bepaalde politieke partij voor te staan, daar ze nog
niet rijp zijn, om de beteekenis daarvan te besef
fen. De Padvindersbeweging is door haar begin
selen mogelijk in republiek, zoowel als monarchie,
want ze gehoorzaamt de wetten van het land,
zooals ze door de meerderheid van het volk zijn
vastgelegd.
Een derde onderscheid is, dat de
Padvindersbeweging, behoudens een zeer kleinen staf voor
administratief werk, leiders niet salarieert. Com
missarissen en Leiders doen hun werk belangeloos,
gehoor gevend aan den roep van den Chief Scout
in zijn hierbovengenoemde handboeken.
Ik meen nu de historie en vraagstukken in dit
bestek voldoende duidelijk te hebben gemaakt en
wil nu trachten U iets van het werk der Voor
trekkers duidelijk te maken.
Een Voortrekker is een jonge man, die van het
buitenspoor houdt, die bij voorkeur de drukte van
het groote-stadsgewoel ontvlucht om met zijn rug
zak op en zijn trouwen stok in de hand, zich een
weg te banen door bosch en over hei. Hij doet dit
met zijn besten vriend of met zijn heele Ploeg,
bestaande uit ongeveer vijf man onder leiding van
n hunner, den uit hun midden gekczen Ploeg
leider, die tegenover den Voortrekkersleider voor
zijn Ploeg verantwoordelijk is. Zwervend maarniet
doelloos, gaan zij door de natuur, luisterend naar
het gejubel der vogels, opmerkend de rijkheid der
flora, maar tegelijk speurend naar een kampplekje,
om hun schuiltentjes op te slaan.
In hun zwerftochtverslagboek teekenen ze de
bijzonderheden aan, welke ze onderweg ontmoe
ten, maken een schrapje van een landelijk plekje,
noteeren de historische of architectonische bijzon
derheden van een ruïne, de merkwaardigheden van
een kleederdracht, enz. Dit vormt niet alleen een
fijn logboek voor henzelf, maar ook voor de
andere leden van de Ploeg of Stam, wanneer zij
dezelfde streek gaan bezoeken.
Is de kampplaats bij kreek, in bosch of duin
bereikt, dan ontplooit zich niet alleen de inhoud
van den rugzak, maar ook de grootste activiteit. Een
taakverdeeling volgt en weldra verrijzen de kleine
npersoonstenten en worden er, zoo zuinig moge
lijk, plekjes vrij gemaakt voor kookvuur,
afvalputje, kampvuur enz. Het potje r/ordt gekookt,
de spullen omgewasschen en een avondtippeltje
gemaakt om de zon te zien ondergaan, of de reeën
te besluipen en hun doen te bespieden, of om een
praatje met den boer te gaan maken en te
informeeren in welk opzicht ze hem kunnen helpen, als
dank voor het gebruik van zijn terrein.
Rijzen de laatste zonnestralen tot de boomtoppen en hóóger al,
dan is het tijd voor den kampvuurhouder zijn vuurboog op te zoeken,
om daarna op Indiaansche wijze een vonk te wrijven'" en het
raadsvuur te ontsteken.
Allen scharen zich, in hun dekens gehuld, rond het warmend vuur
en luisteren naar de woorden van hem, die een geschiedenis verhaalt,
soms een avontuur, zelf beleefd op een zijner verre zwerftochten,
andermaal ontwikkelt zich een gesprek, waar allen aan deelnemen.
De groote chocoladepot doet onderwijl de ronde, de gitaar klinkt....
En als de laatste stronken gaan smeulen, wordt de avond be
sloten met een korte ceremonie.
Het leven buiten is er n van zelf behelpen, van waarnamen,
oriënteeren, van schoonheid en van gezondheid. Zei de Chief
Scout niet: De wildernis is de beste school om mannen te maken?"
Welnu, het buitenspoor is ónze wildernis.
Ons land is schoon, onze plannen groot, maar het weer vaak slecht.
En is het op onzen breedtegraad niet langer winter dan zomer ? Dit
alleen al maakt een programma naast het buitenleven noodig.
We mogen niet vergeten, dat we, hoe graag we een echte
Back-woodsman" zijn, in feite stadsmenschen zijn en ons dus moeten aanpassen.
Droste-mannetjes sieren den
boom. Van den voet tot de
spits. Droste-mannetjes sieren
hem met
Droste-Kerstkransjes, met Droste-Pastilles en
Droste-Bonbons. Droste-man
netjes brengen den Kerstboom
grooten luister bij. Door de
vermaarde Droste-kwaliteit,
waarmede ze hem omhangen.
Laat daarom ook in Uw
woning de Kerstboom straks
staan in het teeken van Droste!
Spaart plaatjes voor het nieuwe album ,,Bali".
DROSTE
ALTIJD WELKOM!