Historisch Archief 1877-1940
BIOSCOPY
L. J. Jordaan
De vlucht naar den kitsch
Bert Brccht en S. DuAow: Kuhle
Wampe". Luxor.
Een prachtige scène uit deze film:
Avond in een werkloozen-gezin. Vader leest
hardop uit de krant voor.... een dier populaire
kitsch-feuilletons, waarop merkwaardigerwijs zoo
veel arbeidersbladen verzot schijnen. Ditmaal gaat
het over Mata-Hari, ,, d e interessante, beeldschoone
spionne, wier betrekkingen tot het weeldeleven der
aristocratische diplomatie...." enz. Moeder be
cijfert met een zorgelijk gezicht en een stompje
potlood de fatale dagelijksche uitgaven. Volgt een
merkwaardige contrapuntiek der gedachten: ...een
gesluierde, raadselachtige blik...." hakkelt de
stem van den man ,,.. .. uien zooveel pfenuige....
riposteert het potloodstompje. .. .. Dijen als
albasten zuilen, ternauwernood door een kanten
waas omneveld" vervolgt de voorlezer. ,,.... kool
zooveel pfennige het pond...." rekent de vrouw
verder. Het beeld commentarieert daarbij, tusschen
de opnamen der beide figuren door, voortdurend de
gedachten der vrouw en wij krijgen ter illustratie
van den zoeten f euilleton-kitsch de bittere werkelijk
heid : raadselachtige blikken en dure uien....
albasten dijen en goedkoope kool !
Ben phenomenale satyre, waaruit men echter
geen voorbarige moraal dient te trekken. Want het
moge waar zijn, dat hier tegenover de volksellende
het narcoticum van den kitsch" gehoond wordt.. .
het is niet minder waar, dat deze zelfde vrouw
straks, na het beëindigen van haar misère-balans,
de laatste pfennige bijeen zal schrapen om op haar
beurt bij het weeldeleven, den gesluierden blik en
de albasten dijen der bioscoopfilms, den kool- en
uiengeur te ontloopen. Het is de eeuw-ige vlucht van
den klein-burger uit de grauwe, drukkende wer
kelijkheid .... de kleine vlam van een klein
heimwee, brandend gehouden door afval. De
commercieele film is in hoofdzaak ingesteld op de ziel
van den klein-burger, die huist in den proletariër
zoowel als in den groot-industrieel. Zij tracht te
gemoet te komen aan den vagen, maar dwingenden
drang om tijdelijk los te komen uit het alledaagsche
en zij kiest daartoe niet: het betere of hoogere,
maar: het totaal andere !
Eenvoudig omdat het narcoticum aldus directer
en sterker werkt.
Kuhle Wampe" is een voortreffelijke film. . . .
beter gezegd: een serie prachtige filmfragnient.en.
Want een bindende eenheid, die de drie episoden
?waaruit zij bestaat, tezamen houdt ontbreekt
«venals de groote curve van stijgende spanning
naar bevrijdende verlossing. Het fragment van de
schildering der werkloozen-ellende in het eerste
deel , het leven in het tentenkamp in het tweede
«n het met den triomphalen opmarsen der jeugd
eindigende derde deel, staan los naast elkaar
zonder voldoende dramatische continuïteit.
Met het einde der eerste episode zou eigenlijk
een schoone kurz-film" zijn afgesloten. De schil
dering der werkloozenmisère met de fietsers, die
iabrieken en werkplaatsen af-rennen, om overal
teruggewezen te worden het werkloozengczin
door de ontbering en het gedwongen nietsdoen tot
?wanhoop gebracht de zelfmoord van den jongen .
arbeider.... dit alles vormt een korte, maar aan
grijpende tragedie, die geen aanvulling rioodig
heeft. Hier spreekt alles in beknopte, heftige
strophen de machtige taal der film: het beeld der
desperaat trappende fietsers, dat als een
noodlotsmotief het geheel voortdurend verontrust de
Jsorte, alledaagsche woorden, die in de drukkende
.atmosfeer van het drama een tragische beteekenis
verkrijgen de wanhoopsdaad van den knaap,
door de sobere aanduiding tot een gruwelijk hoogte
punt stijgend de trieste epiloog met den
nietsvermoedenden vader, machtelooze banaliteiten
Juchtend in zijn starn-café.... ziehier een f
ilm-drama, dat naar vorm zoowel als gedachte tot het
beste behoort, dat wij kennen.
Ook de schoonste en geestigste fragmenten in de
beide volgende episoden kunnen evenwel den
indruk niet wegnemen van overbodige, want on
samenhangende vervolgen op dit in zijn soberheid
«n beknoptheid, zoo aangrijpende verhaal. De
slemppartij in het
tweede deel zoowel
als de verwarde
debatchaos in het laatste,
waar de naar huis
terugkeerende arbeiders
tusschen de passa
giers van een
overvollen spoorwegcoup
verzeild raken, zijn op
zich zelf onverbeter
lijke stalen van film
genrekunst. Vooral het
laatste, met den origineelen inval om uit de ver
warde mêlée van brokkelige politieke
tinnegieterij een fonkelend satyriek betoog samen te
stellen. Daartusschen echter hindert de lange en
uitvoerige sportdemonstratie door een zekere
ostentatieve A.J.C.erigheid, die in den objec
tieven en logischen stijl van een gesloten dra
matische ontwikkeling misplaatst is.
Ondanks deze bedenkingen hebben wij hier
echter te doen met een zeer bijzondere film, die
door vorm en inhoud een verademing is op den
eeuwigen kitsch.
En tvaarvan het alleen maar de vraag is of zij
bij machte zal zijn, om juist voor de menscheii
welke zij zoekt te bereiken, dien kitsch te ver
vangen.
Want het geldt hier niet dogmatische kunst
principes of ijdele aesthetische theorieën het
betreft hier een onuitroeibare, diep-wortelende
neiging der menschelijke psyche: de vlucht naar
het absoluut andere ! Wij kunnen den kitsch zoo
hard verdoemen als wij willen wij mogen de
tendenz-kunst met alle kracht aanprijzen.... de
dag-droom, die verlossing in vergetelheid y.oekt,
zal bij de massa altijd sterker blijken. De werkloos
heid kan een navrant en aangrijpend drama zijn. . .
voor hen, die haar niet kennen ! De werklooze zelf.
die in zijn dagelijksch leven door haar ellende
overstelpt wordt, wenscht daarbuiten niet aan
haar herinnerd te worden.... ook niet in het
nobelste tendenzkleed gestoken.
De vaste greep waarin de kitsch de verbeelding
der massa gevangen houdt, heeft diepere oorzaken
dan oppervlakkigheid en ijdele vermaakszucht. l Tij
raakt verborgen verlangens aan die in ieder gemoed
woelen, door de tijdelijke bevrijding van liet
eigenzelf mogelijk te maken. ITij doet dit op grove,
drastische, srnakelooze wijze.... maar hij doét
het ! Met dezen psychologischen factor zal alle
kunst, die vat op de massa wil krijgen, rekening
hebben te houden in dit opzicht zal de kunst
van den kitsch moeten leeren !
Zoolang zij de massa niet kan bevrijden uit den
tredmolen der dagelijksche zorgen en dagelijksche
belevingen, zoolang zal deze haar ontsnappen dooi
de groote,* onweerstaanbare vlucht naar den
kitsch....
Een documentaire
..Koo is China!" Documentaire van
Dr. Martin Kikli. llembrandt
De film ,,%oo is China !" moge gelden als voor
beeld van een boeiende en belangwekkende repor
tage. Want dit is zij veeleer dan een zuivere docu
mentaire. De didactische rust van de onderwijsfilm
is bij haar soms ver te zoeken, nademaal een ge
deelte (en lang niet het minst interessante !) een
frappant en levendig cinegrafisch verslag werd van
de recente oorlogsgebeurtenissen, in Hhanghai en
het Verre Oosten.
Als bonte en interessante vorm van
film-verslaggeverij is zij echter ten zeerste de aanschouwing
waard. Daar is om te beginnen lief bezoek
aan het beroemde heiligdom van Ling-Yiii onder
den rook der stad IFanchow. dat reeds 1000 jaar
geleden een religieus centrum was. Ken brillant
lesje in folklore. Boeddhisme en oude-kutistge
schiedenis. Onder de verrukkelijke boogbruggetjes
..aus grüncm Porzellan'', om met Mjüilcr te spreken.
varen wij door laksehilderwerk-landouwrn naar
sierlijke pagoden en naar het klooster Ling-Yin.
Zoo is China
Uit: Kuhle Wampe
Een oogenblik sluit zich deze verre sfeer van stille,
wereldvreemde bespiegeling om ons, als een won
dere, eeuwenoude droom. Dit zijn de momenten,
waarop niet alleen de beeldcamera doch ook het
geluidsapparaat in werking werd gesteld. Dan
groeit deze onwezenlijke wereld van mystiek en
duistere tempelruimten, van zonderlinge
keelklanken en vreemd-snerpende muziek plotseling
uit tot een bijna tastbare realiteit. En met dank
baarheid constateeren wij de waarde der
klankweergave, die het plaatjesalburn der zwijgende
documentaire tot verrassend en waarachtig leven
brengt. Dit deel van de film is in zijn soort een
voortreffelijke eenheid geworden met sma,ak,
zorg en dikwijls niet zonder geest gemonteerd.
Van een geheel ander genre is het deel, dat de
moderne sportwereld uit het Verre Oosten commen
tarieert. Hoewel op zichzelf niet onbelangwekkend,
nadert dit toch wel zeer het bekende sportjournaal
van het wekelijksch filmnieuws.
Boeiend en belangwekkend, ondanks zijn wat
gewaagde lengte, is de oorlogsreportage van het
laatste deel. Met ongeloof el ijke handigheid en durf
heeft zich de camera hier temidden van
schermutsclende troepen bewogen, door loopgraven gedraafd
en barricaden mee-bestormd. Het zijn korte,
heftige flitsen van den verbitterden strijd rondom
Shanghai rennende Mongoolsche cavalerie,
stervende .lapansche matrozen, brandende ge
bouwen. Maar het is dikwijls juist dit gebrek aan
rustige beschouwing, dit primitieve, haastige in de
opnamen, hetwelk aan dezen repponden,
koortsachtigen verhaaltrant een treffend cachet van
authenticiteit verleent. Ordeloos en zonder logische
continuïteit worden deze kortademige oorlogs
fragmenten onderbroken door langdurige, plechtige
eerediensten ter nagedachtenis der afgestorvenen
door parades met schetterende muziek en vliegende
vaandels, welke aan liet geheel een bijna
sarcastischen. parodist ischen bijsmaak verleenen.
Als wrange aanklacht tegen de ontzettende
misère van het oorlogsgedoe voor eeri Kerst
programma stellig geen slechte keus. Den goeden
verstaander heil !