Historisch Archief 1877-1940
SCHOUWBURGEN
Victoria en haar Huzaar'
Buziaus nieuwe Revue
CONSTANT VAN WESSEM
is een uiterlijke herdenkings
plechtigheid, maar geen wezen
lijk eerbet oon aan den
rusteloozen geest van
denlaatstenuniverseelen kunstenaar, die ons
tooneel heeft voortgebracht.
Het is niet meer dan een symp
toom van vermoeidheid van ons
tooneel en een testimonium
paupertatis van zijn leiders.
; Misschien, althans. Want men
E Ster man als mag niet vergeten, dat deze
voorstelling met den vorm"
erbij, van hoogerhand is toege
wezen endat mogelijke eigenen
persoonlijk geziene Gijsbreghten in de werkkamers
der overige sollicitanten besloten bleven. Men moge
evenmin, teleurgesteld door de klakkelooze imi
tatie die men bewust van den Gijsbreght 1933
gemaakt heeft, blind zijn voor de zorgvuldigheid,
waarmee een klein gezelschap heeft willen, en
deels in ? zwakken, onpersoonlijken vorm ook wel
kunnen copieeren. Er was tevens een jubileum te
vieren van een vrouw, die dat meer dan eenig
ander verdiend heeft en wier Badeloch men nimmer
Huzaar" in het circus Carr
licht zal kunnen vervangen: een vrouw, in wie
men dan tevens het recente verleden van den
laatsten grooten Gijsbreght" herdacht. Maar de
groote, de gevaarlijke maar met hevigheid verlaag
de kans om in den Gijsbreght" het huidige tooneel
recht of slecht, aan het woord te laten komen, is
dit jaar onmannelijk verlaten. Men zal van den
Gijsbreght" nooit verrukt, nooit gesticht" van
daan komen. Maar geen andere indrukken te
krijgen dan die van een heel, heel zwakke echo uit
cle verte, met de eenige overtuiging, dat Boyaards
zelf al laÖgjhet'roer omgegooid zou hebben, Joindat
deze romantisch-symbolische Gijsbreght" tegen
den klaagmuur toch al te zeer uit den tijd raakte
.... is dat winst in eenig opzicht ?
Gijsbreght" ischt vóór alles een regisseur, die
zijn vuist op tafel legt en een uiteengeslagen stuk
door de fervent verdedigde gedachte van -?n
enkel groot motief tot een zoo groot mogelijke,
niet tot een onvoorwaardelijke eenheid brengt.
In Gijsbreght" steekt drama en vers, rol en ora
torium. Tot Vondel teruggaande zou men alleen
vinden de onverwoestbare grootheid van zijn
hartstochtelijk vers. Wilde men den dramatischen
opzet van Vondel herstellen, zooals men thans den
dramatischen vorm van Royaards herstelde, men
zou het stuk door paters moeten laten spelen of
door gymnasiasten in het Grieksch. Zoo barok,
zoo verward is hier het dooreenspelen van katholiek
belijdenisspel, Vergiliaansch voorbeeld en
XVIIeeeuwsch, wereldsch leven, dat een historische
reconstructie een philologendaad zou blijven.
Er zijn tien andere Gijsbreghten mogelijk, al
naar zij het accent in de religieuze wijding van het
mysteriespel zoeken om over de breuk van den
als een Mexicaaiisehe hond er tusschendoor vallende
Engel, heen te komen, of met dappere negatie van
alle consequenties een tafereel op
hangen van een alom vechtend eu
belaagd Amsterdam, waarin gestre
den wordt en niet in lange jurken
gebeden en verteld.
^Royaards' vertooning was een
compromis van alle vraagstukken
in het statige spel": een vorm, die
eens in zijn rhetorischen stilstand
een groote bekoring gehad moet
hebben. De loodzware muur van Frits
Lensvelt sneed het tooneel en daar
mede alle mogelijkheden van het too
neel af en verplaatste het spel naar
een tweedimensionalen voorgrond
voor het declamatorische puik van
zoeta keelen en solisten-aria's te
midden van een daarbij wanhopig
stil spel" leverende familie, zooals
de ongetwijfeld schoon gezegde Bode
van Musch, zooals de reien, die
ook nu weer in een in het Von
delwoord verliefden woordenpraal
gezegd, gezongen, aan het hart ge
drukt en in slaap gewiegd werden.
De aankleeding van het stuk met
zijn bordpapieren helmen en
sabeltjes, nimmer onwaarschijnlijker
illusie dan in de handen van den
besten, braven, burgerlijken en waar
dig gesproken Gijsbreght van K o van
Dijk, nimmer averechtscher gehan
teerd dan door de zwakke
hoplieden, die rondom of tegenover hem
stonden, is zoozeer een verkleurde
maskerade geworden, dat de man,
die in 't harrenas met scheermesjes
door de Kalverstraat loopt te venten,
geen kwade figurant geweest zou zijn,
Bleek, mat en traag bracht deze voorstelling het
eenige, wat de eenige, gcnadelooze dood voor de
Gijsbreghf-traditie is en verder van dit stuk
afstaat dan wat ook: grauwe, rethorische ver
veling.
Dit jaar heeft men de formeele continuïteit
gered door den Gijsbreght" in de
Royaardstraditie te spelen. Welaan, laat men dan het
volgend jaar radicaal niet deze traditie breken om
er dat schoone wonder voor in de plaats te zetten:
de traditie, dat Gijsbreght" wordt het kansstuk
van den tooneelleider die het aandurft, heerlijke
Ko van Dijk en Jacqueline Royaards als
Gijsbreght en Badeloch (Schouwtooneel)
verzen te kunnen laten zeggen naar het wisselend,
ontraditioneele ideaal, dat hem op het levend oogenblik
van den tijd, waarin hij het tooneel leidt, bezielt.
En dat inderdaad zou wezenlijke Royaards-traditie
zijn: leider te zijn en geen preeklezende plaatsvervanger
van een herderloos geworden gemeente.
HENRIK SCHOLTE
Xieuwe uitgaven
De Schijvenschouw, onder redactie van Casper
Höweler bij de N .V. Uitgevers Mij. Fidelitas" te
Amsterdam verschenen is een tijdschrift voor
grammofoonliefhebbers. Het blad ziet er typographisch
uitstekend uit; het eerste nummer bevat verschillende
artikelen over belangrijke onderwerpen, en goede illu
straties aan de film ontleend.
Louis de Vries in De Schoone Slaapster"