Historisch Archief 1877-1940
12
De Groene Amsterdammer van 31 December 1932
No. 2900
S
i!
f
Dramatische kroniek
Henrik Scholte
Kerstpremières
In de donkere dagen voor Kerstmis mag de
krant net als de banketbakkerijen en christelijke
vereenigingen-tot-steim neg zooveel werk maken
van kerstkribben, huiselijk geluk en vrede op
aarde, de krant na Kerstmis heeft altijd iets
van een demonstratief-revolutionaire
Katzenjammer. Omdat zij, der objectiviteit getrouw,
min of meer lange verslagen moet geven van
min of meer revolutionaire congressen, die de
twee-dagen-vrij eens breed-uit gebruiken om te
zeggen, dat zij het met een tweeduizend-jarige
overlevering positief niet eens zijn. Ook de kunst
pagina doet daar noodgedwongen aan mee,
sinds er naat de vaste mode van Heyermans altijd
wel ergens een Kerstpremière gegeven wordt,
waarin men de bourgeoisie rond den Kerstboom
(maar waarom eigenlijk altijd de bourgeoisie,
sinds de kerstboomen dit jaar gemiddeld een
kwartje kostten en de complete ver-siering bij
de Hema vijftig cent?) eenige intusschen k
oudgeworden vegen uit de revolutionaire pan probeert
te geven.
Nu is in ons land dat revolutionair-doen van
het tocneel nooit zoo heel erg, want helaas
misschien voor de kracht van zulk een wel over
tuigd, zij het dan eenzijdig tooneel zijn onze
tooneelspelers zoo blij met een beetje succes
bij eenig soort publiek, dat het hun kond laat
wat zij in hun transformatie verdedigen. Louis
de Vries, die thans op den eersten Kerstdag,
precies drieëntwintig jaar na de première bij
de Nederlandsche ooneelvereeniging, nog eens
den fraaien volksmenner Sero uit Heyermans'
Schoone Slaapster" overend hielp, zou immers
met evenveel liefde in den loop van het komende
jaar een Vader des Vaderlands spelen, zoo
Shakespeare er maar een koningsdrama op geschreven
had. Wat echter niet weg neemt, dat zulk een
figuur van Sero, gespeeld iri een barbaarsch
vroege vroegmis van de vrijdenkersvereeniging
De Dageraad in den stampvollen en rumoerigen
Hollandschen Schouwburg, het lyrisch en pathe
tisch talent van de Vries nog eens in zijn volle.
oude glorie laat zien, juist in het stil spel",
waar het ongenietelijk rhythmisch proza" van
deze belegen Heyermans-fantasie zijn mond houdt.
Als ik over Heyermans schrijf, wordt mijnheer
de Dood van Het Volk, die ook nu weer een ont
roerende inleiding in het programma schreef,
altijd erg boos, en dat spijt mij. Want er is geen
stuk van Heyermans, waarbij ik niet in de aller
eerste plaats de emotie onderga van een
hartelijken, breed en overtuigd voelenden, goed willenden
mensch. Maar die in den vorm, vooral als hij
dichterlijk" werd, zooiets onverteerbaars van
vettig, al-Duitsch, romantisch naturalisme goot,
dat zoo'n stuk er-blijf t uitzien als een log
hondenlichaam op te korte pooten. De idee-fixe. dat alle
menschen buiten de sympathieke rol der ver
drukte rechtvaardigheid ongelijk hebben, zorgt
voor een habiel, maar nimmer groot geschreven
dialoog, waartegen de tegenpartij niets
maginbrengen, er wordt altijd gespeculeerd op het
ja van hen, die toch alreeds ja zouden zeggen
en er zweven altijd ontelbare herinneringen aan
buitenlandsche tooneelgrootheden om zoo'n stuk.
Dat Heyermans hier in Holland ongetwijfeld de
beste tooneelschrijver van zijn tijd was. ce n'est
pas jurer gros. De internationale toegankelijk
heid en geldigheid van het tooneelrepertoire (en
dat meet toch dunkt me den socialen hoeren smaken)
veroorlooft het nu eenmaal, er terstond een tien
voudig- krachtiger figuur naast te plaatsen, die
het eerder en tienmaal beter gelegd heeft.
Hoe ouder de Ileyermans is, dien men van tijd
tot tijd weer eens opgraaft, des te vei'ganev ook het
brave lijk. (Wat werkelijk vorm werd. die weinige
stukken speelt men immers nog !) liet zal wel ketterij
zijn, maar ik heb me met ,,De Schoone Slaapster"
kostelijk vermaakt, omdat men zoo'n dot van een
melodrama aan de vrije markt niet meer voorgezet
krijgt. Hoe deze Sero alle ellende met zijn gezin,
dat door de bloedhonden der bezittende klasse
letterlijk uitgeroeid wordt, heeft kunnen meemaken
en dan nog alleen maar erwtjes gooit naar den
regent", die in de. cel, waarin naast haar edelen
vad.er de onnoozele dochter zit, dezelve verkracht.
hoe deze Sero waarschijnlijk gemaakt wordt
door als volbloed atheïst den Bijbel als onderzet
te gebruiken wanneer de tafel niet hoog genoeg
blijkt om door het verborgen deurtje met zijn
dochter in de andere cel over de geboden te kunnen
debatteeren en tenslotte ontroerend-syrnbolisch
sterft aan hartvergrooting. . . . dat alles zijn
effecten, die men sinds den onverbeterlijken
bourgeois" van Riemsdijk niet alle dagen meer
voor zijn verbaasde oogen getoove: d krijgt. '?&&
In de dichterlijke stukken van Heyermans is
altijd, bij de ideëele verhouding tusschen vader
en dochter, de moeder het kind van de rekening
geworden, maar zoo bont als in ,,De Schoone
Slaapster" heeft hij het nooit meer gemaakt.
Daar is een oude prostituee, met kernachtige
namen in het programma aangeduid, die hoe
weinig pleizier het mensch ook in het leven had
bovendien nog de schuld van de heele ellende werd,
omdat zij haar kind wilde zien en Sero er zich niet
tegen verzette, maar toch ook het kind niet wegwijs
maakte. Waardoor wij deze Proomelot als een
figuur, haar weeën naam ten volle waardig, als een
kruising van Hannele en Ophelia tusschen alle
partijen heen en weer gekaatst zien. totdat zij
tenslotte aan het sterfbed van haar vader een soort
gelofte aflegt om de roesde nraagd der beweging te
worden, in volzinnen waar het arme kind zelf
van geschrokken moet zijn. Sero is dan temidden
van duizend verschrikkingen gestorven, nadat hij
drie bedrijven lang in slagvaardigheden, waarbij
men de caricatuur der bezittende klasse geen kans
gegeven heeft om aan het woord te komen, zijn
gei'xalteerde tegenzin tegen de wereldorde ad
fundum heeft- kunnen uitredeneoren.
/oo iets gelooven kati men niet meer, noch als
bombastisch symbool, noch als bittere werkelijk
heid. Kr zijn honderd stukken vertoond, die
vlijmender aanklacht waren dan deze psalm op
de wijs van de internationale. Dit stuk zit zoo
vast aan de gezwollen lyriek van de eeiste tien
jaren van deze eeuw, van Ilauptmaun en een nog veel
tammer geïdealiseerd realisme, dat zijn argumenten
als graftonen tot ons komen. De inleider van het
programma wil dit stuk nu eens als een revelatie
van sociaal onrecht tegenover een halfzacliten
(Ihóon plaatsen. Och. zet het er maai' naast,
de pot nat is groot genoeg en het komt tenslotte
alles voort uit wee-ethische Huskin-soep met goed
aardige Tolstoi-kruiden. benevens een oppervlakkig
aroma al naar den smaak van pa.itij of gelooi, of
wel erge;-: van goed-gelocvige, iraief-/ondagsche
algemeene menschelijkheid."
Dat de Vries het soms speelde dat de stukken
eraf vlogen, zwaar in een Russisch hemd, waardig
en gedragen in zijn langdurig sterven en eveneens
rijk 'm zijn gevat verweer, dat alles komt op het
credit van den a.cteur en niet van den schrijver.
IC venals men Annie Kollende!' kon bewonderen
om den eenvoud en helderheid, waarmee zij nog
een papkind als Droomelot op eenigen afstand
van het zwak/.innigerrgosticht wist te houden, en
Julia (,'uypers. die een keurig en bi-illant genre
stuk je naar deir ouden trant maakte van haar
Moederde Slet, de ondankbaarste rol van een stuk,
dat de moeders van thans niet, de kinderen wel
zouden mogen zien.
Er werd deze week nog een nabloeier! je van dat
romantisch-iiaturalisme uit den willigen
vooroorlogstijd vertoond: bij het Gezelschap Verkilde in
het Kika Hopper Theater Karl Schönherr's van
ouds bekende Weibsteufel", dat eens. onder
Hoyaards, een groot, persoonlijk succes voor
Magda Janssens is geweest.
Schönherr deed eigenlijk voor Tyrol wal
lieyermans voor Nederland deed. maar hij deed het
rechtvaardiger, manhaftige!' en minder
dikopgelegd-sociaal. 7ijn Weibsteufel" /al. sinds hij
nimmer de reeds zeel- oude beloften inloste.
wel altijd zijn krachtigste stuk blijven, ook al
werd het met zijn zware, al te praegnan*. geïllus
treerde, volkspsychologie, zijn lichteloozc analyse
MAISON DE BONNETERIE
AMSTERDAM
vtrilrtil . Rok»
DEN HAAG
Groeimarkt ? Buitenhof
/2I._ ?52.50
ALLES VOOR DE WINTERSPORT
UITGEBREIDE COLLECTIE
DAMES-. MEEREN. EN KINDER.
VAN BIJ UITSTEK HIERVOOR GESCHIKTE STOFFËM
VAN DE EENVOUDIGSTE MODELLEN TOT DE'
MEEST ELEGANTE EN SMAAKVOLLE COSTUMES
ALLES VERVAARDIGD MET TOEPASSING VAN ' .'
DE NIEUWSTE TECHNISCHE VERBETERINGEN.
GROOTE SORTEERING BIJPASSENDE
PULLOVERS, JUMPERS, LEDEREN BLOUSES'
EN JASJES, HANDSCHOENEN, SKISOKKEN,
WINDVANGERS, MUTSEN, SHAWLS. ENZ,
! ZICHTZENDINGEN FRANCO
van driften in bijeenhokkende menschen, meer
door den tand des tijds gehavend dan zelfs
Strindberg, waaraan het in bouw en gegeven her
innert. Meer effect dan affect, zei Kei-r eens van
dit, stuk, en dat zal wel altijd de volledigste critiek
erop blijven. Maar toch is nog altijd de rol der boer
in, door twee machten opgehitst om met haar
primitieve charmes te spelen en in het eigen vuur
zichzelf en anderen tegronde richtend, een oer
sterke speelrol en al mag men Annie Verhulst liever
in voor de hand liggende!1, minder l literair gebouwd
werk willen zien, zulk een vrouwenrol had toch
vele sterke momenten, die den avond gloed en
bezieling gaven, (iestcund werd zij door een voor
treffelijk type van den vilijnen, uitgeteei-deir boer
van Coi' llei-mus en. veel minder sterk, door de
derde rol van het stuk, den herculischen
..grerrsjager" van Piet .Bron..
* -*
*
In de Plantage gaf liouber, die weer eens een
volkssehets over onze Weerinacht schreef, met zijn
ensemble een voor zijn doen zeer makke
Kerstpremièrc. Gezien haai' vredelievend werk van
sliiigerpi'neven op de diepfeir der oceaan, scheen
de marine uitkeer bij uitzondering genade in zijn
oogen gevonden te hebben en men speelde zelfs
vele malen het Wilhelmus, dat hetstrijkje vandien
schouwburg toch nog scheen ie kennen. De oor
spronkelijke ...Jantjes" zijn nog altijd onover
troffen, on id.'1, t Uouber nimmer meer zooveel
collectiviteit in een paar figuren tt'ist samen te
vatten. De ..Matrozen van de K. X 111" x ij n dan ook
veel meer als pretentieloos amusement bedoeld.
Wij wandelen niet ze mee door een soort revue
over de*halve wereld, waar ineens het ongeluk"
van den. onderzeeër (een verdienstelijk regie-effect
overigens) een beetje zonderling invalt, maar ge
lukkig herinneren wij ons te rechter tijd, dat er
ook nog zooiets als een intrigue" (uit een stuivers
roman, natuurlijk) in zit en de hutspot van lach en
traan wordt althans kokend heet en met smaak
geserveerd, zoodat de regie van de zaal door die
van het tooneel weinig te weaschen overlaat en
men na fiksch gehuild te hebben, van een daverende
boei-enbi-uiluft afscheid neemt, met als laat.ste
herinnering twee merkwaardig innig gespeelde
typetjes van. een oud boerenpaar, vauClara Yisscher
en Piet l'rban: een episode, waarin de vertooning,
die ovei igens duelitii:" op eu neer ging zooals het
een duikboot past, zichzelve overtrof.