De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1932 31 december pagina 4

31 december 1932 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

?4 i 4 i j De Groene Amsterdammer van 31 December 1932 No. 2900 Confectie'hartelijkheid Melis Stoke Teckeiiinjjcn door Harmsen van Beek Menschen zonder geld, en zonder fantasie, die hun uiterlijke verschijning zooveel me>gelijk in overeenstsmming willen brengen met het ieleaal dat ze zich stellen van den maatschappelijken mensch, gaan naar confectie-magazijnen. Ze kun nen daar een pak uitzoeken uit de cejllectie die inventieve geesten en nijvere handen hebben samengesteld en in het algemeen kan wel geze:gd worden dat de rijke schakeering van de voe>rraad hun gereede kansen biedt om dat ieleaal zooveel mogelijk te benaderen. Ze behoeven daarvoe>r niets anders te doen dan, met de hulp van een deskundige, vast te stellen tot welke van de tien e>f twaalf categorien waaruit de menschheid bestaat, ze behooren. Kn zoe.> zal in het algemeen de dandy heengaan met een ge tailleerd en een beetje opzichtig pak, de ve>oraichtige boekhouder met een stemmig donkerblauw colbertje en de 'sportieve man desnoe>ds in plus fours. Hoe ze allemaal in hun pak zijn terecht geke>rnen kunnen we langs den openbaren weg' constateeren. en. het feit dat betrekkelijk weinig boekhoude-rs in plus fours loopen en vrijwel geen dandies in pandenjassen pleit er voor dat de deskundigen hun taak verstaan. Een dergelijke figuur doet zich sinds eenige jaren ook op geestelijk gebied voor. Ze ware te karakteriseeren met: cemfectio.nisme van den geest, en ze is, gelijk het confectionisme in de kleeding, voortgekomen uit geestelijke en materieele armoede. boekhouders in plus fours We bedoelen hiermee de zoogenaamde vasteteksten die de Pe>sterijen hebben ontworpen voor goedkoope Kerstmis en Nieuwjaarstt-legrammen. Deze vaste teksten kunnen tegen een. vemrdeelig tarief worden ejvergeseind, gelijk eiejk ele goed koope heerencostuums en elamesjurken in massa worden afgeleverd. En ook op dit gebied ontmoeten elkaneler e>p de aangenaamste wijze de financiee-le meige.-lijk.heden en de hiaten op het stuk van persoonlijkheid un fantasie. Ge moet iemand een telegram met Kerstmis of Nieuwjaar zenden. Tien. tegen een dat ge vervalt in ee-n tekst als: Prettige Kerstelagen en ge-lukkig Nieuwjaar.'' Welnu, ele Posterijen leveren u dien tekst tegen laag tarief. En aange-zien ge zelf niets beters y.ouelt hebben kunnen be;ele;nken en ele te-kst volkemie-n uit drukt wat ge zeggen wilt. is daar nie-ts tegen in te brengen. Maar het bedrijf gaat nejg verder. Indien uw geest ingesteld is e>p vrome gedachten, levert het u e>ok de teksten: Gods beste zegeningen met Kerstmis en Nieuwjaar" en Blijde Kerstmis, zalig Nieuw jaar." Als ge een gezellig telegram wilt sturen, dan staan de Pe>sterijen ook niet met ledige handen, want ze seinen ..Hartelijke Kerstgroeten van ems allen" en De beste wenschen met 7\erstmis en Nieuwjaar" en voorts een vroolijk Kerstfeest" en hartelijke groeten" en beste wenschen" en ook gezondheid" en wat u maar wilt. De voor raad is gre>ot en rijk geschakeerd. Wanneer het noe>dig is gansche gezinnen in de groeten en wen schen te betrekken kan elat e>ok, want tekst nummer zes betrekt ,,allen thuis" in de huldiging .... enz. Menschen die nu eenmaal doe>r hun aanleg en emtwikkeling gedwongen zijn gebruik te maken van den tante Betje-stijl behoeven niet met Kerst mis en Nieuwjaar ple>tseling ce>rrect uit den heiek te komen, want de Pelterijen stellen hen in staat om triomfantelijk met hun eigendommelrk gebre-k die past wel op voor den elag te ke>me-n met de-n ve>lge;nden navranten tekst (nummer 17 officieel) Op deze feestdagen wense;hen wij emze waareleering uit te- spreken over ele hartelijke be trekkingen welke tusschen u en ems bestaan. en zenelen wij u onze beste wenschen met Kerstmis en Nieuwjaar. Om in het cemfectiebe-elrijf te blijven zemden wij elezen vaste-ri tekst het stanelaarelcosteium willen neiemeii voe>r fantasieloze en serviele geesten. Het een en ander vergt natuurlijk ve>e>rzichtigheid in de; keuze; van teksten. Wie in een confectie;winkel ke>mt we»rdt ge>eel bekeken elexir de-n be diende e-ii elie past er wel ejp elat ge niet een pak ke>opt elat heelemaal niet uw genre is. De ambtenaren eler te;legrafie- zitten echte-r achter loketjes en ze hebben geen machtiging ejm elen aanbieder van vaste teksten te wijzen e>p everitueele mistastinge-n. Ze geven automatisch uw bestelling eleieir e-n (jnthouden zich van ele service" elie ele ele-seen ervaren rayonchef kurielige-n van C. e-n A. e-nz. nu e-e-mnaal levere-n. Wanne-er ge ee-ii liet' meisje wilt groet c-n e-u pe-r emge'luk te-kst numme-r Ui opgeeft zal ele P.T.T. haar aiitomatise'h met u\v onelerse-hi-ift. lie-rie-hte-n: Muziek Constant van Wessem Kerste IVederl. compo nist-dirigenten avond Componisten dirigeeren zichzelf, propageeren actief hun werk. Waarom zou kunst zichzelf niet propageeren ? Wij leven nu eenmaal in den onsympathieker! ellebogentijel, de romantiek van het miskend genie ligt ons niet meer, van een erkenning na je dood haal je zelf niets en niemand weet of hij in het' hiernamaals nog de gunstige critieken kan lezen, die dan over hem zullen verschijnen. Geen enkel kunstenaar werkt voor het genoegen, van das blaue Ifinein" en zeker niet de componist, wiens werk dood is als het niet klinkt. Daarom; componisten zullen het met beide handen aan grijpen als hun de gelegenheid geboden wordt hun. work uit te voeren, desnoods dan maar zelf. En als de Nieuwe Amsterdamsche Orkestvereeniging een propaganda-avond voor de Nederlandsche muziek arrangeert, waarom zouden zij dan niet hetpodium beklimmen en zelf met de staf in de hand het leger der instrumenten dirigeeren, dat de noten laat klinken ? Ik kan daar geen kwaad in zien. Help uzelf als; niemand helpt hebben ongetwijfeld de vier com ponist-dirigenten gedacht, die hun plaats op het programma van dien avond innamen. (Kr was nog" een vijfde bij, Johan Wagenaar, maar die kwam niet zelf). Men moet pal staan voor zichzelf, daar komt het op aan. Nu, de vier componist-dirigenten stonden pal en het publiek luisterde. Maar liefde laat zich niet dwingen, liet Nederlandsche; publiek houdt niet. van de Nederlandsen p muziek. Dit wordt aange voerd voor goed werk. maar ook voor slecht: werk. Door deze miskenning verheffen de kleine?) zich rm naast te grooten, allemaal miskende ,.Brüder in. Apol". De componist-dirigent"navond van de Nie-eiwe» Amsterdamsche Orkest vereeniging liet ons werk van Theo van der Hij], van Nico van der Linden. van Jan Nieland, van .Joh. Rolvers en. e-enigszins. verdwaald in dit gezelschap, van .7 oh ai i Wagenaar hooreii en hoewel ik graag wat goeds over de Nederlandsche componisten zou willen zeggen want men moet tegenwoordig ook eigen industrie beschermen ik vond het een zwakke en mittelooze demonstratie. De mu/.iek was onbelangrijk: een dor klinkende; en theoretische suite op (iregoriaansche motieven van Theo van der Bijl, een vaag en vormeloos orkeststuk ,.Kgo sum <jui sum'' (wat naai' wij hopen voor den componist niet waar is) van Nico van der Linden, een wel aange name, vlotte, maar weinig oorspronkelijke rapsodie voor orgel en orkest van Jan Nieland. het iets. belovende; maar nog geheel onvolgroeide ,,.Spel van den dans" van Joh. Kolvers. en, tot slot om elen avond een beetje goed te maken, als een soort plezieiige uitsmijter, ele opgewekte, vlotte en. beknopte; Sinfonietta van Wagenaar, een werk, e)at bekene! is en al vijftien jaar oud. Dit alles klonk bovendien niet steeds goeel in ele uitvoering ele>or he;t eirke-st, en dirigeeren is eiejk iie>g een apart vak. dat nie-t ieile-r zoomaar kent. Ze>oelat wij. als totaal indruk, moe-ten cemstateeren. elat ele- be-de>e;ling van. dit alles beter was dan ele verwerkelijking. e>ri het ditmaal e>e>k voor ele critie-k onele>e-nlijk werel den IS'edoi'Ianelschen cexriporiist tegenover hel Neelerlanelsche1 publiek te ve-reie-eligen. aan e>n/,e e>ve>rze-e-scliej hande-lsvrie-nele-ii zenelen wij on/e be-st e- we-nse'he-n voor e-en prettig Ke-rst feest e'ii e-en ge-lukkig e-n veieirspeieelig Nieuwjaar en wamie-e-r liet gaat e>m e-en gewone^ formule; e>m bijvoetrbe-eld e-en afwe/ige- se'hoetnmeie'ele-r e-en blijk (e geven van gevoe-le-ns van hoogae-hting HHH't ge- vi wel hoeelen nie't per emgeluk tekst 10 op te- geven, want dan zon ze- le-ze-n: ik we-nschte- bij ei te- zijn. te-n e-inele- u persoonlijk e-e-n vreieilijk kerst feest en een gelukkig nie-mvjaar (c wense'hen. In ve-ibaiid im-t het e-e-n en ande-r pleite-u wevoor een kleine verbet e-ring van ele-ii telegraal'elienst. De-ze moet een bekeuel en ervaren rayon-e'hef van een gl-oeit kle-eelinginagiizijli e»v<Tne-mei). e!ie eje bezoekers te woord staal en er \ nor oppast dat nie-manel in geestelijke plus l'ours te voorschijn kolt'.l. <!ie- tereelit een paiulenjas moest elrageu ell eimgekeel (1.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl