Historisch Archief 1877-1940
16
De Groene Amsterdammer van 7 Januari 1933
No. 2901
Twistappel van Apollo
Albert Heiman
- Auf/. L. Baej/ens en Karel
Albert: Zes Van
Oetuyenliederen.
Twee Belgische componisten van de
jongere garde hebben ieder drie
liedeien van Paul van Ostayen voor
zang en piano getoonzet en sarnen in
n bundel uitgegeven Tn memoriam
P. v. O." Van strikt literair standpunt
bezien, mag men zich afvragen, in
hoeverre zij hiermee het werk van
den dichter recht deden wedervaren.
Wilde van Oslayen wel zijn verzen
gezongen hebben?
Ongetwijfeld schreef hij liederen".
Maar kenmerkend voor de
hedendaagsche Ned^erlandsche dichters (en
misschien wel voor die van alle tijden)
is hun voorliefde voor het zelfgenoeg
zame vers. Zij bedoelen dat de woord
en vers-melodie voldoende expressie
moeten zijn van hetgeen zij te zeggen
hebben. Zij ontkennen dat de mu/iek
hun werk een plus" verschaft, van
geheel eigenaardig karakter; een toe
voegbare uitdrukkingskracht die met
geen woorden te verkrijgen is. De
componist die in een geheel andere
wereld, met heel andere concepten
schept, eischt echter soms de woorden
van den dichter op, om de inhoud van
zijn muziek te kunnen concretiseeren.
Hoe meer musicus hij is, des fce meer is
het slechts schijnbaar dat hij muziek
schrijft bij een vers. Zijn muzikale
conceptie zal eerder primair zijn, al
wordt de literaire tekst er bij wijze van
stramien bij gehaald voordat die muzi
kale conceptie haar gestalte krijgt.
Wij kunnen gevoegelijk afzien van
de vraag, wie gelijk hebben, de dich
ters of de musici. Beide gehoorzamen
aan de eischen van hun kunst; uit
beider contact ontstaat een vijandig
heid die, evenals de vijandigheid der
sexen, buitengewoon vruchtdragend
en fermenteerend kan zijn. Doch het is
niet ondienstig op te merken, dat in de
regel de overheerschend-muzikale con
ceptie van een vers elk componeeren
overbodig maakt; waaruit volgt, dat
de beste verzen zich het slechtste tot
toonzetting leenen, ofschoon de toe
voeging van iets vari geheel andere
orde een volmaakt vers niet nood
wendig behoeft te schaden. Ken com
ponist die zich van de dichterlijke
vooroordeelen niets aantrekt, zal de
verzen die hij gebruiken wil des te
zuiverder, volgens hun aard en eigen
melodie, toonzetten, naarmate hij
zich minder autonoom musicus, en
meer dienaar van het woord weet. De
romantici, die dikwijls in andere
kunstvormen dachten dan die welke
zij beoefenden, waren er liet sterkst
in. Sclmbert, Schumaim. Wagnev,
Wolf, Debussy, Moussorgsky. Ken
Beethoven verstond de/e kunst nooit;
Ohopin en Berlioz evenmin. Bach wist
van de meest objecte tekst iets
snblienis te maken; iedere Italiaan uit
zijn tijd kon een goed lied schrijven,
maar men wachtte zich Wel sonnetten
van Petrarca of Dante te
becomponeeren.
Gaat men een modem lied als
geheel beschouwen, dan blijken de
best geslaagde werken steeds op een
compromis te berusten, waarbij noch
de dichter, noch de musicus het volle
pond hebben gekregen. De muziek
maakt zich ondergeschikt aan
rhythme, sonoriteit en gevoeligheid van de
tekst, en deze op haar beurt, doet
afstand van de grootere soepelheid der
spreektaal, om gestyleerd te worden
tot de strakke intervallen en metra der
muziek, die met deze middelen toch
waarden weet uit te drukken welke
nooit onder woorden zijn te brengen.
Schrijft een goed dichter een lieder
tekst, die door heel haar bouw reeds
een muzikale compositie aangeeft,
gelijk van Ostayen bijvoorbeeld met
het gedicht Oude bekenden" gedaan
heeft, dan wordt van den compo
nist behalve de gewone eigenschappen
slechts poëtisch begrip, een goed
literair oor gevraagd, om te slagen.
Het ideaal is hier bereikbaar. En
inderdaad heeft Karel Albert van
Oude bekenden" een lied weten te
maken dat alles vóór heeft op het
niet-getoonzette gedicht. Hij heeft
zoowel het karakter als de
rhythmische (d.i. ook strofische) eigenschappen
van het gedicht weten te respecteeren
en te versterken. Bij Rust" dat als
gedicht met minder woorden grootere
gevoeligheid interpoleert, is dit niet
zoozeer het geval, al was hij hier op de
goede weg en wist hij toch nog
veel te bereiken. Het vers vraagt
minder om muziek, en eischt daarom,
alweer paradoxaal, een minder
simplistische toonzetting, die beter
haar eigen rechten bewijst. Tussehen
beide in, staat de Berceuso presque
nègre", waarvan de tekst goed. be
luisterd is, en de grootere melancholie
veel afhangt van.... de weergave.
Een groot wezensverschil tusschen het
moderne vers en de muziek is, dat het
eerste volledig gekend kan worden
door lezen alleen (door het inwendig
oor), de laatste door bijna iedere com
ponist klinkend", in de eerste plaats
voor het uitwendige oor bedoeld wordt.
Schönberg, die altijd voortreffelijke
teksten kiest, is een der weinige uit
zonderingen, wiens muziek gelezen
belangwekkender is dan gehoord.
August Baeyens is in zijn Van
Ostayen-liedereii veel meel' als muzi
kant te werk gegaan, zonder zich al te
veel te storen aan zijn tekst. Met de
grootste koppigheid verwringt hij het
versrhythme terwüle van de muziek,
zoodat er van liet eerste weinig terecht
komt, en Herfstlandschap" haast een
earicatuiir is. Maar g-oede muziek, van
een talentvol en vakkundig man. Ken
die liefst bij instrumentale muziek
moet blijven, op gevaar andei's nog'
eens door de dichters ge.steenigil te
worden.
Voor vrijwel alle
Dorothy Gray pro
ducten zijn thans zeer
belangrijke prijsverla
gingen ingevoerd!
De drie Standaardpro
ducten", bijvoorbeeld,
kosten nu:
Cleansing Cream . . . £2.50
Orange Flower Skin
Tonic
Special Mixture
£2.50
£5.~
Vraagt volledige lijst met nieuwe
prijzen aan bij een onzer Agenten:
Hirsch & Cie, Amsterdam; Martin
G. van Ankorven, Plaats 10 A,
Den Haag; Maison Louis, Utrecht;
W. Mossel, Rotterdam; fa. K.
Simon (J. Schardt), Enschede;
CityMagazijn, 's-Hertogenbosch.
C. Nypels, Drukker-Uitgever, Amsterdam
VERSCHENEN
JAN ENGELMAN - TUIN VAN EROS
een bundel gedichten, geïllustreerd door
HENK WIEGERSMA
De oplage blijft beperkt tot honderd exemplaren, gedrukt op
geschept papier van Pannekoe k, bestemd voor den handel.
Prijs, gebonden in stempelband naar een teekening van den
illustrator, fl. 10.?per exemplaar.
Bestellingen noteeren alle goede boekhandelaren en de
Uitg. Mij Holland, Heerengracht 149, tel. 34345, postgiro 44128.
N.V. VERZEKERING-MAATSCHAPPIJ
MERCURIUS"
Ilillllllllllll OPGERICHT AU 1894
AMSTERDAM, C. - KEIZERSGRACHT 570
INBRAAK-, BRAND-, ONGEVALLEN-, EN WATERLEIDINGSCHADEVERZEKERING