De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 14 januari pagina 10

14 januari 1933 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

P. Picasso Tentoonstelling van Fransche Schilderkunst uit de 19e en 2Oe eeuw bij E. J. Wisselingh, Amsterdam De wieg der moderne schilder kunst" stond in Parijs en omgeving Kunstzaal van Wisselingh en schier ieder jaar voert de firma Van Wisseling-h ons tot in de nabij heid van die wieg terug. Ook thans weer vindt men in haar fraaie zalen werk van een aantal der eerste mo kt fc. BEELDENDE Fransche schilderkunst \ 4 bij van Wisselin, Herwijnen / Jan van Herwijnsn Kunstzaal van Lier, dernen" en van een aantal van hun opvolgers". Dit woord opvolgers" dan cum grano salis te nemen; en niet steeds in den zin van regelrechte af stammelingen, directe erfgenamen al blijft altijd, naar hier weer eens duidelijk aan den dag treedt,, de fa milie-relatie onmiskenbaar aanwezig. Wij leven snel, zeker in de kunst", pleegt men te zeggen; en overigers is er dan toch maar een.. .. wtrelcoorlog en nog zooveel meer geweest wat in zekeren (nésn: in vele zinnen !) een muur heeft opgeworpen tusschen het geslacht van heden en dat van de Barbizon-school, dt Impressionisten en de direct na hen komenden. Op een expositie als deze kan men echter bemerken, dat we dan toch nog gemakkelijk over dien muur" heen kunnen kijken en aan die andere zijde de kunst ook nog altijd voor ons bloeit en leeft.... Al zal het hedendaagsch geslacht van kunst liefhebbers", een geslacht dat tegen over stemmingen zonder meer ten eenemale wantrouwend kwam te staan en dat naar het zakelijk-afgereageerde, als naar het eindtlijk-dan-tenminsteweer-iets-betrouwbaars" strevende is, zich noodzakelijkerwijs wel moéten ergeren aan het arcadische" of (en) Rococo-element. dat in die wederom tot de natuur terugkeerende" eerste modernen hier en daar niet te ont kennen valt. Van de typische vertegenwoordiger der vroeg 19de eeuwsche natuur stemming-schilders", Emille Corot, vindt men hier o.a. een hem goed representeerend klein doekje met een ondergaande zon achter wat boomen, waarin de ietwat zwaarmoedige, me lancholieke stemming die hij bij voor keur puurt uit het landschap bij vroeg-morgen, dan wel laat avond licht suggestief te spreken kcnit. Gustave Coitrbet. die in zijn werk reeds het eigenlijk gezegde Impressionisme en het Pleiniairisme" deed voor voelen, is met een groot, merkwaar dig zelfpoitret-met-cel (nog twee jaar eerder geschilderd dan zijn De man met de lederen gordel", het zelfpor tret in het Louvre) vertegenwoordigd (het doek stamt uit de onlangs ge veilde collectie Ivar Kreuger). Daumier's Sainte Madcleine", de boetvaardige vrouw ligt, met ontbloot bovenlijf, voor een simpel houten kruis geknielel en smeekt met pgewend hoofd vanuit een woeste ver latenheid" (want dit suggereert het lanelschap, dat geen landschap is, waarin de schilder haar plaatste) e>m vergeving uit d.en Hooge, is dermate sterk van dramatische werking, der mate groot" gedaan, dat het be trekkelijk kleine doek in de herinne ring uitgroeit tot veel grooter formaat. M miei's formidabele Portret van den schilder Carolus Duran". een, zelfs voor een .,Impressionist" zeer snelle opzet van een fraai voluit en vrij in de groote ruimte van oen be>sch-omgeving ., staande figuur, kan rne'n daarentegen ,j ook zeer goed in de herinnering verA. E. VAN kleind beleven zonder dat daardoor die vrije, groote ruimte-werking geschaad wordt. Ruimtewerking is ook een van de vooraanstaande qua'iteiten E. Manet van Motief's Tuin met ontbijttafel" met do groene bladeren-rhapsodie gescandeerd doorroode bloem-pizzicato's, is een goed specimen van het werk van dezen licht- en zon-aa;i bidder, zooals .,Moise et 1< s filles de Pharao" dat van Monticelli's'kimstis Fijnzinnige Rozen" en een blad uiterst knappe vrouwennaakten in potlood van Fantin Latow, twee goede stillevens van AndréDerdin; twee voorbeelden van Henri Matisse's ..primitieve", vlak-docoratieve, met simpele, stei-kc enkelvoudige kleur vlakken werkende kunst: een stuk ,,Druiven-kweek" van Pissaro; ren Boot op de Seine" van Luce; een visschen-stilleven van de Vlaminck; eenlandschap van Sislei/: ik ga een en ander snel voorbij teneinde nog enkele woorden te wijden aan Renoir die hier met niet minder dan een 9-tal werken

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl