Historisch Archief 1877-1940
P. Picasso
Tentoonstelling van Fransche
Schilderkunst uit de 19e en
2Oe eeuw bij E. J. Wisselingh,
Amsterdam
De wieg der moderne schilder
kunst" stond in Parijs en omgeving
Kunstzaal van Wisselingh
en schier ieder jaar voert de firma
Van Wisseling-h ons tot in de nabij
heid van die wieg terug. Ook thans
weer vindt men in haar fraaie zalen
werk van een aantal der eerste mo
kt
fc.
BEELDENDE
Fransche schilderkunst
\
4
bij van Wisselin,
Herwijnen /
Jan van Herwijnsn
Kunstzaal van Lier,
dernen" en van een aantal van hun
opvolgers". Dit woord opvolgers"
dan cum grano salis te nemen; en niet
steeds in den zin van regelrechte af
stammelingen, directe erfgenamen
al blijft altijd, naar hier weer eens
duidelijk aan den dag treedt,, de fa
milie-relatie onmiskenbaar aanwezig.
Wij leven snel, zeker in de kunst",
pleegt men te zeggen; en overigers
is er dan toch maar een.. ..
wtrelcoorlog en nog zooveel meer geweest
wat in zekeren (nésn: in vele zinnen !)
een muur heeft opgeworpen tusschen
het geslacht van heden en dat van
de Barbizon-school, dt Impressionisten
en de direct na hen komenden.
Op een expositie als deze kan men
echter bemerken, dat we dan toch
nog gemakkelijk over dien muur"
heen kunnen kijken en aan die
andere zijde de kunst ook nog altijd
voor ons bloeit en leeft.... Al zal
het hedendaagsch geslacht van kunst
liefhebbers", een geslacht dat tegen
over stemmingen zonder meer ten
eenemale wantrouwend kwam te staan
en dat naar het zakelijk-afgereageerde,
als naar het
eindtlijk-dan-tenminsteweer-iets-betrouwbaars" strevende is,
zich noodzakelijkerwijs wel moéten
ergeren aan het arcadische" of (en)
Rococo-element. dat in die wederom
tot de natuur terugkeerende" eerste
modernen hier en daar niet te ont
kennen valt.
Van de typische vertegenwoordiger
der vroeg 19de eeuwsche natuur
stemming-schilders", Emille Corot,
vindt men hier o.a. een hem goed
representeerend klein doekje met een
ondergaande zon achter wat boomen,
waarin de ietwat zwaarmoedige, me
lancholieke stemming die hij bij voor
keur puurt uit het landschap bij
vroeg-morgen, dan wel laat avond
licht suggestief te spreken kcnit.
Gustave Coitrbet. die in zijn werk reeds
het eigenlijk gezegde Impressionisme
en het Pleiniairisme" deed voor
voelen, is met een groot, merkwaar
dig zelfpoitret-met-cel (nog twee jaar
eerder geschilderd dan zijn De man
met de lederen gordel", het zelfpor
tret in het Louvre) vertegenwoordigd
(het doek stamt uit de onlangs ge
veilde collectie Ivar Kreuger).
Daumier's Sainte Madcleine", de
boetvaardige vrouw ligt, met ontbloot
bovenlijf, voor een simpel houten
kruis geknielel en smeekt met
pgewend hoofd vanuit een woeste ver
latenheid" (want dit suggereert het
lanelschap, dat geen landschap is,
waarin de schilder haar plaatste) e>m
vergeving uit d.en Hooge, is dermate
sterk van dramatische werking, der
mate groot" gedaan, dat het be
trekkelijk kleine doek in de herinne
ring uitgroeit tot veel grooter formaat.
M miei's formidabele Portret van den
schilder Carolus Duran". een, zelfs
voor een .,Impressionist" zeer snelle
opzet van een fraai voluit en vrij in de
groote ruimte van oen be>sch-omgeving
., staande figuur, kan rne'n daarentegen
,j ook zeer goed in de herinnering
verA. E. VAN
kleind beleven zonder dat daardoor die
vrije, groote ruimte-werking geschaad
wordt. Ruimtewerking is ook een
van de vooraanstaande qua'iteiten
E. Manet
van Motief's Tuin met ontbijttafel"
met do groene bladeren-rhapsodie
gescandeerd doorroode
bloem-pizzicato's, is een goed specimen van het
werk van dezen licht- en zon-aa;i
bidder, zooals .,Moise et 1< s filles de
Pharao" dat van Monticelli's'kimstis
Fijnzinnige Rozen" en een blad
uiterst knappe vrouwennaakten in
potlood van Fantin Latow, twee
goede stillevens van AndréDerdin;
twee voorbeelden van Henri Matisse's
..primitieve", vlak-docoratieve, met
simpele, stei-kc enkelvoudige kleur
vlakken werkende kunst: een stuk
,,Druiven-kweek" van Pissaro; ren
Boot op de Seine" van Luce; een
visschen-stilleven van de Vlaminck;
eenlandschap van Sislei/: ik ga een en
ander snel voorbij teneinde nog enkele
woorden te wijden aan Renoir die hier
met niet minder dan een 9-tal werken