Historisch Archief 1877-1940
N
l
. Lucas - Toon Kelder
- Fritz Mühsam
. E. van den Tol
Kunstzaal van Lier
het gelukkig peinzen over een
? ijdrooin. Deze composities beschouwt,
?t "en terecht, de schilder als zijn
hoofdt werken; zij vatten zijn studies naar
Jhet naakt, zelfs zijn schilderingen
MjVan naakten tesaam tot een hoogere
q «enhéid, waarin natuur en
verbeel' ding tesaamgaan, en willig gaan te
? saam. Er is in deze composities de
j natuurlijkheid, die van ieder voldra
gen schilderij een zeker kenmerk is.
?'De inderdaad gelukkigste"
compcsi1 , tie en het belangrijkste werk van deze
tentoonstelling is de compositie met de
tsf tdndhonden en met den musiceerende,
*; liggend bij de naakte vrouwen. Deze
',' lichamen (uit rood, geel en blauw ge
schilderd; soms getypeerd door een
bepaald zwaar-zijn van sommige
deelen van het lichaam) hebben een
Verfijnd vibreeren in de kleur. De
gezichten en lichamen zijn buiten
het dramatische en buiten het tragi
sche gehouden, waarom zouden zij
ook bewogen' zijn ? Zij zijn buiten het
vergaande en verschietende gewenscht
en gevoeld zij leven in een gulden
tijdvak, in de natuur en met de dieren
vlakbij. Dat is de persoonlijkheid
van Kelder tusschen de andere schil
ders; hierdoor staat hij, van klassieke
gezindheid, naast de anderen. En
als schilder ! Er is geen druppel
archaeologie of iets dergelijks in dit
Werk het is een schilderen vol
welbehagen. De kleur van zoo'n
werk, om het nog eens nader te bepalen,
is een volle rijkdom van het natuur
gedeelte rond de uiterst beweeglijke
blankheid der naakte lichamen. Van
de naakten-alleen, die ge hier als
schets en als schilderij vindt, als
studie en als volledig-gewild werk,
gaat onmiddellijk mijn voorkeur naar
dat naakt, het blauwende, dat naast
de compositie" met de windhonden
in Amsterdam nu hangt. Ook daar
is een doorgaande beweeglijke
teederheid van kleur en in het gezicht is die
uitdrukking, die -ik reeds bepaalde,
en die als een geluk is zonder gebeurte
nissen; waaraan alleen gebeurtenissen
vooraf aan gingen en misschien op
kunnen volgen. Meer dan deze twee
werken wil ik in dit artikel niet be
spreken; deze twee toch zijn de be
langrijkste uitingen van wat Kelder
wil en bereikt. PLASSCHAERT
Dorul van «Ier Heide bij
Fetter, Amsterdam
In de onlangs geopende tweede zaak
van de firma Fetter (op het Spui in
het pand waar lange jaren de kunst
handel van Caramelüen Tossari
gevestigd was) laat Dorul van der
Heide, die in Zwitserland geboren
werd, in München studeerde en, na
vele omzwervingen door diverse lan
den in het land zijner vaderen terug
keerde, een deel van den kunstz i tini gen
oogst zien dien hij op wedrennen, in
arena's, jachthavens en andere centra"
van mondaine en sportieve samen
komst vergaarde, liet beweeg en de
kleurige volte in het paddock. het fiere
draven van het vierspan voor den
mailcoach of het tweespan voor het
luxe-rijtuig op de breed e parkwegen,
het elegante, gespannen gebaar van
den toreadore en den picadore is hem
lief. liet 8%>el der strak en lenig ge
spannen vormen, de beheerschte
kracht en zwier" van mensen en
paard, vooral zooals die zich in de
Spaansche arena's afteeken.eu tegen
den compacten saamgebalden bundel
plompe spieren van den
aanst.ormenden doldriftigen stier, is hem een
feest voor het aesthetisch gemoed en
van dit feest zet hij een groot aantal
beelden in O. I. inkt voor ons neer,
teekeningen vol vaart en spanning.
die ik tot het beste van het hier
geëxposeerde reken.
Zonder het fier, het cd el-gespannen
gebaar der.. .. feestelijke, mondaine
en (of) sportieve oppervlakte, kan
deze knappe teekenaar moeilijk.
InToon Kelder
dien hij zich als schilder een enkelen
keer, zooals met een Giethoornsch
waterweggetje, wat oude
Amsterdamsche huizen, een hond met jongen,
daarbuiten begeeft en de stilte zoekt
en den dieperen droom der dingen of
van de natuur, vindt hij weinig en
tracht hij bijna altijd de leegte die
hier, hoeveel kleur hij ook gebruikt,
in zijn werk komt, aanstonds weer vol
te gieten met een, tevergeefs !, te hulp
geroepen en.... kunstmatig in gang
gezet spel van veel,,feestelijke"
zonneplekjes.
Fritz Mühsam bij II u Hu,
Amsterdam
Gaat men bij zijn beschouwing uit
van het criterium gedrevenheid, nood
zaak, dan zou men dit werk van den
Duitscher Mühsam voor een groot
deel talentvol experiment moeten
noemen, eerder dan kunst-schepping"
in diepsten zin. De stroom die zulk een
schepping stuwt in de eenif/c richting
die in ieder bepaald geval alleen maar
mogelijk is, die bij het ontstaan van
een kunstwerk de, voor dat werk
geëigende techniek als vanzelf op
roept, voelt men hier vrijwel nooit. Er
zijn kunstwerken waarin de kleur niet
anders dan in ternpera-tinten zou
kunnen te spreken komen en de
tempera-techniek dan ook zonder be
denken vanzelf gebezigd wordt; waar
in zij. die kleur, ook niet anders zou
doen dan vloeien, w g-\ loeien
Kunstzaal Buffa
in het vlnlt, buiten de slechts even
aangegeven contouren van vormen, die
aanvankelijk ook aan die kleur hun
drie-dimensionaal bestaan ontleenden.
Bij Mühsam is het veelal anders.
Krijgt daar het coloriet een gedempt,
primitief tempera-karakter, dan is
men zich aanstonds bewust van de
moeite die deze schilder zich gaf om
dat karakter met een olieverftech
niek te bereiken; breidt daar (als
b.v. in zin Lente, een meisjesfiguur in
een wit kleed) de kleur zich zelf
standig in het vlak uit buiten de,
later neergezette, kantigzwarte dunne
contouren, dan voelt men dit niet als
noodzaak, maar min. of meer als
bedachte primitiviteit, als gewild
archaïsme. Zulk een gevoel wekt een
wrevel die ons lichtelijk immuun
maakt voor de goede qualiteiten die
in dit werk toch zeer zeker te genieten
vallen. Kv is in het werk soms een
echte stille poëzie; een echte eenvoud
soms ook. Meestal wel slechts bij wijze
van element, dat overstemd wordt door
een niet geheel waarachtig vertoon
van primitiviteit en door echo's van
de pocx.ie van.. .. anderen. (Mühsam
werkte lang in Parijs en liet velerlei
moderne stemmen, ik noem b.v. die
van Dcfresnay. tot zich komen), maar
soms voluit in een werk-als-geheel,
zooals dan in het stilleven met
wijnflescli en bloemen, dat waarlijk poëzie
heeft en de ..H'.raaf' die oprechte
eenvoud bezit. A. E. v. d. T,
?**?
Dorul van der Heide
Kunstzaal Fetter